در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان صورت گرفت:

تصویب بودجه سال 1403 شهرداری با افزایش 80 درصدی نسبت به امسال

یکصدو‌ چهلمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر و سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، در ابتدای این نشست، ضمن محکوم‌ کردن جنایات رژیم غاصب اسرائیل در غزه و ادامه جنگ در این منطقه گفت: امیدواریم به مدد و یاری خداوند، اسرائیل نتواند به هدف شوم خود دست یابد.

علیرضا نادری در ادامه، به سالروز تعطیلی سفارت اسرائیل و راه‌اندازی سفارت فلسطین، هشت روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اشاره و تصریح کرد: اسرائیل، سعی می‌کند که کشوری به نام‌ فلسطین را حذف کند، اما به یاری خداوند این کشورِ اسرائیل است که از صفحه روزگار محو خواهد شد.

در ادامه، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به موضوع تکمیل و تأمین زیرساخت‌های امنیتی و تجهیزات سخت‌افزاری در شهرداری و خرید تجهیزات امنیتی و رایانه‌ای، اشاره کرد.

سیدمحمد موسوی گفت: ‌با توجه به رفع ابهامات و ارسال اطلاعات کامل به شورای اسلامی شهر، برای خرید تجهیزات امنیتی و رایانه‌ای، درخواست برگزاری مناقصه و خریداری موارد لازم طبق مبلغ پیشنهادی، در کمیسیون بودجه مطرح شده است.

وی، میزان برآورده‌شده خرید تجهیرات لازم برای سرورهای شهرداری را حدود 20 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بخشی از این مبلغ به‌صورت پرداخت نقدی و بخشی دیگر به‌صورت غیرنقدی و تهاتر با زمین است که با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر، این مصوبه به تصویب رسید.

همچنین درخواست گروه جهادی، برای کمک جهت تأمین ملزومات موردنیاز، ازجمله مصوبات کمیسیون بودجه بود که مقرر شد شهرداری به این گروه جهادی مساعدت کند که این درخواست نیز مورد موافقت اعضای شورای اسلامی شهر کرمان قرار گرفت.

موسوی در ادامه، درخواست شهرداری برای عقد قرارداد با سازمان همیاری‌ها و دهیاری‌ها، به‌منظور نگهداری پارک‌ها و فضای سبز شهر کرمان را ازجمله تقاضاهای مطرح‎‌شده ازسوی شهرداری ذکر و خاطرنشان کرد: برای تمدید قرارداد با این سازمان، حدود ۱۲۴ میلیارد تومان، برای ۱۳ ماه، بدون احتساب ضریب تعدیل، در نظر گرفته شده که انعقاد قرارداد با مبلغ ذکرشده در کمیسیون بودجه تصویب شده است.

در ادامه، این موضوع در صحن علنی مورد تأیید اعضای شورای شهر قرار گرفت.

وی درخواست شهرداری برای خرید تجهیزات آتش‎نشانی را نیز ازجمله مصوبات کمیسیون بودجه اعلام کرد و از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات خبر داد.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان گفت: شهرداری برای این منظور درخواست صدور مجوز برای برگزاری مناقصه و تأمین هزینه‌ها از طریق تهاتر با زمین را مطرح کرده  که در کمیسیون بودجه مطرح و تصویب شده است.

در ادامه، اعضای شورای شهر این مصوبه را به تصویب رساندند.

موضوع اقدام شرکت «سدسازان نقش‌نما» برای اقدام عمرانی در شهربازی نیز مطرح شد که با توجه به ابهامات موجود، مقرر شد با بررسی بیشتر، گزارش نحوۀ اقدام این شرکت اعلام و سپس در جلسات آینده در مورد آن تصمیم‎گیری شود.

موسوی، به موضوع پیست اسکی در پارک «مادر» هم اشاره کرد و با بیان اینکه سرمایه‌گذار اولیه پس از اتمام قرارداد با توجه به قیمت پیشنهادی و خوش‌حسابی، مجدد برنده مزایده شده است، گفت: متاسفانه سرمایه‌گذار قادر به پرداخت هزینه‌های جاری نیست و تقاضای فسخ قرارداد را دارد.

این موضوع نیز که در کمیسیون بودجه بررسی شده و با توجه به شرایط متقاضی و عدم استقبال مردم، با فسخ قرارداد بدون ضمانت‌نامه موافقت شده بود، مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان همچنین موضوع تخفیفات ماده ۱۶ «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» را مطرح کرد و با بیان اینکه اصل موضوع قانونی، و تعیین‌تکلیف شده است، گفت: درصدهاي اعلامی شهرداری در محدوده‌های تعیین‌شده باید مورد تأیید شورا قرار گیرد.

موسوی افزود: درصدهای مربوط به بافت فرسوده و چند منطقه، براساس نظرات کارشناسی ازسوی مشاور اعلام شده است، اما درصد تخفیف برای عوارض صدور پروانه ساختمانی در هر منطقه فرق می‌کند و نیاز است اعضای شورا، با مشاهده درصدها، مخالفت و موافقت خود را اعلام کنند.

در این خصوص رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان، گفت: زمان تصویب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، قبل از قانون درآمدهای پایدار است و براساس قانون درآمد پایدار، تمام تخفیفات لغو شده است؛ بنابراین، استناد به تخفیفات ماده ۱۶ کاملاً منتفی است.

امینی‌زاده تصریح کرد: اگر شورا بخواهد تخفیف دهد، باید بررسی کرد که آیا قانون درآمدهای پایدار اجازه اِعمال تخفیف را می‌دهد یا خیر که البته جواب خیر است؛ مگر اینکه در لوایح عوارضی در قالب مشوق‌ها اعلام شود؛ در غیر این‌صورت موارد تخفیف، منتفی است.

وی افزود: برای درصد تخفیفات اعلام‌شده ازسوی شهرداری نیز کار کارشناسی دقیقی نشده و تخفیف باید براساس موقعیت ملک و بلوک‌بندی، متفاوت باشد.

امینی‌زاده، یادآور شد: گزارش دقیق از بافت فرسوده و درصدهای تخفیف ازسوی شهرداری ارسال شده است، اما شورای اسلامی شهر در مورد پروانه‎های صادره، پیش‎بینی هزینه‎ها و درآمدهای حاصله، هنوز اطلاعات دقیقی ندارد و نیاز است که این موارد نیز برای شورا ارسال شود.

در ادامه، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، بر تعیین سیاست مشخص ازسوی شهرداری برای تخفیفات تأکید و خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود پهنه‌های پیش‎بینی‎شده، با در نظر گرفتن هدف یا سیاست خاص، مثلاً حمایت یا توسعه یک منطقه از شهر یا قشر خاص، با تحلیل و شرح مفصل، تعیین و مشخص شود.

حسین چناریان افزود: گذاشتن یک درصد کلی و تعمیم آن به کل، درست نیست و به نظر می‌رسد این امر اجرایی نمی‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان هم، با بیان اینکه بسته تشویقی بافت فرسوده چندان امر جدیدی نیست و در بسیاری از کلان‌شهرها این موضوع اجرایی و از مبادی مختلف به شهرداری ابلاغ شده است، افزود: این موضوع در واقع مصوبه قانون شورای عالی معماری و شهرسازی است و شهرداری باید تمکین کند؛ بنابراین، از شهردار می‎خواهم این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کند.

منصور ایرانمنش، افزود: در این خصوص شورای اسلامی شهر نیز مصوباتی به‌خصوص برای بافت فرسوده طی سه‌سال گذشته داشته و به شهرداری نیز ابلاغ کرده، اما آنجا‌که کرمان، روی کمربند زلزله قرار گرفته؛ بافت فرسوده باید تعیین‌تکلیف شود.

وی، با طرح این موضوع که مصوبات بافت ‌فرسوده در شهرهای دیگر اجرا و تخفیفات صد درصدی پروانه ساختمانی نیز صادر شده است، گفت: در صورت بازسازی بافت فرسوده، درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد می‌شود و فعال‌شدن بسته تشویقی، برای مردم نیز سودمند است.

ایرانمنش، تأکید کرد: مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، جنبه قانونی بیشتری دارد و باید اجرا شود.

در ادامه، فتح‌الله مویدی، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر کرمان نیز، با اشاره به داشتن وظایفی در مقابل مردم، پیشنهاد بازدید میدانی را قبل از تصمیم‎گیری نهایی مطرح و خاطرنشان کرد: در بعضی از محله‌ها حتی منطقه دو شهری، با بافت فرسوده و معابری روبه‌رو هستیم که امکان ورود ماشین حتی به داخل آنها وجود ندارد؛ بنابراین، بافت فرسوده مشخص است و اگر بازسازی شود، درآمد شهرداری نیز افزایش می‌یابد.

در ادامه، سرپرست شهرداری کرمان، به موضوع ماده ۱۶ قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن را اشاره کرد و افزود: اقدام براساس قانون مذکور، به بررسی بیشتر نیاز دارد؛ چراکه بعضی از بخش‌ها قابل تأمل بوده و مستلزم بررسی عمیق کارشناسی است.

در ادامه، براساس اظهارات اعضای شورا، مصوبه فعلی رأی نیاورد و مقرر شد در جلسات بعدی، شهرداری موضوع را به‌منظور ارائه پیشنهادات دقیق‌تر و جدیدتر، بیشتر بررسی کند و سپس ازسوی شورا در جلسه علنی مطرح شود.

موسوی، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به نامه استانداری مبنی بر انعقاد تفاهم‎نامه بین کمیته ‌امداد امام خمینی(ره) و معاون عمرانی وزارت کشور، اشاره کرد و گفت: در تفاهم‌نامه درخصوص کمک‌های شهرداری به کمیته امداد امام خمینی(ره)، مواردی ذکر و این موضوع در کمیسیون فرهنگی مطرح و تصویب شده است.

در ادامه، با موافقت اعضای شورای شهر مصوب شد که هرگونه اقدام در این زمينه، در چارچوب بودجه و طبق مقدورات شهرداری انجام شود و شهرداری از اختیارات لازم برای کمک به کمیته امداد امام خمینی (ره) برخوردار است.

موسوی، مصوبه بعدی را مربوط به کمیسیون حقوقی و با موضوع سرمایه‎گذار تله‎کابین ذکر کرد و با بیان اینکه براساس قراداد بین شهرداری و سرمایه‎گذار، تأخیری در راه‌اندازی این پروژه وجود داشته است، ادامه داد: این موضوع با حضور کارشناسان حقوقی، بررسی شد و ۱۱ ماه تأخیر سرمایه‌گذار مورد تأیید قرار گرفت.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا هم، با این انتقاد که سرمایه‎گذار در ابتدای سال ۱۴۰۲ باید پروژه را تحویل می‌داد، گفت: نیاز است شهرداری برای وضعیت موجود پروژه تله‌کابین، تأمین ‌دلیل انجام دهد.

محمد امینی‌زاده تصریح کرد: تأمین دلیل، تنها برای احقاق حقوق آینده شهرداری و بررسی وضعیت موجود است.

موسوی، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان نیز با تأکید بر اینکه ابتدا شهرداری باید پاسخگو باشد و تعیین‌تکلیف کند، گفت: البته اینکه تأخیر بوده، باید دیده شود، اما شهرداری نیز قصور کرده؛ چراکه چندین موضوع سرمایه‌گذاری داریم که وضعیت‌شان و تکلیف‌شان مشخص نیست.

در ادامه، نادری، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار قصد داشته کار را به‌موقع تحویل دهد و خواهان ضرر به خود نبوده است، گفت: البته سرمایه‌گذار تلاش کرد و در مدت‌زمان ممکن پروژه راه افتاد؛ بنابراین، نیاز نیست آنها را مجازات کنیم.

امینی‌زاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، نیز با این توضیح که سرمایه‌گذار در فرصتی که در اختیار داشته تعلل کرده است، برای پیگیری وضعیت پروژه در آینده، براساس ادعاهای موجود، بر انجام تأمین دلیل و ثبت آن، تأکید کرد.

در این خصوص محسن تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان، با تأکید بر اینکه در این دوره از مدیریت شهری، رویکرد شهرداری مبتنی بر جذب سرمایه ‎گذار و جلب اعتماد عمومی بین سرمایه‎گذاران است، تأمین ‌دلیل را در بستر اجرایی و حقوقی، موجب ایجاد ذهنیت منفی در سرمایه‌گذاران ذکر و این اقدام را موکول به آینده کرد که با اظهارات موجود، اعضای شورای شهر، با مصوبه کمیسیون حقوقی مبنی بر تأمین ‌دلیل پروژه تله ‎کابین موافقت نکردند.

در ادامه، روسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان، موضوعات مورد درخواست مردم در شهر را مطرح کردند که در این خصوص محمدامین شمسی، رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان، بر تعیین تکلیف دکه‌های سطح شهر و رسیدگی شورا به این موضوع تأکید کرد.

در ادامه، موسوی، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به اقدامات پایان سال شهرداری در شهر، بر انجام اقداماتی ازجمله خط‌کشی خیابان‌ها و رنگ‎آمیزی جدول‌ها در زمان مناسب، تأکید کرد و گفت: بستن معابر برای انجام چنین اقداماتی آن هم در ساعات اوج ترافیک، اصلاً درست نیست.

در ادامه، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، به موضوع ساخت مسکن ملی در شهر کرمان و لزوم پیگیری مسئولان و دست‌اندرکاران این پروژه تأکید کرد.

منصور ایرانمنش، با بیان اینکه مسئولان در این خصوص وظایفی دارند، اما ما در شهر کار ملموسی نمی‎بینیم و نسبت به شهرهای دیگر هنوز عقب هستیم، افزود: کسی به گلایه ‎های مردم پاسخگو نیست؛ مسئولان باید درخصوص پیشرفت اجرای این طرح ملی پاسخ دهند.

وی همچنین بر رسیدگی به درخواست‌های مردمی از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری تأکید کرد و خواستار تعیین‌تکلیف برای تقاضاهای مطرح‌شده ازسوی شهرداری شد.

در ادامه، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، به تصویب لوایح عوارضی و بهای خدمات مربوط به سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: لازم است از مبادی مربوط این لوایح ابلاغ و در این خصوص به مردم اطلاع ‎رسانی شود.

حسین چناریان، از تصویب کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری کرمان خبر داد و گفت: کلیات آن مطرح شده و برای جزییات آن، اطلاع‎رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی، رقم بودجه شهرداری در سال 1403 را 78 هزار 311 میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: این بودجه با افزایش ۸۰ درصدی نسبت به امسال، با رویکرد خدمت‎گزاری به مردم، در شورای اسلامی شهر تصویب شده است و جزییات آن به‌زودی اطلاع ‎رسانی می‌شود.

در ادامه، نادری، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به اینکه با انتخاب شهردار جدید، در شهر کرمان دوگانگی وجود ندارد و با همراهی و همدلی بین شهرداری و شورای اسلامی شهر، کارها به‌خوبی پیش می‌رود، گفت: اختلاف ‏نظر بین اعضای شورای اسلامی شهر، امری شخصی است و جهت‌گیری جناحی وجود ندارد.