ضرورت توجه به هویت سازی در مسیر تدوین برند شهر کرمان


ضرورت توجه به هویت سازی در مسیر تدوین برند شهر کرمان    ‌                                         

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان بر ضرورت توجه به مقوله هویت سازی در مسیر تدوین برند شهر کرمان تاکید کرد.  محمود بابایی در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر، پیرامون برند شهر کرمان،گفت:در زمینه برندسازی برای شهر کرمان، مبحث هویت سازی بر گردشگری ارجعیت دارد.  وی ادامه داد:باید برای هویت سازی از مولفه ها و ابزارهای موجود استفاده کنیم و همچنین قابلیت ها و ظرفیت های شهر کرمان را در نظر بگیریم.                                       

بابایی تصریح کرد:در این میان فضاهای شهری تاریخی با ارزش کالبدی، فرهنگی و خاطرات جمعی قدرتمند نهفته در خود و به واسطه سابقه غنی تاریخی که منجر به شکل دادن تصویر ذهنی و نقشه شناختی از شهرها می شود، یکی از  مولفه  های مهم هویت شهری محسوب می شوند، لذا توجه به این مقوله و احیای مولفه های هویتی موجود در آنها اعم از عناصر ارزشمند تاریخی، فرهنگی، مذهبی و غیره، می تواند در هویت سازی برای شهر کرمان  موثر باشد.                                           

رییس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و گردشگری شورای شهر کرمان نیز در این نشست،برندسازی برای شهر کرمان با توجه به هویت و پیشینه تاریخی شهر کرمان را امری مهم و ضروری دانست.    

عشرت کردستانی در ادامه،با اشاره به اینکه برندسازی برای شهر کرمان به منظور متمایز کردن ظرفیت ها و قابلیت ها ی فرهنگی،تاریخی و طبیعی از سایر شهرها،صورت می گیرد،افزود:باید سندی جامع،کامل و منسجم در مسیر برندسازی برای شهر کرمان تدوین شود و تصویری جذاب و ارزشمند از شهر کرمان در ذهن مردم و گردشگران ایجاد شود.                                       

حسین چناریان نیز برندسازی برای شهر کرمان را یک نیاز و ضرورت مهم عنوان کرد و گفت:تدوین برند شهری در ارتقاء جایگاه شهر و دستیابی به توسعه پایدار شهری و همچنین ارتقاء بخشیدن به هویت شهر، بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود.                           

وی ادامه داد:توجه به محورهای آئینی و مذهبی و محورهای گردشگری شهر کرمان می تواند در پایداری و ماندگاری برند شهر کرمان موثر باشد.                                       

محمد امینی زاده نیز با تاکید بر اینکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود که شهر کرمان به جایگاه واقعی خود برسد،گفت:استفاده از خرد جمعی در تصمیم گیری برای تدوین برند شهر کرمان بسیار مهم و حائز اهمیت است.                                   

وی افزود:برای اینکه بتوانیم به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم بهتر است مبحث هویت شناسی مبتنی بر پیشینه تاریخی و همچنین سند چشم انداز آینده را مدنظر قرار دهیم و در این راستا مباحث مورد نظر به فراخوان عمومی گذاشته شود و نظرسنجی عمومی صورت گیرد.         

وی توجه به همه ظرفیت ها،پتانسیل ها و قابلیت های تاریخی و طبیعی شهر را لازم و ضروری دانست.         

دکتر ارجمند،طراح برند شهر کرمان نیز در این نشست ضمن لیان توضیحاتی پیرامون این طرح،گفت:طراحی برند شهر کرمان به عنوان نمادی مبتنی بر فرهنگ،پیشینه و ظرفیت های شهر کرمان در دست اقدام است.           

وی افزود:در طراحی برند شهر کرمان سه مولفه تاریخ و تمدن شهر کرمان،مطالعات مردمی و جامعه شناختی و وجود مرقد شهید سلیمانی،لحاظ شده است و سعی بر این است نمادی طراحی شود که بیانگر شهر کرمان به عنوان پایتخت مقاومت باشد.                                             

وی اظهار داشت:سعی داریم با توجه به رویکرد شورای شهر و تجمیع نظرات و دیدگاه های اعضای شورا به عنوان مدیران مجموعه مدیریت شهری و توجه به مقوله هویت سازی،سندی جامع و کامل به عنوان برند شهر کرمان طراحی کنیم.         

ارجمند در ادامه،هویت سازی را در گرو همکاری همه نهادها و ارگان های ذیربط دانست و افزود: ما در مسیر تدوین برند شهر کرمان مبحث نظرسنجی،مصاحبه و جمع آوری دیدگاه ها و نظرات مردم و صاحبنظران را مدنظر قرا دادیم.         

وی خاطر نشان کرد:در جلسه شورای راهبردی این طرح ارائه خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *