در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تصویب شد:

مشارکت شهرداری کرمان در نمایشگاه گردشگری کشور در تهران

یکصدو‌ سی و هفتمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر و سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای این نشست،ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال چهل‌وششم از عمر پُربرکت جمهوری اسلامی ایران،گفت:حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده مبنی بر اینکه مردمانی از مشرق‌زمین قیام می‌‌کنند و زمینه را برای حکومت حضرت مهدی(عج) آماده و فراهم می‌کنند.

علیرضا نادری با بیان اینکه انقلاب اسلامی  افزود: امید داریم قیام اسلامی و انقلاب اسلامی مردم ایران، مصداق عینی این کلام نورانی پیامبر اکرم(ص) باشد.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) نیز می‌فرمایند:« در ۲۲ بهمن نصرت اعجازآمیز اسلام بر کفر تحقق یافت.»

نادری افزود:انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)،توانست با تکیه بر ارزش های دینی و تفکر اسلامی،نقش اسلام و مسلمانان را در عرصه های مختلف برجسته سازد و در واقع انقلاب اسلامی،الگویی جهان شمول و نماد حرکت به سوی جامعه مطلوب و آرمانی است.

در ادامۀ این نشست، سیدمحمد موسوی، دبیر اول شورای اسلامی شهر کرمان، به قرائت مصوبات کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر پرداخت و گفت: نامه‌ای از شهرداری به شورا فرستاده شده که طی آن، تقدیر از همکاران شهرداری که در مرز «ریمدان» در ایام پیاده‌روی اربعین خدمت‌رسانی کردند، درخواست شده است.

وی افزود: بنا به درخواست شهرداری و طی جدولی که به پیوست نامه است، موضوع در کمیسیون بودجه مطرح و مقرر شده به ردیف اول و دوم، جمعاً به تعداد ۵۶ نفر، کارت هدیه یک میلیون تومانی و سفر مشهد مقدس و به ردیف سوم، به تعداد ۸۴ نفر، کارت هدیه یک میلیونی اهدا و از آنها تقدیر شود.

موسوی ادامه داد: با این موضوع، در کمیسیون بودجه با چهار رأی موافقت شده است.

در ادامه و پس از رأی‌گیری در صحن علنی، این مصوبه با هفت رأی به تصویب رسید.

نامه رسیدۀ دیگر به شورا، مربوط به شهرداری کرمان، درخصوص خرید دو دستگاه خودروی آسیب‌دیده در حادثه تروریستی ۱۳ دی گلزار شهدای کرمان بود که موسوی در این خصوص گفت: شهرداری کرمان قصد دارد این دو خودروی آسیب‌دیده در این حادثه را به‌عنوان اِلمانی از حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه شهر کرمان خریداری کرده و در محل‌های درنظرگرفته‌شده، نصب کند.

وی افزود: شهرداری از شورای اسلامی شهر کرمان، تقاضای موافقت با خرید این دو خودرو را کرده که این موضوع در کمیسیون بودجه، با چهار رأی موافق به تصویب رسیده است.

در ادامه، این موضوع پس از بررسی در صحن علنی شورای اسلامی شهر، مورد موافقت قرار گرفت و با ۱۰ رأی موافق به تصویب رسید.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان در ادامه، نامه درخواست مشارکت شهرداری کرمان در نمایشگاه گردشگری کشور در تهران را قرائت کرد و گفت: شهرداری با هزینه‌کرد مبلغ پیشنهادی خود این نامه را ارایه کرده که پس از بررسی کمیسیون مرتبط، با حضور و هزینه‌کرد شهرداری به مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان در کمیسیون موافقت شده است.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این خصوص گفت: توجیه این است که این حضور برای بازاریابی و معرفی کرمان است، اما به نظرم این هزینه برای شهرداری آورده‌ای ندارد.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این خصوص گفت: این نمایشگاه بالغ بر ۱۲ سال است که برگزار می‌شود؛ سال‌های قبل شهرداری کرمان اکثر هزینه این نمایشگاه‌ها را می‌داده، اما امسال تصمیم گرفته شده براساس متراژ غرفه‌ها، هزینه پرداخت شود.

محمدامین شمسی افزود: برای حضور در این نمایشگاه امسال، مبلغی حدود یک میلیارد تومان پیش‌بینی شده بوده که بعد از بررسی شهرداری کرمان، ۷۵۰ میلیون تومان تخمین زده شد؛ البته پس از بررسی در کمیسیون بودجه با ۶۵۰ میلیون تومان هزینه‌کرد موافقت شد که با توجه به افزایش قیمت‌ها از سال گذشته تاکنون، به نظر رقم توجیح‌پذیری است.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه، اتاق‌های بازرگانی، شهرداری‌ها و بخش خصوصی کشور حضور دارند.

شمسی بیان کرد: غرفه شهرداری کرمان در این نمایشگاه،حدود ۱۱۶ متر است.

سرپرست شهرداری کرمان نیز در این خصوص گفت: برای اینکه در حوزۀ سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار فعالیت کنیم و ارتباطات مؤثری داشته باشیم، نیاز داریم در این‌گونه نمایشگاه‌ها حضور داشته باشیم.

محسن تویسرکانی افزود: در حاشیه این نمایشگاه، دو میز سرمایه‌گذاری  هم تعبیه کردیم و به نظرم این حضور لازم است.

وی ادامه داد: شهرداری‌های سیرجان، بم، رفسنجان وغیره نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت؛ ما هم به‌عنوان شهرداری مرکز استان، باید حضور داشته باشیم و علاوه بر معرفی کرمان، برای جذب سرمایه‌گذار تلاش کند.

سرپرست شهرداری کرمان ادامه داد: این نوع نمایشگاه‌ها در جذب سرمایه‌گذار مؤثر است؛ البته نباید به‌دنبال آورده‌های مستقیم باشیم؛ این اقدام یک کار مؤثر است و آورده غیرمستقیم خواهد داشت.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت:»نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران،مهم ترین رویداد گردشگری کشور است و ابزاری موثر و کارآمد برای معرفی ظرفیت های گردشگری استان به شمار می رود.

محمدرضا کمساری تصریح کرد: همکاران در شهرداری کرمان هم، درخصوص محتوا و ارایه و پُررنگ‌کردن شهرداری کرمان در این نمایشگاه، برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند.

وی افزود: البته مسأله این است که در سال‌های قبل، فقط هزینه می‌کردیم و حضور داشتیم، اما خوشبختانه امروز علاوه بر برنامه‌ریزی، یک روز کامل، مختص کرمان و معرفی آن است.

در ادامه، با حضور شهرداری کرمان در نمایشگاه گردشگری تهران با هفت رأی موافق، یک رأی مخالف و دو رأی ممتنع از ۱۰ نفر عضو حاضر در جلسه، موافقت شد و این موضوع به تصویب رسید.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به نامه دیگر شهرداری کرمان درخصوص انتقال اسناد دو‌ دستگاه اتوبوس اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات و ضوابط سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری، پس از سپری‌شدن مدت کارکرد مصوب خودروهایی که به افراد واگذار شده، این امکان وجود دارد که مالکیت این اتوبوس‌ها به آنها واگذار شود.

موسوی افزود: در این راستا شهرداری درخواست داشته دو دستگاه اتوبوسی که در اختیار سازمان بوده و الان، مدت‌زمان قرارداد به اتمام رسیده، به نام این افراد منتقل شود و هزینه‌های انتقال اسناد هم برعهده شهرداری‌های شهداد و چترود است.

وی ادامه داد: این موضوع در کمیسیون حقوقی با چهار رأی موافق به تصویب رسیده است.

در ادامه، این موضوع در صحن علنی با ۹ رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

موسوی، به توافق‌نامه‌ای که در سال‌های گذشته بین مجتمع اقتصادی کمیته امداد خمینی(ره) و شهرداری کرمان منعقد شده، اشاره کرد و گفت: به لحاظ اینکه این توافق نامه در سیستم شهرداری ثبت نشده و قابلیت اجرا پیدا نکرده، شهرداری درخواست ثبت این توافق‌نامه را دارد که طبیعتاً بعد از آن برای اجرای مفاد قرارداد که بخش‌هایی از آن انجام شده، بررسی‌های لازم انجام و اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: این نامه به کمیسیون حقوقی ارجاع داده شده و در این کمیسیون درخصوص اجرای مفاد این توافق‌نامه و ثبت در سیستم شهرداری با چهار رأی موافقت شده و در صورتی که در صحن علنی شورا به تصویب برسد، مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

این مصوبه نیز با ۱۰ رأی موافق به تصویب رسید.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، دیگر نامه رسیده از شهرداری کرمان را قرائت کرد و گفت: شهرداری درخصوص اتمام قرارداد بهره‌برداری ۱۰ ساله ۱۰ اتوبوس، درخواست آزادسازی اسناد را داشته که این مطلب در کمیسیون عمران مطرح  شد و به جز سه مورد که هنوز قراردادشان به اتمام نرسیده، با پایان قرارداد و آزادسازی هفت دستگاه دستگاه اتوبوس با چهار رأی، موافقت شده است.

این موضوع نیز در صحن علنی شورای اسلامی شورای شهر، با هفت رأی موافق به تصویب رسید.

موسوی به نامه دیگر رسیده به شورا درخصوص درخواست رییس ستاد نماز جمعه استان برای همکاری شهرداری کرمان جهت تجهیز کتابخانه مصلای امام علی(ع) ویژه نمازگزاران نماز جمعه با تأمین هزینه کتاب اشاره و آن را قرائت کرد.

پس از بررسی اعضا، مقرر شد ضمن بررسی امکان اختصاص از محل نیم‌درصد سهم کتابخانه‌ها، با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های استان، شهرداری نسبت به تکمیل و تجهیز کتابخانه اقدام و همکاری کند.

موسوی همچنین در این نشست، به نامه شهرداری به شورا برای مرمت خانه شهر و برگزاری مناقصه اشاره کرد.

طبق این نامه قرار بود از طریق مناقصه عمومی به مدت ۱۸ ماه با نحوه پرداخت ۳۰ درصد نقد و مابقی تهاتر با زمین، نسبت به مرمت خانه شهر اقدام شود.

در ادامه، برخی اعضای شورا باتوجه‌ به هزینه بالای مرمت معتقد بودند این هزینه انجام نشود و کاربری آن را متفاوت ببینند و عده‌ای نیز معتقدند این خانه، یک نماد برای شهر است که باید مرمت شود.

محمد امینی‌زاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا در این زمینه گفت: موضوع مرمت خانه شهر چندبار طرح شده، آخرین بار هم جمع‌بندی شورا این بود که در مورد این سازه و مجموعه پیرامونی آن اصلاح، ترمیم و مرمت اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: برای مرمت خانه شهر در نشست‌های قبلی شورا مقرر شده بود آن میزان که در بودجه امسال هست، پرداخت و مابقی نیز در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود، همچنین بر برگزاری فرایند مناقصه این مرمت در همین امسال تأکید شده بود.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا بیان کرد: اینک شهرداری می‌خواهد برای مرمت خانه شهر مناقصه عمومی اعلام کند؛ چون مبلغ این مرمت بالاست، در نامه ارسالی اخیر از شورا مجوز می‌گیرند.

امینی‌زاده تأکید کرد: با مصوبه کمیسیون مربوطه که با پیشنهاد شهرداری موافقت نکرده مخالفم؛ مخالفت با این پیشنهاد شهرداری مبنی بر اینکه مرمت خانه شهر به مناقصه عمومی برود، توجیه ندارد.

حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان نیز گفت: اگر بخواهیم کاری اساسی برای مرمت خانه شهر انجام دهیم، هزینه آن کمتر از ۳۰۰ میلیارد ریال نمی‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه‌ به شرایطی که خانه‌ شهر دارد، باید منطقی به موضوع نگاه کنیم و دید احساسی نسبت به موضوعات هزینه‌بر نداشته باشیم.

موسوی عضو شورا نیز گفت: در زمینه بناهای میراثی چندین مورد داشته‌ایم که شهرداری در آنها هزینه کرده؛ بنای خانه شهر که مربوط به خود شهرداری و مالک آن نیز هست، قرار بوده اصلاح و بازسازی شود؛ اما متأسفانه کاری انجام نشده است.

درنهایت مقرر شد موضوع به کمیسیون‌های مربوطه بازگردد و مجدد بررسی و در جلسات آنی در صحن علنی شورا مطرح شود.

گفتنی است؛ در این نشست، نامه‌های مردمی رسیده به شورا نیز مورد بررسی قرار گرفت و در مورد آنها با رأی افراد حاضر، تصمیم‌گیری نهایی  شد.