در نشست کمیسیون گردشگری و اصناف عنوان شد: لزوم انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر/ کرمان در مسیر خواهرخواندگی


 

در نشست کمیسیون گردشگری و اصناف عنوان شد:

لزوم انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر/ کرمان در مسیر خواهرخواندگی

 

نشست اعضای کمیسیون گردشگری و اصناف با معاون شهردار کرمان و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری در محل شورای شهر برگزار شد.

محمدرضا میرحسینی، رییس این کمیسیون با اشاره به ضرورت اختصاص مکان مناسب به استقرار مشاغل مزاحم گفت: یکی از مطالبات شهروندان کرمانی انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر و رفع موانع سد معبر است.

وی با اشاره به آيين نامه ساماندهي مشاغل واصناف مزاحم شهري افزود: بر اساس ماده یک این آیین نامه، شهرداري ها موظفند به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم متناسب با وضعيت فعاليت، مکان استقرار و ماهيت شغلي آنها، نسبت به صدور حکم، انتقال، جابجايي يا رفع مزاحمت از طريق اصلاح فرآيند کار، تغيير فعاليت يا نوسازي اقدام کنند.

میرحسینی همچنین با تاکید بر تبصره سه این ماده اظهار داشت: شهرداري ها و دستگاه هاي اجرايي ذيربط نیز موظفند به منظور استفاده از ابزارهاي تشويقي مانند تعيين محل جديد استقرار، تأمين زيرساخت هاي لازم و فراهم کردن تسهيلات بانکي براي تسهيل در انتقال مشاغل و صنوف موضوع اين ماده با رعايت اسناد فرادستي برنامه ريزي و اقدام نمايند.

وی با اشاره به پیگیری های شورا در دوره های مختلف و پیشنهاد اختصاص ۱۵۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی خضرا، خواستار ادامه مکاتبات شورا با استانداری و شهرداری شد و به شهرداری پیشنهاد داد با هماهنگی اصناف ضمن دسته بندی مشاغل مزاحم، طرحی را برای اجرای این مصوبه تهیه کنند.

در ادامه حسین چناریان نیز با بیان این که ساماندهی مشاغل مزاحم سال ها مطالبه مردم کرمان بوده گفت: مبنای کار شورا و شهرداری آیین نامه ای است که دولت و استانداری را به تامین زمین موظف کرده و شهرداری نیز باید این مطالبه را به صورت جدی مطرح کند.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل جلسات کارشناسی مستمر با استانداری و فرمانداری افزود: گرچه شهرداری ها مسئولیت برخورد با مشاغل مزاحم را بر عهده دارند اما ساماندهی آن ها بایستی با همت و جدیت سایر نهادهای مسئول صورت پذیرد.

همچنین فتح الله مویدی، با اشاره به مشکلات مشاغل مزاحم در سال های گدشته گفت: موانع ایجاد شده توسط این مشاغل گاهی جان عابران پیاده را نیز به خطر انداخته است.

وی با انتقاد از عدم انجام اقدام مناسب درباره شهرک صنعتی افزود: با وجود انجام مکاتبات بسیار برای انتقال مشاغل از این شهرک مسکونی، این موضوع به معضل شعری تبدیل شده است.

احمد حسن زاده نیز با اشاره به عدم اجرای این آیین نامه با توجه به مکاتبات صورت گرفته اظهار داشت: مشاغل مزاحم باید بر اساس میزان آلایندگی اولویت بندی شده و طی فرآیندی قانونی ساماندهی شوند.  

همچنین زهرا لری افزودن لزوم چندین شغل دیگر در لیست مشاغل مزاحم را یادآور شد و گفت: این چالش که در بسیاری از شهرها شکل گرفته نهادهای بسیاری را درگیر کرده و باعث آزار و اذیت شهروندان شده است.

وی با بیان این که مجوز ایجاد این مشاغل باید از سوی استانداری و شهرداری صادر شود افزود: کارشناسی و اولویت بندی در این زمینه لازم است و استعلام از شهرداری، اداره بهداشت و محیط زیست ضرورت دارد.

در ادامه این نشست رییس کمیسیون گردشگری و اصناف با تقدیر از انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی بین کرمان با «آرماویر» ارمنستان از انعقاد تفاهم‌نامۀ خواهرخواندگی با شهر «باندونگ» اندونزی، در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

میرحسینی این مهم را در تقویت صنعت گردشگری کرمان موثر دانست و افزود: خواهرخواندگی کرمان با شهرهای دیگر دنیا در توسعه همه جانبه این شهر تاثیر دارد.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری از انعقاد تفاهم‌نامۀ خواهرخواندگی  کرمان با آرماویر ارمنستان خبر داد و خاطرنشان کرد: کرمان و آرماویر وجه اشتراک زیادی در زمینه های تاریخی، اقلیمی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری دارند.

محمد جهانشاهی با بیان این که باید از خواهرخواندگی استفاده بهینه کرد افزود: خواهرخواندگی می تواند ارتباطات بین شهرها را در انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی برقرار کند.

چناریان نیز با بیان این که تلاش زیادی در زمینه خواهرخواندگی کرمان با شهرهای دیگر دنیا شده گفت: انتظار داریم این اتفاق تا پایان این دوره محقق شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *