در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

ضرورت لکه گیری و ترمیم آسفالت مسیرهای عزاداری جهت ایجاد فضای مناسب برای عزاداری شهروندان

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در ابتدای این نشست،ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و  ایام شهادت و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و ۷۲ تن از یاران با وفای آن حضرت،گفت:بدون شک امروز ایستادگی و بردباری آزادی خواهان جهان در برابر نظام سلطه و قدرت های استکباری،تنها به مدد تاسی از فرهنگ عاشورایی قوت گرفته است.

در ادامه این نشست محمد امینی‌زاده، منشی شورا،به درخواست شهرداری مبنی بر مجوز تأمین برق مجتمع تجاری «صاروج پارس» ازطریق مناقصه عمومی با برآورد اولیه مبلغ ۲۴ میلیارد و ۹۰۶ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان به‌مدت چهارماه، با نحوۀ پرداخت ۵۰ درصد نقد و مابقی تهاتر با زمین یا پروانه ساختمانی اشاره کرد و گفت: این درخواست در کمیسیون بودجه با پنج رأی موافق تصویب شده است.

سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا، در این خصوص اظهار داشت: اسنادی که موجود است، نشان می‌دهد استانداری وقت کرمان متعهد شده هم‌زمان با تأمین برق ساختمان جدید، برق صاروج پارس را هم از محل پست برقی که ایجاد می‌شود تأمین کند که تاکنون به این مصوبه توجهی نشده است.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز افزود: از همان ابتدا باید این مکاتبات، پیگیری و اجرا می‌شده است.

درنهایت، این درخواست شهرداری با ۹ رأی موافق و دو رأی مخالف به‌تصویب رسید.

امینی زاده به مصوبۀ کمیسیون بودجه، پیرو پیشنهاد مهندس شمسی درخصوص تکریم خانوادۀ شهدا اشاره کرد و گفت: با اختصاص مبلغی جهت دیدار و تکریم خانواده شهدا تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای خرید کارت‌هدیه‌ دو میلیون تومانی موافقت شد.

در ادامۀ این نشست، دو درخواست از شهروندان درخصوص استرداد وجه به‌دلیل انصراف از پروانۀ ساختمانی مطرح شد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا در این خصوص تصریح کرد: موضوعی در این رابطه مطرح شده که صحت آن هنوز بررسی نشده است، مبنی بر اینکه به علت تغییری که پس از تصویب لوایح در تعرفۀ عوارض صدور پروانه ساختمانی سال‌جاری ایجاد شده، درخواست‌های استرداد وجه، بیشتر شده و مجدداً تقاضای صدور پروانه ساختمانی می‌کنند.

سعید شعرباف، شهردار کرمان در این رابطه بیان کرد: در برخی مناطق گزارش شده فردی که در سال ۱۴۰۱ مراجعه کرده و پروانه ساختمانی را علی‌الحساب گرفته، اما مراحل را کامل نکرده، در مورد همان ملک در سال ۱۴۰۲ قیمت پروانه ساختمانی ارزان‌تر شده است.

چناریان نیز یادآور شد: این تفاوت نشان می‌دهد یک ایرادی وجود دارد که شاید در نحوۀ محاسبه است و باید بررسی شود.

مویدی هم در این خصوص تصریح کرد: اینکه برای مثال، محدوده «قائم‌آباد» و «الله‌آباد» را با شهر کرمان مقایسه می‌کنند، اشتباه است؛ سیاست دولت در قانون برنامه پنجم و ششم و ماده ۱۷۴ بر کاهش عوارض‌هاست؛ در کرمان عوارض برای ساختمان‌های یک‌طبقه، دوسه برابر گذاشته است که خلاف قانون بوده و باید کاهش پیدا و در همۀ مناطق باید ضریب یکسان باشد.

در ادامۀ این نشست، امینی‌زاده با اشاره به تفاهم‌نامۀ شهرداری با اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان کرمان درخصوص صدور پروانۀ ساختمان تجاری جهت املاک آموزشی با موقعیت تجاری، بیان کرد: پروندۀ هنرستان آیت‌الله خامنه‌ای(هنرستان رسالت) واقع در بلوار «جمهوری‌اسلامی» جهت صدور پروانۀ ساختمان تجاری تشکیل و پس از ارائه نقشه‌های اداری تجاری به‌متراژ  ۱۶۲۳/۶۶ مترمربع در دوطبقه شامل ۱۸ واحد تجاری و شش واحد اداری، بررسی و عوارض مربوطه به مبلغ هفت میلیارد و ۷۹۱ میلیون و ۵۳۳ هزار تومان با احتساب بدهی ساختمان آموزشی و تجاری موجود به مساحت ۵۴۳۶ مترمربع، محاسبه و طبق بند ۲۱ تفاهم‌نامۀ فوق‌الذکر جهت بررسی و اقدام مقتضی، به شورا ارسال شده است.

وی ادامه داد: این موضوع در کمیسیون بودجه، مطرح و مقرر شد محاسبۀ پروانۀ ساختمانی ملک و کارشناسی تعریض به‌ نرخ روز، محاسبه و تهاتر شود و طبق تفاهم‌نامه، شامل تخفیف نمی‌شود.

شهردار کرمان در این رابطه خاطرنشان کرد: هر یک از مدارس که ارزش تجاری داشته و ضوابط ادارۀ نوسازی را داشته باشد و برای تغییر کاربری، مجوز راه و شهرسازی را هم بتواند بگیرد، می‌تواند با تعریض‌هایی که ما از مدارس در سطح شهر داریم، تهاتر شود.

شعرباف افزود: این تفاهم کمک می‌کند که مدارس، مجوز تجاری را راحت‌تر بگیرند؛ استاندار پیگیر این موضوع بود و براساس طرح مولدسازی دارایی‌های دولت، کار مجوزهای تجاری‌شان تسهیل می‌شود؛ به نفع شهرداری هم هست؛ چراکه تعریض انجام می‌شود.

درنهایت این موضوع با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید.

سپس، امینی‌زاده بیان کرد: گروه جهادی «زینبیون» درخواست مساعدت و کمک مالی داشته جهت اعزام ۴۰ نفر از افراد دارای معلولیت زائر اولی به کربلا که در کمیسیون بودجه با کمک‌هزینۀ رفت‌وبرگشت به مبلغ ۲۰ میلیون تومان موافقت شد؛

که پس از بررسی این درخواست در صحن علنی شورا، با اختصاص ۴۰ میلیون تومان به این منظور موافقت شد.

وی در ادامه، به ارسال صورت‌جلسه هیئت مدیریه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان اشاره کرد و افزود: درخواست مبلغ ۱۰ میلیون تومان به‌منظور تهیه ۲۰ عدد کارت‌هدیه جهت اهدا به برگزیدگان مسابقۀ کتاب‌خوانی و همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بابت اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه ملی رباتیک مطرح شد که در کمیسیون بودجه با پرداخت ۱۰ میلیون تومان جهت اهدا به برگزیدگان مسابقۀ کتاب‌خوانی موافقت شد و درخصوص مسابقات ملی رباتیک، مقرر شد شهرداری، گزارشی از برنامۀ اجرایی این مسابقه جهت تصمیم‌گیری نهایی به شورا ارائه دهد.

درنهایت، درخواست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید.

سپس، امینی‌زاده به پیشنهاد شهرداری جهت ساخت نیروگاه خورشیدی بر روی سقف ساختمان شهرداری مرکز اشاره کرد و افزود: درخواست شده مبلغ دو میلیارد تومان از ردیف بهسازی میدان «کوثر»، کسر و به ردیف بودجۀ ساخت نیروگاه خورشیدی، اضافه و در بودجۀ شهرداری کرمان پایدار شود که این درخواست در کمیسیون بودجه به تصویب نرسیده و مقرر شد شهرداری، طرح توجیهی و اقتصادی و اخذ مجوزها و ریز‌هزینه‌های موردنیاز این طرح را به شورا ارائه کند.

شهردار کرمان در این خصوص اظهار داشت: ایجاد این نیروگاه یک طرح پایلوتی است که در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران، با مساعدت وزارت نفت اجرا شده؛ به این صورت که وزارت نفت به همان میزانی که شهرداری هزینه می‌کند، مبلغی را به‌عنوان کمک در اختیار قرار می‌دهد و اگر تولید برق سلول خورشیدی، بیش از نیاز خودمان باشد، تا ۱۰ سال هم می‌توانیم به شبکه بفروشیم.

شعرباف افزود: این دو میلیارد تومان فقط در حد تأمین برق ساختمان مرکز است و به فروش نمی‌رسد؛ اجرای این طرح فعلاً موجب صرفه‌جویی در هزینۀ برق مصرفی ساختمان مرکز خواهد شد که ماهانه ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این نیروگاه را برای تمام ساختمان‌های شهرداری ایجاد کرده و مزرعه انرژی پاک ایجاد کنیم، صرفۀ اقتصادی خیلی خوبی دارد.

شهردار کرمان افزود: اگر طرح پایلوت موفقیت‌آمیز اجرا شود، در سال ۱۴۰۳ به‌سمت ایجاد نیروگاه خورشیدی در سایر ساختمان‌های شهرداری و ایجاد مزرعه می‌رویم.

درنهایت باتوجه به اهمیت اجرای پروژه شهید سلیمانی، با کسر بودجه از ردیف این پروژه مخالفت شد و این طرح به تصویب اعضای شورا نرسید.

در ادامه، امینی‌زاده به درخواست شهرداری درخصوص نامۀ معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مبنی بر رسیدگی به موانع و مشکلات پروژۀ اقدام ملی مسکن، اشاره کرد و گفت: درخواست شده که در مورد پروانه‌های ساختمانی باقی‌ماندۀ این طرح، تخفیف‌هایی داده شود و بر این اساس، با دریافت عوارض با قیمت سال ۱۴۰۱ و با ۳۰ درصد تخفیف مشابه سایر پروانه‌های ساختمانی صادرشده در همین پروژه موافقت شد.

سپس، مصوبۀ کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با ۱۰ رأی موافق در صحن عمومی شورا به تصویب رسید.

در ادامۀ این نشست، مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا تأکید کرد: درخصوص انصراف از پروانه ساختمانی و درخواست استرداد وجه توسط شهروندان، فقط دو درخواست در کمیسیون بودجه مطرح شده؛ بنابراین، خواهش می‌کنم سوابق بررسی شود که آیا در این موارد پس از درخواست استرداد وجه، مجدداً درخواست پروانه ساختمانی داده شده یا خیر که ببینیم آیا این اقدام واقعاً براساس کاهش نرخ پروانه در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بوده است؟

سپس، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: مردم از اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح  شهر استقبال می‌کنند، اما برخی بی‌تدبیری‌ها و عدم نظارت کافی، برای مردم دردسر درست می‌کند و شیرینی کار عمرانی را بر مردم تلخ می‌کند.

منصور ایرانمنش، افزود: پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی و اجتماعی و پیوست ترافیکی داشته باشند؛ در برخی پروژه‌ها می‌بینیم حتی پیوست ترافیکی هم رعایت نشده است.

وی تصریح کرد: در برخی موارد، بدون اطلاع به شهروندان، سراسر یک خیابان جهت زیرسازی و آسفالت، گودبرداری می‌شود و مردم ساکن در محل یا کسبه را دچار مشکل می‌کند. اگر هماهنگی و اطلاع‌رسانی درست صورت گیرد، مردم همکاری بهتری خواهند داشت.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانۀ ماه محرم هستیم، باید توجه شود که فعالیت برخی موکب‌ها، مساجد و تکایا در مراسم عزاداری و عدم رعایت برخی موضوعات، باعث نارضایتی مردم و ایجاد مشکلات تردد عابران و خودروها نشود؛ در برخی موارد پیاده‌روها دو ماه بسته می‌شود که برای کسبه و تردد کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت، مشکل ایجاد می‌کند.

چناریان افزود: برای جلوگیری از این مشکلات، نصب علایم و جلوگیری از سدمعبر کمک می‌کند.

سپس، عشرت کردستانی، عضو شورا با بیان اینکه در حوزۀ خدمات‌شهری، کارها درست پیش نمی‌رود و مسایل زیادی روی زمین مانده، تصریح کرد: در زمینۀ پسماند مشکلات جدی داریم و در خصوص مشاغل شهری و سدمعبر هم کارها درست پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: در زمینۀ زیباسازی هم هیچ روند رو به اصلاحی دیده نمی‌شود؛ درخصوص حذف تابلوهایی که برخلاف قانون نصب شده‌اند، بارها پیگیر شده‌ایم، اما متأسفانه کاری انجام نشده؛ مشکلات فضای سبز و آرامستان هم نیاز به نظارت جدی دارد.

کردستانی خاطرنشان کرد: هفتۀ آینده، این موارد را به‌صورت مصداقی ارائه می‌کنم.

سپس، امینی‌زاده بیان کرد: در زمینۀ ایام محرم به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا، در مسیرهایی که دسته‌های عزاداری تجمع‌هایی دارند، برنامه‌ریزی شود که به قید فوریت ظرف ۱۰ روز باقی‌مانده، لکه‌گیری و ترمیم آسفالت انجام شود که فضای مناسب‌تری برای عزاداری شهروندان مهیا شود؛ همچنین مجوز حفاری در این مسیرها داده نشود و اگر در حال کار هستند، در این ایام کار را تعطیل کنند.

در ادامه، محمدامین شمسی، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا بیان کرد: درخصوص سدمعبر و تابلوهای سطح شهر چندین‌بار تذکر داده شده، اما اقدامی صورت نگرفته است؛ بعضی نقاط یک‌روزه جمع می‌شود، اما برخی نقاط که معبر را کامل اشغال کرده‌اند، مقابله‌ای صورت نمی‌گیرد.

محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا هم یادآور شد: فردا نشستی درخصوص هم‌اندیشی پیوست‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان با حضور متخصصان و مدیران شهری و اعضای شورا برگزار خواهد شد.

سپس، نایب‌رییس شورا بیان کرد: پیشنهاد دارم انتقاداتی که در این جلسه مطرح شد، در چند جلسۀ علنی شورا با حضور معاونت‌های مربوطه و شهردار، مطرح و توضیحات ارائه شود تا پاسخگو باشند.

محمدرضا کمساری، درخصوص نحوۀ برگزاری جلسات علنی شورا هم خاطرنشان کرد: برای سومین‌بار، خواهش می‌کنم شکل برگزاری جلسات تغییر پیدا کند؛ برای خیلی از مصوبات به‌خصوص مصوبات موردی در کمیسیون بودجه، رغبت عمومی و رسانه‌ای برای اطلاع از آنها وجود ندارد؛ درحالی‌که در کمیسیون‌ها درخصوص مسایل قابل توجهی بحث می‌شود که بیشتر مورد توجه مردم و رسانه‌هاست، اما در نشست عمومی فرصت نمی‌شود به آنها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه مصوبات شورای عمومی جهت شفافیت در سایت شورا قابل دسترس است، بیان کرد: پیشنهاد می‌دهم جلسات شورا به دو بخش تقسیم شود؛ یک بخش به قرائت مصوبات کمیسیون‌ها و رأی‌گیری درخصوص مصوبات عادی اختصاص داده شود و یک بخش درخصوص موضوعات چالشی و عمومی‌تر باشد.