قدردانی رئیس شورای شهر کرمان از زحمات نیروهای نظامی و انتظامی در راستای ایجاد امنیت و آرامش در جامعه

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان،زحمات و تلاش های مجدانه و مخلصانه نیروهای نظامی و انتظامی در راستای ایجاد امنیت و آرامش در جامعه را شایسته تقدیر دانست.

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان، در محل شورا برگزار گردید.

علیرضا نادری در نشست شورای عمومی ضمن گرامیداشت هفته بسیج و آرزوی موفقیت برای بسیجیان عزیز که در مسیر سازندگی و دفاع از ایران اسلامی تلاش می‌کنند، گفت:حق و باطل همواره در طول تاریخ با یکدیگر در تقابل و کشمکش بوده اند و همواره در جبهه حق علیه باطل،غارتگران و جنایتکاران دست به قتل،غارت و فتنه های مختلف زده اند که مصداق آن حادثه کربلاست.

وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) مظهر تقابل حق و باطل در صدر اسلام است؛افزود:قیام مهدوی نماد آن در آخر الزمان است که به انحطاط و نابودی باطل ختم خواهد شد زیرا باطل به مصداق آیه «إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»  بطور حتم نابود شدنی است.                                                              

 وی مقابله جبهه حق و باطل را همیشگی خواند و افزود: در این رویارویی تجهیزات جبهه باطل تزویر، دروغ، فریب و جنایت است و در طول تاریخ همواره چنین بوده و در هر زمانی به فراخور خود یکی از این راه ها را برای مبارزه با جبهه حق انتخاب کرده اند.

 نادری در ادامه  با اشاره به حوادث مختلفی از جمله حادثه سینما رکس آبادان،حادثه مسجد جامع کرمان که منجر به قتل عام مردم شد و سایر حوادثی از این قبیل که در طول تاریخ زیاد بوده است،تصریح کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز، از این حوادث فراوان دیده‌ایم و امروز  هم، وقتی دشمنان نظام دیدند تمام نقشه‌های آن‌ها در طول این سال‌ها، نقش بر آب شده و کاری از پیش نبرده‌اند،دوباره جیره خواران استعمار برای متشنج کردن اوضاع جامعه روانه خیابان ها شده و دست به اغتشاش و آشوب زده اند که خوشبختانه نیروهای نظامی و انتظامی توانسته اند با خویشتن داری و تلاش های بی وقفه جامعه را به سمت آرامش سوق دهند و با به خطر انداختن جان خود،حافظ  امنیت و آرامش جامعه باشند.                                             

وی در ادامه بر لزوم افزایش بصیرت و آگاهی جامعه در جهت شناخت دشمن تأکید کرد و افزود:باید با اخلال گران امنیت و افرادی که قوانین جامعه را رعايت نمی کنند با قاطعیت برخورد کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست از اعلام آمادگی شورا برای برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم سالگرد سردار دلها و خدمات رسانی ویژه به زائران ایشان خبر داد.                                                                 

 محمدرضا کمساری در نشست شورای عمومی با اشاره به نزدیک شدن به سومين سالگرد سیدالشهدای مقاومت،گفت: باید از این فرصت به عنوان راهبردی اساسی در راستای صیانت از اهداف و آرمان های انقلاب و ترویج مکتب شهید سلیمانی استفاده کنیم.                                                            

 وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تسریع در آماده سازی فضای شهری برای برگزاری  مراسم سالگرد،افزود:باید با برنامه ریزی های منسجم و منظم در راستای برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم و خدمات رسانی ویژه به زائران سردار دلها اقدام لازم صورت گیرد و هر جا که نیاز باشد شورا نیز ورود خواهد کرد هر چند که کار شورا اجرایی نیست اما همه اعضای شورا خدمتگزارند تا برنامه‌های خوبی برای مراسم سالگرد و هفته مقاومت داشته باشیم.

کمساری با بیان اینکه شهرداری به عنوان یکی از متولیان اصلی برگزاری مراسم سالگرد، وظیفه آماده سازی شهر را برای این امر بر عهده دارد،تصریح کرد:از ماه های گذشته کارگروهی در این راستا شکل گرفته است تا برنامه های سالگرد بصورت منسجم و حساب شده  پیش بروند و با توجه به اینکه امسال میزبان جمعیت قابل توجهی از میهمانان و زائران سردار دلها خواهیم بود باید آمادگی لازم در همه ابعاد و هماهنگی بین دستگاه ها و نهادهای مختلف ایجاد شود.                                                                         

وی اظهار داشت: سال گذشته شورای شهر مطلع نشد شهرداری به صورت مشخص چه اقداماتی انجام داده است و به همین دلیل امسال ضرورت دارد شهرداری کرمان، گزارش کاملی از اتفاقات و کارهایی را که به‌عنوان وظیفه درخصوص برگزاری این مراسم برعهده دارد؛ هم در راستای اطلاع اعضای شورا و هم در راستای نظارت، به شورا ارایه دهد؛ چراکه شورا، ناظر بر عملکرد شهرداری است.

وی بیان کرد: همچنین همان‌گونه که در شهرهای زیارتی کشور مانند قم، مشهد و شیراز، در ایام ولادت و شهادت امامان بزرگوار،فضای شهر را آماده می‌کنند، سالگرد شهادت سردار سلیمانی هم، نیازمند یک نگاه ویژه است؛ چراکه وقتی مدعی هستیم در این مراسم قرار است پذیرای جمعیت چندصدهزار نفری زائران در کرمان باشیم، حتماً این زائران می‌توانند مُبَلغ محاسن شهر کرمان و فضای آماده آن برای حضور دیگر زائران در طول سال باشند.

کمساری اظهار داشت: از طرف دیگر اگر شهر در این مراسم آماده نباشد، فضای نامناسب و آماده نبودن آن، باعث تبلیغات منفی از کرمان می‌شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این نشست با بیان اینکه دو اقدام در آماده‌سازی فضای شهر در این ایام مؤثر است،افزود: یکی تأمین روشنایی معابر است و دوم، اقدامات دوره‌ای شهرداری مانند خط‌کشی معابر که باید زودتر از نوروز و قبل از مراسم سالگرد شهادت سردار دل‌ها، معابر را به‌صورت برجسته خط‌کشی کرد.

حسین چناریان تصریح کرد: اگر حداقل تأمین روشنایی و خط‌کشی معابرِ متصل به گلزار شهدا و بزرگراه‌های منتهی به این محدوده را قبل از مراسم سالگرد سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی انجام دهیم، در آماده‌سازی شهر برای این مراسم مؤثر است.

سیدمحمد موسوی، دیگر عضو شورا نیز گفت: درخصوص گلزار شهدا، با توجه به اینکه استانداری پیگیری موضوعات ساماندهی این مکان را انجام می‌دهد، عملاً مدیریت شهری خیلی جایگاهی ندارد و نمونه آن هم یک‌سری معابر است که در جنگل قائم(عج) در حال آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، با چه طرحی این معابر در حال اجرا و شکل گرفتن است؟ و آیا کارشناسی شده؟ چرا این طرح در کمیسیون‌های شورا مطرح نشده است؟

موسوی اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم سالیان‌سال از معابر این محدوده استفاده می‌کنند، نباید هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی و آینده‌نگری انجام شود.

شهردار کرمان نیز در پاسخ به این سوال با بیان اینکه طرح مشهور به طرح جامع گلزار شهدا به طرح ساماندهی گلزار شهدا تغییر کرده است، گفت: در مورد ساماندهی گلزار شهدا، طرح در حال اجرا در کمیته عمرانی مصوب شده و طرح ترافیکیِ استخراج‌شده از طرح جامع، به‌صورت مصوبه ابلاغی از شورای ترافیک، به ما داده شد و این همان طرحی است که اطلاع‌رسانی آن را از روز بعد از عاشورای امسال از طریق بیلبورد انجام دادیم.

سعید شعرباف افزود: ادعای مطرح‌شده در این خصوص این است که این طرح، برش ترافیکی معابر طرح گلزار شهداست که رسماً به ما ابلاغ شده و طی آن یک بخش‌هایی متعلق به تعریض معابر و بخش دیگر ایجاد معابر جدید با جزییات است.

وی گفت: به ما هم در فرایند اطلاع‌رسانی و اجرای آن تأکید شده که این کارها را به‌سرعت انجام دهیم تا این فرایند به سالگرد شهادت سردار دل‌ها برسد.

شهردار کرمان تأکید کرد: از دیدگاه ما این طرح، ابلاغی رسمی شورای ترافیک با جزییات است و جایی که در «حوض ستاره» در حال اجرای میدان هستیم، حتی تا مشخصات میدان را شورای ترافیک به ما ابلاغ کرده است.

شعرباف در عین حال بیان کرد: البته نظرات شهرداری هم داده شده، ولی آنچه به ما ابلاغ شده، ابلاغ رسمی است.

شهردار کرمان افزود: نکاتی را نسبت به طرح جامع گلزار شهدا به‌صورت کلی و معابر ترافیکی به‌صورت جزیی داشتیم که طی نامه‌ای آن‌ها را مکتوب و اعلام کرده‌ایم، اما آنچه امروز در حال اجرای آن هستیم، نامه ابلاغیه رسمی شورای ترافیک است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز در این نشست گفت: یکی از موضوعات مطرح و بررسی‌شده در این کمیسیون، بررسی اوضاع و کارهایی بود که توسط سازمان عمران در حال انجام است که با حضور مدیرعامل این سازمان انجام شد.

منصور ایرانمنش ادامه داد: کارهای خوبی در این سازمان در حال انجام است و آسفالت معابر سرعت بیشتری پیدا کرده و از میانگین 35 هزار مترمربع در ماه به 50 هزار مترمربع رسیده است.

وی با بیان اینکه شهردار و اکثراً مدیران حوزۀ عمرانی و شهرسازی شهرداری، در جلسه این هفته کمیسیون عمران حضور داشتند، گفت: مشکلات، فرصت‌ها و چالش‌های این بخش‌ها بررسی و مقرر شد به‌صورت کلی اقدامات عمرانی از طریق سازمان عمران انجام شود.

ایرانمنش، به مسأله پارکینگ‌های شهر و مشکلات موجود در این زمینه نیز اشاره و تصریح کرد: سال‌هاست که درخصوص تأمین پارکینگ با مشکل مواجه هستیم؛ هرچند اقداماتی انجام شده، اما کافی و مؤثر نبوده است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا افزود: به‌دلیل نبود پارکینگ در بسیاری از نقاط شهر، گره‌های ترافیکی به‌وجود می‌آید و پارک‌های حاشیه‌ای خیابان‌ها، جوابگو نیست؛ بنابراین، باید به‌صورت ویژه این مسأله حل شود و شورا به شهرداری تکلیف کند.

ایرانمنش ادامه داد: شهرداری سال‌هاست که براساس قانون، از مالکان ساختمان‌هایی که به‌دلایلی قادر به تأمین پارکینگ نیستند، هزینه دریافت می‌کند که به حساب جداگانه و مجزایی تحت همین عنوان واریز می‌شود که باید صرفاً برای ساخت پارکینگ در شهر هزینه شود.

وی افزود: متأسفانه این کار صورت نگرفته و یا در برخی از موارد، از زیر تقاطع‌های غیرهم‌سطحی که ساخته شده، به‌عنوان پارکینگ نامبرده شده است؛ در صورتی که جاهای مناسبی نیستند و استفاده چندانی ندارند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا ادامه داد: جاهایی که مشکل و گره ترافیکی داریم، پارکینگ طبقاتی نداریم و ساختن پارکینگ طبقاتی، وظیفه شهرداری است.

وی بیان کرد: در جلسه کمیسیون با حضور شهردار، مصوبه‌ای داشتیم که شهرداران مناطق ظرف مدت یک ماه آینده، در مناطق تحت مدیریت خود، نیازسنجی کنند و نتیجه را به شورا ارایه دهند تا شورا تصمیم‌گیری کند و همچنین با توجه به اینکه شهرداری در حال بودجه‌بندی است، این موضوع در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شود.

ایرانمنش گفت: امیدواریم همتی در این دوره شورا صورت بگیرد تا شاهد ساخت چندین پارکینگ طبقاتی در مناطق مورد نیاز شهر باشیم.

وی افزود: همچنین مقرر شد برای استفاده عادلانه از پارک حاشیه خیابان‌ها، شهرداری موضوع پارکومتر را بررسی کند و جاهایی که نیاز است، مأموران پلیس راهور حضور داشته باشند تا مسأله ترافیک به‌خصوص در برخی مناطقی که مجتمع‌های پزشکی و تجاری وجود دارد، حل شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با اشاره به نامه‌ای از شهرداری به این کمیسیون،گفت: در این نامه که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت آمده است: «نامه‌ای به تاریخ 1/ 08 /1401 از اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور مبنی بر درخواست پرداخت مبلغ هفت میلیون ریال به ازای هر دستگاه خودروی ون خریداری شده بابت هزینه خدمات خودرویی در وجه آن اتحادیه به شهرداری کرمان رسیده است که با توجه به اینکه شهرداری کرمان برای خرید 50 دستگاه خودروی ون اقدام کرده است؛ لذا خواهشمند است به‌منظور تسریع مراحل واگذاری دستور موضوع پرداخت هزینه مذکور در کمیسیون مطرح و اقدام گردد.»

چناریان افزود: فکر می‌کنم اگر این مبلغ درخواستی حق عضویت اتحادیه با توجه به خرید 50 دستگاه ون پرداخت نشود، مجوز سوخت و استفاده خودروهای ون در حوزه حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر صادر نشود، اما از آنجاکه در کمیسیون تصمیم‌گیری و توضیحات در این خصوص کامل نشد، از شهردار می‌خواهم در این خصوص توضیحاتی ارایه کند.

شهردار کرمان نیز در پاسخ گفت: همکاران ما براساس طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک موجود، در حال پیگیری برای ایجاد خطوط ویژه هستند که اغلب این خطوط، در مرکز و معابر اصلی شهر قرار دارد که عرض معبرها کم است و امکان ایجاد خط ویژه به سبک بی‌آرتی وجود ندارد.

شعرباف افزود: پیشنهاد مشاور هم استفاده از «میدل‌باس» است که خطوط ویژه دارد، یا استفاده از «ون» که به عرض کمتر معبر نیاز دارد؛ بنابراین، برای ایجاد خطوط ویژه در مراکز مبدأ و مقصد سفر، این ون‌ها خریداری شده که با شروع کارشان در خطوط، تحول خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته نمی‌توانیم «ون‌»ها را به افراد بفروشیم و شهرداری تا زمان مشخصی مالک «ون‌»هاست، اما اگر شهرداری‌ بخواهد در ناوگان تاکسیرانی و در خطوط ویژه از آن‌ها استفاده کند، باید حتماً مجوز اتحادیه را بگیرد.

شهردار کرمان بیان کرد: باید برای تاکسیرانی و حمل‌و‌نقل بار، به درگاه ملی مجوزها بپیوندیم و در هر دو مورد از طریق اتحادیه رسمی اقدام کنیم.

شعرباف ادامه داد: در موضوع سوخت هم باید از طریق درگاه و اتحادیه اقدام کنیم.

در ادامه، پس از گفت‌وگو درخصوص نحوۀ استفاده از خودروهای «ون» و توضیحات شهردار کرمان، اعضای شورا با پرداخت حق عضویت به اتحادیه تاکسیرانی کشور موافقت کردند.

محمد امینی‌زاده، منشی شورا نیز در ادامه گفت: در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر، توسط آقای امیرشکاری، مدیر بودجه شهرداری، گزارشی از وضعیت تحقق بودجه کمیسیون فرهنگی ارایه شد و پیرو وضعیت دو ردیف بودجه‌ای که در مجموعه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بود، مصوب شد از محل ردیف حمایت از برنامه‌های مدیریت محله که مبلغ مصوب آن، یک میلیارد و 924 میلیون تومان است که تاکنون از آن استفاده نشده، مبلغ یک میلیارد تومان کسر و به ردیف کرایه لوازم و ابزار مختلف در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اضافه شود که نیاز شهرداری هم به این بخش زیاد است.

محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، یکی از هزینه‌های جاری، کرایه‌کردن لوازم و وسایل است که زیاد هم اتفاق می‌افتد، نیاز داشتند این ردیف شارژ شود و جابه‌جایی این ردیف هم، پیشنهاد سازمان مذکور بود؛ چراکه تاکنون استفاده نشده است.

در ادامه، مقرر شد این پیشنهاد برای بررسی بیشتر در کمیسیون بودجه مطرح و بررسی شود.