در نشست عمومی شورا اعلام شد: تشکیل کمیسیون «میراث فرهنگی و گردشگری»


در نشست عمومی شورا اعلام شد:
تشکیل کمیسیون «میراث فرهنگی و گردشگری»

 نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، بیست‌وهفتم دی‌ماه، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان در محل ساختمان شورا برگزار شد.
در ابتدای این نشست، چند مورد ایراد فرمانداری به مصوبات شورا قرائت و درخصوص این موارد مقرر شد مدارک موردنیاز به فرمانداری ارسال و بر مصوبات شورا اصرار شود.
سپس، سید محمدصادق تقوی، منشی شورا، به درخواست فرمانداری مبنی بر ارائه مستندات بیشتر درخصوص مصوبۀ شورا در رابطه با واگذاری زمین به «هیئت شهدای بیت‌الله‌الحرام کرمان» به قیمت کارشناسی روز به ازای بستانکاری این هیئت از شهرداری مطابق توافقی که قبلاً میان استانداری و شهرداری صورت گرفته، اشاره کرد.
رییس کمیسیون حقوقی شورا با اشاره به وارد بودن ایرادات حقوقی به این اقدام، خاطرنشان کرد: معاونت‌های عمرانی و برنامه‌ریزی وقت استانداری، از دو ردیف بودجۀ مربوط به جنگل قائم(عج) و بزرگراه شمالی به شهرداری کمک کرده‌اند و از شهرداری خواسته‌اند از منابع داخلی خود برای تملیک و گسترش مسجد قائم(عج) هزینه کند.
محمد امینی‌زاده ادامه داد: درحالی‌که هر ردیف اعتبار باید در جای خود هزینه شود و شهرداری هم الزامی ندارد از منابع داخلی خود برای این اقدام هزینه کند؛ ضمن اینکه برآورد دو مبلغ 150 میلیون و 200 میلیون تومان آن سال به 18 میلیارد تومان امروز نیز قابل تأمل است.
علیرضا نادری، رییس شورا نیز با اشاره به اینکه در این مورد با مسئولان وقت صحبت کرده است، خاطرنشان کرد: این مورد، درواقع کمک استانداری برای خرید املاک اطراف مسجد قائم جهت گسترش فضای مسجد، به «هیئت شهدای بیت‌الله‌الحرام» از محل بودجۀ عمومی استانی بوده، اما از آنجاکه ردیفی برای این امر در بودجۀ دولتی نبوده، شهرداری را به‌عنوان واسط در نظر گرفته‌اند و در پنج مورد به میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به شهرداری کمک کرده‌اند و مقرر شده شهرداری در ازای آن به همین میزان، زمین در جهت گسترش مسجد در اختیار آن هیئت بگذارد.
وی افزود: این اقدام قانونی بوده و مشکلی برای تملک املاک اطراف مسجد نداشته؛ وقتی مبلغی در سنوات قبل مخصوص این کار به شهرداری داده شده و هدف موردنظر برآورده نشده، باید امروز با محاسبۀ نرخ تورم برگردانده شود.
سپس، رییس کمیسیون حقوقی شورا تصریح کرد: این دور زدن قانون است؛ استانداری ردیف بودجه برای چنین کمکی نداشته و اقدام در این زمینه منوط به تصمیم شوراست.
امینی‌زاده افزود: شهرداری مبلغ ۱۸ میلیارد تومان را از چه ردیفی باید بپردازد؟ به‌عنوان بدهی یا کمک؟
سپس، نادری بیان کرد: ما مرجع رسیدگی به تخلف دوره‌های قبل نیستیم. معادل یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان به شهرداری پرداخت شده و در قبال جبران آن، از منابع داخلی شهرداری جهت تملک ملک‌های اطراف مسجد پرداخت می‌شود.
امینی‌زاده هم یادآور شد: برای مثال، استانداری جهت آسفالت مسیر آرامستان جدید که حدود 50 میلیارد تومان هزینه دارد، هفت میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده؛ این ردیف بودجه مخصوص آسفالت مسیر آرامستان است و نمی‌توانیم آن را در جای دیگری هزینه کنیم.
فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این رابطه بیان کرد: وقتی مصوبۀ شورا در هیئت تطبیق تأیید شده، باید اجرا شود؛ یکی از وظایف شهرداری کمک به مسایل فرهنگی است و مسجد قائم(عج) حرف اول را در مسایل فرهنگی شهر کرمان می‌زند.
امینی‌زاده هم در این رابطه یادآور شد: کل بودجۀ فرهنگی شهرداری در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد تومان بوده و چنین برداشتی قابل تأمل است.
منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث‌فرهنگی شورا نیز بیان کرد: در دوره‌های چهارم و پنجم شورا هم در این مورد خیلی بحث شد؛ در حال حاضر، فرمانداری مستندات را درخواست کرده که ارسال می‌شود و اگر در هیئت انطباق رد شد، در حل اختلاف بررسی خواهد شد.
سعید شَعرباف، شهردار کرمان نیز در این مورد خاطرنشان کرد: طبق مصوبۀ 16 تیر 1394 فرمانداری درخصوص این مصوبه پاسخ داده که: «جابه‌جایی در اعتبارات در حیطۀ وظایف شورا نیست و در صورتی‌که شهرداری و شورا، این امر فرهنگی را مدنظر قرار داده‌اند، می‌توانند براساس ماده 16 و از محل بودجه فرهنگی خود اقدام کنند.»
حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز بیان کرد: هم اشکال قانونی به این مصوبه را وارد می‌دانم و هم موافق صحبت آقای مویدی در لزوم حمایت شهرداری از متولیان فرهنگی شهر هستم؛ اما از آنجاکه مبلغ بالاست، بهتر است اسناد و مدارک، بررسی و جلساتی گذاشته شود و با طرف مقابل مصالحه کنیم.
سپس ایرانمنش خاطرنشان کرد: مبلغ اصلی ۲۴ میلیارد تومان بوده و با مصالحه به ۱۸ میلیارد رسیده است.
محمدرضا کمساری، سخنگوی شورا نیز در این مورد با بیان اینکه این رویه اشتباه است، اما جاری است و مخصوص کرمان هم نیست، افزود: در سایر شهرداری‌ها هم از آنجاکه غیردولتی هستند و دست‌شان برای پرداخت بازتر از ارگان‌های دولتی است، پرداخت‌هایی برای کمک به برخی گروه‌ها و نهادها انجام می‌شود که هرچند قانونی نیست، اما نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم؛ بنابراین، موضوع باید بررسی شود.
امینی‌زاده نیز یادآور شد: این مصوبۀ شوراهای سوم و پنجم هیچ‌گاه از سوی کمیته تطبیق تأیید نشده است.
در پایان مقرر شد مستندات موجود در رابطه با این مسئله به فرمانداری ارسال و براساس نظر هیئت تطبیق تصمیم‌گیری شود.

تدوین بودجۀ واقعی‌تر و دقیق‌تر برای سال 1401
در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به نگرانی شورا درخصوص زمان جمع‌بندی و ارایه گزارش بودجۀ ۱۴۰۰ و ارائه بودجه ۱۴۰۱ به شورا، خاطرنشان کرد: به‌رغم تأکید و تذکر به شهرداری در مورد کم بودن فرصت ارائه بودجه، هنوز اقدام نشده و با توجه عدم تحقق پیش‌بینی‌های درآمدی امسال، باید بودجۀ واقعی‌تر و دقیق‌تری برای سال آینده پیش‌بینی شود؛ بنابراین، از شهرداری می‌خواهیم با حساسیت بیشتری در این زمینه اقدام کند.
چناریان افزود: همچنین باید از نمایندگان شورا در کمیسیون تلفیق دعوت شود تا بودجۀ منطقی‌تر و دقیق‌تری برای سال آینده تدوین شود.
وی همچنین به موافقت کمیسیون بودجه با نامۀ شهرداری درخصوص تهاتر با شرکت گاز استان در مورد واگذاری قسمت جنوبی زمین ایستگاه تقلیل فشار گاز درون‌شهری واقع در خیابان «فلسطین» به مساحت ۱۴۵ مترمربع به ارزش ۱۰ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال، به شهرداری اشاره کرد و افزود: مقرر شد به ازای آن، یک زمین به مساحت 110 متر به ارزش 23 میلیارد و 250 میلیون ریال واقع در بلوار «پزشک» با کاربری فضای سبز جهت ایستگاه تقلیل فشار درون‌شهری به شرکت گاز واگذار و مبلغ 13 میلیارد و 55 میلیون ریال مابه‌التفاوت به‌عنوان طلب شهرداری از شرکت گاز استان در وجه شهرداری پرداخت شود.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا درخصوص پرداخت‌های شهرداری به قرارگاه خاتم، خاطرنشان کرد: شهرداری ملزم به پرداخت تا سقف ۱۰ میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات و آرماتور شده که پیشنهاد تهیۀ این میزان تجهیزات ازطریق تهاتر با زمین در کمیسیون مصوب شده است.
نادری، رییس شورا نیز در این رابطه بیان کرد: این شیوه معامله درست نیست؛ بهتر است که زمین فروخته شود و آرماتور هم نقد خریده شود؛ اما در حال حاضر، ناچار از تهاتر هستیم.
سپس، کمساری بیان کرد: هنوز نمی‌دانیم پل «شهدای خلبان» در چه شرایطی است و آیا شهرداری باید خسارت تأخیر را بپردازد؟ از شهردار می‌خواهیم که در نشست‌های عمومی گزارشی از وضعیت این پروژه‌ها ارائه دهد.

«چای‌نبات»، یک رویداد بسیار خوب، مؤثر و قوی
وی، برگزاری رویداد «چای‌نبات» توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان را یک رویداد بسیار خوب، مؤثر و قوی توصیف کرد و افزود: متأسفانه اعضای شورا چندان در جریان این رویداد نبودند، اما آنچه در آیین اختتامیۀ آن دیدیم، نشان از موفقیت این رویداد در جلب مشارکت شهروندان داشت.
سپس، عشرت کردستانی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا بیان کرد: کمیسیون فرهنگی به‌طور کامل در جریان ریز برنامه‌های رویداد «چای‌نبات» بوده و همۀ اقدامات با هماهنگی کمیسیون انجام شده، اما از این به بعد، برنامه‌های فرهنگی شهری در جلسات عمومی شورا مطرح خواهد شد.
سپس، رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث‌فرهنگی شورا، ضمن تشکر از زحمات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در برگزاری رویداد «چای‌نبات»، آن را یک کار کم‌نظیر توصیف کرد و افزود: حدود 2000 نفر از شهروندان در این رویداد شرکت کردند و مسایل و مشکلات محله‌های خود را مطرح کردند که نشان داد جوانان و نوجوانان ما چقدر پای کار هستند.
ایرانمنش با تأکید بر لزوم تداوم رویداد «چای‌نبات»، خاطرنشان کرد: جا داشت این رویداد توسط صداوسیما بیشتر پوشش داده می‌شد.

صدور مجوز حفاری برای فاضلاب براساس اصلاح اَشکالات ترمیم آسفالت
رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث‌فرهنگی شورا با اشاره به اینکه در نشست هفتۀ پیش شورا مقرر شد مجوزهای حفاری در پروژۀ فاضلاب شهر کرمان حساب‌شده‌تر و براساس گزارش‌هایی که از اصلاح ایرادات به شورا می‌دهند، صادر شود، افزود: طی هفتۀ اخیر سرعت کار در پروژۀ فاضلاب بیشتر شده و آسفالت معابر زودتر ترمیم می‌شود، اگر سرعت کار بالا برود، شهرداری هم در صدور مجوز همکاری می‌کند.
امینی‌زاده، در این رابطه خاطرنشان کرد: مصوبۀ شورا این بود که به هیچ‌وجه تا زمانی که معابرِ حفاری‌شده آسفالت نشده و اصلاحات انجام نشده، مجوز جدید حفاری داده نشود.
سپس، ایرانمنش بیان کرد: گزارش مصور از اقدامات پیمانکار داده شده و شهرداری باید عملکرد آن‌ها را بررسی کند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 1000 نفر در حال انجام کار در پروژۀ فاضلاب شهر کرمان هستند، افزود: نمی‌توان کار را برای طولانی‌مدت متوقف کرد؛ بنابراین، تعاملات بین‌بخشی و پیگیری شهرداری ضروری است.
کمساری، سخنگوی شورا نیز در این رابطه با اشاره به اینکه اعضای شورا به محاسن و لزوم اجرای این پروژه واقف هستند، خاطرنشان کرد: نباید به بهانۀ ضرورت اجرای پروژۀ فاضلاب، از اهمیت معابر شهر غافل شویم؛ اجرای این پروژه نباید زندگی مردم را مختل کند و نظارت بر حُسن اجرای آن باید به‌طور جدی ادامه داشته باشد.
سپس، ایرانمنش در مورد بستۀ تشویقی عوارض صدور پروانه ساختمانی که قرار است از ابتدای بهمن‌ماه در شهرداری‌های مناطق اعمال شود، تأکید کرد: اطلاع‌رسانی گسترده به شهروندان در این زمینه ضروری است تا همۀ مردم بتوانند از این امکان استفاده کنند و برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم، در صورت لزوم، مناطق به‌صورت شیفت‌بندی فعالیت کنند.
وی، نیاز به لکه‌گیری معابر را از مشکلات مشهود در سطح شهر بیان کرد و افزود: شهرداری‌های مناطق، این نقاط را شناسایی و اعلام کنند و بعد از پایان دورۀ بارندگی حتماً رسیدگی شود.

ساخت و نصب اِلمان مادر شهیدان سیف‌الدینی
در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن هفتۀ گرامی‌داشت مقام زن و روز مادر، مصوب شد اِلمان مادر سه شهید محمدحسن، حسین و محمدعباس سیف‌الدینی که شهید محسن برهانی نیز نوۀ این مادر شهید بوده است، همچنین المان مادر سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی که تربیت‌یافتۀ مادری باایمان و فداکار بوده‌اند، در سطح شهر نصب شود.
کردستانی درخصوص «مرکز راهبری همیاری محله» با عنوان «مرهم» و برگزاری رویداد «چای‌نبات» در قالب این مرکز، ضمن تشکر از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در برگزاری این رویداد، خاطرنشان کرد: طی سه ماه اخیر یک کار جهادی شبانه‌روزی توسط سازمان انجام و جلسات بسیار فشرده با گروه‌های مختلف به‌ویژه جوانان و نوجوانان ساکن در محله‌ها برگزار شد تا بتوانند خودشان، مسایل محله‌های خود را روایت کنند و وارد فرایند حل مسئله شوند و به این ترتیب نسبت به محیط پیرامون و محلۀ خود احساس مسئولیت داشته باشند.
وی با تأکید بر تداوم رویداد «چای‌نبات»، یادآور شد: نکتۀ مهم این بود که رویداد «چای‌نبات» با حداقل هزینۀ ممکن برگزار شد؛ در صورتی که اگر طبق روال عادی اقدام می‌شد، به بودجۀ میلیاردی نیاز داشت، اما با تکیه بر نیروهای مردمی و جهادی با هزینه ۳۰ میلیون تومانی انجام شد که می‌تواند الگویی برای سایر برنامه‌ها و رویدادهای شهری باشد.
سپس، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا بیان کرد: چندین نامه درخصوص خروج اصناف آلاینده از سطح شهر به کمیسیون رسیده که با توجه به نارضایتی مردم، ضرورت دارد هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود.
در ادامۀ این نشست، کمساری در مورد خانۀ شهر، با انتقاد از بی‌توجهی استانداری به نظرات مردم، تصریح کرد: شورا جلسه‌ای برای حل مسئله نصب پله‌های ورودی استانداری در حریم خانۀ شهر برگزار کرد که متأسفانه نمایندۀ استانداری در این جلسه حضور پیدا نکرد.
وی افزود: استانداری به‌گونه‌ای برخورد نکند که مردم تصور کنند چون در قدرت هستند هر کاری بخواهند انجام می‌دهند؛ استانداری باید بگوید براساس کدام موافقت با شورا یا موقوفه به حریم شورا تعدی شده است؟
سخنگوی شورا افزود: میراث فرهنگی باید اعلام کند براساس کدام قانون و ضابطه اجازۀ ساخت پلکان داده شده است؟ در غیر این صورت مردم هم در شرایط مشابه که از تعدی به حریم بناهای میراثی منع می‌شوند، سوال خوهند کرد که چرا استانداری این کار را انجام داد و مؤاخذه نشد؟
کمساری تأکید کرد: باید پاسخ روشن داده شود؛ اگر دلیل روشن و منطقی وجود دارد، افکار عمومی توجیه شوند؛ بی‌توجهی به دعوت و درخواست نمایندگان مردم در شأن استانداری کرمان نیست.

تشکیل کمیسیون «میراث فرهنگی و گردشگری»
در انتهای این نشست، تقوی، منشی شورا، از تشکیل کمیسیون «میراث فرهنگی و گردشگری» در شورای اسلامی شهر کرمان خبر داد و گفت: براساس ضرورتی که اعضای شورا تشخیص دادند، تشکیل کمیسیون مجزای «میراث فرهنگی و گردشگری» به تصویب شورا رسید که از این پس، جلسات خود را به‌طور رسمی برگزار خواهد کرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *