در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بیان شد:
تلاش می‌کنیم بودجۀ سال آیندۀ شهرداری کرمان قابل دفاع باشد

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.
به گزارش کرمان‌آنلاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه، بر طرح همۀ مصوبات کمیسیون‌ها در صحن عمومی شورا تأکید کرد.
علیرضا نادری همچنین نظارت بر عملکرد شهرداری را از وظایف شورای اسلامی شهر دانست و افزود: تمام اقدامات و پروژه‌ها باید به شورا بیاید و اگر شهرداری به وظیفه خود عمل نکرد و درآمد مدنظر را محقق نساخت؛ لازم است با دلایل موجه گزارش کار خود را ارایه کند.
وی تأکید کرد: اغلب موضوعات به‌خصوص مواردی که برای شهرداری تعهد مالی ایجاد می‌کند، باید در صحن عمومی شورا مطرح شود.
در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا در تشریح مصوبات این کمیسیون، به ارسال نامه‌ای از شهرداری مبنی بر تهاتر زمین با مطالبات شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اشاره کرد و گفت: بر این اساس قطعه‌زمینی در ردیف سه از تفکیکی پلاک اصلی بخش یک کرمان در بزرگراه «امام رضا(ع)»، مربوط به اراضی معروف به «فتح‌آباد»، به شرکت مذکور واگذار می‌شود.
حسین چناریان ادامه داد: مصوب شد زمین مذکور به ارزش کارشناسی ۱۰۰ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال، براساس توافق‌نامه در قبال بدهی، به طلبکار واگذار و از میزان بدهی شهرداری به این شرکت کسر شود.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم به ارسال نامۀ‌ یکی از شهروندان به دادستان کرمان مبنی بر بهره‌برداری و نمونه‌برداری از کوه‌های امتداد «کوهپایه» در ارتباط با کنارگذر بزرگراه «آیت‌الله خامنه‌ای» اشاره کرد و گفت: این موضوع از جهت ایجاد مشکل در سیما و منظر کوه‌های طبیعی شهر که در امتداد «کوهپایه» قرار دارد، قابل پیگیری است؛ بنابراین، لازم است با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، جلسه برگزار و موضوع پیگیری شود.
منصور ایرانمنش بر ساماندهی بهینۀ وانت‌بارها ازسوی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان تأکید کرد و افزود: شورای اسلامی شهر بر نوع فعالیت وانت‌بارها و نظارت بر کار آن‌ها تأکید دارد و این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.
وی در ادامه، به مصوبه‌ای درخصوص شهرسازی اشاره کرد و با بیان اینکه ماده 100 قانون شهرداری‌ها، اشخاص را برای انجام تفکیک ملزم به مراجعه به شهرداری و طی مراحل تطبیق با نقشه‌های جامع و تفصیلی و تأدیه قدرالسهم کرده است، گفت: تبصره سه این قانون، به تفکیک اشاره می‌کند و این حکم را برای اراضی با مساحت بیش از ۵۰۰ مترمربع مجری می‌داند.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا به مصوبه‌ای در این خصوص در شورای پنجم اشاره کرد و افزود: در این مصوبه مقرر شده بود تا برای املاک مسیری در دست تعریض، پنج درصد قدرالسهم گرفته شود که بر این اساس پیشنهاداتی برای اصلاح مصوبه قبلی مطرح و موافقت شد تا مصوبه قبلی لغو شود.
ایرانمنش ادامه داد: با توجه به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، مقرر شد از املاک قبل از سال ۹۰ با هر متراژ مساحت، قدرالسهم دریافت نشود؛ مگر اینکه مالک متقاضیِ تفکیک باشد.
وی با اشاره به اینکه این مصوبه، املاک زیر ۵۰۰ مترمربع را مدنظر دارد، خاطرنشان کرد: بنابراین، به این‌گونه املاک قدرالسهم تعلق نمی‌گیرد و مصوب شده تا طبق ماده 100 قانون شهرداری‌ها، این مصوبه اجرا و مصوبۀ قبلی رد شود.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا همچنین به ارسال نامه‌ شهرداری مبنی بر تعیین‌تکلیف قرارداد تعدادی از اتوبوس‌های مستهلک اشاره کرد و گفت: به‌دلیل عدم امکان فعالیت تعدادی اتوبوس و استهلاک بالا، درخواست خروج آن‌ها از ناوگان اتوبوس‌رانی مطرح شده است.
ایرانمنش با بیان اینکه اتوبوس‌ها با کارکرد ۱۹ سال، از رده خارج هستند و قرار‌داد کاری آن‌ها نیز به‌نوعی تمام شده است، یادآور شد: طبق درخواست مالکان مصوب شد به‌منظور جلوگیری از مشکلات قانونی، اسناد اتوبوس‌های مذکور آزاد، و به نام مالکان ثبت شود.
وی افزود: بنابراین، مالکان می‌توانند به دلخواه، خودروی خود را تبدیل به احسن کرده یا آن را اصلاح کنند.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا در ادامه، به وجود ملکی در خیابان «هزار و یکشب» و تبدیل آن به پارکینگ طبقاتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مالک قصد دارد پارکینگ طبقاتی احداث کند، شهرداری پیشنهاد داده تا براساس مصوبۀ شورا، عوارض مازاد گرفته نشود.
ایرانمنش با بیان اینکه طبق مصوبه شورا، ملکی که به‌صورت 100 درصد به پارکینگ تبدیل شود، شامل تخفیف می‌شود، گفت: مصوبه شورا براساس تأمین پارکینگ به‌صورت کامل است.
وی افزود: سند مشخصات ملک باید در ارتباط با تأمین کامل پارکینگ باشد.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا براساس اعلام مالک به تأمین پارکینک در 11 طبقه اشاره کرد و افزود: بنابراین، شهرداری می‌تواند این تخفیف را قائل شود و ایرادی بر آن نیست.
شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: این موضوع جهت استفسار به شورا فرستاده شده و کاملاً واضح است.
سعید شَعرباف با بیان اینکه با توجه به وضعیت ترافیکی و نیاز معبر به تأمین پارکینگ، ادغام سند برای دو ساختمان مجزا انجام شده است، گفت: به‌منظور بالا بردن ظرفیت پارکینگ، ادغام با نظر شهرداری انجام و مقرر شد تا 100 درصد پارکینگ نیز تأمین شود؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود به ازای بالای ۶۰ درصد پارکینگِ ایجادشده، عوارض تراکم از مالک گرفته نشود.
وی ادامه داد: با بالا بردن ظرفیت پارکینگ ازسوی مالک، حدود 120 پارکینگ تأمین می‌شود که این میزان، مشمول عوارض تراکم نمی‌شود، اما درخصوص انجام تعهدات، باید در مرحلۀ بعد، بر کار مالک نظارت کرد.
علیرضا نادری، رییس شورا نیز گفت: موضوع، پایبند بودن و یا نبودن مالک به اجرای 11 طبقه پارکینگ است و اگر از تخفیف استفاده کند، اما کار به‌گونۀ دیگری اجرا شود، چنین شرایطی به نفع شهرداری نیست.
محمد‌رضا کمساری، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا هم با بیان اینکه باید مالک را ملزم کرد تا شش طبقۀ اول متعلق به مردم باشد و برای واحدهای تجاری مورد استفاده قرار نگیرد، افزود: شهرداری باید مالک را به ایجاد بالابر و جک برای انتقال خودروها به طبقات بالایی ملزم کند.
منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم در این خصوص گفت: با توجه به منفعت تأمین پارکینگ برای شهر کرمان و با درنظر گرفتن تعاملات مناسب شهرداری با مالک، مخالفت تعدادی از اعضای شورا مدنظر قرار گرفته و این موضوع جهت برررسی بیشتر به کمیسیون برگشت داده می‌شود.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در ارایۀ گزارش کمیسیون متبوع، به تبدیل موزه «آکواریوم» به موزه «دیرینه‌شناسی» در پارک «شهید مطهری» اشاره کرد و گفت: این اقدام با هماهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان انجام شده است.
عشرت کردستانی، تلاش آقای «تجربه‌کار» در خصوص مطالعه و جمع‌آوری آثار دیرینه‌شناسی در کرمان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به مشکلات و موانع موجود برای نمایش این آثار، مصوب شد در قراردادی 10 ساله، موزه «آکواریوم» در اختیار وی قرار گیرد.
شعرباف، شهردار کرمان هم در این خصوص گفت: قرارداد منعقدشده با آقای «تجربه‌کار»، برای استفاده از موزه «آکواریوم» و تبدیل به موزه «دیرینه‌شناسی»، در قالب سرمایه‌گذاری مشترک و با هدف گسترش این موزه است.
در ادامه، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان، به برگزاری جلسات شورای اسلامی شهر درخصوص بودجه اشاره و خاطرنشان کرد: در دوماه اخیر جلسات زیادی با حضور کارشناسان داخل و خارج از شهرداری با موضوع بررسی بودجه برگزار شد.
محمود بابایی از مشارکت و همراهی کارشناسان ملی بودجه و نظارت مالی در زمینه‌های مختلف خبر داد و افزود: با حضور معاونت‌های شهرداری و کمیته‌های مختلف، جلسات فشرده‌ای برگزار شد که در تمام جلسات، اعضای شورای اسلامی شهر نیز حضور داشتند.
وی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم بودجۀ نهاییِ سال آیندۀ شهرداری کرمان، قابل دفاع باشد و به‌زودی در اختیار مردم قرار گیرد.