زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها تا سه ماه آینده بی‌خطر شود/ بی‌خطرسازی زباله‌های سایر مراکز درمانی تا پنج ماه آینده


نشست فوق‌العاده‌ی شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته با موضوع بررسی وضعیت زباله‌های بیمارستانی و تعیین تکلیف در این رابطه برگزار شد.

در این نشست که با حضور رییس و سایر اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، مدیرکل محیط زیست استان کرمان، معاون خدمات شهری شهردار کرمان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگانی از این دانشگاه و هم‌چنین نماینده‌ی سازمان بازرسی برگزار شد، مهنوش مؤمنی رییس کمیته‌ی پسماند کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان وضعیت نامناسب زباله‌های بیمارستانی و عفونی را دغدغه‌ی تمام دستگاه‌های مربوط دانست و خواستار خروجی مناسب این جلسه شد.

در ادامه‌ی این نشست، فیلمی که کمیته‌ی پسماند کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست از وضعیت زباله‌های بیمارستانی و عفونی برخی بیمارستان‌های کرمان تهیه کرده بود، پخش شد.
در این فیلم با نشان‌دادن وضعیت نامناسب جمع‌آوری زباله‌های برخی بیمارستان‌های کرمان، به مواردی از قانون پسماند که در این بیمارستان‌ها رعایت نمی‌شود، اشاره شد که این موارد شامل تامین و تضمین سلامت بهداشت و ایمنی عوامل، پوشش مناسب کارگران در مراحل مختلف جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی، داشتن سقف محکم و سیستم فاضلاب مناسب محل نگه‌داری موقت پسماندهای بیمارستانی، ممنوعیت مخلوط‌کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و فروش و بازیافت آن‌ها، استفاده‌نکردن از دستگاه‌های متراکم‌کننده و خُردکننده در مورد پسماندهای پزشکی مگر آن‌که بی‌خطر شده باشند، طراحی و ساخت محل نگه‌داری موقت در داخل محل تولید زباله، جداسازی پسماندهای پزشکی و ویژه و نگه‌داری در محل‌های جداگانه، ضرورت نگه‌داری پسماندهای پزشکی از سایر پسماندهای عادی و خودداری مسئولان حمل از تحویل‌گرفتن پسماندهای بدون برچسب بود.
هم‌چنین با بیان این‌که 10 میلی‌لیتر شیرابه، 1000 مترمکعب آب را آلوده می‌کند، از هپاتیت، ایدز، وبا، کزاز و اسهال و استفراغ به‌عنوان بیماری‌های مرتبط با آلودگی پسماندها نام برده شد.
در این فیلم تأکید شد: طبق ماده‌ی 18 قانون پسماند در شرایطی که آلودگی پسماندهای بیمارستانی برای محیط زیست و انسان‌ها خطرساز باشد، متخلفان باید با اخطار وزارت بهداشت نسبت به رفع موارد تخلف اقدام کنند، در غیر این‌صورت مرجع قضایی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی می‌کند و ضمن محکومیت پرداخت جریمه، متخلفان ملزم به رفع آلودگی خواهند شد.
در ادامه، مؤمنی رییس کمیته‌ی پسماند با اشاره به برگزاری مناقصه توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص واگذاری بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی و عفونی به بخش خصوصی، خواستار تسهیل در اجرای این مناقصه توسط سازمان بازرسی استان کرمان شد.
حسین‌علی آقایی نماینده‌ی سازمان بازرسی نیز به برخی موارد مخالفت بازرسی با این مناقصه اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسایلی که موجب مخالفت سازمان بازرسی شده، قیمت تعیین‌شده برای واگذاری بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی به بخش خصوصی است و نکته‌ی دوم نیز مدت قرارداد است.
وی افزود: با مبلغی که دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهد پرداخت کند، می‌شود تمام دستگاه‌های مورد نظر را خریداری کرد.
آقایی تاکید کرد: باید مشکل نحوه‌ی برگزاری و قیمت مناقصه برطرف شود.
رشیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه، با بیان این‌که هم‌کاران ما مطالعات دقیقی برای چگونگی حل مشکل پسماندهای بیمارستان‌ها انجام داده‌اند، تصریح کرد: این‌که گفته می‌شود دانشگاه نباید کار را برون‌سپاری کند، سخن درستی نیست؛ چراکه طبق مطالعات انجام شده، واگذاری بی‌خطرسازی و امحای زباله‌های بیمارستانی و عفونی به بخش خصوصی بهترین کار است.
وی افزود: در این شرایط بخش خصوصی بی‌خطرسازی و امحای پسماندها که کاری کاملاً تخصصی است را انجام می‌دهد و دانشگاه نیز بر نحوه‌ی کار نظارت می‌کند.
رشیدی با بیان این‌که در این زمینه شرکت‌های زیادی فعال نیستند، بیان کرد: شرکت برنده‌ی مناقصه در استان‌های بوشهر، گلستان، سمنان و قم نیز کار بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و بیمارستانی را انجام می‌دهد.
وی با گلایه از معطل‌ماندن برگزاری این مناقصه گفت: اگر یک قطره خون یک روز زودتر از روی آسفالت برداشته شود، احتمال بروز بیمارشدن بسیاری را کاهش می‌دهد.
رشیدی در عین حال خاطرنشان کرد: البته اعتقاد داریم که کار باید قانونی انجام شود، اما سازمان بازرسی باید کمک کند تا شرایط برای اجرای هرچه زودتر این مناقصه تسهیل شود.
وی تصریح کرد: این سنگ‌اندازی از سوی سازمان بازرسی کار را به تأخیر انداخته است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به فیلمی که از وضعیت جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی پخش شد، گفت: فیلم گویای واقعیت تلخ در خصوص زباله‌های بیمارستانی بود؛ بنابراین، باید هر چه سریع‌تر کار امحای این نوع پسماندها به بخش خصوصی واگذار شود.
آقایی نماینده‌ی سازمان بازرسی نیز در این خصوص گفت: یک گروه که دوره‌ی قوانین برگزاری مناقصه‌ها را در سازمان مرکزی فرا گرفته‌اند، در سازمان بازرسی حضور دارند و بر برگزاری مناقصه‌ها نظارت می‌کنند.
وی افزود: از نظر این کارشناسان، این مناقصه مشکلاتی دارد که باید برطرف شود.
آقایی ادامه داد: ما نمی‌گوییم کار به بخش خصوصی واگذار نشود؛ اما این‌که به چه قیمتی قرار است واگذار شود نیز مهم است.
دکتر رشیدی معاون درمان دانشگاه اما گفت: ثابت شده که برون‌سپاری کارها همواره به نفع دولت بوده است.
مؤمنی رییس کمیته‌ی پسماند هم گفت: در این زمینه زمان بسیار مهم است؛ چراکه اگر با از دست دادن زمان، کارگری دچار بیماری شود و یا بیماری، جامعه را با خطر مواجه کند، غیرقابل جبران است.
وی تصریح کرد: طبق مصوبه‌ی شورای اسلامی شهر کرمان، شهرداری تا آخر اردیبهشت زباله‌های بیمارستانی را جمع‌آوری خواهد کرد و اگر در این مدت زباله‌ها بی‌خطرشده تحویل نشوند، دیگر جمع‌آوری نخواهند شد.
دکتر رشیدی مدت زمان تعیین‌شده را بسیار کوتاه خواند و با تاکید بر مهلت بیش‌تر بیان کرد: ما نمی‌خواهیم تخلف کنیم و به‌دنبال حل این مشکل هستیم.
غفاری نماینده‌ی سازمان محیط زیست و مسئول دبیرخانه‌ی پسماند استان هم در این نشست با بیان این‌که سازمان محیط زیست به استناد قانون فقط ناظر است و دستگاه‌های دیگر را رصد می‌کند، گفت: طبق قانون دانشگاه‌های علوم پزشکی مختار هستند بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی را برون‌سپاری کنند، اما باید از طریق آزمایشگاه‌های محیط زیست، آزمایش بی‌خطرسازی تأیید شود.
وی با نامناسب‌خواندن وضعیت پسماندهای بیمارستانی سایر نقاط استان گفت: بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی، کاری بسیار پرهزینه است؛ بنابراین، اگر می‌خواهیم بیت‌المال را حفظ کنیم، باید بر برون‌سپاری جدیت داشته باشیم.
محمود صفرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان هم در این نشست، دانشگاه علوم پزشکی را متولی سلامت مردم دانست و در عین حال تصریح کرد: مسأله‌ی مهم پسماندهای عفونی را رها کرده‌ و به‌دنبال حل پسماندهای کشاورزی و صنعت رفته‌ایم.
وی در خصوص مناقصه‌ی واگذاری بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها نیز گفت: شرکتی که در این زمینه ورود می‌کند، باید گرید (رتبه‌) زیست محیطی داشته باشد؛ ضمن این‌که باید کار را با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت انجام دهد.
صفرزاده هم‌چنین به دیدار اخیر متولیان محیط زیست با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: چالش‌ها و مشکلات محیط زیست به حدی زیاد شده که مقام معظم رهبری در این زمینه ورود کرده‌اند.
وی با بیان این‌که در تمام حوزه‌های محیط زیست با مشکل مواجه هستیم، موضوع پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها را بسیار مهم خواند و افزود: حیوانات اهلی و غیراهلی از این پسماندها تغذیه می‌کنند، ضمن این‌که موجب آلودگی آب آشامیدنی می‌شود؛ مگر چه میزان آب داریم که به راحتی آن‌را آلوده کنیم.
صفرزاده وضعیت محیط زیست استان در حوزه‌ی پسماند را بحرانی دانست و با تأکید بر پذیرفتن مسئولیت اجتماعی متولیان تأکید کرد: باید در چارچوب ضوابط تلاش کنیم تا مشکلات حل شود.
در ادامه، علی‌اکبر مشرفی عضو شورای اسلامی شهر کرمان با صراحت از مدیرکل حفاظت از محیط زیست و سایر حاضران در جلسه سوال کرد: تا چه زمانی باید صبر کنیم تا این مشکل حل شود؟
صفرزاده در پاسخ گفت: تا پایان برنامه‌ی پنجم باید مشکل 60 درصد پسماندهای عادی را هم حل می‌کردیم و اکنون از برنامه عقب هستیم.
مشرفی نیز در ادامه گفت: نباید وارد کلیات شویم؛ زمان گذشته و البته قبول هم داریم نباید در کار یک‌دیگر دخالت کنیم، اما دانشگاه علوم پزشکی باید مدتی را تعیین کند تا بر اساس آن مشکل پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها حل شود.
وی با تأکید بر این‌که سازمان بازرسی هم باید کمک کند، گفت: اگر مدتی معین نشود و شهرداری هم‌چنان به شکل موجود پسماندهای عفونی را جمع‌آوری کند، وضعیت به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.
مؤمنی رییس کمیته‌ی پسماند هم بار دیگر یادآور شد: در شورای شهر مصوبه داریم که اگر تا آخر اردیبهشت مشکل حل نشود، شهرداری دیگر پسماندهای عفونی را جمع‌آوری نخواهد کرد.
دکتر رشیدی معاون درمان دانشگاه نیز با بیان این‌که تا پایان اردیبهشت وقت بسیار کم است، گفت: حداقل برای بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستان‌های دانشگاه سه ماه و برای سایر مراکز که دانشگاه بر آن‌ها نظارت دارد، شش ماه وقت لازم داریم.
گلزاری مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی هم با بیان این‌که طی شش‌ماه تمام مسایل در خصوص ورود بخش خصوصی به بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و یا خرید دستگاه و انجام کار توسط دانشگاه بررسی و مطالعات دقیق انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه برون‌سپاری بی‌خطرسازی پسماندهاست، افزود: برای سلامت هر چه هزینه کنیم اسراف نیست؛ بنابراین، بازرسی باید کمک کند تا هر چه زودتر این مناقصه برگزار و کار امحای زباله‌های عفونی آغاز شود.
وی تصریح کرد: حتی اگر یک ساعت دیر شود، سلامت جامعه به خطر می‌افتد.
علی بابایی معاون خدمات شهری شهردار کرمان نیز با بیان این‌که باید ببینیم پیش از برگزاری مناقصه و امحای زباله‌ها، در کوتاه‌مدت و از فردا چه می‌توانیم انجام دهیم، گفت: جداسازی زباله‌ها، نظافت مجموعه‌ی نگه‌داری زباله‌ها و نظارت دقیق بر سایر مراکز درمانی از جمله کارهایی است که باید به سرعت انجام شود.
وی با اشاره به مکاتبات بسیارِ شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مربوط در خصوص حل مشکل پسماندهای بیماستان‌ها و مراکز درمانی بیان کرد: خوش‌بختانه امروز به این نقطه رسیده‌ایم که باید کاری انجام داد.
بابایی افزود: برخی بیمارستان‌ها به این دلیل که تاکنون شهرداری زباله‌ها را جمع‌آوری و حمل می‌کرده، در این خصوص ورود نکرده‌اند و ما هم برای این‌که مسایل اجتماعی پیش نیاید، جمع‌آوری می‌کردیم؛ اما تعداد مکاتباتی که تاکنون انجام داده‌ایم، از شهرداری رفع مسئولیت می‌کند.
در ادامه، اسماعیل جهانشاهی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرمان هم گفت: در سطح شهر 41 مورد بیمارستان، آزمایشگاه و مطب پزشکان وجود دارد که متأسفانه زباله‌های عفونی را با زباله‌های عادی مخلوط کرده و بیرون می‌گذارند.
وی افزود: این موضوع موجب بروز خطرهای فراوانی برای کارگران شهرداری که زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، شده است.
جهانشاهی ادامه داد: تاکنون، تلاش کردیم تا حداقل بیمارستان‌ها، زباله‌های عادی را از زباله‌های عفونی جدا کنند، وگرنه پیش از این وضعیت بیمارستان‌ها نیز به همین شکل بود؛ اما اکنون از این کار پشیمان هستم؛ چراکه اگر این سامان‌دهی انجام نشده بود و زباله‌های بیمارستان‌ها را جمع‌آوری نمی‌کردیم، شاید زودتر این مشکل برطرف می‌شد و اکنون به این‌که چرا زباله‌های امحانشده را جمع‌آوری کردید، متهم نمی‌شدیم و قرار نبود پاسخ‌گوی اعضای محترم شورای شهر و سایر دستگاه‌های نظارتی باشیم.
وی تصریح کرد: طبق قانون، مدیریت پسماندهای عادی با شهرداری و سامان‌دهی و مدیریت پسماندهای عفونی با تولیدکننده است.
جهانشاهی افزود: علاوه بر بیمارستان‌ها، کلنیک‌ها هم پسماندهای عفونی دارند؛ ضمن این‌که دندان‌پزشکی‌ها خطرناک‌ترین پسماندهای عفونی را دارند و هیچ دندان‌پزشکی حاضر نیست پسماندهای عفونی را از عادی جدا کرده و به ما تحویل دهد.
در ادامه، دکتر رشیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان این‌که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید زباله‌های عفونی را بی‌خطرسازی کرده و تحویل دهند، گفت: در خصوص جداسازی محل ذخیره و سایر موارد اقدام می‌کنیم.
وی در عین حال خواستار وقت بیش‌تری برای سامان‌دهی زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها و بی‌خطرسازی آن‌ها شد.
فتح‌الله مؤیدی رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم خطاب به دکتر رشیدی گفت: در گام نخست حداقل‌هایی که امکان دارد را انجام دهید.
وی از سازمان بازرسی خواست تا برگزاری مناقصه‌ی دانشگاه علوم پزشکی برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی را تسهیل کند و افزود: در شهرداری 60 درصد امور به بخش خصوصی واگذار شده و بسیار هم راضی هستیم.
لازم به ذکر است؛ در پایان این نشست تصویب شد که دانشگاه علوم پزشکی طی سه ماه نسبت به بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه اقدام کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *