در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان صورت گرفت:

میزان تخفیف عوارض ساختمانی در چهارماهه ابتدای سال جاری اعلام شد

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس،اعضای شورا و شهردار برگزار شد.

در این نشست اعلام شد: عوارض ساختمانی در حوزۀ پروانۀ شهرسازی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت با تخفیف 25 درصد، در خردادماه، با 20 درصد، و در تیرماه، با 15 درصد، دریافت می‌شود و این میزان تخفیف عوارض در سال 1402 خواهد بود.

محمد امینی‌زاده، منشی شورا در ابتدای این نشست،با اشاره به تبصره 32 بودجه 1402 گفت:این تبصره مبنی بر این است که با توجه به لزوم تشویق شهروندان به ساخت‌وساز در شهر کرمان، شهرداری مکلف است عوارض ساختمانی در سه ماهۀ اول سال در حوزۀ پروانه شهرسازی را با تخفیف‌های 25 درصد در فروردین، 20 درصد در اردیبهشت و 15 درصد در خرداد دریافت کند.

وی افزود: این موضوع در هیئت تطبیق تأیید شد، اما چون نوزدهم فروردین ابلاغ شد که درواقع دوسوم ماه فروردین گذشته بود، شهرداری نامه‌ای ارسال کرده مبنی بر اینکه این تخفیف‌ها یک ماه جابه‌جا شود و اعلام کرده شهرداری در نظر دارد عوارض ساختمانی در حوزۀ پروانۀ شهرسازی را در ماه‌های فروردین و اردیبهشت 25 درصد، خرداد 20 درصد و تیرماه 15 درصد کاهش دهد.

علیرضا نادری، رییس شورا در این رابطه بیان کرد: اگر عوارضی که می‌گیریم زیاد است، باید آن را اصلاح کنیم که البته زیاد نیست؛ اما این تخفیف‌ها چیزی را تغییر نمی‌دهد و صرفاً درآمد شهرداری را کم می‌کنیم.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه و منابع پایدار شورا نیز در دفاع از این پیشنهاد، گفت: با در نظرگرفتن تشویق‌ها و تخفیف‌ها در حوزۀ ساخت‌وساز، آن هم در ابتدای سال، قطعاً موافقم؛ مردم از تخفیف‌ها استقبال می‌کنند و در مورد اینکه تخفیف‌ها به‌جای پایان سال، ابتدای سال است، اگر بخشی از درآمدهای شهرداری هم تحت عنوان این تخفیف کاهش پیدا کند، درمجموع باعث توسعه ساخت‌وساز در شهر می‌شود؛ چراکه با رونق گرفتن صنعت ساخت‌وساز، بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر هم فعال می‌شوند و به رونق شهر کمک می‌کند.

درنهایت با پیشنهاد شهرداری موافقت و مقرر شد اعلام شود این تنها تخفیف عوارض در سال 1402 خواهد بود.

سپس، امینی‌زاده، به نامۀ بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری با موضوع درخواست مرکز نیکوکاری رضوان کرمان وابسته به کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) جهت اختصاص قطعه‌زمینی برای احداث همراه‌سرای بیمار جهت اسکان رایگان و تأمین بخشی از هزینه‌های درمانی بیماران مسافر و همراهان آن‌ها اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: این درخواست مربوط به اختصاص حداکثر 600 مترمربع از قطعه‌زمین تفکیکی شماره 30 در خیابان گلدشت است.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا در این رابطه بیان کرد: اصل واگذاری زمین جهت امور خیر ازطریق بنیاد خیریه بناهای ماندگار، پسندیده است، اما اگر زمینی به خیریه‌ای واگذار شود، باید ابتدا موسسه خیریه مدنظر ارزیابی شود که آیا توان استفاده از آن را دارد یا نه؛ ممکن است خیریه دیگری توان بیشتری داشته باشد؛ ضمن اینکه شاید همه خیریه‌ها مطلع نباشند؛ بنابراین، ارزیابی و اطلاع‌رسانی لازم اس.

امینی‌زاده هم خاطرنشان کرد: با اصل موضوع مخالف نیستم؛ اغلب موسسه‌های خیریه از فعالیت بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری آگاه هستند؛ اما به نظر من زمین‌هایی که در مالکیت شهرداری هستند، باید در موضوعاتی که وظیفۀ ذاتی شهرداری است مورد استفاده قرار گیرند و این مسئله باید در بنیاد لحاظ شود که برای مثال، احداث همراه‌سرای بیمار و خدمات رساندن به بیماران یا انجام امور آموزشی، آیا جزو وظایف شهرداری است؟

وی ادامه داد: قطعه‌زمین را می‌توان با این کاربری به مزایده گذاشت، اما در اینکه رایگان به مجموعه‌ای واگذار شود، باید تأمل کرد؛ شهرداری که قرار نیست کار آموزشی و بهداشتی انجام دهد.

چناریان هم در این مورد با تأکید بر اینکه شهرداری در جهت توسعه همۀ اموری که جنبۀ عام‌المنفعه داشته باشد، می‌تواند مشارکت کند و این اقدام جزو امور عام‌المنفعه محسوب می‌شود، افزود: علاوه بر این، چنین اقدامی به وضعیت ظاهری شهر مربوط می‌شود. وقتی ما در شهر شرایط نابسامانی داشته باشیم شهرداری باید وارد عمل شود؛ همان‌طور که در زمینۀ گرمخانه و ساماندهی متکدیان هم که موجب نازیبایی منظر شهری می‌شود، شهرداری وظایفی دارد.

وی ادامه داد: در این زمینه هم با توجه به اینکه از شهرهای جنوبی، شرقی و استان‌های همجوار برای درمان به کرمان مراجعه می‌کنند و در اطراف بیمارستان‌ها شاهد سرگردانی همراهان بیمار هستیم، شهرداری باید به بهبود وضعیت ظاهری شهر و توسعۀ خدمات عام‌المنفعه در این زمینه کمک کند.

رییس کمیسیون بودجه و منابع پایدار شورا یادآور شد: برای پیشرفت گردشگری که شعار آن را می‌دهیم، زیرساخت‌هایی لازم است تا بتوانیم مردم را از شهرها و استان‌های دیگر برای رفع نیازهای خود و سایر موضوعات، جذب شهر کرمان کنیم و از این طریق به رشد و پیشرفت شهر کمک کنیم.

در ادامه، با این درخواست نیز موافقت شد.

در ادامۀ این نشست، امینی‌زاده، به نامۀ شهرداری درخصوص آرامستان اشاره کرد و گفت: شهرداری در این نامه اعلام کرده حذف تخفیف‌هایی که از سال‌های قبل جهت ارج‌نهادن به خدمات گروه‌های خاص ازسوی سازمان مدیریت آرامستان‌ها اعمال می‌شده، خدمت‌رسانی به همشهریان را مختل می‌کند و درخواست اعلام نظر شورا در این رابطه را مطرح کرده است.

وی افزود: مصوبۀ کمیسیون به این شرح تصویب شد که کلیۀ هزینه‌های افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، با 50 درصد تخفیف اِعمال شود. کلیۀ هزینه‌های اهداکنندگان عضو، خانوادۀ شهدا و بستگان درجه یک آن‌ها، جانبازان بالای 50 درصد به‌همراه بستگان درجه یک، جانبازان 25 درصد به بالا، آزادگان و رزمندگانِ با بیش از شش‌ماه حضور در جبهه، کارکنان شهرداری و خانواده آن‌ها، براساس آیین‌نامۀ رفاهی و بازنشستگان و پرسنل شرکتی شهرداری و افراد کم‌بضاعت و بدون وارث، بدون دریافت وجه موافقت شد. ضمن اینکه تمام این موارد صرفاً برای آرامستان «بهشت کریمان» در نظر گرفته شده است.

سپس، امینی‌زاده، منشی شورا، به نامۀ شهرداری در کمیسیون عمران درخصوص لیست نرخ پیشنهادی کرایه حمل بار درون‌شهری ویژۀ سال 1402 اشاره کرد و افزود: در کمیسیون بودجه با نرخ پیشنهادی برای حمل شن 10 تن به بالا با افزایش قیمت از 52 هزار تومان به 70 هزار تومان و حمل شن زیر 10 تن با افزایش قیمت از 60 هزار تومان به 80 هزار تومان موافقت شد. درخصوص نرخ‌نامۀ وانت‌بار، با پیشنهاد شهرداری موافقت شد و درخصوص نرخ یدک‌کش نیز با 30 درصد افزایش موافقت شد.

این پیشنهاد در صحن علنی شورا هم به تصویب رسید.

امینی‌زاده، سپس به نامۀ شهرداری به پیوست درخواست رانندگان تاکسی کرمان مبنی بر اصلاح نرخ کرایه و رُند شدن آن، که موجب اختلاف و درگیری با شهروندان شده، اشاره کرد.

ایرانمنش در این رابطه بیان کرد: موضوع این بوده که برخی قیمت‌ها نیاز به پول خرد دارد و همۀ تاکسی‌ها کارت‌خوان ندارند و با مشکل روبه‌رو هستند؛ بنابراین، مقرر شد نرخ کرایه‌تاکسی به نفع راننده‌ها افزایش یابد و رُند شود که موافقت شد.

وی خاطرنشان کرد: تهیۀ کارت‌خوان، هزینۀ بالایی برای رانندگان دارد و برخی از آن‌ها نمی‌توانند تهیه کنند.

درنهایت با این درخواست موافقت شد.

سپس، امینی‌زاده با اشاره به اینکه مصوبۀ یکم بهمن 1401 از آنجاکه در صحن علنی مطرح نشده بود، امروز مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرداری در نامه‌ای با اشاره به اینکه اشخاص جهت اصلاح ابعاد ملک خود، نسبت به خرید زمین واافتادۀ ملک به شهرداری مراجعه می‌کنند، بیان داشته که شهرداری پس از بررسی امکان واگذاری براساس قانون و پس از قیمت‌گذاری توسط کارشناسان ذی‌صلاح، باید از شورا مجوز واگذاری را اخذ کند.

وی ادامه داد: شهرداری به‌منظور تسریع در فرایند واگذاری، درخواست داشته اختیار واگذاری تا سقف 10 مترمربع واافتاده و لچکی در کاربری‌های غیرتجاری و تا پنج مترمربع در کاربری‌های تجاری که به قیمت کارشناسی روز تعیین می‌شود، بدون لزوم اخذ مجوز، به شهردار تفویض اختیار شود.

شهردار کرمان در این رابطه بیان کرد: فلسفۀ نوشتن این نامه این بود که براساس پیگیری که در چند شهرداری دیگر داشتیم، این موارد در شورای شهر آن‌ها مطرح نمی‌شود؛ این حجم از فروش لچکی‌ها و توافق‌نامه‌ها جزو موضوعاتی است که فقط در شورای شهر کرمان می‌بینیم.

سعید شعرباف ادامه داد: صرفاً جهت تسریع در امور شهروندان و کارآمدتر شدن فعالیت‌های شورا، این درخواست را مطرح کردیم؛ چراکه این متراژها رقمی نیست که بخواهیم در شورا مطرح کنیم.

نادری هم در این مورد بیان کرد: دو کمیسیون بودجه و عمران نظر می‌دهند که یک لچکی باید واگذار شود یا خیر؛ وقتی در شورا بررسی می‌شود اگر در شهرداری اشتباهی صورت گرفته باشد، این‌جا برطرف می‌شود و تصمیم پخته‌تری گرفته خواهد شد. اگر به شورا بیاید بهتر است؛ اگرچه وقت شورا را هم می‌گیرد.

چناریان هم خاطرنشان کرد: می‌توان کمیسیونی در شهرداری با حضور یک نماینده از کمیسیون بودجه و یک نماینده از کمیسیون عمران شورا به این موارد رسیدگی کنند تا معطلی مردم برطرف شده و دغدغۀ نظارتی شورا تأمین شود.

درنهایت با این درخواست شهرداری موافقت شد.

در ادامه، امینی‌زاده به نامه‌ای از شهرداری اشاره کرد و گفت: در این نامه بیان شده که در بسیاری از مراجعات مالکان به شهرداری جهت اخذ پروانه و اقدامات دیگر، پس از بازدید مشخص می‌شود متراژی از ملک در مسیر طرح، مستهلک شده و نیاز به انعقاد توافق‌نامه دارد که این امر نیاز به مجوز از شورا دارد که فرایند کار را زمان‌بر می‌کند و علاوه بر نارضایتی شهروندان، از ادامۀ روند اجرای کار، با توجه به افزایش قیمت املاک و تورم موجود به صلاح شهرداری نیست.

وی ادامه داد: بنابراین، شهرداری درخواست دارد جهت تسریع گردش‌کار تصویب شود که تا سقف دو میلیارد و 500 میلیون تومان جهت انجام اقدامات مربوط، به شهردار کرمان تفویض اختیار شود؛ ضمن اینکه اشاره شده در شورای شهر سابق تا سقف 500 میلیون تومان تفویض اختیار شده بود.

شهردار کرمان هم بیان کرد: 500 میلیون تومان مربوط به سال 1400 بوده و اگر در سال‌جاری، دو ‌و نیم تا سه برابر شود؛ یعنی حدود یک‌ و نیم میلیارد تومان، معقول است.

با این موضوع نیز موافقت شد.

در ادامۀ این نشست، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، با اشاره به اینکه در دورۀ قبلی شورا با تذکراتی که داده شد مبنی بر اینکه در مناطق مختلف شهرداری، صورت‌حساب دقیق به ارباب‌رجوع داده شود، این موضوع به مناطق ابلاغ شد، افزود: در این دوره هم بر این مصوبه تأکید شد، اما همچنان اجرا نمی‌شود؛ باید بخشنامه شود که صورت‌حساب در دونسخه برای ثبت در پرونده و تحویل به ارباب‌رجوع صادر شود؛ به‌گونه‌ای که قابل فهم باشد و شهروندان بدانند پولی که از آن‌ها دریافت شده، بر چه اساسی محاسبه شده و بابت چه موضوعاتی اخذ شده است.

وی همچنین درخصوص نحوۀ محاسبۀ عوارض در سال‌جاری بیان کرد: شهرداری براساس مصوبات سال گذشته می‌تواند عوارض را 43 درصد افزایش دهد، اما در عمل و در برخی موارد، عوارض تراکم و پروانه وغیره، بیش از 43 درصد افزایش پیدا می‌کند که باید اصلاح و قانون دقیقاً رعایت شود.

امینی‌زاده هم یادآور شد: براساس تبصرۀ 13 بودجه، شهرداری مکلف است صورت ریز محاسبات کلیۀ عوارض شهرداری ازجمله پروانۀ ساختمانی، نوسازی، تفکیک و ارزش افزوده را به‌صورت مکتوب به شهروندان ارائه دهد.

در ادامۀ این نشست، محمدامین شمسی، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا بیان کرد: از اقدامات گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در ایام نوروز که در نوع خود بی سابقه بود، تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته اقداماتی برای احیای خانۀ شهر انجام و بودجۀ آن مصوب شد؛ از شهردار می‌خواهیم گزارش دهد که چرا هنوز هیچ کاری انجام نشده است؟

سپس نادری بیان کرد: استانداری و شورای تأمین اعلام کرده‌اند فعلاً هیچ اقدامی در زمینۀ احیای خانۀ شهر انجام نشود.

مویدی در این رابطه تصریح کرد: خانۀ شهر از عوارض مردم کرمان ساخته شده و متعلق به تمام مردم است.

سپس، ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: مطالعات مربوط به سه‌راهی شرف‌آباد، چندین‌بار انجام شده و اکنون، باید سریع‌تر عملیات عمرانی آن آغاز شود تا دغدغۀ ترافیکی مردم در این نقطه از شهر برطرف شود.

در ادامه، شهردار کرمان، در پاسخ به مسایل مطرح شده، بیان کرد: در زمینۀ عوارض، اگر تفسیر این است که میانگین افزایش در لوایح عوارضی از نرخ تورم بالا نرود، الان، اتفاق افتاده، اما با فرمول‌هایی که مصوب شده، ممکن است در محله‌ای پروانه ساختمانی امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته باشد یا در برخی از بندهای لوایح عوارضی، افزایش بیش از نرخ تورم رخ دهد.

شعرباف ادامه داد: اگر قرار است بند به بند با نرخ تورم چک شود، بحث دیگری است، اما اگر درمجموع در نظر گرفته می‌شود، میانگین مجموع افزایش عوارض امسال نسبت به سال گذشته نباید از نرخ تورم بیشتر شود و اگر به‌صورت موردی مراجعه می‌کنند که برای مثال 60 درصد افزایش داشته، باید بررسی و در همان ضریب اعلامی نرخ تورم محاسبه شود.

چناریان در این رابطه خاطرنشان کرد: قانون، ما را ملزم کرده در تعیین عوارض و نرخ بهای خدمات، افزایش بیش از نرخ تورم نباشد و حرفی از میانگین نیامده؛ یعنی جزء به جزء عوارض را شامل می‌شود.

شهردار کرمان نیز بیان کرد: اگر این‌طور است، باید در جلسه‌ای براساس فرمول سال قبل و امسال و با در نظر گرفتن نرخ تورم، موضوع را محاسبه کنیم.

شعرباف همچنین درخصوص خانۀ شهر یادآور شد: موضوع خانۀ شهر مربوط به تعیین‌تکلیف حریم امنیتی استانداری است و ابتدا باید این کار انجام شود؛ ما همۀ کارهای مربوط به شهرداری را با جزییات و حتی برآورد و امضای قرارداد انجام داده‌ایم، اما استانداری پیشنهاد داده خانۀ شهر به استانداری واگذار شود تا بتواند از حریم امنیتی‌اش استفاده کند.

وی با بیان اینکه طرح سه‌راهی شرف‌آباد در بودجۀ 1402 ردیفی ندارد و تمرکز شهرداری در سال‌جاری روی پل شهدای خلبان است، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم مطالعات سه‌راهی شرف‌آباد برای اجرای زیرگذر انجام شود و اگر نیاز به اجرا بود، بعد از ساخت پل شهدای خلبان باشد.

شهردار کرمان ادامه داد: درخصوص سه‌راهی شرف‌آباد، موضوع تقاطع هم‌سطح را در شورای ترافیک مطرح کردیم تا طرح نهایی را با کمترین مسئله و در اسرع وقت اجرا کنیم، اما برای اجرای تقاطع غیرهم‌سطح شرف‌آباد، حتی بعد از نظر مشاور، در بودجۀ 1402 بودجه‌ای نداریم.

ایرانمنش در این خصوص یادآور شد: جهاد نصر اعلام کرده حاضر است با تهاتر این پروژه را با مشارکت شهرداری اجرا کند.

شهردار هم بیان کرد: باید ردیف داشته باشیم.

ایرانمنش افزود: مطالعات سه‌راهی شرف‌آباد را انجام دهید، اگر امکانش بود متمم بیاورید بودجه اصلاح می‌شود.

شعرباف بیان کرد: اجرای سه‌راهی شرف‌آباد و سه‌راهی سیلو به‌جای اینکه به‌صورت قرارداد واگذار شود، پس از اینکه برآوردش را مشاور انجام دهد، به شورا ارائه می‌دهیم تا اگر موافقت شد، در قالب متمم و اصلاح بودجه، پروژه‌ها اجرا شود.

سپس، سیدمحمد موسوی، عضو شورا بیان کرد: در اردیبهشت‌ماه قرار است آماربرداری مطالعات جامع حمل‌ونقل ترافیک انجام شود و با توجه به مدتی که باقی مانده، نباید به دقیقه نود بگذاریم و شهرداری باید در زمینۀ مشارکت و اطلاع‌رسانی به شهروندان و دستگاه‌های دولتی و اداری، هماهنگی خوبی داشته باشد.

وی افزود: هرچقدر در این زمینه ضعیف باشیم، در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل در سال‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد.

در پایان این نشست، امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا بیان کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، امسال را با عنوان رشد تولید نام‌گذاری کرده‌اند، این موضوع باید در شهرداری جدی گرفته شود و تا انتهای سال، گزارشی ارائه شود که شهرداری در جاهایی که می‌توانسته در تولید نقش ایفا کند، چطور عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال، شهرداری در زمینۀ رشد تولید مسکن باید برنامه داشته باشد، درخصوص تولیدات داخلی خود شهرداری هم تا پایان سال می‌تواند اتفاق خوبی بیفتد و یا در زمینۀ بازیافت زباله هم می‌تواند درآمدزایی داشته باشد؛ ضمن اینکه در زمینۀ سرمایه‌گذاری هم، باید برنامه‌ریزی شود.