برنامه ای راهبردی برای طرحی کلان


ارائه طرح احیای مجموعه قلعه محمود در کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان؛

برنامه ای راهبردی برای طرحی کلان

 

گروه مشاوران طرح احیای مجموعه قلعه محمود در حضور معاونان فرهنگی و شهرسازی شهرداری و نمایندگان میراث فرهگنی و اعضای کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان از روند اجرایی باززنده سازی بازار و محله قلعه محمود گزارشی ارائه دادند.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا با بیان این که این جلسات در راستای هماهنگی و هم افزایی نهادهای مسئول در امر احیای بافت تاریخی است گفت: ضروری است با سازمان های مرتبط به یک همفکری و همکاری برسیم و مجموعه ای کامل ایجاد کنیم.

سیدمحمدرضا میرحسینی با اشاره به انتخاب مشاور برای طرح های باززنده سازی محله های قدیمی کرمان افزود: تیم تصمیم گیر برای بافت تاریخی مشخص و هماهنگ شده اما نیازمند برنامه ریزی های مشترک برای تحقق طرح ها و تایید کارشناسی اداره میراث فرهنگی هستیم.

وی وجود یک برنامه جامع و هدفمند از سوی نهادهای ذیربط و نظر و مدیریت کارشناسی اداره میراث فرهنگی را ضروری عنوان و تاکید کرد: اجرای عملیات مرمت و بازسازی بافت تاریخی در شهرهای دیگر کشور با اختصاص اعتبارات دولتی همراه بود بنابراین باید طرح ها به استانداری کرمان جهت اختصاص بودجه مورد نیاز ارسال شود.

رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا نیز با بیان این که لازم است روی نظام فکری مدیران کار شود گفت: نهادهای ذیربط، مسئولیت اجتماعی خود را در زمینه بافت تاریخی شهر کرمان انجام ندادند.

علی بهرامی با اشاره به وجود استراتژیکی سینمای نور در بافت تاریخی شهر افزود: احیای مراکز باارزشی چون اولین سینمای مدرن کرمان و اکران فیلمی خاص در بافت تاریخی می تواند جمعیت شهری را از بالای شهر به پایین شهر جذب کند و مشارکت شهروندان را افزایش دهد.

وی با بیان این که رویکرد احیای بافت تاریخی باید مردمی باشد اظهار داشت: تنها جذب اعتبار کافی نیست؛ نگاه مردم مداری و جلب مشارکت مردمی، تکمیل کننده باور اصلاح شده مدیران برای موفقیت در این امر است.

نائب رییس شورای شهر کرمان با انتقاد از عدم حضور مدیران نهادهای مسئول در این جلسه گفت: همچنین تولید و مدیریت محتوا در رسانه های مجازی برای جذب افکار عمومی ضروری است؛ اگر بافت تاریخی به دغدغه اجتماعی تبدیل نشود کار به سرانجام نمی رسد.

حسین چناریان رییس کمیسیون برنامه و بودجه، منابع پایدار و حقوقی شورای شهر نیز با بیان این که مدیران باید موانع و مشکلات کرمان را بیشتر ببینند گفت: اگر این پروژه ها با همین نگاه اجرایی شوند نتایج مثبتی به دنبال دارند.

همچنین منصور ایرانمنش تعیین میزان اعتبار اختصاص یافته از سوی نهادهای مختلف را ضروری دانست و افزود: نقش ادارات نیز باید در این پروسه مشخص شده و مدیران برای ادامه همکاری موظف شوند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری نیز از تهیه نقشه شهر شش دروازه کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: احیای مجموعه قلعه محمود، در راستای معرفی بخشی از پتانسیل محور گردشگری بر اساس دروازه ها و محله های قدیمی شهر است.

مریم ایلاقی حسینی با بیان این که بافت تاریخی کرمان به طور ساختاری پیوسته شکل گرفته اظهار داشت: رویکرد صرفا کاربری و مرمت تک بناها شکست خورده و ساماندهی طرح بازآفرینی شهری اتفاق نمی افتد.

وی توجه ریشه ای به موانع و مداخلات احیای بافت تاریخی را ضروری دانست و افزود: اجرای پروژه های این چنینی، جزیره ای و منفصل پیش می روند و طرحی در حوزه راهبردی کلان وجود ندارد.

ایلاقی با بیان این که هرنوع بسته تشویقی نیازمند برنامه ای کلان است تاکید کرد: احیای بافت تاریخی نیازمند طرحی جامع برای حفاظت و باززنده سازی آن است.

به گفته وی برنامه راهبردی برای ادامه کار و تعیین تکلیف پلاک ها و فضاهای عمومی و حتی خالی این منطقه ضروری است تا محوری برای هماهنگی بین ارگان های مختلف باشد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری با ابراز نگرانی از مداخلات متعدد در احیای بافت تاریخی گفت: مدیریت شهری، هماهنگی بین دستگاه ها برای رسیدن به نتایج مثبت است اما اگر احیای بافت تاریخی با مجوز هم باشد هماهنگی بین دستگاه ها وجود ندارد.

ایلاقی حسینی با بیان این که مرمت تک بنایی بدون برنامه راهبردی به نتیجه نمی رسد افزود: ضروری است کیفیت بافت تاریخی را برای ایجاد زندگی و رونق آن، ارتقا دهیم.

وی بازنگری محدوده بافت باارزش تاریخی شهر کرمان با تشکیل کارگروه های مختلف در شورای عالی شهرسازی را ضروری دانست و گفت: تنها 350 هکتار بافت تاریخی ارزشمند است و فریز کردن 500 هکتار از این منطقه به عنوان بافت تاریخی صحیح نبود.

ایلاقی حسینی در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد می شود دو نوع بسته تشویقی برای ساخت ساز جدید با حفظ هویت تاریخی به املاک تاریخی نیازمند مرمت، اختصاص یابد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیز با بیان این که بافت تاریخی شهر، پیرمردی است که اعتبار خاندان است گفت: سه دهه توسعه شهر به سمت دیگر رفت و مرکز شهر رها شد.

محمدعلی جوشایی ادامه این گونه جلسات تا سطح استانداری را ضروری دانست و افزود: جلب مشارکت مردمی سخت ترین کار در شرایط امروز کشور است اما مسئولان اجرایی، فعالان اجتماعی و رسانه ها باید پای کار بیایند و مشارکت مردم را جلب کنند.

در ادامه طرح احیای بازآفرینی مجموعه تاریخی قلعه محمود از سوی گروه مشاوران ژرفا ارائه شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *