در نشست عمومی شورا مطرح شد:

اجرای طرح جایگزین در سه‌راهی «شرف‌آباد»/ خرید دستگاه خط‌کشی معابر

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، امروز 18 مهرماه، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کِرنا، علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، با گرامی‌داشت هفته وحدت و هفته نیروی انتظامی گفت: از نیروی انتظامی و مدافعان امنیت کشور که در اتفاقات چند هفته اخیر تلاش کرده و جان خود را در راه حفظ جان و امنیت هموطنان فدا کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز به  درخواستی ازسوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه تاکسیران‌‌های کشور اشاره کرد و گفت: در این پیشنهاد آمده امکان دریافت بهای خدمات تعریف‌شده به میزان دو درصد از هزینه‌های سفر شرکت‌هایی مانند «اسنپ» و «تبسی» که خدمات هوشمند ارایه می‌کنند، به شهرداری‌ها، ممکن باشد.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه در این خصوص باید مصوبه‌ای در شورای شهر به تصویب می‌رسید، افزود: در این راستا پیشنهاد شهرداری کرمان مبتنی بر پیشنهاد سازمان همیاری شهرداری و دهیاری‌های کشور در کمیسیون مطرح و مصوب شد در ازای خدمات تعریف‌شده‌ای مثل استفاده از آسفالت معابر که شهرداری به این شرکت‌ها می‌دهد، دو درصد از هزینه‌های سفر به شهرداری اختصاص داده شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز در این نشست، نظارت بر تاکسی‌دارانی را که سرویس‌دهی نمی‌کنند و یارانه می‌گیرند، خواستار شد.

فتح‌الله مؤیدی افزود: از 4500 تاکسی مجوزدار، تنها 2000 تاکسی فعال است؛ بنابراین، شهرداری باید با صاحبان تاکسی‌هایی که مجوز دارند و یارانه می‌گیرند، ولی خدمت‌رسانی نمی‌کنند، برخورد جدی کند.

وی همچنین بیان کرد: برای خرید دستگاه خط‌کشیِ باکیفیت جهت خط‌کشی معابر، حدود 8 میلیارد تومان نیاز است که این مهم باید در اولویت قرار گیرد؛ چراکه دستگاه فعلی، کیفیت پایینی دارد.

شهردار کرمان نیز در پاسخ به این مسأله گفت: در آنالیزی که در این خصوص داشتیم، از سه نوع رنگ با سه نوع کیفیت، در یکی از خیابان‌های شهر کرمان استفاده کردیم، اما نتیجه آن، تفاوتی با هم نداشت؛ بنابراین، ثابت شد که اشکال در نحوه پاشیدن رنگ است که در این زمینه دوسه نوع دستگاهی که می‌تواند استفاده شود و حداقل سه سال گارانتی دارند، بررسی شد.

سعید شعرباف ادامه داد: اگر این دستگاه خریداری شود، بسیار به‌صرفه خواهد بود و طی یک‌سال‌و‌نیم، هزینه خرید دستگاه برگشت داده خواهد شد.

وی افزود: بنابراین، خرید دستگاه خط‌کشی معابر را از محل منابع تسهیلات و فروش زمین برای خرید ماشین‌آلات، در دستور کار گذاشتیم. 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز گفت: نشست خوبی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتیم که طی آن مقرر شد ظرفیت‌های شهرداری را در اختیار هنرمندان شهر قرار دهیم تا با همکاری و تعامل، خدمات بهتری به مردم شهرمان ارایه کنیم.

محمود بابایی، به پیگیری این کمیسیون درخصوص المان‌های سطح شهر از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، به‌عنوان دیگر کار انجام شده در کمیسیون متبوع خود نام برد و گفت: از این سازمان خواستیم درخصوص بازسازی، جانمایی و جابه‌جایی تمام المان‌های شهر گزارشی به این کمیسیون ارایه دهد.

وی افزود: مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و همکاران وی نیز، گزارش جامع و کاملی در این رابطه ارایه کردند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، با بیان اینکه نامه‌نگاری در این خصوص ازسوی  شهرداری به مناطق هم صورت گرفته است، گفت: مقرر شد نامه‌ای هم از سمت شورا برای انجام این کار به مناطق فرستاده شود.

بابایی افزود: همچنین مقرر شد معاون خدمات‌شهری شهردار درخصوص دو ساختمان «صالح‌المهدی» و نازیبایی که به‌وجود آورده‌اند و نیز وضعیت مقاومت آن‌ها، گزارشی به شورا ارایه کند تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

امین شمسی، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز گفت: به‌دنبال احیای بلوار «باستانی پاریزی» هستیم و مذاکراتی هم با استانداری و میراث فرهنگی داشتیم تا نگاه ویژه‌ای به این بلوار شود و اتفاقات خوبی برای آن رقم بخورد.

رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورا هم، گفت: در این کمیسیون چندین جلسه با حضور کارشناسان و اساتید و خبرگان دانشگاهی در راستای بهبود فرایندها و بهره‌وری برگزار و نظرات مختلف خبرگانی جمع‌آوری و احصا شد.

محمدصادق تقوی، با بیان اینکه مقرر شد آموزش‌هایی که لازم است در مسأله بهبود بهره‌وری ارایه شود، به‌صورت پایلوت در شهرداری منطقه چهار آغاز شود، افزود: مقرر شد این مهم به‌خصوص در مسایلی مانند صدور پروانه ساختمانی که نیاز روزمره و مورد تقاضا و شکایت مردم است، انجام شود تا اگر طی برنامه زمان‌بندیِ تعیین‌شده، نتایج خوبی داشت، در سایر مناطق نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص شفافیت حقوق و مزایا و سایر فرایندهای شهرداری نیز مقرر شد کارِ کارشناسی و میدانی توسط اساتید خبره و بی‌طرف انجام و آسیب‌شناسی شود و در صورتی که این اقدام نیاز به اصلاح دارد، در گام‌های بعدی و ادامه مسیر شفافیت، در دستور کار قرار گیرد.

رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورا، به بازگشایی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: موضوع سرویس مدارس که مورد توجه شورای شهر است نیز باید بررسی شود تا اگر نیاز به تمهیدات ویژه‌ای جهت آسایش و آرامش خانواده‌ها و کاهش شکایت‌ها دارد، اندیشیده شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با اشاره به اتفاقات اخیر کشور، امنیت را یک نعمت بسیار ارزشمند دانست و گفت: از همه دستگاه‌ها و عواملی که در ایجاد امنیت اجتماعی و امنیت عمومی جامعه و کشور تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

حسین چناریان، با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب، هر اتفاق خوبی که در این کشور رقم می‌خورد، در سایه امنیت رخ خواهد داد، گفت: دشمن برای بر‌هم‌زدن نظم، امنیت و آرامش، سرمایه‌گذاری فراوان و هدف‌گذاری کرده است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز با اشاره به موضوع فرونشست زمین گفت: در این رابطه با اساتید خبره جلساتی برگزار کردیم که گزارش‌های خوبی ارایه و مقرر شد دستگاه‌هایی که در این زمینه دخیل هستند، با حساسیت ویژه به مسئولیت خود عمل کنند.

منصور ایرانمنش تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی از دستگاه‌ها آن‌گونه که باید، پیگیر موضوع نبودند و نداشتن اعتبارات مالی و یا نداشتن آگاهی از وظایف خود را دلیل این موضوع ذکر کرده‌اند که مقرر شد با این دستگاه‌ها مکاتبه شود.

وی افزود: در این رابطه راه‌حل‌هایی هم ارایه شد که می‌تواند جلوی این پدیده را بگیرد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، به مشکلات سرویس‌دهی مدارس نیز اشاره و بیان کرد: در این خصوص موضوع تعمیر، بازسازی و خرید اتوبوس مطرح و مقرر شد شورا پیگیری کند تا اتوبوس‌های فعال، بیشتر شود و به‌خصوص در مسیرهایی که کم‌برخوردار و کم‌تاکسی است و یا تقاضای سفر زیاد است، چند دستگاه اتوبوس اضافه شود.

ایرانمنش افزود: موضوع سه‌راهی «شرف‌آباد» نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به‌جای طرح قبلی، شهرداری یک طرح جایگزین ارایه دهد که دو طرح ارایه شده است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا ادامه داد: یکی از این طرح‌ها، بهتر از طرح دیگر بود و در آن درختان کمتری جابه‌جا می‌شد که قرار شد این طرح به شورای ترافیک ارسال و پس از تایید، اجرا شود.

ایرانمنش همچنین درخصوص پل‌های عابر پیاده گفت: با توجه به بازگشایی مدارس، باید ساخت پل‌های عابر پیاده ازجمله پل شهرک «شهید همت» سریع‌تر اجرا شود.