در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان صورت گرفت:

تصویب جزییات بودجه سال 1403 شهرداری کرمان

جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رئیس، اعضای شورای اسلامی شهرکرمان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌ انسانی و معاون مالی و اقتصادی شهردار و جمعی از اصحاب رسانه، برگزار و جزییات بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری کرمان به تصویب رسید.

علیرضا نادری، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه لایحه درآمدی شهرداری در زمان مقرر در شورای اسلامی شهر با اکثریت آرا مصوب و به شهرداری ابلاغ شده است، افزود: کلیات مصارف درآمدی بودجه  که راهنمایی برای کار اجرایی شهرداری است نیز باید بررسی و پس از تأیید هیأت انطباق، برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.

حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان نیز، از برگزاری 10 جلسه برای بررسی بودجه سال آینده خبر داد و گفت: در این خصوص طبق بودجه، منابع و مصارف پروژه‌های شهری بررسی شده و در مورد هزینه‌کردهای حوزه تملک دارایی و بودجه‌های عمرانی در جلسه قبل فرصتی به اعضا برای بررسی جزییات بیشتر داده شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان هم، به برگزاری نشست با کارشناسان اشاره کرد و افزود: بودجه شهرداری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، اما برای اولین‌بار بودجه عمرانی شهرداری، کاملاً روی نقشه بارگذاری شده که قابل قدردانی است.

محمود بابایی افزود: طبق نقشه عمرانی، مکان و نحوۀ چگونگی اجرای پروژه‌های سال آینده، روی نقشه مشخص و موارد به‌صورت جدولی و مستند ارائه شده است.

وی ادامه داد: درخصوص جزییات بودجه، موارد مدنظر ازجمله نامتوازن‌بودن پروژه‌های عمرانی در محله‌ها و مشخص‎ترکردن جزییات بودجه‌ شناور در بعضی از موضوعات ازجمله آسفالت، مطرح است.

بابایی بیان کرد: مثلاً برای احداث و تکمیل پارک‌های محله‌ای، 23 میلیارد تومان و برای بهسازی پارک‌های موجود و نگهداری تأسیسات آنها، 60 میلیارد تومان، بدون ذکر جزییات اعلام شده است.

وی افزود: از همه مهم‎تر، آسفالت و زیرسازی معابر است که 750 میلیارد تومان تعیین شده، اما جزییات آن معلوم نیست.

بابایی ادامه داد: برای احداث و بهسازی پیاده‎روها حدود 59 میلیارد تومان و برای تقاطع غیرهمسطح 400 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که باید جزییات آن نیز گزارش داده شود.

وی خاطرنشان کرد: با این محاسبات و درنظرگرفتن هزینه آسفالت، حدود 1400 میلیارد تومان بدون ذکر جزییات، برآورد می‎شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن انتقاد از اینکه سیاست‎گذاری شورای اسلامی شهر و شهرداری در بودجه مشخص نیست، به وضعیت آرامستان قدیم و جدید و مشخص‌نبودن‎ اولویت‎بندی، اشاره کرد و یادآورشد: درخصوص اینکه کدام آرامستان ارجحیت دارد، باید بودجه بیشتری گذاشت که به‌نظر می‌رسد این تعادل برقرار نیست.

وی در ادامه، به موضوع ساماندهی احشام اشاره کرد و گفت: ۸ میلیارد تومان برای این موضوع درنظرگرفته شده، اما جزییات، نحوۀ اجرا و مکان محصورشده مشخص نیست؛ همچنین برای خرید ماشین‎آلات آتش‌نشانی، حدود ۷۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که با توجه به اینکه براساس قانون، حدود چهار درصد معادل 80 میلیارد تومان به این بخش اختصاص می‌یابد، به‌نظر می‎رسد این امر چندان ضرورت ندارد.

بابایی همچنین به نادیده‎گرفتن مواردی در بودجه ازجمله مسیر سلامت و دوچرخه‌سواری اشاره کرد و افزود: برای پیاده‌روسازی خیابان «سعدی»، 3.5 میلیارد تومان، اما برای خیابان‎های «شهید قدوسی» و «شهید دستغیب»، دو میلیارد تومان گذاشته شده که توازنی وجود ندارد.

وی همچنین ضمن ابراز مخالفت برای خرید مجتمع رفاهی قشم ازسوی شهرداری و لزوم بررسی بیشتر این موضوع، مرمت خانه ‌شهر و افزایش حقوق و مزایای ماهانه شهردار به رقم ۵۲ میلیون تومان را بدون توجیه دانست و گفت: کمک به احداث اماکن ورزشی نیز نیاز طرح جزییات بیشتری دارد.

بابایی، بر شناوربودن 50 درصد بودجه نیز اعتراض کرد و آن را نامعقول دانست.

در ادامه، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن ابراز خرسندی از افزایش سقف بودجه سال  1403، به موضوع تبصره ‎ها اشاره کرد و با بیان اینکه برای تبصره‌ها طی جلسات متعدد وقت گذاشته شده، گفت: بعضی از تبصره‎ ها نیستند و نیاز است که اضافه و مصوب شوند.

محمد امینی زاده،  به نگاه منطقه‎ای به پروژه‌ها بر روی نقشه اشاره و بر مشخص‌شدن تعهدات درآمدی و برآورد هزینۀ هرکدام از آنها تأکید کرد.

وی اولویت زمانی و مکانی هر کدام از پروژه‌ها را مهم دانست و گفت: اینکه این موضوع در تبصره وجود داشته یا خیر، باید مدنظر قرار گیرد.

امینی‌زاده همچنین درآمد تکلیفی منطقه در هرماه و توزیع آن، ممیزی املاک، درنظرگرفتن تورم نیروی انسانی، مدیریت و انتقال آن به شهرداری و همچنین تعیین‌تکلیف بازنشستگی به‎موقع کارکنان را ازجمله موارد قابل ذکر اعلام کرد و گفت: عملکرد سال ۱۴۰۲ شهرداری موفقیت‌آمیز بود و با توجه به اجرای عمدۀ پروژه‌ها در شش‌ماه اول، نیاز است توزیع درآمد بر این اساس دیده شود.

وی همچنین افزایش مجموع خدمات رفاهی به کارکنان در سال 1403 خرید مجتمع رفاهی قشم و اختصاص 30 میلیارد تومان برای تشویق کارکنان را مبتنی بر بررسی بیشتر دانست و ادامه داد: درخصوص اینکه این میزان تشویقی چگونه و با چه مکانیزمی است، باید با اضافه‌شدن یک بند تبصره، تعیین‌تکلیف و برای آن چارچوب لازم پیشنهاد شود.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان همچنین تأکید کرد: درخصوص موارد ذکرشده بهتر است زمان مشخص‌شده‎ای به‌منظور بررسی در شورا، تعیین شود.

وی بر ارائه لیست زیرسازی و آسفالت معابر، بهسازی پارک‌ها با جزییات و زمان مشخص در هر منطقه، تأکید و خاطرنشان کرد: مثلاً اگر قرار است پارکی در یک محله بهسازی شود، مشخص است که خدمات‌شهری هم باید آنجا هزینه کند، اما این موارد باید باهم و بدون مجزاکردن از یکدیگر دیده شود.

امینی‌زاده همچنین بر توزیع عادلانه خدمات و اقدامات عمرانی در محله‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: کار شهرداری برای شفاف‌سازی اقدامات شهری در محله‌ها بسیار پسندیده است، اما توزیع متوازن محله‌ای باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون هوشمند‎سازی و شفافیت شورای اسلامی شهر نیز با تأکید بر اینکه طبق رویکرد سیاست‎گذاری در شورا باید پیش از این سنجشی براساس کارها انجام و سپس درخصوص ردیف بودجه تصمیم‌گیری شود، به آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان موضوع چالشی اشاره کرد و گفت: هرچند پارک‌های محله‎ای براساس نیاز مردم ایجاد شده، اما می‎توان بررسی کرد که چقدر از پارک‌های محله‎ای، کارکرد مناسبی داشته و نیازهای مردم را برآورده کرده است.

سیدمحمد صادق تقوی بیان کرد: درحال حاضر، پارک‌های محله‎ای، محل حضور خانواده نیست و بیشتر مکانی برای تجمع معتادان است.

وی در ادامه، بر اختصاص بودجه مناسب برای پارک گردشگری و متناسب برای تمام اقشار جامعه و ایجاد مسیر سلامت و ایمن دوچرخهسواری تأکید و خاطرنشان کرد: قرار بود میدان شورا به میدانی به‌عنوان پیاده‌راه و محل اجتماعات و رویدادهای مردمی تبدیل شود؛ درحالی‌که بودجه‎ای برای آن اختصاص داده نشده است.

تقوی افزود: ردیف اختصاص‎یافته به ایستگاه تندرستی، بهتر بود به ایجاد فضای مادر و کودک تبدیل شود؛ چراکه پسندیده‌تر است.

وی در ادامه، پلاک‌کوبی و شناسنامه‌دارشدن درختان را نیز ازجمله موضوعات مهم و قابل پیگیری اعلام کرد و یادآورشد، اختصاص بودجه برای این منظور در راستای رویکرد توسعه و حفظ فضای سبز، باید مدنظر قرار می‎گرفت.

تقوی، اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای مشاغل مزاحم و صنایع مزاحم را جای تأمل دانست و گفت: تخصیص بودجه در دو بخش درخصوص بازارهای روز و سنجش آلودگی هوا، نیاز به توضیح دارد.

وی ادامه داد: بخشی از بودجۀ اختصاص‎یافته به بخش توسعۀ عبورومرور و زیرساخت، به مبلغ هفت میلیارد، به فضای سبز داده شده که جای ابهام دارد و معلوم نیست در حوزۀ زیرساخت چگونه تعریف می‌شود.

تقوی، از اختصاص هزار میلیارد بودجه برای تعریض و تملک خبر داد و آن را قابل تأمل دانست و گفت: متأسفانه در حوزۀ شادی و تفریح مردم، بودجۀ خاصی اختصاص نیافته که نیازمند تذکر بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان هم در ادامه، ضمن تشکر از نقطه‏نظرات اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، درخصوص بودجه اختصاص‎یافته گفت: موضوع پروژه‌های نامتوازن، از سال‌های قبل مطرح بود و از دلایل آن کم‎رنگ‌شدن این موضوع در نگاه کلان مدیریتی است که توزیع متناسب را با مشکل مواجه می‎کند.

وحید خطیبی ادامه داد: با پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری به سمت نقشه‎یابی پروژه‌ها رفت و برای اولین‎بار در تاریخ شهرداری کرمان، همۀ پروژه‌ها ثبت شد.

وی افزود: با این وجود، امکان جمع‎بندی و نگاه همراه با سیاست‎گذاری به بودجه فراهم شده است؛ بنابراین، با کلیک ساده می‎توانیم متوجه شویم که پروژه مدنظر با اختصاص بودجه تعیین‌شده، کجا قرار دارد و اطلاعات توصیفی آن چگونه است.

خطیبی، امکان دسترسی به شهروند در راستای شفاف‌سازی بودجه را ازجمله امکانات سامانه نقشه‎یابی پروژه‎ها ذکر کرد و گفت: این سامانه در حال تکمیل است و امکان رصد پروژه‌ها در آن وجود دارد.

وی بیان کرد: تمام واحدهای متولی اجرای پروژه‌ها، مکلف می‌شوند که درصد پیشرفت پروژه‌ها را ثبت کنند و اعضای شورای اسلامی، برای اطلاع از روند پیشرفت، نیازمند به مکاتبه نیستند، اما اگر پروژه‎ای پیشرفت نداشته باشد، برای اصلاح بودجه، تصمیم گرفته می‎شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان افزود: روند اصلاح پیشرفت پروژه‌ها به‌صورت نمادین و مبتنی بر نقشه خواهد بود.

وی درخصوص اینکه بودجه شناور یا به‌صورت دقیق مطرح شود، به اختلاف‌نظر شورا در این خصوص اشاره کرد و با بیان اینکه بودجه ابتدایی شهرداری فاقد جزییات بوده است، گفت: در مورد موضوعات مدنظر شورا مثل جدول‌گذاری، پیاده‌روسازی و بهسازی پارک‌ها، جزییات لازم در بودجه ارائه شده است.

خطیبی، با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی کرمان، از لحاظ تجهیزات عقب‌افتادگی جدی دارد، ادامه داد: ردیف بودجه تصویب‌شده جوابگوی نیازهای شهر است و چهار درصد اختصاص‌یافته به آتش‌نشانی، مشمول ارزش‌افزوده نیست.

وی خرید مجتمع رفاهی قشم را بیشتر مبتنی سرمایه‌گذاری دانست و حقوق شهردار را طبق قانون ذکر کرد و با بیان اینکه کسی نمی‌تواند در حقوق شهردار دخل و تصرفی داشته باشد، خاطرنشان کرد: اقدام در این زمینه براساس ضوابط و دستورالعمل حقوق و مزایاست.

خطیبی همچنین با بیان اینکه آیین‌نامه تشویقی پیش از این، در شورای اسلامی شهر مصوب شده است، گفت: می‎توان از این آیین‌نامه برای تشویق کارکنان استفاده کرد.

مرتضی امیرشکاری، مدیر برنامه و بودجه شهرداری کرمان نیز از اختصاص 750 میلیارد تومان، برای زیرسازی و آسفالت شهر خبر داد و گفت: تا پایان اسفندماه، ریزجزییات اعلام می‎شود.

وی افزود: پیاده‌روسازی، جدول‌گذاری و بهسازی پارک‌ها، ابتدا قرار بود به‌صورت کلی در قالب طرح آورده شود، اما با اشراف بیشتر، زیرجزییات در بودجه ارائه شده است.

امیرشکاری، در مورد بهسازی پارک‌ها گفت: در سال آینده حدود 15 تا 20 میلیارد تومان برای خرید گل‌وگیاه پیش‌بینی کردیم، اما دقیق مشخص نیست که در چه منطقه‌ای بر حسب نیاز، گل بیشتری کاشت می‎شود.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: طبق روال سال‌های گذشته، برای تصویب بودجه، جلساتی در شورای اسلامی شهر برگزار و پیشنهادات ارائه شده است؛ بنابراین، ایرادات گرفته‎شده و بحث و گفت‎وگو در جزییات بودجه، کار را به تأخیر می‌اندازد و این ایراد وارد است.

سیدمحمد موسوی تصریح کرد: بعد از لوایح عوارضی، جلسات بررسی بودجه شروع و همه موارد سطر به سطر بررسی شده است؛ بنابراین، این شکل ورود به جزییات بودجه، در واقع دخالت در امور اجرایی است.

وی با بیان اینکه کارشناسان شهرداری، به صلاحدید شورا، مواردی حذف و اضافه کردند، سیاست‎گذاری در امور بودجه را مبتنی بر شرایط خاص دانست و به موضوعات غیرقابل پیش‎بینی ازجمله فاضلاب شهری، اشاره کرد.

موسوی افزود: ارائه گزارش مبنی بر چگونگی تنظیم بودجه، امری به‌جا و معقولانه است، اما این شکل رسیدگی به جزییات، توهین‌آمیز بوده و مطابق مقرارت و دستورالعمل شورای شهر نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان هم، با بیان اینکه طبق سیاست‌‌های کلی شورا و شهرداری، باید بودجه‌ریزی انجام شود، گفت: بر مبنای آن شهرداری پروژه‎ها را تعیین می‏کند، اما اینکه الان بگوییم چه پروژه‌هایی را تعریف یا حذف کنیم، خلاف قانون است.

علیرضا نادری افزود: کار کارشناسی را کارکنان شهرداری انجام می‌دهند و تشخیص اولویت با آنهاست؛ بنابراین، با انتخاب شهردار منتخب، باید به شهرداری اعتماد کرد.

وی ادامه داد: بودجه کلی، برنامه زمان‌بندی و جزییات بودجه باید اعلام شود، اما در صورت نیاز و به مرور زمان، می‎توان موارد و ردیف‌های بودجه را اصلاح کرد؛ بنابراین، معطل‎کردن مصوبه بودجه حتی یک روز، به شهر آسیب می‎زند.

نادری افزود: تبصره‎های مصوب نیز عین قانون است و اگر اجرا نکنیم، قصور کردیم، اما حذف تعدادی از آنها به صلاحدید بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز، به برقراری چند جلسه کارشناسی برای بودجه اشاره کرد و گفت: پیش از این موارد بررسی شده است.

منصور ایرانمنش، با بیان اینکه بودجه در طول سال قابل تغییر است، اظهار کرد: توزیع پروژه‎های عمرانی در محله‌ها، طی سال‌های گذشته چندان عادلانه نبوده و نیاز است در یک منطقه، دو پروژه تعریف شود.

وی با تأکید بر اینکه شناوربودن بودجه، به اولویت‎بندی منطقه‌ای و محله‌ای کمک می‌کند، یادآورشد: نیاز نیست شورای اسلامی شهر ورود پیدا کند؛ چراکه این امر دخالت در اجرا محسوب می‌شود.

در ادامه، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‎گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، به برگزاری 10 جلسه برای بررسی بودجه اشاره کرد و گفت: وقت کافی برای این موضوع گذاشته شده، اما با توجه به محدود‎بودن منابع تلاش می‌کنیم هزینه ها و عملکرد به نقطه مناسب برسد و رضایت‌مندی حاصل شود.

حسین چناریان بیان کرد: ورود به جزییات پروژه ها در فرصت کم امکان‎‌پذیر نیست، اما موارد در سال آینده قابل اصلاح و تغییر است.

محمد امینی‎ زاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به اینکه مکان پروژه‎ها در نقشه دقیق و مشخص است، بر بررسی نگاه عادلانه و منطقه‎ ای تأکید کرد و بررسی کلیات دو ردیف بودجه زیرسازی و آسفالت، با رقم 750 میلیارد تومان و تعیین‌تکلیف تبصره‌ها ازجمله تخفیف را ضروری دانست.

در ادامه، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار وسرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر، به تبصره‌های تخفیف اشاره کرد و گفت: تخفیف، زمانی می‎تواند اِعمال شود که شهرداری نظرش را برای تخفیف ارائه داده باشد، اما شورای شهر، بعد از پیشنهاد شهرداری می‎تواند  نظر دهد و تصمیم‎گیری نهایی کند.

رئیس کمیسون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان نیز بر پذیرش تبصره‎ها تأکید کرد و از شهرداری خواست تا ریزپروژه‎های بزرگ با اولویت به شورای اسلامی شهر ارائه شود و درخصوص آیین‎نامه‌ها به‌خصوص آیین‎نامه تشویق و تخفیف‎ها تعیین‌تکلیف کند.

همچنین رامین امیرمداح، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان گفت: تخفیف‎های داده‎شده، در یک مقطع، درآمدی را به شهرداری اضافه می‌کند و اگر نباشد بهتر می‌توان برای سال مالی تصمیم‌گیری کرد، اما پیشنهاد می‌شود طبق روال منظم پیش برود تا برای سال آینده تحلیلی ارائه شود و سپس اقدام کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز تبصره آیین‎نامه تشویقی با بودجه ۳۰ میلیارد تومان را عامل انگیزش در کارکنان شهرداری ذکر کرد و گفت: البته در این آیین‌نامه سرفصل‌هایی وجود دارد و باید تا آخر اردیبهشت‌ماه تعیین‎تکلیف و طبق آیین‌نامه پرداخت شود.

محمدرضا کمساری، مهلت بررسی برای جابه‌جایی ردیف اجرایی شهرداری‌های مناطق و سازمان‎های شهرداری را نیز تا پایان اردیبهشت‌ماه تعیین و تأکید کرد: ریز اقدامات زیرسازی و آسفالت برای بررسی به شورا ارائه شود.

در ادامه، اضافه‌‌شدن دو موضوع فوق به تبصره‌ها مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت، اما درآمد تکلیفی مناطق طبق زمان‌بندی مشخص و اضافه‌شدن آن به تبصره‎ها مورد تصویب قرار نگرفت.

ممیزی املاک و شروع اقدام در این خصوص نیز، ازجمله مباحث مورد بررسی بود و با توجه به اینکه این ممیزی املاک هنوز در موعد مقرر به اتمام نرسیده است، معاون مالی و اقتصادی شهردار توضیحات لازم را در خصوص انتخاب شرکت معتبر ارائه داد.

رامین امیرمداح، گفت: در انتخاب شرکت معتبر برای این اقدام موفق نشدیم، اما عکس‌برداری کامل شهر انجام و تبدیل عکس به نقشه شروع شده و پروژه 30 درصد پیشرفت داشته که به‌زودی تحویل داده می‌شود.

همچنین با تأکید بر اینکه ممیزی املاک شهر و ممیزی املاک شهرداری، از درآمد پایدار شهرداری است، ضرورت آن ازسوی اعضای شورا مطرح و لزوم آوردن آن در تبصره‌ها مورد تأکید قرار گرفت؛ بنابراین، اضافه‌شدن سه بند ممیزی املاک شهر، آیین‎نامه تشویق کارکنان و ریزمحاسبات زیرسازی، آسفالت و پروژه‌ها به تبصره‌ها، مورد موافقت اعضا قرار گرفت. بر این اساس کل تبصره‌ها به علاوه سه بند اضافه‌شده، به رأی گذاشته شد و با 10 رأی به تصویب رسید.

جزییات بودجه نیز با شش رأی موافق، سه رأی مخالف و دو رأی ممتنع به تصویب رسید.