ضرورت حذف سامانه‌ی نظام ارجاع


رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و کلان‌شهر شورا تأکید کرد:

ضرورت حذف سامانه‌ی نظام ارجاع

رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و کلان‌شهر شورای اسلامی شهر کرمان بر حذف سامانه‌ی نظام ارجاع تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، محمدیاسین پنجعلی‌زاده، در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، از سامانه‌ی نظام ارجاع سازمان نظام مهندسی ساختمان، به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی در ساخت‌و‌ساز نام برد و تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان با راه‌اندازی سیستم نظام ارجاع از تاریخ سوم فروردین امسال، در کار ساخت‌و‌سازِ شهر کرمان خلال ایجاد کرده است.

پنجعلی‌زاده افزود: با این کار علاوه بر معطلی شهروندان و افزایش سه برابری تأیید نقشه‌های ساختمان، مشکلات زیادی در صدور پروانه‌ی ساختمان به‌وجود آمده و درآمدهای شهرداری نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه‌ی نظام ارجاع، هزینه‌های شهروندان از 16 هزار تومان به ازای هر مترمربع، به 45 تا 65 هزار تومان افزایش یافته است.

رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و کلان‌شهر شورا با بیان این‌که این کار تضییع حقوق شهروندی است، گفت: براساس قوانین جمهوری اسلامی، هر فرد می‌تواند به هر متخصصی که مورد نظرش است، مراجعه کند، اما با راه‌اندازی سامانه‌ی نظام ارجاع، مالک دیگر برای انتخاب مهندس تصمیم‌گیرنده نیست و باید به هر فردی که سازمان نظام مهندسی ساختمان معرفی کرد، مراجعه کند.

وی افزود: اگر تمام مهندسانِ عضو سازمان نظام مهندسیِ ساختمان، مورد تأیید این سازمان هستند، نظام ارجاع دیگر معنی ندارد.

پنجعلی‌زاده بیان کرد: در این رابطه مقرر شد شهرداری کرمان سامانه‌ی نظام ارجاع را بررسی و نظرات خود را طی 15 روز آینده به شورا اعلام کند.

وی با اشاره به دعوت از رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در نشست عمومی شورا گفت: تلاش می‌کنیم در این رابطه با سازمان نظام مهندسی ساختمان تعامل لازم انجام گیرد.

رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و کلان‌شهر شورا تصریح کرد: در صورتی که در این رابطه به تعامل نرسیم، لغو نظام ارجاع را از طریق دیوان عدالت اداری دنبال خواهیم کرد.

پنجعلی‌زاده افزود: البته با توجه به این‌که اعضای هیأت مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان، افرادی منطقی هستند، در این رابطه به تعامل و نتیجه خواهیم رسید.

شهردار کرمان نیز در این رابطه گفت: تاکنون، برای حل مشکلاتی که نظام ارجاع ایجاد کرده، سه نشست با سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته‌ایم که یک نشست در دفتر مهندس سیف‌الهی، معاون عمرانی استاندار برگزار شد.

بابایی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌گوید نظام ارجاع تاکنون در 27 استان کشور راه‌اندازی شده و کرمان، استان بیست‌و‌هشتم است؛ اما این سامانه برای شهروندان و هم‌چنین شهرداری، محدودیت‌های زیادی ایجاد کرده است.

وی در عین حال بیان کرد: البته تا برگزاری نشست توسط شورا و تصمیم‌گیری و تعامل نهایی، از نظام مهندسی ساختمان مهلت یک‌ماهه گرفته‌ایم تا افرادی که قبلاً مراجعه کرده و پرونده‌ی آن‌ها در دفاتر ثبت شده است، کارشان را خارج از سیستم نظام ارجاع انجام دهند.

رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و کلان‌شهر هم‌چنین با بیان این‌که موضوع آسانسور از مواردی است که شهروندان را با مشکل مواجه کرده است، گفت: مقرر شد از سازمان ثبت اسناد و املاک استعلام گرفته شود تا پس از پایان نازک‌کاری و نماسازی ساختمان، به مالکان گواهی داده شود تا بتوانند کارهای تفکیکی را برای اخذ تسهیلات بانکی انجام دهد.

وی در عین حال بیان کرد: هم‌چنین صدور پایان کار، به اخذ تأییدیه‌ی آسانسور از اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان موکول خواهد شد.

 پنجعلی‌زاده افزود: هم‌چنین مقرر شد از اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استعلام کنیم تا شرکت‌های مورد تأیید این سازمان را معرفی کند تا شهروندان برای نصب آسانسور، با این شرکت‌ها قرارداد منعقد کنند.

وی ادامه داد: پس از پاسخ استعلام‌ها از سازمان ثبت اسناد و املاک و اداره‌کل استاندارد، در این‌باره تصمیم‌گیری نهایی انجام خواهد گرفت

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *