در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

موافقت با ادامه فعالیت سازمان‌های شهرداری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان برگزار شد.

 رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا،از همه کسانی که صادقانه به مردم خدمت می کنند قدردانی کرد و گفت:خدمت صادقانه و با روحیه جهادی به مردم باید سرلوحه همه امور قرار گیرد.

علیرضا نادری افزود:تلاش و خدمت صادقانه و بی منت به مردم و حفظ و تقویت وحدت و انسجام و نیز آگاهی بخشی در راستای جهاد تبیین،باعث پیشرفت و توسعه کشور و جلوگیری از نفوذ دشمن می شود.

محمد امینی‌زاده، منشی شورای اسلامی شهر کرمان، در ابتدای این جلسه، به موارد مطرح‌شده در کمیسیون بودجه، منابع ‌پایدار و سرمایه‌گذاری شورا مربوط به قدرسهم ریالی، اشاره کرد که تعدادی از این موارد، مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر، به برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورا در مورد ادامه فعالیت سازمان‌های وابسته به شهرداری اشاره کرد و گفت: با توجه به ضرورت این موضوع، درخصوص ادامه فعالیت ۱۱ سازمان و عملکرد آن‌ها، جلسات متعددی برگزار و طبق مصوبه کمیسیون، با ادامه فعالیت تمام سازمان‌های شهرداری موافقت شد.

امینی‌زاده تأکید کرد: استانداری درخصوص اینکه سازمان‎های شهرداری همچنان بمانند یا با تغییر ماهیت به حیات خود ادامه دهند، تعیین‌تکلیف کرده است.

وی افزود: طبق نامه استانداری، از شورای شهر خواسته شده که درخصوص تمدید فعالیت سازمان‎های وابسته به شهرداری، گزارش عملکرد، برنامه آتی، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و تفریغ بودجه مصوب در زمان فعالیت، تأییدیه شورا داده شود.

رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمند‌سازی و شفافیت شورا نیز در این خصوص گفت: طبق نامه ارجاع‌شده به کمیسیون بهره‎وری شورای اسلامی شهر کرمان مبنی بر بررسی اساسنامه سازمان‌ها، از ۱۱ سازمان برای ارائه گزارش عملکرد مالی دعوت شده است.

سیدمحمدصادق تقوی افزود: طبق جمع‌بندی با حضور شهردار و دو معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و مالی و اقتصادی شهردار، اشکالاتی نیز به دو سازمان شهرداری وارد و درنهایت با تمدید اساسنامه سازمان‎‌های فعلی موافقت شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با بیان اینکه موافقت با ابقای سازمان‌ها به‌عنوان ظرفیتی در کنار شهرداری دیده شده است، گفت: داشتن سازمان‌ها با اهداف و وظایف مشخص، ظرفیت بالقوه‌ای است که به پیشبرد امور شهری کمک می‎کند، اما وضعیت فعلی سازمان‌ها با بخش‌های اجرایی و مناطق شهری، شرایطی خاص ایجاد کرده است.

حسین چناریان توضیح داد: اگر قبول داریم سازمان‌‎ها کار اجرایی می‌کنند، باید بتوانند معادل هزینه‌ها نیز درآمد داشته باشند که این‌گونه نیستند و تکلیف آن‌ها مشخص نیست.

وی افزود: هرچند با ادامه فعالیت سازمان‌ها موافقم، اما با تشکیل سازمان‎ها، مجموعه‌ای گسترده از تورم ساختار و کارکنان ایجاد کردیم و در کنار آن، بهره‌وری، درآمد و منافع شهرداری را زیر سوال بردیم.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: بنابراین، اگر در حوزه سیاست‌گذاری، نظارت، اجرا و دخل‌وخرج و ادامه کار سازمان‌ها به این شکل، تصمیم جدیدی نگیریم، این معضل همچنان باقی خواهد ماند که به نفع شهرداری نیست.

چناریان، با بیان اینکه سازمان‌ها از دید حسابرس‌ها، از لحاظ اهداف، دخل‎وخرج و عملکردی دچار مشکل هستند، گفت: تکلیف سازمان‌ها باید با حوزه اجرا و درآمد معلوم شود.

در این خصوص رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورا نیز لزوم خودکفایی سازمان‎ها را مورد تأیید دانست و نظارت شورا بر تحقق این مهم را مدنظر قرار داد.

در ادامه، سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به اینکه شهرداری براساس ضوابط وزارت کشور در سال‌های گذشته، سازمان‎هایی را برای انجام امور شهرداری تشکیل داده است، گفت: فلسفه ایجاد سازمان‌ها، مبتنی بر تفویض اختیار و دنبال‌کردن موضوعات تخصصی بوده است.

وی، سازمان مدیریت مهندسی شبکه حمل‎ونقل ترافیک شهرداری را ازجمله سازمان‌هایی دانست که به اختیار خود موضوعات ترافیکی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز را پیگیری می‌کند و حذف آن موجب آسیب و بالارفتن حجم کاری در معاونت مربوط می‌شود.

موسوی، وجود سازمان‌ها را از الزامات شهرداری‌ها ذکر کرد و با تأکید بر اینکه در کرمان با تعدد سازمان‎ها و تعدد نیرو مواجه نیستیم که تعدادی را حذف کنیم، گفت: این درحالی است که شهرهای دیگر به‌دنبال تشکیل سازمان‎هایی برای تفویض اختیار هستند.

وی با بیان اینکه تلفیق دو معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری در بسیاری از شهرها وجود ندارد و دو معاونت به‌صورت مجزا کار خود را دنبال می‌کنند، به تلفیق سه مجموعه تاکسی‌رانی، اتوبوس‎رانی و حمل بار در قالب یک سازمان اشاره و آن را آسیب‌زا دانست.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان افزود: این دید که با تلفیق سازمان‌ها، ساختار شهرداری‌ها کوچک شود، اشتباه بوده و بسیاری از شهرها از آن تبعیت نکرده‌اند؛ بنابراین، تجربه ثابت کرده که وجود سازمان‌ها مورد نیاز است و اگر منحل شوند، حجم کار به معاونت مربوط منتقل شده و به هیچ عنوان در نیرو و هزینه صرفه‌جویی نمی‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در توضیح ماهیت سازمان‌ها گفت: رده‌ای به‌عنوان سازمان در شهرداری نداریم و این تصور که سازمان یک رده بعد از معاونت است، از ایجاد جایگاه سازمان در درون یک سازمان نشأت می‌گیرد؛ بنابراین، اینکه عده‌ایی تصور کردند با تبدیل سازمان به واحد یا اداره، نوعی تنزل جایگاه پیدا می‌کنند، تصور اشتباهی است.

علیرضا نادری، سازمان را یک واحد نسبتاً مستقل در کنار مجموعه بزرگ‌تر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر، برداشتن اسم سازمان و تبدیل آن به واحد یا اداره به‌دلیل ایجاد تنش، سردگمی و احساس تنزل در مدیران، به صلاح نیست، اما سازمان‎ها به‌دلیل جایگاه سازمانی و تنوع وظایف، باید مستقل باشند.

وی ادامه داد: درنهایت اینکه کدام سازمان بماند و کدام در رده معمولی قرار بگیرد، باید بررسی بیشتری شود و تعیین‌تکلیف با این سرعت امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود در صحن علنی شورا، سازمان‌ها را به شکل حاضر تأیید کنیم و در فرصتی بعد درخصوص تنوع وظایف، درآمد و هزینه، تصمیم‌گیری شود.

در این خصوص معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، با بیان اینکه همه سازمان‌ها ازجمله سازمان‌های خدمت‌رسان چون فاوا و پسماند در زمان گذشته، تراز مالی، درآمد و هزینه داشتند و برای ارائه خدمت، با مناطق و شهرداری مرکز قرارداد می‌بستند، گفت: به‌دلیل پرداخت هزینه‌های سنگین مربوط به بیمه قراردادهای داخلی، تصمیم گرفته شد درآمدها همه در خزانه قرار گیرد.

رامین امیرمداح تأکید کرد: اگر موضوع براساس حسابرسی باشد، سازمان‌ها قابلیت درآمدزایی دارند و تغییرات ایجاد‌شده، از باب پرداخت بیمه برای قراردادهای داخلی بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز با اشاره به اینکه نامه ارجاع‌شده از دفتر امور شهری استانداری مبتنی بر تأیید یا عدم تأیید اساسنامه سازمان‌ها نیست، گفت: اینکه ساختاری شکل بگیرد یا خیر، در حال حاضر سازمان‌ها دایر هستند و سازمان مدیریت شبکه مهندسی حمل‌و‌نقل و ترافیک که مورد بحث قرار گرفته، در شهرهای دیگر کاربرد خاصی دارد.

وحید خطیبی، با تأکید بر برقراری توازن در وجود سازمان‌ها، افزود: اینکه با ادامه فعالیت سازمانی مخالفت یا موافقت شود، کار ساده‌ای است، اما درخصوص منحل‌کردن و تغییردادن، باید تصمیم درستی گرفته شود؛ زیرا برگشت به حالت اولیه مستلزم صرف هزینه‌های زیادی است.

در ادامه، منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، حذف هرکدام از سازمان‌ها را ضایعه‌ای برای شهرداری و وجود آن‌ها را فرصتی برای انجام کار تخصصی دانست و بر ابقای سازمان مدیریت مهندسی شبکه حمل‌ونقل ترافیک شهرداری و سازمان سرمایه‌گذاری، تأکید کرد که درنهایت با رأی‌گیری الکترونیکی اعضای شورای شهر، مقرر شد با ادامه فعالیت تمام سازمان‌های شهرداری موافقت شود.

در ادامه، رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شوارا، به نامه‌ای از شهرداری مبنی بر درخواست مجوز برای راه‌اندازی سازمان بهسازی و نوسازی اشاره کرد و گفت: در گذشته، اقدامات خوبی در سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری انجام شده و این سازمان به‌عنوان بازوی اجرایی در بسیاری از پروژه‌‎ها به‌خصوص بافت تاریخی، عملکرد خوبی داشته است.

سیدمحمدصادق تقوی افزود: ادغام این سازمان با سازمان عمران و تبدیل آن به سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری، موجب رکود بسیاری از فعالیت‌ها شده که نیاز است اصلاح شود.

وی بیان کرد: در این کمیسیون با حضور شهردار، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و معاون مالی و اقتصادی شهردار، مقرر شد اداره زیباسازی نیز از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری جدا شده و به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری الحاق شود.

تقوی ادامه داد: برای تصمیم‌گیری به‌منظور تشکیل سازمان بهسازی و نوسازی نیز مقرر شد در جلسه‌ای مشترک این موضوع در دو کمیسیون عمران و شهرسازی و کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت، مطرح شود و با اعلام صورت‌وضعیت گزارش‌ها و بررسی جزییات بیشتر، تشکیل این سازمان مورد تأیید قرارگیرد و برای تصویب در صحن علنی شورا، مطرح شود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این خصوص تأکید کرد: برای الحاقات، معاونت‌های مربوط در جریان قرار بگیرند و با بررسی بیشتر، این دو موضوع مورد تصویب قرار گیرد.

بر این اساس، الحاق اداره زیباسازی به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به‌منظور بررسی بیشتر به جلسه بعد موکول شد و طبق رأی‌گیری، مورد تأیید اعضای شورای شهر قرار نگرفت.

در ادامه، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، موضوع واگذاری دکه‌ها و تعیین‌تکلیف آن‌ها را مطرح کرد و از معاونت مربوطه خواست که در این خصوص تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم در این خصوص گفت: افراد صاحب دکه، با برگزاری مزایده و واگذاری دکه‌ها به افراد دیگر مخالفند.

محمدرضا کمساری، مزایده مجدد دکه‎ها از دید این افراد را اشتباه اعلام کرد و افزود: این افراد تقاضا داشتند به‌منظور حفظ امنیت شغلی، به‌جای واگذاری دکه به فرد دیگر، نظارت بیشتری بر آن‌ها بشود.

وی ادامه داد: تعدادی از افراد از روی ناچاری و یا عدم‌‌ آگاهی، قرارداد را پذیرفته‌اند و سال‌ها مشغول به‌کار بوده‌اند، اما نیاز است تا در این خصوص تعیین‌تکلیف شود.

کمساری همچنین با اشاره به موضوع ارائه خدمات آتش‎نشانی به شهرها و مناطق اطراف شهر کرمان، این موضوع را مبتنی بر بررسی بیشتر دانست و گفت: این خدمت باید مبتنی بر تعاملات باشد و نباید تعهدی را برای شهرداری ایجاد کند.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با اشاره به ارائه گزارش مالی هشت ماه شهرداری کرمان گفت: در خصوص درآمدها نیاز است برنامه منسجمی در بخش درآمدهای سال‌جاری داشته باشیم.

حسین چناریان، با بیان اینکه در بخش‌های مختلف شهرداری، کمیته درآمد تشکیل شده، اما با بررسی ردیف‌‌های وصول درآمد در هشت ماه، شاهد کاهش درآمد بوده‌ایم، گفت: در بعضی از بخش‌ها درآمد مورد انتظار وصول نشده است.

وی افزود: با توجه به نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، برگزاری مراسم سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، ایام دهه‌فجر و نوروز، مشغله شهرداری بیشتر می‌شود؛ بنابراین، لازم است در کنار اجرای برنامه‌ها، از تحقق جدی درآمد‌ها غافل نشویم.

وحید خطیبی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز با اشاره به اینکه در حوزه تحقق درآمدها تا امروز حدود ۵۰ درصد درآمدها محقق شده است، بخشی از درآمدهای حاصل‎شده را غیرنقدی عنوان کرد و گفت: بعضی از درآمدهای غیرنقدی ثبت نشده و در درآمدهای وصولی محاسبه نشده است.

در ادامه، منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، به آیین‌نامه‌ای درخصوص قدرسهم شهرداری اشاره و بر لزوم بازنگری و تجدید نظر در آن تأکید کرد و گفت: در این خصوص مقرر شد شهرداری پیشنهادات خود را ارایه کند تا در دریافت  قدرسهم، عادلانه‌تر برخورد شود.

در ادامه، محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، اقدامات این کمیسیون را مبتنی بر دو رسالت، اجتماعی و فرهنگی دانست و بر در نظرگرفتن پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی طرح‌ها و تنظیم سازِکاری برای آن، تأکید کرد.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز بر احیای فضاهای با ارزش میراثی در شهر کرمان تأکید کرد و افزود: قصد داریم با برنامه‌ریزی مناسب، به احیای این فضاها کمک کنیم.

محمد‌امین شمسی در ادامه، اقدامات لازم برای جابه‌جایی شهرداری منطقه پنج قبل از شروع سال جدید و پیگیری برای شروع احیای قلعه‌دختر با کمک اداره‌کل میراث فرهنگی را ازجمله موارد مطرح‌شده در جلسه این کمیسیون ذکر کرد.

رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمند‌سازی و شفافیت شورا نیز ضمن تشکر از همه بخش‌‎های شهرداری و دستگاه‌های خدمت‌رسان، برای فعالیت جهادی در راستای تلاش و آماده‌سازی گلزار شهدا به مناسبت مراسم سالگرد شهادت سردار دل‌ها گفت: نیروهای شهرداری با تمام وجود و ظرفیت به‌صورت شبانه‌روزی در این حوزه در حال فعالیت هستند که نیاز است این شیوه مدیریت یکپارچه شهری و روحیه جهادی، برای سایر فعالیت‌ها نیز ادامه داشته باشد.

سید محمد صادق تقوی افزود:انشاالله امسال بتوانیم با برنامه ریزی ها و اقدامات لازم،میزبان بهتری برای زائران و میهمانان سردار دلها باشیم.

وی تصریح کرد:این شیوه آرایش قرارگاهی و روحیه جهادی که با مدل مدیریت یکپارچه شهری برای آماده سازی میزبانی سومین برنامه سالگرد سردار دلها ایجاد شده است،مدل موفق و مورد نیازی است که باید برای سایر پروژه ها با قوت ادامه پیدا کند.