در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد:

سرعت بخشیدن به ترمیم آسفالت حفاری های ناشی از اجرای فیبر نوری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر و سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت شهادت نوجوان کرمانی،«محمدمهدی ایرانمنش»، از مجروحان حادثه تروریستی ۱۳دی‌ماه ۱۴۰۲ (سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان)،گفت: شهادت ایشان را به خانواده، همشهریان، مردم ایران و همۀ آزادگان جهان تسلیت عرض می کنم.

علیرضا نادری همچنین روز «معمار» را به‌ویژه به کارکنان شهرداری تبریک گفت و افزود: روز «ارتش» و سالروز تاسیس «سپاه» قدرتمند و افتخارآمیز پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات مقتدرانه و افتخارآمیز  وعده صادق که تنبیه و سیلی محکمی برای رژیم غاصب صهیونیستی بود و به خاک مالیدن بینی استکبار جهانی به نمایندگی آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی خونخوار را که موجب شادی ملت شریف ایران و مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین شد،را تبریک می‌گویم.

در ادامه، سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، به قرائت ۲۳ نامه‌ رسیده به شورای اسلامی شهر که در کمیسیون‌های مرتبط مورد بررسی قرار گرفته بودند، پرداخت و گفت: یکی از این نامه‌ها درخصوص تقاضای هیأت مدیره سرای سالمندان استان کرمان است؛ مبنی بر اینکه عوارض شهرداری تعلق گرفته به ملک سرای سالمندان در خیابان «فلسطین»، به‌عنوان کمک به خیریه در نظر گرفته شود.

وی افزود: این موضوع در کمیسیون فرهنگی بررسی و مقرر شده پس از انتقال شش‌دانگ سند ملک مذکور به سرای سالمندان، 200 میلیون تومان از محل کمک به مؤسسات حقوقی به مؤسسه مذکور پرداخت شود.

در ادامه، این با 10 رأی موافق تصویب شد.

دبیر شورا، نامه دیگر را مربوط به درخواست شهرداری کرمان برای دریافت مجوز جهت پرداخت صورت‌وضعیت تعدیل قطعی شرکت آپادانا طرح بوتیا از محل دیون عمرانی دانست و گفت: این شرکت مبلغی از سنوات قبل طلبکار بوده که پرداخت نشده است.

در ادامه، با پرداخت صورت‌وضعیت تعدیل قطعی شرکت آپادانا طرح بوتیا، از محل دیون با 9 رأی موافقت شد.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به نامه دیگر شهرداری هم اشاره و خاطرنشان کرد: در این نامه شهرداری درخواست مجوز هزینه‌کرد پرداخت مبلغ مورد نظر در برگ اجرایی مالیات عملکرد سال ۹۷ سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری از ردیف اعتباری محل دیون پرداختی را داشته است.

این موضوع نیز در صحن علنی شورا با اکثریت آرا مورد موافقت قرار گرفت.

موسوی، به درخواست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان نیز در مورد اهدای ۴۵۰ بسته فرهنگی به‌عنوان جوایز جشنواره علمی، مهارتی و کتابخوانی دانش‌آموزان به مبلغ ۸۵ میلیون تومان اشاره کرد که این موضوع نیز با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: نامه دیگر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، مربوط به توافق‌نامه بین این سازمان با مؤسسه کاوشگران جوان هوافضاست.

موسوی اظهار داشت: طی این توافق‌نامه، قرار است ملکی که قبلاً در اختیار این مؤسسه برای نمایشگاه هوافضا از طرف شهرداری قرار گرفته بود، به مدت ۱۰ سال در اختیار این مؤسسه قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر با این مورد مخالفت کرد و گفت: فقط باید تا پایان این دورۀ شورا، این ملک در اختیار این مؤسسه قرار گیرد و برای دوره‌های بعد، شورای بعدی تصمیم بگیرد.

در ادامه، این توافق‌نامه با هشت رأی موافق به تصویب رسید.

نامه دیگر رسیده به شورای شهر کرمان درخصوص توافق‌نامه شهرداری و فدراسیون کشتی بود که توسط موسوی قرائت شد.

این نامه، درخصوص توافق شهرداری با فدراسیون کشتی در مورد واگذاری سوله ورزشی شهرداری کرمان واقع در مجموعه ورزشی شهرداری به خانه کشتی و هیأت کشتی استان بود؛ البته این مسأله قبلاً مطرح شده بود و قرار بود در قالب بنیاد خیریه بناهای ماندگار انجام شود و این نامه، نامه قرارداد بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری است که در کمیسیون فرهنگی تصویب شده است.

در ادامه، با پیشنهاد شهرداری کرمان برای واگذاری این سوله به خانه کشتی کرمان، با 11 رأی موافقت و مقرر شد طبق ضوابط و قوانین اقدام شود.

موسوی اظهار داشت: موضوع بعدی درخصوص ساخت موزه و اِلمان و نماد یادبود حادثه تروریستی ۱۳دی‌ماه شهر کرمان در حادثه سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی است.

در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تاکید شده در مورد ساخت نماد و المان یادبود این حادثه با توجه به اهمیت موضوع در اسرع وقت اقدام و گزارشی به شورا ارایه شود که با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه، موسوی، نامه دیگر شهرداری در مورد روکش آسفالت را قرائت کرد و گفت: در کمیسیون عمران با این نامه شهرداری در مورد روکش آسفالت  معابر خاکی بیش از ۱۴ متر در مناطق پنج‌گانه موافقت شده است.

در ادامه، با کلیات روکش آسفالت معابر خاکی اصلی و فرعی بیشتر از ۱۴ متر در سطح مناطق پنج‌گانه شهر کرمان موافقت و مصوب شد حتی‌الامکان از امکانات سازمان عمران در این زمینه استفاده شود.

نامه دیگر رسیده به شورای شهر درخصوص طرح پیشنهادی شهرداری برای احداث ساختمان شورا در مجاور شهرداری مرکز بود.

موسوی گفت: در این نامه طرح پیشنهادی برای ساخت ساختمان شورای شهر در طبقه فوقانی پارکینگ شهرداری مرکز بود که در کمیسیون عمران بررسی شده و مورد مخالفت قرار گرفته و پیشنهاد داده شد مکانی بهتر برای این موضوع به شورا ارایه شود.

این موضوع در صحن علنی شورا موافق و مخالفانی داشت؛ درنهایت، به این شکل به تصویب رسید که ساختمان شورا در پارکینگ مجاور شهرداری مرکز ساخته شود.

محسن تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان نیز با اشاره به نامناسب‌بودن ساختمان شهرداری منطقه دو، قول مساعد داد در صورت تصویب یک مکان برای شهرداری منطقه دو، ظرف مدت شش‌ماه هر دو ساختمان ساخته شود.

موسوی در ادامه، به نامه آموزش و پرورش کرمان درخصوص معافیت عوارض صدور پروانۀ ساختمانی مدارس دولتی و غیردولتی اشاره کرد و گفت: این موضوع در کمیسیون حقوقی مطرح شده که طبق قانون باید این مدارس عوارض بپردازند. پرداخت عوارض توسط این مدارس نیز طبق قانون مورد تصویب اعضای حاضر در صحن علنی شورا قرار گرفت.

در ادامه، بعد از قرائت نامه‌ها و مصوبات، نایب رییس شورا، به مسأله فاضلاب شهری کرمان اشاره کرد و گفت: گاهی یک خدمت و یک فرصت در شهر ایجاد می‌شود، اما به‌دلیل برخی اتفاقات کوچک، شیرینی این اتفاقات بزرگ را مردم نمی‌چشند.

محمدرضا کمساری ادامه داد: شهرک «الهیه» شهر کرمان، یکی از شهرک‌های پرجمعیت این شهر است که چندین مجتمع بزرگ در آن احداث و فاضلاب شهری در آن اجرا شده و صرفاً به‌دلیل اینکه خط اصلی لوله که باید از بلوار الغدیر و هوانیروز رد شود و طبق نظر کارشناسان شهرداری کد ارتفاعی که به‌دلیل پل شهدای خلبان باید داده شود، داده نشده و مردم نمی‌توانند از فاضلاب شهری استفاده کنند و امکان حفر چاه هم ندارند؛ بنابراین، سطح فاضلاب بالا می‌آید.

وی افزود: در این مسأله نباید کوتاهی از طرف شهرداری باشد و هرکاری از طرف شهرداری باید انجام شود، به‌سرعت انجام شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: اداره برق شهر کرمان نسبت به جابه‌جایی تیرهای برق در مسیرهای اصلی شهر که طبق طرح تفصیلی تعریض شده‌، اقدامی نکرده است.

محمد امینی‌زاده ادامه داد: این مسأله  باعث تصادف می‌شود و نیاز به تذکر ازسوی مدیران استانی به این اداره دارد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این نشست گفت: مدتی است در فضای مجازی مسأله‌ای مبنی بر تخلیه فاضلاب تصفیه‌خانه در نزدیکی شهر کرمان مطرح می‌شود که هنوز ثابت نشده، اما اگر درست باشد، فاجعه است.

حسین چناریان افزود: محل مذکور روباز است و اگر پساب در این منطقه که نزدیک کرمان است، بدون رعایت مسایل زیست‌محیطی تخلیه شود، آلودگی زیادی ایجاد می‌شود که نیاز به پیگیری دارد.

وی اظهار داشت: شنیده شده برخی کارکنان و نیروهای متخصص در شهرداری به لحاظ عدم رضایت‌مندی از مجموعه مدیریتی خود، از مجموعه خارج می‌شوند که این مسأله نیز نیاز به بررسی شهردار محترم دارد؛ چراکه سال‌ها برای آموزش و تخصص و تجربه آنها هزینه شده و جایگزینی ندارند.

وی ادامه داد: این افراد به‌دلیل تجربه و مهارتی که دارند، بلافاصله بعد از خروج از سیستم، جذب جاهایی که امکانات و مزایای بهتری به آن‌ها داده می‌شود، می‌شوند که جای بررسی و رسیدگی دارد و از دست دادن آنها حیف است.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا  نیز در این نشست گفت: آسفالت فیبر نوری با اینکه قرار بود تمام شود، اما هنوز تکمیل نشده و با توجه به بارندگی‌های اخیر، وضعیت نامناسبی ایجاد شده که نیاز به پیگیری است.

محمدامین شمسی افزود: همچنین سدمعبرهای خاصی در شهر وجود دارد که باعث می‌شود خیلی از مسیرهای شهر بسته شود.

وی اظهار داشت: علی‌رغم تلاش‌های زیادی که می‌شود در برخی نقاط هنوز سدمعبر وجود دارد که باید در همه‌جای شهر به‌صورت یک‌دست و یکسان با این مسأله برخورد شود.

سرپرست شهرداری کرمان نیز در این نشست گفت: جلسات متعددی با متولیان اداره برق شمال استان برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه آنها پای کار آمدند.

محسن تویسرکانی افزود: قراردادی از گذشته در مورد روشنایی رینگ شهر وجود داشت، به‌واسطه ناتوانی پیمانکار در تأمین لامپ‌های موردنیاز، معطل مانده بود که با نشست‌هایی که با او داشتیم، مهلتی برای وی تعیین شد که خوشبختانه دارد به تعهدات خود عمل می‌کند.

وی افزود: همچنین ازجمله تدابیری که در این خصوص انجام شد، این بود که لامپ‌های نور قرمز که از رینگ باز می‌شوند، در معابر فرعی‌ای نصب می‌شود که نور و روشنایی ندارند.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: یک توافق خوب هم با شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان  داشته‌ایم مبنی بر اینکه امسال براساس لیستی که در مورد روکش آسفالت به شورای شهر دادیم، یک میلیون مترمربع روکش آسفالت در شهر خواهیم داشت و طبق پیش‌نویس تفاهمی که با اداره برق منعقد کردیم و به‌زودی رسمی می‌شود، مقرر شد هر معبری که روکش آسفالت شد، اداره برق، روشنایی آن را تأمین کند؛ یعنی اگر روشنایی ندارد، ایجاد شود و اگر معیوب است، به‌روز شود.

وی بیان کرد: آسفالت شیارهای فیبر نوری هم به‌دلیل بارندگی‌های اخیر، متوقف شد، ولی براساس ضوابط و پیمانکاری که وجود دارد، انجام خواهد شد.

سرپرست شهرداری کرمان اظهار داشت: همچنین در گذشته شاید به‌دلیل نیاز به درآمد، مجوزهایی به برخی از واحدهای کسبی داده شده که از معبر استفاده کنند، اما امسال این مجوزها را متوقف کرده‌ایم و تصمیم گرفته‌ایم در این خصوص هیچ مجوزی داده نشود تا این مسأله ساماندهی شود.

وی گفت: چون مجوز تا حدودی برای ورود در معبر داده می‌شد، اما برخی رعایت نمی‌کردند و باعث نازیبایی هم می‌شد و در برخی اماکن خاص نیز باعث ایجاد تنش در حوزه عفاف و حجاب می‌شد؛ بنابراین، تصمیم گرفتیم تا ساماندهی شده و هم در مسأله زیبایی شهر و هم فرهنگ‌سازی کار شود و بعد مجوز داده شود.