در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تأکید شد:

ضرورت تعیین‌تکلیف اعزام نیروهای آتش‌نشانی به خارج از محدودۀ شهری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

 رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن گرامی‌داشت روز مسجد، سالروز آتش‌کشیدن مسجد‌الاقصی را توسط رژیم صهیونیستی محکوم کرد و آزاد‌شدن فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی غاصب را آرزوی مردم مظلوم فلسطین و مسلمان جهان دانست.

علیرضا نادری، به برگزاری حدود ۵۶ جلسه شورای علنی اشاره کرد و افزود: علاوه بر خبرنگاران، مردم نیز در صورت تمایل می‌توانند در این جلسه شرکت کنند.

ضرورت پوشش بیمه تکمیلی کارکنان شرکتی

در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر کرمان و رییس کمیسیون حقوقی شورا، به درخواست شهرداری برای برگزاری مناقصه بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری اشاره کرد و گفت: در این خصوص تا سقف بودجه مصوب در ردیف بودجه موافقت شده است.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه شهرداری مکلف شده شرکت‌های تأمین‌کننده نیروی انسانی را به پوشش بیمه تکمیلی ملزم کند، افزود: شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری باید برای کارکنان خود بیمه تکمیلی در نظر بگیرند.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز پوشش بیمه تکمیلی کارکنان شرکتی را لازم دانست و ادامه داد: پیگیری این موضوع ازسوی شهرداری و انعقاد قرارداد با شرکت بیمه توسط شرکت‌ها، مورد تأکید است.

سعید شعرباف، شهردار کرمان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه در قرارداد کارکنان شرکتی، تحولی ایجاد شده که بخشی از آن پوشش بیمه تکمیلی همۀ کارکنان و انجام محاسبات مالی است، گفت: قرار گرفتن کارکنان شرکتی تحت پوشش بیمه تکمیلی توسط شرکت‌های تأمین‌کنندۀ نیروی انسانی، تکلیف نیست، اما شهرداری درخصوص موضوعات بیمه، به شرکت‌های طرف قرارداد تأمین‌کنندۀ نیروی انسانی، پیشنهاداتی ارائه داده است.

منشی و رییس کمیسیون حقوقی شورا در ادامه، به نامه درخواست شهرداری برای تقدیر از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار اشاره کرد و گفت: مصوب شد از ردیف هدایا، مواردی در نظر گرفته شود که در این خصوص تا سقف یک میلیارد ریال موافقت شد.

امینی زاده همچنین به درخواست مؤسسه آموزش عالی «رسالت» برای آسفالت معبر منتهی به ساختمان این مؤسسه به کمیسیون عمران شورا اشاره و خاطرنشان کرد: در کمیسیون عمران مصوب شد با پرداخت ۲۰ درصد هزینه آسفالت از طریق شهرداری و‌ ۸۰ درصد توسط مؤسسه، اقدام شود.

وی در ادامه، به مصوبات کمیسیون فرهنگی اشاره کرد و گفت: طبق صورت‌جلسه کمیته نام‌گذاری معابر، هشت مورد مطرح و تصویب شد و بررسی یک مورد نیز به جلسه بعد موکول شد.

امینی‌زاده افزود: پیشنهاد شد کوچه شماره 28 خیابان «حکیم» به نام «شهیدان محمدکاظم و عبدالحسین عرب‌نژاد» نامگذاری شود و درخصوص نامگذاری معبری به نام «شهدای دبیرستان مکتب‌المهدی» نیز پیشنهاد شد پس از بررسیهای لازم، یک میدان یا بوستان به این نام، نام‌گذاری شود.

وی مورد دیگر را مربوط به درخواست فرماندهی نیروی انتظامی برای نامگذاری معبری به نام شهدای نیروی انتظامی دانست و ادامه داد: پیشنهاد شد کوچه شماره 14 بلوار «شهید صدوقی» تا اولین تقاطع، به نام «شهید ناطقی» و کوچه شماره 28 خیابان «مدیریت» به نام «حمید معینی تیگدری» نامگذاری شود.

منشی شورای اسلامی شهر کرمان افزود: کوچه شماره 19 بلوار «جمهوری‌اسلامی» نیز به نام شهید «آقانی» نام‌گذاری خواهد شد.

امینی‌زاده همچنین به نام‌گذاری معبر 18 متری واقع در بلوار «امام حسن مجتبی(ع)» به نام «اُفق» اشاره کرد و گفت: در این صورت‌جلسه پیشنهاد شده بوستان یا فضای سبزی به نام «کارآفرینی» نام‌گذاری شود که در این خصوص موافقت شد شهرداری با اِلمانسازی مناسب، این اقدام را انجام دهد.

وی همچنین تغییر نام خیابان «میرزاآقاخان» به نام یکی از شهیدان معزز دفاع مقدس را ازجمله موارد مطرح‌شده بیان کرد و گفت: معبر20 متری واقع در بلوار «شهدای زغال‌سنگ» نیز به نام «افرا» نامگذاری می‌شود.

 

تعیین‌تکلیف قبور باقی‌مانده در آرامستان «صاحب‌الزمان(عج)»

رییس کمیسیون حقوقی شورا، به فروش و واگذاری قبور باقی‌مانده در آرامستان «صاحب‌الزمان(عج)» اشاره کرد و از شهرداری خواست پس از پایان مهلت مشخص، ۲۲۲ صورت ‌قبر در این آرامستان را تعیین‌تکلیف کند و برای واگذاری آن‌ها مدت و مبلغ به‌صورت کارشناسی، مشخص و معین شود.

امینی‌زاده همچنین درخواست شهرداری برای کاهش هزینه‌های پروانه عوارض سالانه خدمات برای شرکتهای مسافربری را مطرح کرد و گفت: پیشنهاد شده بود بهای خدمات مربوط به سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر برای رانندگان شرکتهای مسافربری که مبلغ آن در کمیسیون عمران مطرح شده، به قیمت  سال ۱۴۰۰ محاسبه شود که هیأت تطبیق فرمانداری اعلام کرده امکان تخفیف وجود ندارد.

منشی شورای اسلامی شهر کرمان افزود: این موضوع برای بررسی به کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر ارجاع شد و از آنجاکه امکان کاهش، تخفیف و لغو عوارض وجود ندارد، مصوب شد براساس اعتراض هیأت تطبیق و اعلام آن به شهرداری، این میزان عوارض براساس لوایح عوارض سال ۱۴۰۱ محاسبه شود تا رانندگان معطل این مصوبه نشوند.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز به برگزاری جلسه‌ای با حضور آتش‌نشانان و درخواست‌های آن‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از درخواست‌ها، صدور مجوز برای پوشش دادن حوادث خارج از محدودۀ شهر بوده است.

فتح‌الله مؤیدی، با بیان اینکه در صورت بروز حادثه در حین عملیات و نداشتن مجوز لازم، کسی پاسخگو نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه همچنان خارج از محدودۀ شهر نیز گزارشهایی مبنی بر حادثه اعلام می‌شود، مقرر شد با ارسال نامهای به فرمانداری کرمان، این موضوع مطرح شود.

وی افزود: نیاز است درخصوص چگونگی پوشش حوادث خارج از محدودۀ شهری و امکانات داده‌شده به سازمان آتش‌نشانی کرمان، تصمیم‌گیری شود.

مؤیدی همچنین با گلایه از پایین‌بودن سرانه فضای سبز گفت: از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری درخواست کردیم در این خصوص گزارش دقیق ارائه دهند.

وی ادامه داد: پایین‌بودن سرانه فضای سبز به‌دلیل کمبود آب برای شهر کرمان مناسب نیست و نیاز است شهر کرمان در این خصوص به وضعیت مطلوب برسد.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا همچنین به خشکشدن درختان «کاج» در مجموعه «پردیسان قائم(عج)» اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت بروز حادثه آتش‌سوزی، خشکیدگی درختان به گسترش آتش منجر می‌شود.

محمدرضا کمساری، نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان در ادامه، با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن کمربند سبز و «پردیسان قائم(عج)»، سرانه فضای سبز در سطح پایین قرار دارد، افزود: با توجه به توانمندی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در تولید گل‌وگیاه و پیگیری برای پساب فاضلاب، انتظار می‌رود سرانه فضای سبز افزایش یابد.

سیدمحمد صادق تقوی، عضور شورای اسلامی شهر کرمان نیز به برگزاری جلسات مکرر در مسیر شفاف‌سازی و بهرهوری در شورا و شهرداری اشاره کرد و گفت: به‌زودی گزارش این جلسات اعلام می‌شود.

وی ضمن تبریک هفته دولت، یاد و خاطر شهیدان دولت، شهید رجایی و شهید باهنر را گرامی‌ داشت و به فرارسیدن روز پزشک اشاره کرد.

تقوی، با تبریک به جامعه فعال در حوزه پزشکی و سلامت، بر توجه شورا و شهرداری به حوزه سلامت تأکید کرد و افزود: نیازمند تعامل جدی به‌خصوص در حوزه پزشکی‌اجتماعی هستیم.

 

ضرورت تأمین بخشی از امکانات آتش‌نشانی برای پوشش حاشیه شهر

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به موضوع  پوشش حوادث در حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: هرچند نیروهای آتش‌نشانی برحسب شرایط حاشیه شهر، به وظیفه انسانی خود عمل می‌کنند، اما لازم است برای تأمین بخشی از امکانات آتش‌نشانی برای پوشش حاشیه شهر، مکاتبه‌ای ازسوی شهرداری با فرمانداری انجام و دلایل لازم تشریح شود.

حسین چناریان ادامه داد: اینکه قرار است از منابع و امکانات مردم شهر برای حاشیه و نقاط روستایی هزینه شود، لازم است اعتبارات خاص و کمکی در این زمینه نظر گرفته شود.

وی همچنین درخصوص پایینبودن سرانه فضای سبز گفت: در این مورد با محدودیت تأمین آب مواجه هستیم و در سال‌های آینده، برای ایجاد فضای سبز، دچار مشکل خواهیم شد.

چناریان با تأکید بر اینکه درخصوص جایگزین‌کردن رویکردهای جدید، با فضای سبز شهری باید تأمل کرد، افزود: در مناطق کم‌آب شهر برای ایجاد فضاهای تفریحی، باید این موضوع را مدنظر قرارداد و موارد جایگزین دیگری را پیش‌بینی کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، نیازمند ارائه طرح جدید و اجرای طرحهای تفریحی خشک در مناطق کم‌آب شهر هستیم.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا همچنین بر لزوم ارائه گزارش ماهانه در زمینه درآمد، هزینه و اصلاح بودجه براساس مصوبات بودجه سال‌جاری تأکید کرد و گفت: در این خصوص پیگیری کرده و از شهرداری درخواست کردیم اطلاعات لازم را به‌موقع ارائه دهد.

چناریان با تأکید بر اینکه ارائه گزارش‌های لازم در امور مالی، زمینه همکاری بهتری را بین شورا و شهرداری فراهم میکند، ادامه داد: لیست پروژه‌های درخواست‌شده ازسوی شهرداری هرچند ارائه شده، اما مورد انتظار شورای شهر نیست؛ بنابراین، در این خصوص نیازمند گزارش دقیق‌تر و همراهی بیشتر شهرداری هستیم.