در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

تعیین تکلیف املاک واقع در محدودۀ شهرک «شهید همت»(صنعتی)  


نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در نشست عمومی شورا ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت و همچنین روز دختر،گفت:ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) فرصتی مغتنم برای تعظیم به این بانوی بزرگوار و تکریم دختران عفیف و پاکدامن میهن اسلامی و یادآور عزم و قاطعیت بانوان والامقام جهان اسلام در حمایت از جایگاه دین و ایفای نقشی ماندگار در صیانت از آرمان ها و ارزش های دینی است و این روز را به دختران عفیف و پاکدامنی که قرار است دامن‌شان محل به معراج رفتن مردان جامعه باشد، تبریک می‌گوییم.

در ادامه موضوع تعیین تکلیف اراضی شهرک شهید همت (صنعتی) به عنوان یکی از دستورکارهای نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح گردید.

در این راستا نامه شهرداری کرمان درخصوص املاک واقع در محدودۀ شهرک «شهید همت»(صنعتی) و تعیین‌تکلیف آنها که در جلسات قبلی مطرح شده و در کمیسیون حقوقی اصلاح شده بود، توسط رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا قرائت شد که با پیشنهادهای زیر به مدت دو سال تا پایان سال 1403 موافقت شد.

این پیشنهادها عبارتند از: آن‌دسته از افرادی که با شهرداری قرارداد اجاره دارند و به تعهدات خود درخصوص استفادۀ صنعتی عمل کرده و تاکنون، زمین در تصرف خودشان است، با 25 درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز به‌صورت نقدی یا 20 درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز، به‌صورت اقساط سه‌ساله (اقساط به انتخاب پرداخت‌کننده)، بدون دریافت کارمزد به آن‌ها واگذار شود. (اجاره معوقه به‌صورت کامل دریافت خواهد شد و در صورت مراجعه تا پایان سال 1402، اجاره معوقه بخشیده خواهد شد.)

آن‌دسته از افرادی که زمین واگذار شده به آنها ازسوی متصرفین سابق دارای قرارداد اجاره با شهرداری بوده، ولی آن را به اشخاص ثالث واگذار کرده‌اند، فارغ از نوع استفادۀ کنونی، با 20 درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز به‌صورت نقدی یا 15 درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز به‌صورت اقساط سه‌ساله (اقساط به انتخاب پرداخت‌کننده)، بدون دریافت کارمزد، به آنها واگذار شود. اجاره معوقه به‌صورت کامل دریافت خواهد شد.

آن‌دسته از افراد متصرف زمین‌های شهرداری در صورتی که آثار تصرف آنها مربوط به قبل از سال 1396 بوده و دارای اعیانی و یا امتیازات آب، برق و گاز باشند، با 15 درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز به‌صورت نقدی یا 10 درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز به‌صورت اقساط سه‌ساله (اقساط به انتخاب پرداخت‌کننده)، بدون دریافت کارمزد به آنها واگذار شود.

قابل ذکر است که تنظیم و تحویل صورت‌جلسه واگذاری پس از تسویه‌حساب کامل با شهرداری اعطا می‌شود. در صورت عدم پرداخت اقساط در مدت سه‌سال، این مصوبه قابل اجرا نیست.

در ادامه، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا، به نامه شهرداری مبنی بر معرفی نماینده ازسوی شورای اسلامی برای عضویت در کمیته تخصیص اعتبار شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده با توجه به اینکه کمیته تخصیص اعتبار شهرداری با هدف برنامه‌ریزی جهت توزیع و تخصیص بهینه منابع براساس بودجه مصوب، پایش و کنترل هزینه‌ها و نظارت بر عملیات اجرایی، ارایه گزارش‌ها به‌منظور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و انطباق درآمدها و هزینه‌های تحقق‌یافته در دوره‌های سه‌ماهه و تخصیص براساس اولویت و خاصیت پروژه‌ها تشکیل شده است؛ جهت معرفی نمایندۀ آن شورای محترم برای شرکت در این کمیته، اقدام کنید.

محمد امینی‌زاده ادامه داد: این موضوع در کمیسیون بودجه مطرح و «حسین چناریان»، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به‌عنوان نمایندۀ شورا در کمیسیون تخصیص اعتبار شهرداری کرمان معرفی شد.

این موضوع در صحن علنی شورا نیز با هشت رأی موافق اعضای حاضر، به تصویب رسید.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا، به دیگر نامه و درخواست شهرداری در مورد فرمول مصوب عوارض شغلی صنفی و حِرف خاص مربوط به سال 1402 که به شورا ارسال شده بود نیز اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده است با توجه به اینکه عوارض مشاغل صنفی و عوارض حِرف خاص در سال 1402 در هم ادغام شده و این فرمول میزان عوارض را به‌صورت ماهانه محاسبه کرده، اما در عنوان اشتباهی درخصوص مؤلفه زمان رخ داده است؛ بنابراین، درخواست تغییر توضیحات ذیل فرمول پارمتر T از عوارض سالیانه مشاغل صنفی و حِرف خاص به عوارض ماهانه مشاغل صنفی و حِرف خاص را همانند گذشته داریم.

این درخواست نیز با رأی موافق بیشتر اعضا تصویب شد.

شهردار کرمان نیز در این نشست درخصوص افزایش تعداد و متراژ صدور پروانه ساختمانی در سال جدید گفت: طبق گزارشاتی که از مناطق دریافت کرده‌ایم، تعداد و متراژ صدور پروانه ساختمانی به‌صورت واضح بالاتر رفته، اما به دو دلیل یکی اینکه هنوز ضریب دولت (ضریب افزایشی لوایح) ابلاغ و اعلام نشده و دوم با محاسباتی که امسال در لوایح عوارضی انجام شده، ریال پروانه ساختمانی یا کاهش پیدا کرده، یا برابر سال قبل شده است.

سعید شعرباف، با بیان اینکه کار را طبق لوایح عوارضی انجام داده‌ایم، گفت: اکنون، در شهرداری منطقه یک در فروردین‌ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته، با توجه به اینکه اسفند سال گذشته تخفیف هم داشتیم، تعداد و متراژ به شکل واضحی بالا رفته، اما ریال دریافتی ما تقریباً یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است؛ در این نشست دو تن از کارکنان شورای اسلامی شهر کرمان که به افتخار بازنشستگی نائل شدند،مورد تقدیر قرار گرفتند.