در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد:

لزوم رفع مشکل سد معبر جهت تسهیل در عبور و مرور در معابر و اماکن عمومی

یکصد‌وسومین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس،اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان، برگزار شد.

محمد امینی‌زاده، منشی و رییس کمیسیون حقوقی،نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن تسلیت ایام شهادت و سوگواری سالار شهیدان، امام حسین (ع) ،نامه ارسال شده از شهرداری کرمان، درخصوص تفویض اختیار پرداخت هزینه‌ها از محل دیون تا سقف دو میلیارد ریال به شهردار،را مطرح کرد و گفت: شهردار کرمان در این نامه پیشنهاد کرده: «در خصوص فاکتورها، صورت‌وضعیت‌ها و همچنین مواردی مانند کمک‌هزینه ازدواج که در پایان سال مورد درخواست بوده و به‌همین دلیل تأمین اعتبار و ثبت سیستم شهرداری نشده، بعد از ارایه اسناد و مدارک مربوط، جهت پرداخت از محل دیون جاری بعد از دریافت مجوز از شورای شهر، اقدام و ثبت شود و با توجه به اینکه این موارد هر سال در بودجه همان سال تحت عنوان دیون در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین، خواهشمند است موافقت کنید هزینه‌های فوق تا مبلغ دو میلیارد ریال به‌غیر از  مواردی که مربوط به ارگان‌هایی است که قبلاً مجوز آن در سال ۱۴۰۱ صادر شده، به شهردار تفویض اختیار شود تا حجم مکاتبات ارسالی به شورای محترم کاهش یابد.»

شهردار کرمان در توضیح این پیشنهاد گفت: مواردی که در این نامه آمده، کمتر از دو میلیارد ریال و اغلب موارد غیر‌پیمانکاری است.

سعید شعرباف، در خصوص پیشنهاد مطرح‌شده، گفت: این اقدام، حجم مکاتبات به شورای شهر را در این خصوص کاهش می‌دهد.

در ادامه، بعد از ارایه توضیحات شهردار و بررسی این درخواست شهرداری، درنهایت با پیشنهاد شهرداری کرمان با افزودن یک بند اصلاحی موافقت و مصوب شد: «به‌منظور تفویض اختیار به شهردار با پیشنهاد شهرداری جهت تفویض اختیار به شهردار، در ثبت هزینه‌های مربوط به پرسنل، مانند کمک‌هزینه ازدواج، برابر بودجه مصوبه سال مربوط و آیین‌نامه رفاهی شهرداری موافقت و مقرر شد گزارش این تفویض اختیار هر شش ماه، به شورای شهر فرستاده شود. درخصوص صورت‌وضعیت‌ها و فاکتورها هم با توجه به نوع آنها مقرر شد پیشنهاد جدید به شورا ارسال شود.»

در ادامه این نشست، امینی‌زاده، نامه درخواست شهرداری مبنی بر «موافقت شورای شهر با واگذاری تعدادی از املاک شهرداری از طریق مزایده عمومی» را مطرح و اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت این املاک بیش از ۱۰ میلیارد تومان است و با توجه به تبصره سه بودجه شهرداری سال ۱۴۰۲، شهرداری درخواست موافقت با واگذاری این املاک از طریق مزایده را ارایه کرده است.

این موضوع نیز با ۹ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، درخواست نامگذاری کوچه‌ای در خیابان «نماز» به نام شهید آمر به‌معروف «مرتضی ضیاعلی» را مطرح کرد و گفت: این مسأله در کمیسیون مطرح شده و مقرر شد در دهه اول محرم و هفته امر به معروف، این معبر نامگذاری شود.

محمود بابابی، با بیان اینکه شهید «مرتضی ضیاعلی»، اولین شهید آمر به معروف استان کرمان است که در نهم مرداد ماه سال ۱۳۸۴ به شهادت رسیده است، گفت: با توجه به اینکه در هفته «امر به‌معروف و نهی از منکر» و دهه اول محرم قرار داریم و بنا به درخواست خانواده شهید، این کمیسیون پیشنهاد می‌کند کوچه محل سکونت این شهید در خیابان نماز، به‌نام وی نامگذاری شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یک یادبود‌نامه از شهید «مرتضی ضیاعلی» مثل اطلاعات شهید یا شناسنامه وی برای تجلیل از این شهید و درجهت احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر، در روز نهم مرداد که همزمان با شهادت ایشان است، در کنار تابلوی نام کوچه نصب شود

در ادامه نشست شورای اسلامی شهر، با این پیشنهاد با ۱۰ رأی موافق از مجموع ۱۰ نفر اعضای حاضر در جلسه، موافقت شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: تغییر کاربری زمین‌های با کاربری آموزشی، فرهنگی و مذهبی، مورد مطالبه مردم قرار گرفته و خیلی از افراد و سازمان‌ها درخواست دارند که سرانه مذهبی، آموزشی و فرهنگی شهر حفظ شود و تغییر کاربری داده نشود.

حسین چناریان، با بیان اینکه نیاز است بابت تغییر کاربری این زمین‌ها، به مردم اطلاعات و توضیحاتی داده شود، گفت: اگر امکان دارد باید گزارشی از شرایط موجود سرانه‌های آموزشی، فرهنگی و مذهبی به مردم ارایه بدهیم و شرایط ذخیره بانک زمین‌های این‌چنینی را مشخص کنیم تا مشخص شود که وضعیت شهر در این زمینه مناسب است یا نه؟

وی گفت: اگر هم مشخص شد که وضعیت شهر در مورد این سرانه‌ها، مناسب نیست، طی ابلاغی به شهرداری‌های مناطق، تذکر داده شود که از این موضوع غفلت نکنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این زمین‌ها توسط افراد خاصی خریداری می‌شوند، بر واکاوی بیشتر این مسأله تأکید کرد.

شهردار کرمان نیز در این خصوص با بیان اینکه ماده‌واحده را درخصوص املاک شهرداری نمی‌توانیم ارایه بدهیم، اظهار داشت: به هیچ عنوان تغییر کاربری در خدمات عمومی و حتی آموزشی و فرهنگی که شهرداری مالک آنهاست، اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه اداره‌کل آموزش و پرورش در بعضی موارد، استعلام عدم نیاز آموزشی را صادر می‌کرده است، افزود: خوشبختانه این اداره در دو سال اخیر، استعلام عدم نیاز در مورد کاربری‌های آموزشی را صادر نکرده است.

شعرباف، به برخی کاربری‌هایی که مالکیت خصوصی دارند و از طریق کمیسیون ماده پنج، تفکیک و تقسیم می‌شوند و عموماً کاربری فرهنگی، آموزشی و مذهبی داشته و کاربری فضای سبز ندارند، اشاره کرد و ادامه داد: این موارد گاهی به‌صورت نقطه‌ای یا پهنه‌ای به کمیسیون ماده پنج می‌رود و با اینکه شهرداری در این خصوص، رأی مخالف دارد، کاربری تغییر می‌کند.

وی اظهار داشت: شهرداری در مورد ماده‌واحده، به‌جز در مورد کاربری‌های عمومی که سرانه‌ آنها در محله تأمین شده، کاری انجام نمی‌دهد.

شعرباف تأکید کرد: به‌زودی درباره سرانه‌های آموزشی،  فرهنگی و مذهبی و تغییر کاربری‌هایی که در شهر صورت گرفته، گزارشی به شورای اسلامی شهر ارسال خواهیم کرد.

وی گفت: در مورد مالکیت‌های متعلق به شهرداری، امکان تغییر کاربری نداریم؛ ضمن اینکه تمایلی هم به تغییر کاربری نداریم.

شعرباف ادامه داد: در حال حاضر، تعداد قابل توجهی زمین با کاربری‌های آموزشی، فرهنگی، مذهبی در شهرداری کرمان وجود دارد که مربوط به حوزه «بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری کرمان» و برای واگذاری به خیّران است و امکان تغییر کاربری و فروش در مزایده را هم ندارند.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان، در ادامه این نشست گفت: شهرداری در خصوص ماه محرم، فضاسازی خوبی در شهر انجام داده و در همین راستا باید خدمت‌دهی به مردم، هیأت‌ها و و تسهیل در حمل‌ونقل آنها را به‌طور ویژه مد نظر قرار دهد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در خصوص مسأله لکه‌گیری معابر شهر کرمان گفت: با اینکه لکه‌گیری معابر در حال انجام است، ولی متأسفانه می‌بینم برنامه مدونی در این خصوص وجود ندارد؛ به‌گونه‌ای که برخی کوچه‌ها در طول یک‌سال، چند بار لکه‌گیری می‌شود، ولی برخی دیگر سال‌هاست که با داشتن حفره و چاله، لکه‌گیری نشده‌ است.

منصور ایرانمنش، با بیان اینکه باید قبل از فرارسیدن زمستان، تمام معابر و کوچه‌های شهر مورد بازبینی و لکه‌گیری قرار گیرد، اظهار داشت: از شهردار می‌خواهیم یک برنامه مدون برای این کار تدوین شود و هر چندماه یک‌بار، گزارشی از کوچه‌های لکه‌گیری‌شده و تاریخ لکه‌گیری آنها تهیه شود و شهرداران مناطق و معاونان فنی و عمرانی آنها نیز، هر چندوقت یک‌بار، از معابر بازدید کنند تا به ‌بهره‌وری بالاتری برسیم.

شهردار کرمان در ادامه گفت: شهرداری کرمان از ابتدای امسال بر آسفالت معابر محله‌های هدف و معابری که خودیاری پرداخت کرده‌اند، تمرکز کرده و در حال‌حاضر هم، نقطه‌به‌نقطه محله‌ها آسفالت شده، و محله‌ها و میزان بودجه اختصاص‌داده‌شده به این مهم، مشخص است و از آسفالت معابر، معابر هدف و پرداخت‌های خویاری، گزارش کلی و جزیی داریم.

وی به میزان قابل توجه لکه‌گیری و آسفالت در چهارماه گذشته اشاره کرد و ادامه داد: هم‌اکنون، سازمان عمران در حال تحویل آسفالت برای لکه‌گیری معابر با تناژ قابل قبولی به مناطق است و مناطق هم در حال حاضر، براساس جلسات مردمی و تماس‌های ۱۳۷،  کار لکه‌گیری را انجام می‌دهند.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: با توجه نزدیکی مناسبت «اربعین» و از آنجاکه شهرداری کرمان، متولی مرز «ریمدان» شده، باید بر میزبانی از شیعیان پاکستانی که از این مرز وارد می‌شوند، تمرکز کرد؛ ضمن اینکه باید برای این زائران که با سختی از پاکستان گذر می‌کنند، به‌شکل مناسبی برنامه‌ریزی شود.

محمدامین شمسی افزود: درخصوص سدمعبر نیز باید تلاش بیشتری صورت گیرد و این مسأله هرچه زودتر حل شود.

شهردار کرمان در مورد سدمعبر گفت: در این خصوص نیز کارهای زیادی انجام شده؛ ۲۰ خودرو برای این کار سفارش داده‌ایم و از نظر نیرو، امکانات و تجهیزات، کاستی‌هایی داریم.

وی با بیان اینکه ارایه گزارش مصداقی سدمعبر به ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری کار را انجام دهیم، ادامه داد: از اقدامات انجام‌شده در موضوع «سدمعبر»، به‌شورا گزارش خواهیم داد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به اهانت به قرآن کریم توسط یک عراقی در سوئد گفت: باید برای محکوم‌کردن حادثه توهین به قرآن بنرهایی در سطح شهر نصب شود؛ که شهردار کرمان نیز در پاسخ، از نصب چند المان در سطح شهر با موضوع یادشده خبر داد.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این خصوص گفت: پیشنهاد می‌شود معبری به نام «قرآن کریم» نامگذاری شود و شهرداری به فوریت، یک پیشنهاد و برنامه‌ریزی در این خصوص انجام داده و به شورا ارایه دهد.

کمساری، نایب رییس شواری شهر در ادامه، به وضعیت آسفالت خیابان «کمیل» اشاره کرد و گفت: متأسفانه پیمانکار کار را رها کرده و ۱۷۰۰ متر معبر حفاری‌شده، به حال خود رها شده است.

وی ادامه داد: این رهاشدگی تبعات اجتماعی دارد و با توجه به سانحه‌ای که در این محدوده رخ داده و مشکلات و زحماتی که برای مردم ایجاد شده، شهرداری باید هرچه سریع‌تر توسط سازمان عمران و سیستم‌های خود، این کار را به‌سرانجام برساند.