توسط شورای اسلامی شهر کرمان:

اولین نشست طراحی روند پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی در شهرداری کرمان برگزارشد

 

اولین نشست هم اندیشی «طراحی روند پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی در شهرداری کرمان » توسط شورای اسلامی شهر کرمان و با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، مدیران شهری و اساتید دانشگاه در سالن سادات شهرداری کرمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان با تاکید بر اهمیت و ضرورت نقش پیوست فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌های شهری،گفت:پیوست نگاری فرهنگی یک راهبرد اساسی  است و در نظر گرفتن پیوست فرهنگی و اجتماعی در همه طرح ها و پروژه‌های شهری امری لازم و ضروری است. 

محمود بابایی افزود:پیوست فرهنگی از آن دسته موضوعاتی است که با یک تحقیق وپژوهش به سرانجام نمی رسد،بلکه نیاز به طرح موضوع،نظریه پردازی و ارائه طرح ها و پپشنهادات وگفتمان دارد.   

وی با اشاره به دغدغه‌های موجود در خصوص پیوست فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های شهری، در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، گفت: با بررسی جوانب موضوع یادشده، به این نتیجه رسیده‌ایم که با افراد متخصص و باتجربه هم‌فکری کنیم و در ضمن به‌دنبال آن هستیم تا از تجارب و دستاوردهای سایر شهرها در این خصوص استفاده نماییم.

محمود بابایی، با بیان اینکه پروژه‌ «تقاطع شرف‌آباد»، اهمیت پرداختن به پیوست فرهنگی و اجتماعی یک پروژه را در کنار بعد معماری و شهرسازی آن، روشن‌تر کرد، افزود: با برگزاری این نشست هم‌اندیشی، قصد داریم ساز و کار منسجمی ایجاد و به‌طور دقیق‌تر تبعات فرهنگی و اجتماعی پروژه‌ها را بررسی کنیم.

وی از تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه پیوست فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های شهری خبر داد و گفت: با جمع‌آوری نظرات کارشناسان و دریافت بازخوردها، این آیین‌نامه را بازنویسی کرده و ارسال می‌کنیم.

در این نشست شهردار کرمان نیز، با تاکید براینکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی باید به‌شکل مجزا، با گویش، نحوه مداخله، فرم و محتوای متفاوت، انجام شود،افزود: این پیوست‌ها در اغلب موارد اثر مداخله ندارند و بیشتر به توصیف می‌پردازند.

سعید شعرباف تبریزی، افزود: در طراحی‎های شهرسازی، جوانب فرهنگی و اجتماعی، عموماً در حد توصیف پروژه‌ها، مطالعات جمعیت‎شناسی، تحلیل کلی ماجرا و یا توصیه‌های اخلاقی بوده است؛ حال‌آنکه یک پروژه باید براساس پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی پایه‌ریزی ‎شود و نمونه این‌گونه پروژه‌های موفق نیز، در کشور دیده شده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست، به تجربه سایر شهرها ازجمله شهرداری مشهد، شیراز و اصفهان اشاره و تصریح کرد: در اغلب این شهرها یک دبیرخانه اختصاصی برای پیوست فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که زیر نظر سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری انجام وظیفه و پروژه‌‎‌ها را رصد می‎کند.

عشرت کردستانی، تأثیر اجرای طرح‌های توسعه‌ای و فرهنگی را در شیوه زندگی مردم امری اجتناب‎ناپذیر و بی‎توجهی به این موضوع را دارای تبعات منفی دانست و افزود: رصد‌شدن آثار پروژه‌های فرهنگی و خدماتی در شهر،مهم است و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به ضرورت پیوست فرهنگی و اجتماعی طرح‌ها و نیز نگاه برنامه پنجم توسعه بر آن، لازم است این موضوع به‌صورت پررنگ در شهر دیده شود.

وی هدف از پیوست فرهنگی را حفظ و تقویت ارزش‌های ملی و انقلابی و تعالی فعالیت‌های فرهنگی و اثرپذیری آن بر زندگی مردم و همچنین نهادینه‌شدن نقشه کلان فرهنگی کشور، اعلام کرد.

کردستانی ادامه داد: پیوست نگاری فرهنگی باعث انسجام و رفع مشکلات پس از بهره‌برداری پروژه‌ها می‌شود و دیگر کلانشهرهای کشور نیز در حوزه پیوست نگاری فعالیت‌های عملی انجام داده اند.

وی افزود:باید جایگاه پیوست نگاری فرهنگی درست و دقیق تبیین شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار کرمان نیز در این نشست، با بیان اینکه پیرو صحبت‌های مطرح‌شده در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر، برای تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی پروژه‌های شهرداری، گفت‌وگوهایی با شهرداران پنج منطقه انجام شد، بر ایجاد یک دبیرخانه با محوریت مورد بحث، تأکید کرد و گفت: اگرچه تاکنون، در پروژه‌های شهری، ملاحظه‌های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده، اما به‌صورت جدی به آن پرداخته نشده است.

 

رئییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر کرمان نیز، با اشاره به اینکه ضرورت مطالعات اجتماعی و فرهنگی متناسب با پروژه، بر کسی پوشیده نیست، یادآور شد: در مطالعه‌های فرهنگی و اجتماعی پروژه‌ها، باید مشخص شود چه زمانی، توسط چه گروهی و با چه نگرش و نگاهی، کار انجام می‌شود.

حسین چناریان در ادامه، بر هماهنگی نگاه شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمان در پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی، تاکید کرد.

در این نشست رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان، با تأکید بر اینکه مطالعه پیوست فرهنگی و اجتماعی، یک کار پژوهشی، است، افزود: متولی این اقدام در شهرداری هنوز، معلوم نیست و حتی مقاومت‌هایی نیز وجود داشته و چندان جدی هم گرفته نشده است.

محمد امینی‌زاده، پیشنهاد داد آیین‌نامه پیوست فرهنگی و اجتماعی در شورای اسلامی شهر، تدوین و به شهرداری ابلاغ و سپس بازخورد نظرات گرفته شود.

در ادامه، سیدمرتضی حسینی، شهردار منطقه سه شهر کرمان، انتخاب مشاور قویِ پروژه‌های شهری را برای تدوین پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی، از ابتدای شروع پروژه ضروری دانست و با اشاره به اینکه پروژه‌ای که پیوست فرهنگی و اجتماعی ندارد، در ادامۀ کار دچار مشکل می‌شود، افزود: باید ارزیابی تأثیرات اجتماعی را در دل پروژه تعریف کرد.

مرضیه شاحیدری، شهردار منطقه پنج شهر کرمان نیز پیشنهاد داد سازِکار اجرایی برای پروژه‌های جاری ایجاد و در شرح خدمات این نوع پروژه‌ها، این مهم دیده شود.

در این نشست، کارشناسان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، درخصوص روند پیوست‎نگاری فرهنگی و اجتماعی در شهرداری کرمان و اینکه این پیوست‌ها ذاتاً در ماهیت پروژه‌ها نهفته است و در شرح خدمات پروژه‌های شهری باید رعایت شود، مواردی را مطرح کردند.

اساتید دانشگاه ضمن تشکر از این حرکت مهم شورای اسلامی شهر و شهرداری، به نوپابودن و محکم‎نبودن پایه‌های این موضوع در شهرهای ایران اشاره کردند و اجرای آن را در کرمان، مبتنی بر ایجاد کارگروهی در طراحی و اجرای پیوست‌های یادشده دانستند.

همچنین، لزوم ایجاد ساختارمناسب برای پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی پروژه‌ها، توجه به مبانی نظری و محتوایی پروژه‌ها، اصلاح پیوست‌ها با نظر کارشناسان، تغییر نگرش مدیران شهری نسبت به پروژه‎‌های عمرانی، ارتباط تنگاتنگ با افراد تأثیرپذیر در اجرای پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، موظف‌کردن مشاور به دیده‎شدن پیوست‏‌های فرهنگی و اجتماعی و اجتناب از موازی‌کاری و بازبینی ابعاد مختلف پروژه‎ها، ازجمله موارد مطرح‌شده ازسوی کارشناسان و اساتید دانشگاه بود.

در انتهای جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تشکر از اظهارنظر اساتید دانشگاه در روند پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی در شهرداری کرمان، بر لزوم مشارکت شهرداران مناطق و معاونان شهردار در جلسات پیرامون پیوست فرهنگی و اجتماعی، تأکید کرد و برگزاری جلسه‎های مداوم و گرفتن نقطه‎نظرات کارشناسان کشوری در این خصوص را ازجمله اقدامات بعدی برشمرد.

گفتنی است در این نشست اعضای شورا،شهردار،مدیران شهری و اساتید دانشگاه به بحث و گفتگو و تبادل نظر در خصوص روند پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی در شهرداری پرداختند.