لزوم تعیین بسته های تشویقی جهت تسریع در وصول مطالبات شهرداری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم «شاه‌چراغ» و شهادت نوجوان کرمانی گفت: تقدیر الهی بر این است هر زمان که یزیدیان زمان علیه دین خدا قد علم می‌کنند، «قاسم‌ها» و «علی‌اصغرها» دفاع کنند.

علیرضا نادری افزود: مردم کرمان‌زمین، «قاسم» به قربانگاه آوردند که هم علمدار بود و هم مالک‌اشتر زمان، و امروز هم، «علی‌اصغر» را به صحنه آوردند؛ «علی‌اصغر» هشت‌ساله‌ای که با تیر حرمله زمانه به شهادت رسید.

وی ضمن تشکر از همه حافظان امنیت، یاد همه شهیدان این مسیر را گرامی داشت.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: امروز شهر کرمان، رنگ‌وبوی استقبال از شهید نوجوانی را به خود گرفته که در آستانه روز 13 آبان‌ماه، روز دانش‌آموز، به شهادت رسیده و مردم کرمان این شهید را تقدیم انقلاب کرده‌اند.

محمدرضا کمساری افزود: حمله تروریستی که به حرم مطهر «شاه‌چراغ» شد و جمعی از هموطنان عزیز را، فردی که منتسب به گروه خبیث داعش بود، مظلومانه به شهادت رساند، نشان از شیعیانی دارد که مظلوم، اما مقتدرند.

وی ادامه داد: حتماً تمام دشمنانی که در این جنایت‌ها و حوادثی که در روزهای اخیر کشور را به آشوب کشانده‌اند سهیم بوده‌اند، پاسخ خود راخواهند دید و به قول رهبر عزیز و گرانقدرمان، زمان «بزن و در رو» تمام شده است؛ بنابراین، اگر یکی زدند، به‌زودی ده‌ها برابر آن را خواهند خورد.

کمساری بیان کرد: خطاب به شما کوردلان ترسو که خارج از مرزها سعی در به‌هم ریختن این کشور دارید می‌گویم که دهه‌هشتادی‌ها، برای کشور ما تهدید نیستند؛ بلکه فرصتند و حتماً به‌دست دهه‌هشتادی‌ها، به وعده صادقی که رهبرمان داده، اسرائیل نابود خواهد شد.

در ادامه، رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورا، با اشاره به مصوبات این کمیسیون، از پیگیری و بررسی اساس‌نامه سازمان‌های شهرداری با نگاه بهره‌وری و اینکه چه وظایفی در شهرداری برعهده دارند، خبر داد.

محمدصادق تقوی همچنین با اشاره به ضرورت الکترونیکی‌شدن اسناد بایگانی شورای اسلامی شهر کرمان، گفت: اسکن پرونده‌های شهرداری مرکز در حال انجام است؛ ضمن اینکه مقرر شد پرونده‌های مناطق پنج‌گانه شهری نیز اسکن و گزارش این مهم ماهانه به شورا ارایه شود.

وی افزود: مقرر شد در راستای شفافیت و تکریم ارباب‌رجوع، تا زمانی که محاسبات عوارض پروانه نوسازی، تفکیک و ارزش افزوده، به‌صورت  دستی است، به‌طور کامل و دقیق، فرمول و نحوه محاسبه به ارباب‌رجوع ارایه و در سایت شفافیت و تابلوی اعلانات مناطق نیز ذکر شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز، با اشاره به نشست این کمیسیون با حضور معاون خدمات‌شهری شهردار و مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، به بررسی موضوع نام‌گذاری معابر اشاره کرد و گفت: نبود نرم‌افزار و زیرساخت در این زمینه، مشکلاتی را به‌وجود آورده است؛ بنابراین، ضرورت دارد نرم‌افزاری خریداری و اطلاعات ثبت شود.

محمود بابایی افزود: به همین دلیل مقرر شد برنامه‌ریزی لازم انجام و بودجه‌ای در این زمینه برای سال آینده در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین درخصوص ورزش همگانی در شهر کرمان و کارهایی که شهرداری در این خصوص انجام می‌دهد، مواردی در این کمیسیون مطرح و مقرر شد اطلاعات و آمار در رابطه با فعالیت‌های شهرداری در این حوزه، در اختیار شورا قرار گیرد تا سیاست‌گذاری در این خصوص، با اطلاعات کافی انجام شود.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا هم با اشاره به حضور در جلسه‌ای در استانداری درخصوص قالی و صنایع‌دستی گفت: در این جلسه مقرر شد متولی اصلی این موضوع، اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت باشد.

محمدامین شمسی افزود: همچنین درخواست‌هایی مانند ایجاد المان قالی و پته و دیگر صنایع دستی کرمان مطرح شد.

وی به مسأله تملک‌های اطراف قلاع «دختر» و «اردشیر» و وجود دکل صداوسیما در این محدوده اشاره و بیان کرد: صداوسیما وظیفه دارد این دکل را جابه‌جا کند، اما با توجه به اینکه تاکنون این کار را انجام نداده و یک‌سری موضوعات مالی هم در این خصوص داشتند، این کار را برعهده شهرداری گذاشتیم.

فتح‌الله مؤیدی، رییس کمیسیون بهداشت، خدمات‌شهری و محیط زیست شورا نیز با اشاره به بازدید از پارک «شهید مطهری»، به برخی مشکلات و کمبودهای این پارک اشاره کرد و گفت: از شهرداری می‌خواهم نسبت به بهسازی این پارک اقدام کند.

وی افزود: بازارچه خوداشتغالی پارک «شهید مطهری» هم متعلق به شهرداری است و صاحبان این فروشگاه‌ها، هیچ مالکیتی ندارند، اما ادعا کرده‌اند که هزینه کرده‌ایم و فروشگاه‌ها متعلق به ماست.

مؤیدی تصریح کرد: در این پارک، میلیاردها تومان هزینه می‌شود، ولی این مغازه‌داران حتی برای نظافت محدودۀ مغازه‌ها اقدامی نمی‌کنند، اجاره هم نمی‌دهند؛ بنابراین، باید وضعیت ادامۀ فعالیت آن‌ها هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم با اشاره به نشست با دهیاری «الله‌آباد» گفت: یکی از این موارد مطرح‌شده، موضوع پلاک 2975 است که دهیار و ما تأکید کردیم در حفاظت و نگهداری این بخش همکاری شود تا زمین‌های که دارای تعارض هستند، حفظ شوند و درخصوص زمین‌های تصرف‌شده، هم چاره‌اندیشی شود.

منصور ایرانمنش افزود: همچنین تأکید شد اجرای پارک حاشیه‌ای این بخش در بودجه سال آینده شهرداری دیده شود.

وی با تأکید بر بهسازی پیاده‌روهای شهر گفت: پیشنهاد می‌کنم کارخانه موزاییک‌سازی راه‌اندازی شود تا نهضت پیاده‌روسازی را در سال آینده داشته باشیم.

رییس کمیسون عمران و شهرسازی شورا، با بیان اینکه در بیشتر مناطق، ظرفیت ساختِ مسیر تندرستی وجود دارد، گفت: اگر شهرداری بتواند در هر منطقه، دو مسیر سلامت و تندرستی اجرا کند، برای سلامت و نشاط مردم بسیار مفید است و اگر در بودجه امسال پیش‌بینی نشده، در بودجه سال آینده دیده شود.

ایرانمنش افزود: با توجه به آغاز اصلاح هندسی سه‌راهی «شرف‌آباد»، نگرانی‌هایی وجود دارد؛ بنابراین، ضرورت دارد پیش از اصلاح هندسی این تقاطع، تمام مسایل دقیق بررسی شود؛ ضمن اینکه طرح تقاطع غیرهمسطح هم همزمان بررسی شود تا اگر قرار است به سمت اجرای آن برویم، هرچه زودتر کار انجام شود.

سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست تصریح کرد: اتفاقاتی که در روستای «الله‌آباد» رخ می‌دهد، باعث تضییع حقوق شهرداری کرمان می‌شود.

وی افزود: دهیاری این روستا، برای تفکیک زمین‌های شهرداری در «الله‌آباد»، مبلغی را طلب کرده که قانونی نیست و ما هم کار در این ناحیه را متوقف کردیم؛ چراکه عملاً شهرداری کرمان ضرر می‌کند.

موسوی تأکید کرد: همچنان املاک این محدوده تصرف می‌شود و املاک تصرف‌شده قبلی هم، بلاتکلیف مانده است؛ بنابراین، باید این مسأله هرچه زودتر تعیین‌تکلیف شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم، به نشست اخیر شورای عالی استان‌ها در تهران با موضوع قانون درآمدهای پایدار شهرداری اشاره کرد و گفت: این قانون، مبنای تهیه لوایح درآمدی شهرداری‌های برای بودجه سال آینده است.

حسین چناریان افزود: طبق این قانون، شهرداری‌ها، عناوین درآمدها را تهیه و به شورای عالی استان‌ها اعلام می‌کنند و پس از بررسی این عناوین توسط شورای عالی استان‌ها، به وزارت کشور ارسال می‌شود تا نهایی و برای ابلاغ و اجرا به شهرداری‌ها فرستاده ‌شود.

وی با بیان اینکه هدفِ این قانون، یکپارچه‌سازی عناوین درآمدهای پایدار شهرداری‌هاست، گفت: اگرچه این قانون باعث ایجاد یک‌سری محدودیت‌ها شده، اما موجب نظامند شدن و یکپارچه‌سازی عناوین درآمدی شده و موانع گذشته بر سر راه لوایح درآمدی را رفع خواهد کرد؛ ضمن اینکه دیگر اقدامات غیرقانونی را در این زمینه‌ها نخواهیم داشت.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با تأکید بر رعایت زمان‌بندی اعلام‌شده در این قانون گفت: بنابراین، باید تا 15 آذرماه‌ماه، عناوین تهیه‌شده، به شهرداری‌های کشور ابلاغ شود و شهرداری‌ها هم موظفند براساس این موارد، لوایح درآمدی خود را تهیه و به شورای شهر ارایه کنند.

چناریان افزود: شورای شهر نیز مجدد عناوین را به شورای عالی استان‌ها می‌فرستد تا پس از بررسی، مبنای سال 1402 قرار گیرد.

وی ادامه داد: پییگیری وصول مطالبات شهرداری، از دیگر موارد مطرح‌شده در نشست شورای عالی استان‌ها بود که در این راستا باید مشوق‌هایی برای وصول مطالبات در بودجه سال آینده در نظر بگیریم.