رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: مدیریت واحد شهری نیاز اساسی برای اداره‌ی شهرهاست و باید با جدیت در مجلس پی‌گیری شود.


فتح‌الله مویدی در نشست فوق‌العاده‌ی شورای اسلامی شهر کرمان که با حضور محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به مشکل طرح فاضلاب شهری کرمان نیز اشاره و تصریح کرد: متاسفانه پس از چندین سال که از آغاز پروژه‌ی فاضلاب کرمان می‌گذرد، این پروژه از بودجه‌ی ملی محروم است و درحالی‌که اجرای آن در کرمان ضرورت بسیاری دارد؛ اما هم‌چنان ناقص مانده است.
وی به بودجه‌ی کم شهرداری کرمان به نسبت برخی از کلان‌شهرهای کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه‌ی شهرداری کرمان در سال گذشته تنها 204 میلیارد تومان بود که 20 درصد آن محقق نشد.
مویدی بودجه‌ی امسال شهرداری کرمان را 230 میلیارد تومان دانست و گفت: علی‌رغم همه‌ی تلاش‌ها و تحولی که در شهر کرمان انجام شده است؛ اما هنوز شهر کرمان یک شهر عقب‌افتاده است و باید توجه بیش‌تری به این شهر شود و بودجه‌های ملی و استانی برای عمران و آبادانی کرمان و اتمام پروژه‌ها اختصاص پیدا کند.
در این نشست سایر اعضای شورای اسلامی شهر کرمان هم به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.
حجت‌الاسلام محمد ربانی سخن‌گوی شورای شهر کرمان پرسش‌های مختلفی از جمله این‌که باتوجه به بحران آب، برای صنعتی شدن شهر و استان کرمان چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است را مطرح کرد.
علی‌اکبر مشرفی نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز به پرداخت یک درصد عوارض توسط کارخانجات به شهرداری اشاره کرد و گفت: پیش از این کارخانجات این عوارض را مستقیم به شهرداری‌ها پرداخت می‌کردند؛ اما در قانون جدید عوارض کارخانجات باید به اداره‌ی امور مالیاتی در قالب مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود و از طریق دارایی این مبلغ به شهرداری‌ها پرداخت گردد که به نظر می‌رسد قانون قبل بهتر بود و شهرداری می‌توانست با صنایع مختلف و کارخانجات تعامل بهتری داشته باشد.
یوسف جعفری دیگر عضو شورای شهر کرمان هم خواستار برطرف شدن مشکلات سازمان اتوبوس‌رانی کرمان و بده‌کاری این سازمان به بیمه‌ی تامین اجتماعی شد.
منصور ایرانمنش عضو دیگر شورای شهر نیز به معافیت مالیاتی شهرداری‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: علی‌رغم معافیت مالیاتی شهرداری‌ها، متاسفانه سازمان‌های وابسته به شهرداری از مالیات معاف نیستند و این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی برای شهرداری و سازمان‌های وابسته شده است که بدهی قطعی 2 میلیارد تومانی سازمان اتوبوس‌رانی از آن جمله است.
سعید گیلانی دیگر عضو شورا هم شرایط کرمان را برای سرمایه‌گذاری مناسب دانست و اظهار داشت: همه اذعان دارند که باتوجه به شرایط مالی دولت، گره کار تنها توسط بخش خصوصی باز می‌شود و هم‌اکنون بالاترین سرمایه در کرمان در حال جذب است؛ اما به دلیل برخی کارشکنی‌ها در بدنه‌ی دستگاه‌های اجرایی، برخی از پروژه‌های اساسی شهری در کرمان تعطیل هستند و اجرای بقیه‌ی پروژه‌ها هم روندکندی دارد.
محمدیاسین پنجعلی‌زاده عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز قانون دریافت هزینه‌ی تامین اجتماعی کارگران ساختمانی در هنگام صدور پروانه‌ی ساختمان را یکی از دلایل رکود ساخت و ساز و کاهش درآمدهای شهرداری دانست و تصریح کرد: علی‌رغم هزینه‌ای که سازمان تامین اجتماعی می‌گیرد، هیچ‌گونه خدمتی ارایه نمی‌کند؛ بنابراین نیاز است تا این قانون در مجلس شورای اسلامی بازنگری شود.
رویا دیوان‌بیگی دیگر عضو شورای شهر کرمان هم به بازنگری قانون شوراهای اسلامی در مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: به نظر می‌رسد در قانون جدید، جایگاه و قدرت شوراها کم‌تر می‌شود.
وی از دکتر زاهدی نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خواست تا این موضوع را بررسی کند.
ماه‌بانو معصوم‌زاده عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز بر توجه بیش‌تر به کارگاه‌های کوچک و حذف بیمه‌ی تامین اجتماعی کارگاه‌های زیر 5 نفر نیروی کار تاکید کرد.
زهرا ایرانمنش دیگر عضو شورای شهر کرمان هم بر توجه به دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان کرمان با 2000 دانشجو از مشکلات زیادی رنج می‌برد و بدون این‌که هیچ زیرساختی برای آن در نظر گرفته شده باشد، تاسیس شده است.
وی با بیان این‌که دانشجویان رتبه‌های دو رقمی و سه رقمی کنکور در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: این دانشجویان باتوجه به دارا بودن رتبه‌های بالای علمی و تعهدی که دارند، زمینه و آمادگی که به عنوان یک معلم متخصص و متعهد در آموزش و پرورش خدمت کنند را دارند.
ایرانمنش افزود: یکی از معضلات اساسی کشور موضوع آسیب‌های اجتماعی است و اگر زیرساخت‌ها به ویژه نیروی انسانی متعهد و متخصص در آموزش و پرورش، مهیا باشد، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.
وی در ادامه خواستار توجه بیش‌تر به دانشگاه فرهنگیان و فراهم کردن زیرساخت‌های این دانشگاه شد.
حمایت از بانوان و فراهم کردن فضاهای تفریحی در خور شان بانوان کرمانی، از دیگر خواسته‌های ایرانمنش بود.

محمدمهدی زاهدی در  این نشست با بیان این‌که شهر کرمان پیشانی استان است، تاکید کرد: باید با کار و تلاش مضاعف و جهادی تلاش کنیم تا وضع استان و شهرستان کرمان متفاوت شود.
وی با تاکید بر این‌که نباید درگیر مسایل خُرد شویم، تصریح کرد: اگر به دنبال فریب افکار عمومی و ظاهرسازی باشیم، وضع شهر و استان تغییری نمی‌کند؛ بنابراین ما نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی متعهد شده‌ایم تا از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه‌ی استان کرمان استفاده کنیم.
زاهدی به تلاش‌های ستاد توسعه‌ی استان کرمان در پایتخت و با حضور سیاسیون مختلف استان با سلیقه‌های سیاسی متفاوت اشاره و خاطر نشان کرد: همه‌ی هم و غم ما توسعه‌ی استان است  و عهد کرده‌ایم تا دعواهای سیاسی را به زمان انتخابات موکول و از بقیه‌ی فرصت و زمان برای جبران عقب‌افتادگی استان تلاش کنیم.
وی بحران آب یکی را از دغدغه‌های مهم و اساسی استان دانست و با بیان این‌که علی‌رغم افزایش بارندگی‌ها در سال گذشته، تابستان امسال به شدت دچار کمبود آب هستیم، تصریح کرد:  اگر ظرف چهار سال آینده آب به کرمان نیاید، کرمان از تشنگی می‌میرد.
زاهدی افزود: متاسفانه در استان کرمان 100 درصد آب از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و این یک فاجعه است.
وی بر صرفه‌جویی در مصرف آب توسط شهروندان کرمانی تاکید و تصریح کرد: اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، چاره‌ای جز جیره‌بندی آب وجود ندارد.
زاهدی در عین‌حال از طرح انتقال آب برای تامین آب شرب به کرمان خبر داد و گفت: با جلسات متعدد با وزیر نیرو، برای نخستین بار در قانون بودجه‌ی سال گذشته و امسال کشور، بودجه‌ای برای انتقال آب شرب به کرمان دیده شد و امیدواریم در پنج سال آینده مشکل آب شرب شهر کرمان حل شود.
وی از ایجاد صنایع وابسته به معادن نیز به عنوان دیگر اولویت‌های استان کرمان نام برد و اظهار داشت: توسعه‌ی صنعتی استان با رویکرد استفاده از معادن و منابع طبیعی است و کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده است.
زاهدی با تشکر از همه‌ی نمایندگان استان کرمان که در مسیر انجام کارها با وی هم‌راه بوده‌اند و حمایت و پشتیبانی کرده‌اند از گسترش شبکه‌ی مخابرات استان هم خبر داد و گفت: گسترش شبکه‌ی مخابرات استان هم از ضروریات است تا در چهار سال آینده تمام مبادلات تجاری استان، از طریق این شبکه انجام شود.
نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در خصوص مشکلات شهرداری و شورای شهر گفت: شورای شهر و شهرداری باید برای رفع مشکلات، پیش‌نویس طرح های مورد نظر را ارایه کنند، تا نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
وی با بیان این‌که دولت از نظر مالی دچار مشکل است، اظهار داشت: سال قبل از 149 هزار میلیارد تومان بودجه‌ی دولت، 130 هزار میلیارد تومان بابت حقوق کارکنان و کارمندان دولت پرداخت شده و فقط 19 هزار میلیارد تومان صرف طرح‌های عمرانی شده که بهترین تخصیص‌ها به طرح‌های عمرانی، 20 درصد بوده است.
زاهدی بر افزایش درآمدهای شهرداری برای خدمت بیش‌تر و مطلوب‌تر به مردم نیز تاکید کرد و اظهار داشت: باید بخشی از هزینه‌ها با پرداخت عوارض مختلف شهری توسط مردم پرداخت شود؛ ضمن این‌که باید در زمینه‌ی ارتقای فرهنگ شهروندی و کاهش هزینه‌ها نیز فرهنگ‌سازی شود.
وی به تشریح برخی از وظایف شوراهای اسلامی شهر نیز پرداخت و گفت: یکی از وظایف شورای شهر، برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم و بخش خصوصی در انجام خدمات اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی است و شورای شهر کرمان باید در این زمینه اقدام کند.
پی‌گیری اجرای طرح انتقال آب از بهشت‌آباد و سد نسا برای تامین آب شرب شهر کرمان، برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌ی پتروشیمی کرمان، راه‌اندازی کارخانجات مختلف فولاد، برنامه‌ریزی برای ایجاد کارخانجات پایین‌دستی فولاد و مس، تامین زیرساخت‌های صنعتی مانند اجرای پروژه‌‌های تولید 3500 مگاوات برق و انتقال آب از خلیج‌فارس برای تامین آب مورد نیاز صنعت و از دریای عمان برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی از دیگر مواردی بود که نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به آن‌ها اشاره کرد.

فرماندار کرمان در ادامه این نشست گفت: عوارض شهرداری شهر کرمان با مراکز سایر استان‌‌ها و حتی  برخی از شهرستان‌های استان کرمان، قابل مقایسه نیست و باید افزایش پیدا کند.
محمدعلی توحیدی از کم بودن عوارض شهر کرمان انتقاد و تصریح کرد: برای تصویب عوارض شهری، نباید قشری، صنفی  و گروهی فکر و تصمیم‌گیری کنیم.
وی افزود: از جمعیت 750 هزار نفری شهرستان کرمان، بیش از 500 هزار نفر در شهر کرمان زندگی می‌کنند؛ بنابراین توجه ویژه به شهر کرمان را ضروری می‌دانیم.
توحیدی ادامه داد: در حد امکان به شهرداری کرمان کمک می‌کنیم؛ اما بخشی از بودجه‌ی شهرداری باید از محل عوارض محلی تامین شود که باید با یک برنامه‌ی مشخص و زمان‌بندی مناسب، نسبت به افزایش عوارض محلی و واقعی شدن آن توسط شورای شهر اقدام شود.
فرماندار کرمان به روستاهای اطراف کرمان نیز اشاره و بر مدیریت این روستاها در قالب محلات منفصله شهری تاکید کرد و گفت: مدیریت این روستاها باید به شهرداری کرمان سپرده شود تا از تغییر کاربری و حاشیه‌نشینی در این مناطق جلوگیری گردد.
توحیدی به توزیع آخرین بودجه‌ی عمرانی استان و شهرستان کرمان هم اشاره و خاطرنشان کرد: در آخرین توزیع بودجه‌ی عمرانی، بیش از 84 درصد به صورت ملی توزیع و فقط توزیع 15 درصد از بودجه، به مدیریت استان‌ها سپرده شده است؛ بنابراین از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم، با چانه‌زنی و پی‌گیری، نسبت به تخصیص اعتبارات ملی به استان اقدام کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *