در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تصویب شد:

اختصاص دو بودجه 20 میلیارد تومانی برای زیباسازی،بهسازی و آسفالت معابر

یکصدو‌ سی و ششمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر و سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست،علیرضا نادری،رییس شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تبریک به مناسبت ایام الله مبارک دهه فجر،یاد و خاطره شهدایی که در این مسیر تلاش کردند و با نثار خون خود درخت انقلاب را آبیاری کردند،گرامیداشت و به روح پاک شهیدان راه اسلام درود فرستاد.

در ادامه سیدمحمد موسوی، دبیر شورا،مصوبات کمیسیون ها را قرائت کرد.

وی به درخواست شهرداری درخصوص پرداخت هزینۀ سرویس ایاب و ذهاب کودکان استثنایی تا انتهای سال‌جاری به مدت شش‌ماه، اشاره کرد که با ۱۰ رأی موافق به تصویب رسید و مقرر شد گزارش اقدامات انجام‌شده به شورا ارسال شود.

دبیر شورا در ادامه، به پیشنهاد شهرداری درخصوص واگذاری زمین و مشارکت در پرداخت هزینۀ صدور پروانۀ ساختمانی جهت احداث بنای مرکز آموزشی توانمندسازی و جامعه‌پذیری زنان بهبودیافته موسسۀ «تلاشگران سلامت بانوان استان کرمان» ازطریق موسسه خیریه بناهای ماندگار شهرداری، اشاره کرد و افزود: این پیشنهاد مربوط به اختصاص قطعه‌‌زمینی در بلوار «پزشک» به مساحت ۸۶۸ متر بوده که در کمیسیون بودجه تصویب شده است.

موسوی در این خصوص، تصریح کرد: درخصوص موسسه خیریه بناهای ماندگار شهرداری، یک راهبرد مشخصی نداریم و نمی‌دانیم این تقاضاها چگونه گزینش می‌شود؟ اگر قرار است در موضوعات اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سلامت، کاری انجام شود، باید یک ارزیابی صورت گیرد، فراخوان عمومی داده شود و مجموعه‌ها حضور پیدا کرده و برنامه‌های خود را ارائه کنند؛ با این روال که جهت اقدامات خیریه به‌صورت موردی مراجعه و تصویب شود، موافق نیستم.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این خصوص اظهار داشت: این ایراد کلی وارد است و نحوۀ واگذاری و شیوۀ کار موسسه خیریه بناهای ماندگار شهرداری باید بررسی شود؛ اما این یک موضوع خاص است و کار ارزشمندی قرار است انجام شود.

حسین چناریان، افزود: در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ نفر از زنان بهبودیافته تحت پوشش این موسسه هستند و مشکل اصلی این است که مکانی برای توانمندسازی این افراد و بازگشت آنها به جامعه در اختیار ندارد.

نایب‌رییس شورا نیز خاطرنشان کرد: دغدغۀ آقای موسوی را به مدیرعامل موسسه خیریه بناهای ماندگار شهرداری منتقل کردم و بنا شد نیازسنجی شود و از برخی ارگان‌ها مثل تریبت بدنی و ارشاد، این درخواست‌ها گرفته شود.

محمدرضا کمساری، ادامه داد: موسسه یادشده قصد دارد از بعد اقتصادی با اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومانی، از زنان آسیب‌دیده و بهبودیافته حمایت کند.

رییس شورا، هم در این خصوص تصریح کرد: اگر هیئت امنای موسسه خیریه بناهای ماندگار شهرداری، کلاً تشریفاتی است و دخل و تصرفی در کارها نباید داشته باشد، اعلام شود تا این مورد هم طبق روال گذشته انجام شود.

علیرضا نادری، افزود: بحث من در این مورد خاص نیست؛ اگر هیئت امنا نقش عملی و لازم‌الاجرایی دارد، در این دوره از شورا که تا به حال تشکیل جلسه نداده و هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

سپس، سرپرست شهرداری کرمان گفت: بررسی سازِکار حقوقی موسسه خیریه بناهای ماندگار شهرداری را در برنامه داریم و حتماً پیگیری خواهد شد.

درنهایت، با نامۀ شهرداری موافقت شد.

در ادامه، دبیر شورا، به درخواست شهرداری در حوزۀ خدمات‌شهری به‌عنوان زیباسازی سیما و منظر شهری، اشاره کرد و افزود: تقاضا شده مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در این زمینه در بودجه، پایدار شود که در کمیسیون بودجه مصوب شده است.

موسوی در همین رابطه تصریح کرد: این موضوع را طی سال‌ها و ماه‌های گذشته هم داشتیم که برای تأمین منابع پروژه‌ها، مبالغی ازسوی شهرداری به شورا اعلام می‌شود؛ قانون این است که در چنین مواردی برای اصلاح بودجه اقدام شود؛ درحالی‌که دو پیشنهاد شهرداری بدون در نظر گرفتن منابع آنها و اصلاح بودجه، به شورا ارائه شده که تصویب کند و بعداً در سقف بودجه لحاظ شود؛ این یک ایراد قانونی است.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این رابطه بیان کرد: اینکه درخواست شهرداری باید حتماً در قالب اصلاح بودجه بیاید، درست است، اما با توجه به ضیق وقت و قرار داشتن در روزهای پایانی سال، پیشنهاد می‌کنم با تقاضای شهرداری موافقت شود و بعداً در رابطه با اصلاح بودجه اقدام کنند تا شهرداری بتواند در نوروز ۱۴۰۳ تحولی را در سطح شهر ایجاد کند.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا نیز یادآور شد: میزان تحقق بودجه تا امروز، ۳۰۱۵ میلیارد تومان از ۴۱۵۵ میلیارد تومان بودجۀ مصوب بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۸۵ درصد تحقق بودجه خواهیم داشت؛ پس احتمال متمم وجود ندارد.

سپس، تویسرکانی، سرپرست شهرداری کرمان بیان کرد: اگر با همان روال گذشته پیش برویم، نوروز امسال از سال گذشته هم بدتر خواهد بود و فلسفۀ درخواستی که شده، همین است. درست است که مبنای بودجه این است، اما الآن باید مدیریت بحران کنیم تا بتوانیم شهر را برای نوروز آماده کنیم و شاهد تغییر محسوس در سطح شهر باشیم.

درنهایت، درخواست شهرداری با پنج رأی موافق و چهار رأی ممتنع، به تصویب رسید.

سپس، دبیر شورا، به درخواست شهرداری برای اختصاص مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای زیرسازی و آسفالت معابر به‌ویژه جهت ترمیم کانال‌های حفاری‌شده سطح شهر و تصویب این موضوع در کمیسیون بودجه، اشاره کرد.

موسوی، در این خصوص خاطرنشان کرد: پس از بررسی مصوبۀ قرارداد شهرداری با شرکت های‌وب درخصوص پروژۀ فیبر نوری، متوجه شدم آنچه در شورا مصوب شده با آنچه در قرارداد شهرداری است، تناقضاتی دارد که این موارد باید روشن شود؛ بخشی از این موارد مربوط به آسفالت حفاری های‌وب است که بلاتکلیف مانده و خسارت زیادی به شهر وارد کرده است.

این درخواست شهرداری با ۹ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه، موسوی، با اشاره به انتشار آگهی و پیگیری شهرداری درخصوص تملک چند ملک در خیابان «جهاد» برای احداث پارکینگ در این خیابان، بیان کرد: برای تملک قطعات مشخص‌شده مبلغ ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده و توافق شهرداری این‌گونه بوده که ۵۰ درصد به‌صورت نقدی و مابقی تهاتر با زمین باشد که با توجه به اعلام موافقت چند مالک، متن توافق به شورا ارسال شده و در کمیسیون‌های بودجه و عمران به تصویب رسیده است

متن توافق یادشده با هشت رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

سپس، دبیر شورا به نامۀ شهرداری درخصوص مساعدت برای انجام تعمیرات منزل یکی از خانواده‌های شهدا و تأمین مصالح موردنیاز به مبلغ ۳۰ میلیون تومان اشاره کرد که در صحن علنی هم به تصویب رسید.

موسوی، درخصوص حق‌الزحمه اخذ عوارض گذرنامه، با اشاره به اینکه براساس قانون، مبلغی را نیروی انتظامی اخذ می‌کند و در وجه شهرداری پرداخت می‌شود، افزود: به لحاظ مساعدت و همراهی که نیروی انتظامی در وصول این عوارض با شهرداری دارد، همه‌ساله توافق‌نامه‌ای نوشته می‌شود و درصدی از این پول به نیروی انتظامی پرداخت می‌شود؛ امسال هم تقاضا شده ۱۰ درصد از کل مبلغ واریزی در سال ۱۴۰۲ به‌عنوان حق‌الزحمه به نیروی انتظامی پرداخت شود که در کمیسیون بودجه مصوب شده است.

این موضوع با هشت رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

سپس، موسوی به درخواست شهرداری برای اختصاص مبلغ ۲۰ میلیون تومان از محل ردیف مربوط به برنامه‌های محله‌ها، به‌عنوان کمک به محله کم‌برخوردار سلسبیل اشاره کرد.

عشرت کردستانی، عضو شورا، در این رابطه خاطرنشان کرد: این درخواست ازسوی شورای اجتماعی محلۀ سلسبیل برای انجام کارهای فرهنگی و ورزشی و خرید تجهیزات ورزشی بوده که این مبلغ با موافقت شورا توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری پرداخت خواهد شد.

این درخواست نیز در صحن علنی به تصویب رسید.