در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان عنوان شد:

ضرورت ایجاد کارگروهی درخصوص فرصت‌های موجود برای کسب درآمد پایدار شهرداری

یکصدو بیست و پنجمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،با حضور رییس، اعضای شورای اسلامی شهر و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای این نشست، ضمن محکوم‎ کردن جنایات اسرائیل در غزه، یاد شهدای فلسطین را گرامی‌ داشت.

علیرضا نادری،در ادامه،جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را نشان‎ دهندۀ خونخواری این رژیم و سیری‌ناپذیربودن خوی حیوانی آنها عنوان کرد و گفت:خونخواران جهانی دست بردار از ظلم و ستم و جنایت نیستند و هر چه بیشتر جنایت می کنند،بازهم حریص تر می شوند.

وی شعار آمریکا برای دفاع از حقوق بشر را شعاری دروغین دانست و افزود:آمریکا خود را متعهد به دفاع و حمایت از اسراییل در همه کارها و جنایاتی که در غزه مرتکب می شود،می داند.

وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد سازمان ملل متحد، آن را حامی خونخواران و جنایتکاران  تلقی کرد و اظهار داشت: عمدۀ کارهای این سازمان جهانی، حمایت از جنایتکاران است و کاری به دفاع از حقوق مردم مظلوم و بی دفاع ندارد.

در ادامه، دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، مصوبات کمیسیون‌ها را مطرح و در این خصوص به درخواست شهرداری برای پرداخت طلب شرکت «تردد راهنما» از محل دیون اشاره کرد.

سیدمحمد موسوی، با بیان اينکه اين موضوع در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری‌ شورا مطرح شده است، افزود: این طلب مربوط به کارهای انجام‌شده از سال ۱۳۹۹ بوده که براساس تأیید کارشناس و حراست شهرداری به‌منظور پرداخت طلب به شورا ارسال شده است.

رئیس کمیسون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، در مورد درخواست شهرداری گفت: شرکت «تردد راهنما»، مجری اجرای پایش تصویری در سنوات گذشته بوده، اما علاوه بر انجام تعهد اصلی، بخشی از کار باقی مانده بود که انجام دادند و در قبال کار انجام‌شده، هزینه‌ای دریافت نکردند.

حسین چناریان، میزان طلب را ۳۹۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: صورت‌ وضعیت شرکت توسط کارشناس و حراست شهرداری نیز تأیید شده است؛ بنابراین، طبق تقاضای شهرداری، باید این طلب و البته دیگر مطالبات شهرداری زودتر پرداخت شود تا هزینه‌ها افزایش نیابد.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز، با اشاره به اینکه انجام کار بدون قرارداد جایگاهی در سیستم شهرداری ندارد و مابقی کار باقی ‌مانده نیز باید طبق قرارداد انجام می‌شده است، پیشنهاد داد این طلب از طریق  دادگاه و با پیگیری قضایی پرداخت شود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز بیان کرد: در هرصورت کار توسط شرکت انجام شده و برای پرداخت، باید تصمیم‌گیری شود که با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر، پرداخت طلب شهرداری مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه این نشست، به نامه شهرداری درخصوص ساماندهی خودروهای استیجاری اشاره شد.

دبیر شورای اسلامي شهر کرمان، در این خصوص گفت: به‌دلیل اینکه سیستم متمرکزی وجود ندارد و انعقاد قرارداد با راننده‌ها اغلب به‌صورت انفرادی است؛ شهرداری پیشنهاد داده از طریق شرکت‌های دارای حوزه حمل‌و‌نقل، راننده‌ها ساماندهی شوند.

سیدمحمد موسوی، موارد ذکرشده در نامه شهرداری را شامل فرایند مدیریت خودورهای استیجاری در قالب راه‌اندازی سامانه ناوگان نگهداری و پیمایش، کاهش ساعت از ۲۸۰ به ۲۴۰ ساعت با تأیید واحد نظارت و نظارت بر مسافت پیموده‌شده و لزوم بیمه‌شدن راننده‌ها از طریق شرکت طرف قرارداد اعلام کرد.

نادری، رئیس شورای اسلامي شهر کرمان هم، با تأکید بر اینکه سیستم پرداخت حقوق به راننده‌ها باید براساس عملکرد به‌صورت پیمایشی باشد نه ساعتی و براساس پیمایش، نرخ بالاتری برای عملکرد راننده تعلق می‌گیرد، گفت: این میزان پرداختی، تنها حقوق راننده است و میزان استهلاک نادیده گرفته می‌شود، اما استفاده از شرط پیمایش برای راننده مناسبت‌تر بوده و میزان معطل‌بودن خودروها نیز کاهش می‌یابد.

رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمند‌سازی و شفافیت شورا نیز، با اشاره به مطرح‌شدن  پیش‌شرط پیمایش در کمیسیون، گفت: با بررسی‌های‌ انجام‌شده به این نتيجه رسیدیم که از  پیمایش استقبال نمی‌شود و کسی حاضر به همکاری نیست.

سیدمحمد‌صادق تقوی، افزود: البته نظارت بر عملکرد راننده وجود دارد و با مدیریت بهتر می‌توان این موضوع را بهتر حل‌و‌فصل کرد؛ بنابراین، طبق روال موجود در شهرداری کار ادامه می‌یابد و علاوه بر بیمه راننده، خدمات و سرویس‌های لازم برای ماشین به قیمت مناسب‌تر از طریق شرکت، در اختیار راننده قرار داده می‌شود که به نفع راننده است.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا هم، با اشاره به اینکه رانندگان، ضعیف‌ترین قشر کارگری هستند که با کمترین دستمزد و بیشترین هزینه، حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، گفت: این قشر، امنیت شغلی ندارد و بیمه هم  نیستند؛ بنابراین، شهرداری با ابتکار عمل قصد دارد این افراد را بیمه کند و در کنار ایجاد انضباط، به موضوع رفاه رانندگان نیز بپردازد؛ بنابراین، بهتر است با دید مثبت به درخواست شهرداری نگاه کرد.

رامین امیرمداح، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز، به بررسی و پیگیری این موضوع از طریق کسب تجربه از شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: پیمایش در بعضی جاها موفق نبوده، اما قرار است شهرداری به‌صورت ترکیبی در قالب یک بسته کامل، موضوع ساماندهی رانندگان را ببیند.

در ادامه، اعضای شورای اسلامی شهر، مصوبه کمیسیون بر مبنای محاسبه حقوق و دستمزد رانندگان براساس پیمایش را به رأی گذاشتند که مورد تأیید قرار نگرفت و درنهایت با اصلاح مصوبه کمیسیون، با درخواست شهرداری برای عقد قرارداد با شرکت‌های دارای مجوز حمل‌و‌نقل موافقت و موضوع پیمایش نیز حذف شد.

در ادامه، موضوع بستانکاری موقوفه مسجد جامع کرمان، مطرح شد.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به قرارگرفتن ملک موقوفه در طرح‌های عمرانی سنوات گذشته و عدم تعیین‌تکلیف طلب آن اشاره کرد و گفت: با پیگیری قضایی و صدور رأی، حدود شش میلیارد تومان ازسوی شهرداری باید پرداخت شود که با توافق دوطرفه مقرر شد پرداخت طلب شهرداری با صدور پروانه ساخت‌وساز در سطح شهر تهاتر شود. بر این اساس، با ارسال درخواست شهرداری به شورا، این موضوع مورد موافقت اعضای شورای شهر، قرار گرفت.

موسوی در ادامه، به امضای صورتجلسه‌ای در استانداری، مبنی بر ایجاد محل‌های مورد نیاز استقرار پایگاه اورژانس موردنیاز شهر کرمان اشاره و اعلام کرد: بلوار «غدیر دو» و خیابان‌های «خواجو» و «بهمنیار»، برای این منظور در نظر گرفته شده و از شهرداری درخواست شده که قطعه‌زمینی برای احداث پایگاه اورژانس، در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان قرار دهد.

با تصویب این موضوع در کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر، این مصوبه در صحن علنی شورا نیز مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین به گفته معاون مالی و اقتصادی شهردار، زمین‌های درنظر گرفته‌شده برای این منظور واگذار نمی‌شود و برای ایجاد پایگاه اورژانس، تنها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

در ادامه، به پرداخت معوقات کارکنان شهرداری در شش‌ماه دوم سال 1401 اشاره و با توجه به دیده‎نشدن این میزان در احکام سال جدید، مصوب شد میزان برآورد‎‌شده از محل دیون، پرداخت و در متمم بودجه پایان سال‌جاری، لحاظ شود.

دبیر شورای اسلامی شهر کرمان، به مصوبه قبلی شورا درخصوص وسایل جمع‎آوری‎شده ازسوی واحد اجراییات در ساخت‎و‎سازهای غیرمجاز اشاره کرد و با بیان اینکه طبق مصوبه و با تخفیف درنظر گرفته‌شده برای حق انبارداري، وسایل به صاحبان مسترد خواهد شد، گفت: درخواست ‎شده مصوبه قبلی تا پایان سال‌جاری تمدید شود که این موضوع به تصویب رسید.

موسوی، همچنین به نامه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به شهرداری و ارسال رونوشت آن به شورای اسلامی شهر درخصوص رعایت مسایل بهداشتی صنوف، اشاره و خاطرنشان کرد: در این خصوص کارگروهی برای نظارت تشکیل و درخواست شده نماینده‎ای برای شرکت در این کارگروه معرفی شود؛ به همین منظور، سیدمحمد‏صادق تقوی، به‌عنوان نماینده شورا در این کارگروه معرفی می‏شود که این موضوع مورد تصویب قرار گرفت.

رئیس کمیسیون هوشمند‎سازی، بهره‎وری و شفافیت شورا نیز، استفاده از بیلبوردهای سطح شهر به‌منظور اطلاع‎رسانی در مورد سبک زندگی و دیگر موضوعات شهروندی و ایجاد اتاق‎فکر برای تهیه پیام‌های تأثیرگذار را ازجمله موضوعات مطرح‌شده در این کارگروه دانست.

تقوی افزود: همچنین با همکاری اتاق اصناف، مقرر شد اصنافی که در حوزه تغذیه سالم فعالیت دارند، در حوزه تفکیک از مبدأ با سازمان مدیریت پسماند شهرداری همکاری و لوگوی حامی سلامت دریافت کنند؛ همچنین به‌منظور تشویق اصناف، درنهایت تخفیفاتی درخصوص عوارض، طبق مصوبه شورا به آن‌ها اختصاص داده شود.

در ادامه این نشست، فتح‎الله مویدی، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت ومحیط‌زیست شورا، بر ارائه ریزمحاسبات عوارض با ذکر شماره پرونده و مهر و امضا محاسبه‎کننده برای شهروندان، تأکید کرد و از شهرداری خواست به حق شهروندان در این خصوص توجه شود و تا زمان بارگذاری کامل آن در سامانه، به‌صورت دستی ارائه و اگر مصوبه‎ای در این خصوص وجود دارد، اجرا شود.

رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‎گذاری شورا نیز با اشاره به نزدیک‎شدن به روزهای پایانی سال و درگیرشدن شورا و شهرداری با لوایح درآمدی و بودجه شهرداری، گفت: انتظار داشتیم با ابلاغ قانون درآمد پایدار برای ایجاد زیرساخت‌ها تحرک و برنامه‎ای ایجاد شود.

حسین چناریان، با بیان اینکه درخصوص درآمد پایدار تنها تغییرات صوری و جزیی وجود داشته و پیشنهادی داده نشده است، افزود: این قانون  به دستاوردهای جدید و بسترهای نوپدید برای درآمد‎زایی شهرداری اشاره می‎کند که یکی از موارد، توجه به قابلیت‌های حریم شهر است که ضمن خدمت‎رسانی، ایجاد درآمد از آن نیز مدنظر است.

وی افزود: مردم در مورد اقدامات دریافت مجوز و ساخت‎وساز در حریم شهر، دچار مشکل شدند و تکلیف خود را نمی‎دانند؛ درحالی‌که قانون به صراحت مسئولیت ساخت‌وساز در حریم شهر را برعهده شهرداری گذاشته است.

چناریان، ضمن انتقاد از فضای تبلیغاتی درون شهری و بی‎انضباطی ایجاد‎شده ازسوی صنوف در شهر، گفت: به نظر می‎رسد اراده‎ای در اداره مدیریت فضای شهری در حوزه مدیریت خدمات و کسب درآمد وجود ندارد؛ بنابراین، پیشنهاد می‎شود کارگروهی با حضور کارشناسان درخصوص فرصت‌های موجود برای کسب درآمد پایدار شهرداری، ایجاد شود.

وی همچنین ضمن اشاره به عقد قرارداد شهرداری با شرکت «های‎وب» برای ایجاد کابل نوری به‌منظور بهره‎مندی مردم از دستاورد جدید، از عملکرد این شرکت در حفاری خطوط در سطح معابر انتقاد کرد و نظارت بیشتر شهرداری و عمل‎کردن شرکت به تعهدات خود درخصوص جمع‎آوری خاک‌ونخاله را خواستار شد.

در ادامه، محمد‎امین شمسی، رئیس کمیسون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، بر ارائه نقشه اجرایی کابل فیبرنوری به شهرداری و استفاده از آسفالت به‌جای بتن‎ریزی در مناطق حفاری‎ شده توسط پیمانکار، تأکید کرد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز، با تأیید مشکلات ایجادشده در شهر ناشی از حفاری کابل فیبر نوری گفت: به‌دلیل نزدیک‌شدن به مراسم شهادت سردار سلیمانی، بر سرعت کار اصرار و تأکید کردیم؛ حفاری را نیز ابتدا نزدیک به جدول شروع کردند، اما علی‎رغم هماهنگی با دستگاه‎های خدمت‎ رسان و دریافت نقشه تأسیسات، بسیاری از موارد در نقشه وجود نداشت؛ بنابراین، برای جلوگیری از بروز آسیب به تأسیسات شهری، پیمانکار مجبور شد از جدول فاصله بگیرد و حفاری را به سطح معابر بیاورد.

امیرمداح در عین حال بیان کرد: کار حفاری تا آخر اذرماه به پایان می‎رسد.

وی در ادامه، در مورد قانون درآمدهای پایدار شهرداری‎ها و اقدامات انجام‎شده در این خصوص گفت: این قانون برای افزایش درآمد و تسهیل کار شهرداری‌ها تدوین شده، اما ورود شهرداری به یک‌سری موارد، ملزم به ابلاغ از وزارت کشور شده که هنوز اعلام نشده است؛ اگرچه شهرداری کرمان در این خصوص، اقداماتی انجام داده و از یک‌ماه پیش، از حریم شهر عوارض دریافت می‎شود که شهرداری منطقه دو در این خصوص پیش‏قدم شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، به مشکل رسمی‌نبودن سندها و مشخص‌نبودن کاربری املاک حریم شهر اشاره و خاطرنشان کرد: مشکل نرم‎افزاری به‌منظور تعریف و دریافت عوارض از حریم برطرف شده است.

امیرمداح همچنین به واریز دو درصد حاصل از معاملات در دفترخانه‎های اسناد رسمی به حساب شهرداری اشاره و خاطرنشان کرد: این درآمد، به نفع شهرداری است و با هماهنگی با دفاتر و اصلاح نرم‌افزاری آن، موضوع به مناطق ابلاغ و مقرر شد این هزینه دریافت شود.

وی در خصوص انتقاد از بی‎نظمی تابلوهای شهری، از ابلاغ اخطاریه به ۹۰ درصد فروشگاه‎ها و اصناف خبر داد و به دریافت عوارض از پمپ‌بنزین‎ها اشاره کرد.

رئیس کمیسیسون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز، ضمن یادآوری روز جهانی حقوق بشر گفت: ۷۵ سال از اعلامیه حقوق بشر می‎گذرد، اما وضعیت موجود در فلسطین و تبعیض اعمال ‏شده، به هیچ‎وجه قابل توجیه نیست و واکنش حقوق بشر در این خصوص بسیار قابل تأسف است.

محمد امینی‎زاده، با بیان اینکه نماینده حقوق‎ بشر هر دوطرف را محکوم می‎کند و وتوی قطع‎نامه آمریکا برای جلوگیری از جنگ علیه غیرنظامیان در سازمان ملل متحد، نشان‎ دهنده وقاهت و دروغگویی سازمان‎های حقوق بشری است، گفت: از سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری انتظار داشتیم درخصوص وتوی آمریکا که موجب کشتار بیشترمی‎شود، مردم شهر را آگاه و این نکته را متذکر شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز ضمن محکوم‎کردن رژیم صهیونیستی، جنایت علیه مردم غزه را نشان از عدم پایبندی رؤسای دهکده جهانی دانست و گفت: برای ما ثابت شد گروهی که برای حکمرانی جهان وارد کار شدند، به حقوق بشر اهمیت نمی‎دهند و از این مفهوم به‌عنوان ابزاری برای کنترل کشورها استفاده می کنند؛ بنابراین، مردم باید تأمل کنند و ببینند که این ظالمان، به هیچ تعهدی پایبند نیستند.

محمدرضا کمساری همچنین از عملکرد شرکت «های‌وب» برای تخریب آسفالت و واردکردن خسارت زیاد به زیرساخت‎های شهری انتقاد کرد و گفت: طبق قرارداد، تعهدات لازم برای میکروداکت‌ها وجود دارد که باید تعیین‌تکلیف شود و شهرداری درخصوص تخریب نامناسب آسفالت، مطالبۀ خسارت کند.

وی همچنین به درپیش‎بودن سالگرد شهادت سردار دل‌ها اشاره کرد از تمام دست‌اندرکاران و مسئولان استان به‌خصوص شهرداری کرمان، در آماده‎سازی شرایط مناسب برای برگزاری مراسم سالگرد تشکر کرد و گفت: اگر مسئولان کشوری کرمان را به‌عنوان «جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی» می‎شناسند؛ نیاز است برای برگزاری سالگرد، ساماندهی گلزار شهدا و بوستان قائم(عج) اعتبار ملی در نظر بگیرند.

کمساری، با بیان اینکه تاکنون، هزینه قابل‏توجهی ازسوی شهرداری برای این منظور صرف شده است، ادامه داد: به‌منظور ارائه خدمات بهتر، باید ازسوی مسئولان استان برای جذب بودجه کشوری و اعتبار ملی، مطالبه جدی شود.

در ادامه، عشرت کردستانی،نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، از میزبانی شورای اسلامی شهر و شهرداری از رؤسای فرهنگی کلان‏شهرها در روزهای 23 و24 آذرماه و برگزاری چهارمین اجلاسیه مجمع روسای کمیسیون های فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شوراهای اسلامی مراکز استان ها و هفتمین اجلاسیه «شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی» خبر داد و گفت: این گردهمایی به مناسبت 24 آذرماه، سالروز به آتش کشیده‏ شدن مسجد امام(ره) و گرامی‎داشت سه شهید بزرگ این حادثه برگزار می‌شود.