گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ربانی سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان


اشاره: نهم اردیبهشت‌ماه مصادف است با روز «شوراهای اسلامی» در ایران؛ شوراهایی که اعضای آن توسط مردم انتخاب می‌شوند و تاثیرگذاری مردم در مدیریت شهرها و روستاها را عینیت می‌بخشند و در واقع با حضور شوراهای شهر و روستا، هویت تصمیم‌های اتخاذ شده‌ی شهری و روستایی متکی بر رای و اراده‌ی مردم است.
به همین منظور با «حجت‌الاسلام محمد ربانی» سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان به گفت‌و‌گو نشستیم.

آقای ربانی! نقش شوراهای اسلامی شهر را در عمران و آبادانی شهرها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در ابتدا ضمن تبریک نهم اردیبهشت به عنوان روز «شورا» به همه‌ی هم‌کارانم در شوراهای اسلامی شهر و روستا، در خصوص نقش شوراها باید عرض کنم که از نظر دین مقدس اسلام، شوراها نقش محوری دارند؛ ضمن این‌که دنیا هم به این مساله توجه کرده است. «شورا» یعنی اصالت دادن به مردم، بهره‌گیری از خرد دیگران در تصمیم‌گیری‌ها و حق انتخاب برای مردم. «شورا» یعنی مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور جامعه.
خوش‌بختانه هم‌اکنون شوراهای شهر در کشور، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. هرچند هنوز به جایگاه قابل قبول خود نرسیده‌اند ولی به نظر می‌رسد مسئولان به این مساله توجه دارند و قطعا در تصمیم‌گیری‌های آینده، مسئولان نظام، به این مساله توجه بیش‌تری خواهند داشت و اختیارات شوراها افزایش پیدا خواهد کرد.
البته این مهم، نیازمند مصوبات مجلس شورای اسلامی است تا با توجه به این‌که شوراها یک پارلمان محلی محسوب می‌شوند، اختیارات شوراها را برای فعالیت بیش‌تر در اداره‌ی امور شهر افزایش دهند.
هم‌اکنون که بیش‌تر تعامل شوراها با شهرداری‌هاست، توقع مردم از شورا در زمینه‌ی عمران، زیبایی و سازندگی شهر بیش‌تر است و مردم، شورایی را موفق می‌دانند که در این زمینه بیش‌تر خدمت کرده باشد.
شورای شهر کرمان هم پس از انتخاب، تلاش خود را بر این گذاشت که در حوزه‌ی عمرانی و زیباسازی این شهر قدیمی اقدام کند تا شهری که در کشور، به عنوان یک شهر توریستی شناخته شده است، به جایگاه اصلی خود برسد. البته توانایی‌ها در شهر کرمان زیاد است و تلاش شورا بر این است با تعامل با شهرداری و هم‌کاری و تعامل با مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و با توجه به دغدغه و اهتمامی که استاندار نسبت به مسایل شهر کرمان دارد، این شهر را از نظر عمرانی و زیباسازی به جایگاه قابل قبولی برساند.

تعامل شورای چهارم با شهردار و شهرداری را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ترکیب شورا از نظر جایگاه علمی، ترکیب خوبی است و به طور طبیعی در هر تصمیم‌گیری، برخی اختلاف‌سلیقه‌ها وجود دارد؛ اما این اختلاف‌سلیقه‌ها را نباید حمل بر اختلاف در تصمیم‌گیری‌ها دانست بلکه اختلاف‌ها در نوع دیدگاه و اختلاف نظر است و معنای آن این نیست که تعامل وجود ندارد بلکه شهرداری و شورای شهر در یک تعامل قابل قبول هم‌کاری دارند. علی‌رغم جوسازی‌هایی که در ابتدای کار شورا شده بود، بنای کار شورا این است که با تعامل با شهرداری، کارها را پیش ببرد؛ چراکه اگر تعامل بین شورای شهر و شهرداری وجود نداشته باشد، شورا به اهداف خود به خصوص در حوزه‌ی عمرانی و زیباسازی شهر نخواهد رسید. موفقیت شهرداری هم مرهون حمایت شوراست و اگر شورا حمایت کند، قطعا در همه‌ی زمینه‌ها شهرداری موفق خواهد شد.
به هر حال صرف‌نظر از اختلاف سلیقه‌هایی که در ترکیب شورا وجود دارد،  تعامل منطقی و خوبی بین شهرداری و شوراست؛ ضمن این‌که اختلاف دیدگاه‌هایی هم که وجود دارد، سازنده است.

آقای ربانی! همواره شاهد حضور مدیران دستگاه‌های مختلف در نشست‌های عمومی و کمیسیون‌های شورا هستیم، هدف از این نشست‌ها چیست و تعامل شورای شهر با سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان چگونه است؟
نام «شورا» در واقع «شورای شهر» است؛ اما آن چیزی که در عمل مشاهده می‌شود، ارتباط شورا بیش‌تر با شهرداری است؛ ولی این موجب نمی‌شود که تعامل بین شورا با ارگان‌های دیگر وجود نداشته باشد. موفقیت شورای شهر در خدمت به مردم، با تعامل همه‌ی مدیران با شورا امکان‌پذیر است و مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی به ویژه دستگاه‌های خدمات‌رسان، باید تصمیم‌گیری‌های شورا را مد نظر قرار دهند.
در هر صورت دغدغه‌ی شورا، مردم و خدمت به مردم است و مدیران هم باید بدانند که شورا توقع دارد که آن‌ها مشکلات مردم را برطرف کنند؛ بنابراین هدف شورا در دعوت از مدیران، به خاطر دغدغه‌هایی است که مردم دارند و یا به دلیل برخی مسایلی است که ارتباط با کار شهرداری دارد و شورای شهر در راستای ایجاد تعاملِ دستگاه‌های مختلف با شهرداری ورود می‌کند تا این اتحاد و هم‌دلی موجب رفع مشکلات مردم شود.
دعوت از مدیران دستگاه‌های اجرایی، یک نوع تقاضای هم‌دلی، هم‌کاری  و هماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها برای ارایه‌ی خدمت بیش‌تر به مردم است و تمام دغدغه‌ی شورا بر این است که مشکلات مردم در همه‌ی زمینه‌های شهری، به حداقل برسد و اگر جایی احساس کنیم برخی از مدیران، توجه به دغدغه‌ی شورا که همان دغدغه‌ی مردم است، ندارند؛ ناچار هستیم به عنوان شورای شهر ورود کنیم و به مسئولان رده‌های بالا، مشکلات را منتقل کنیم تا در این خصوص توسط مسئولان رده بالا مشکلات پیگیری شود.

با توجه به نام‌گذاری امسال که رهبر معظم انقلاب هم موضوع «فرهنگ» و هم «اقتصاد» را مطرح فرمودند، شورای شهر در این خصوص چه برنامه‌هایی در دستور کار دارد. به ویژه در زمینه‌ی جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری چه برنامه‌ریزی‌هایی شده است؟
امسال مقام معظم رهبری یک مربعی را به عنوان کُد مطرح کردند که چهار ضلع این مربع فرهنگ، اقتصاد، مدیریت جهادی و عزم ملی است که البته «فرهنگ» اساس همه‌ی این امور است.
در این چهار ضلع، مدیریت جهادی مدیران، عزم و اراده‌ی ملی و توجه ویژه به فرهنگ و اقتصاد باید مورد توجه مدیران، شوراها و مردم قرار گیرند.
در مسائلی که در زمینه‌ی فرهنگی مربوط به شورای شهر و شهرداری می‌شود، باید ورود و دغدغه‌ی رهبر معظم را در این زمینه برطرف کنیم. در زمینه‌ی اقتصادی هم تصمیم‌گیری‌های اقتصادی با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط معظم‌له باید انجام شود که اگر این مهم اتفاق بیفتد، برای مردم و کشور آینده‌ی درخشانی را می‌بینیم و این مهم میسر نمی‌شود، مگر با مدیریت جهادی مدیران و در این راستا باید برای تمام ارگان‌ها، مدیری انتخاب شود که آن مدیر، تفکر جهادی، بسیجی، ایثار و از خودگذشتگی داشته باشد و میدان اداره‌ها و کارخانه‌ها به میدان جهاد اقتصادی تبدیل شود.
اگر مدیران جهادی به درستی انتخاب شوند و در کنار آن، عزم و اراده‌ی ملی هم وجود داشته باشد، آینده و افق کشور درخشان خواهد بود. البته مردم همواره در کنار انقلاب و رهبری بوده‌اند؛ بنابراین مدیران جهادی باید نقش خود را در دو حوزه‌ی فرهنگ  و اقتصاد به خوبی ایفا کنند.
هم‌چنین یکی از دغدغه‌های شورای شهر از روزهای نخست آغاز به کار، این بوده که اگر بخواهیم تحول و دگرگونی در شهر ایجاد کنیم، لازمه‌اش استفاده از بخش خصوصی است؛ ضمن این‌که این شرایط ایجاد شده و شهرداری، شورای شهر، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استاندار کرمان، با تفکرات اقتصادی در این زمینه ورود کرده‌اند تا در شهر و استان کرمان با حضور بخش خصوصی تحول چشم‌گیری ایجاد و استان کرمان به یک قطب اقتصادی تبدیل شود.

سخن آخر…
موفقیت شورا امکان‌پذیر نیست مگر با تعامل با مسئولان و مدیران؛ بنابراین انتظار داریم مدیران شهری تعامل خود را با شورای شهر مد نظر بگیرند.
در همین جا به عنوان رییس شورای شهرستان کرمان هم از مدیران شهرستان کرمان تقاضا دارم مصوباتی که در شورای شهرستان تصویب می‌شود را مورد توجه قرار دهند و مدیران با شورای شهر و شهرستان کرمان هم‌کاری کنند تا با وحدت و هم‌دلی خدمت بیش‌تری به مردم ارایه کنیم.
هم‌چنین یکی از برنامه‌های شورای شهر کرمان، زدودن غبار از چهره‌ی شهر کرمان است که باید همه همت کنیم این غبار از پیکره‌ی شهر کرمان برطرف گردد تا شهر شاداب‌تر و زیباتر شود.
برخی از مردم هم نگرانی‌هایی در خصوص نرخ کرایه‌ی حمل و نقل دارند که اعلام می‌کنم مردم دغدغه نداشته باشند؛ چراکه شورای شهر تلاش دارد تا دغدغه‌ی مردم در حوزه‌ی حمل و نقل را برطرف کند.
نکته‌ی پایانی این‌که از مردم شریف، نجیب و عزیز کرمان تقاضا می‌کنم اگر می‌خواهند شهر زیبا و آبادی داشته باشند و شهر کرمان در همه‌ی زمینه‌ها پیش‌رفته باشد، برای پرداخت عوارض شهری اقدام کنند. توقع و انتظار مردم در زمینه‌ی عمران و آبادانی شهر کرمان محقق نمی‌شود، مگر به کمک خودشان با پرداخت عوارض؛ بنابراین مردم باید یار شهرداری باشند و در این زمینه به شهرداری کمک کنند.
شورای شهر و شهردای هم همه‌ی تلاش خود را در زمینه‌ی عمران و آبادانی شهر، توسعه‌ی فضاهای سبز، ایجاد کمربند سبز و جلوگیری از توسعه‌ی بی‌رویه‌ی شهر به کار گرفته است.
هم‌چنین از مردم تقاضا داریم، نقطه‌نظرات خود را با شورا در میان بگذارند؛ چراکه شورای شهر خودش را از نظرات مردم بی‌نیاز نمی‌داند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *