در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد؛ تقویت بعد نظارتی شورا/تشکیل مجمع ادواری شوراها / لزوم انتقال زندان به خارج از شهر/تکمیل هفت تقاطع غیرهم‌سطح


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد؛

تقویت بعد نظارتی شورا/تشکیل مجمع ادواری شوراها / لزوم انتقال زندان به خارج از شهر/تکمیل هفت تقاطع غیرهم‌سطح

 

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و اعضای شورا و معاون مالی و اقتصادی شهردار در محل سالن کنفرانس شورا تشکیل و از طریق آپارات و ایسنتاگرام به صورت زنده پخش شد.

رییس شورا ضمن تبریک روز شهرداری ها و دهیاری ها به شهردار کرمان، شهرداران مناطق و همه شهرداران و دهیاران کشور، روز قلم را نیز به اهالی قلم که ارتباط دهنده و انعکاس دهنده خدمات مسئولان و مطالبات مردم هستند تبریک گفت.

سپس زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان در نطق پیش از دستور خود با بیان این که خانه شهر یک بنای تاریخی با کاربری عمومی است بر مرمت سریع تر آن تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری مناسبت های ملی و رسمی متعدد در مهم ترین بنای فرهنگی تاریخ معاصر افزود: با احداث ساختمان جدید استانداری دغدغه مردم و رسانه های کرمان بر حفظ و مرمت خانه شهر شدت یافت.

لری از اختصاص اعتبار ویژه مرمت خانه شهر در دوره پنجم خبر داد و خاطرنشان کرد: ضروری است شهرداری و مشاور مربوطه با ارائه گزارش میزان پیشرفت مرمت خانه شهر، راهکاری برای تسریع در احیای این بنای تلفیقی معماری سنتی و مدرن بیابند.

وی همچنین تشکیل مجمع ادواری شوراها و شهرداران کرمان را ضروری دانست و افزود: با تشکیل این مجمع می توان با عرق محلی و خرد جمعی از تجربه و تخصص افرادی که در سال های متمادی در عرصه مدیریت شهری حضور داشتند استفاده کرد.

لری با بیان این که به دست آوردن مسئولیت، یک غنیمت جنگی نیست اظهار داشت: اگر دلسوز شهر باشیم از نظرات همه اقشار برای توسعه کرمان استفاده می کنیم تا اثر ماندگاری از خود به جا بگذاریم.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با اشاره به راه اندازی خانه فرهنگ سالمندان در این دوره گفت: پیشنهاد این کمیسیون، احداث بوستان سالمندان با شرایط مناسب آن ها است.

لری همچنین ارائه گزارش چهارمین بوستان بانوان از سوی شهرداری و اختصاص نام معلم برای آن را خواستار شد.

وی با انتقاد از عدم اجرای آسانسور در پل هوایی مقابل بیمارستان باهنر گفت: این پل مورد استفاده بیماران است اما نصب آسانسور با وجود قید در قرارداد معطل مانده است.

رامین ارجمندکرمانی، رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی نیز در نطق پیش از دستور جلسه، با اشاره به اختصاص اعتبار لازم به مرمت خانه شهر و پیگیری این مصوبه از سوی شورای پنجم از تعویق این مهم به دلایل مختلف، انتقاد کرد.

وی با بیان این که مطالعات مرمت خانه شهر رو به اتمام است گفت: احیای این اثر تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده است یکی از رسالت های شورای پنجم بوده و انتظار می رود با سرعت بیشتری از سوی شهرداری انجام شود.

ارجمندکرمانی همچنین حفظ درختان به عنوان سرمایه گرانبهای شهر کرمان را ضروری عنوان و تاکید کرد: از سال 97 به این سو صورت‌جلساتی در معاونت های معماری و شهرسازی و خدمات شهری امضا شده تا ماموران بازدید آمار درختان در ملک و معبر را گزارش داده و زمان طراحی ها آن ها را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان این که با جابجاکردن یک درب ورودی نیز می توان درختی را از قطع شدن نجات داد افزود: اما گاهی در اثر غفلت، درختان را در معابر صرفا با توجه طراحی نقشه ساختمان بدون درنظر گرفتن ارزش آنها قطع می کنند.

رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی خواستار ارائه پاسخ شهرداری های مناطق در این مورد و تذکر جدی در این موضوع شد.

ارجمندکرمانی با اشاره به تحمیل معضلات فراوان از سوی زندان به شهر اظهار داشت: طبق ضوابط مدون در شورای عالی شهرسازی، زندان ها باید به خارج از شهر منتقل شوند و ضروری است در سال های پیش رو زندان کرمان نیز به خارج از شهر منتقل شود.

وی همچنین توسعه ناوگان اتوبوسرانی را از اولویت های اصلی شهر کرمان عنوان و تاکید کرد: علی رغم نوسازی و بازسازی نسبی ناوگان حمل و نقل عمومی، باید به سمت ایجاد شبکه بی‌آرتی گام برداریم.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست پیشنهاد اصلاح 17 ردیف پروژه های عمرانی بودجه سال جاری از سوی شهرداری را مطرح کرد که پس از بحث و تبادل نظر به تصویب شورا رسید.

در ادامه منصور ایرانمنش عضو شورا با اشاره به ضرورت نیل به جایگاه اصلی و نظارتی شوراهای شهر گفت: لازم است شورای شهر در راستای حرکت به سوی بالندگی، از موضوع شهرداری خارج شده و با تعاملات برون سازمانی نگاهی نیز به سایر دستگاه های خدماتی داشته باشد.

وی همچنین ضمن تشکر از اداره آب و فاضلاب برای تسریع در اجرای عملیات فاضلاب شهری، زیرسازی و آسفالت معابر حفاری شده را خواستار شد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار نیز مصوبات این کمیسیون را مطرح و خاطرنشان کرد: این کمیسیون با الحاق ساختمان بانک رسالت شعبه مرکزی به بیت الزهرا موافقت کرده است.

وی همچنین مسقف کردن محوطه هواخوری زندان کرمان را ضروری دانست و افزود: زندانی در کبوترخان احداث شده اما با مشکل تامین آب روبرو است؛ بنابراین پیشنهاد می شود با توجه به همکاری اداره کل زندان ها با شورا و شهرداری، با درخواست تامین اعتبار این اداره در راستای مسقف کردن محوطه آن موافقت شود.

چناریان با اشاره به تاکید سازمان شهرداری ها بر اعلام گزارش تفریغ بودجه افزود: ثبات بودجه به نفع شهر و نشانه صحت آن است اما گاهی ضرورت هایی پیش می آید و از سوی شهرداری پیشنهاداتی برای اصلاح آن بر اساس تعیین اولویت های شهر و شهرداری ارائه می شود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار از تحقق 82 درصدی بودجه مصوب سال 99 خبر داد و خاطرنشان کرد: در مجموع هزینه های جاری 52 درصد و هزینه های عمرانی 48 درصد از کل بودجه محقق شده است.

چناریان در ادامه اظهار داشت: درآمد شهرداری حاصل از ساماندهی و جمع آوری اموال بلااستفاده شهرداری طبق آن چه در بودجه پیش بینی شده افزایش یافت.

فتح الله مویدی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز با انتقاد از اصلاح دیرهنگام بودجه شهرداری گفت: این تغییرات در اولویت‌های موردنیاز هم انجام نمی‌شود.

وی احداث سرویس بهداشتی در بازار قلعه محمود را ضروری عنوان و تاکید کرد: تعیین تکلیف دیوارهای فرسوده میدان مشتاق (شهدا) و خیابان شهدا (زریسف) و بهسازی بوستان پانصد دستگاه از خدماتی است که اولویت بیشتری دارد.

مویدی همچنین بررسی و تصویب تفریغ بودجه شهرداری از سوی اعضای شورا را خواستار شد.

محمدرضا میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف با اشاره به ضرورت بهسازی بوستان ریاضیات گفت: یخدان مویدی واقع در این مجموعه از بناهای تاریخی و مورد بازدید گردشگران و همچنین محلی برای برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی است و پیشنهاد شهرداری نیز برای افزایش اعتبار بهسازی آن کارشناسی شده است.

وی همچنین با بیان این که تنها 10 درصد از کل درآمد شهرداری مربوط به صدور پروانه ساختمان بوده افزود: علمی کردن بودجه و پایه ریزی مناسب از افتخارات شورای پنجم است.

سپس رییس شورا با اشاره به عضویت اکثریت اعضای شورا در کمیسیون بودجه اظهار داشت: برخی ضروریات و اولویت های جدید در این کمیسیون بررسی شده و پس از رای گیری در صحن علنی شورا تصویب می شود.

فرشاد پیشنهادات شهرداری در زمینه اصلاح بودجه برخی از پروژه های شهری را کارشناسانه و بر اساس ایجاد اولویت های جدید عنوان کرد.

به گفته وی با توجه به معافیت عوارض کسب و پیشه به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال گذشته، این منبع درآمدی شهرداری در بودجه تحقق یافته، اثری نداشته است.

در ادامه احمد حسن‌زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان با بیان این که فلسفه نامگذاری ایام، یادآور پرداختن به خدمات و عملکردها است گفت: انتظار می رفت شهرداری برنامه هایی برای نکوداشت این روز تدارک دیده و مقدماتی را برای پرداختن به امور شهری و بررسی فرصت ها و تهدیدها فراهم می کرد.

وی همچنین تجلیل از خادمان شهرداری، رونمایی از آثار پژوهشی و برگزاری نمایشگاه توانمندی های شهرداری را از موارد مورد نیاز بزرگداشت این روز ذکر کرد.

حسن زاده نظارت قبل از انجام کار را حلقه مفقوده شورا دانست و افزود: انتظار می‌رود در این مورد همت و جدیت بیشتری صورت پذیرد.

در ادامه محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به بهره برداری از هفت تقاطع غیرهم سطح در دوره پنجم گفت: در کمتر دوره ای پروژه های نیمه تمام دوره قبل به اتمام رسیده است.

وی با بیان این که پروژه تقاطع غیرهم سطح شهدای خلبان در آستانه تعطیلی بود افزود: در چهار جلسه این کمیسیون، سه طرح مطالعاتی بررسی و طرح اصلی پیشنهادی قرارگاه خاتم که قبلا قرارداد آن منعقد گردیده بهترین طرح تشخیص داده شد.

رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و حاشیه نشینی نیز محاسن این طرح را بیش از بقیه دانست و گفت: عدم تملک ملک سنگ‌بری، هفت سال این پروژه را به تعویق انداخته در حالی که کامل‌ترین تقاطع غیرهم سطح شهر بوده و نقش بسیاری در کاهش بار ترافیکی شهر خواهد داشت.

ارجمندکرمانی پیشنهاد داد: شهرداری برای تملک املاک مسیری، ذخیره‌سازی کند تا پروژه های عمرانی معطل این معضل نمانند.

رییس شورا نیز با بیان این که این تقاطع در مسیر بلوار سردار شهید سلیمانی است افزود: اکنون که با بررسی کمیسیون عمران و حمل و نقل، طرح شبدری به عنوان کامل‌ترین طرح انتخاب شده ضروری است عملیات اجرایی این پروژه تسریع یابد.

فرشاد از تشکیل کمیته‌های نظارتی از سوی شورا خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود کمیسیون حقوقی و نظارت، بعد نظارتی شورا کمرنگ بود و بایستی تقویت می شد.

وی با بیان این که اعضای شورا دنبال سازوکاری بودند که رسالت اصلی شورا را به نحو احسن انجام دهند گفت: بنابراین با مطالعه و بررسی میدانی وضعیت شوراهای تهران، مشهد و اصفهان به این نتیجه رسیدند که کمیته های نظارتی بومی‌سازی و تشکیل شوند.

فرشاد با اشاره به شرح وظایف تهیه شده در این زمینه افزود: دو کمیته نظارتی چهارنفره و یک کمیته سه نفره تشکیل شده و به صورت هفتگی به شهرداری های مناطق اعزام می شوند تا با حضور شهرداران مناطق و معاونان آن ها بر حسن اجرای مصوبات شورا نظارت کرده و از مراجعات مردمی به شورا بکاهند.

وی همچنین از تغییرات و طرح چارت سازمانی شورا متناسب با نیازهای روز و همچنین بررسی و تصویب آیین‌نامه مرکز پژوهش‌های شورا و تشکیل جلسات تخصصی آن در نشست آینده شورا خبر داد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *