در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

لزوم فراهم‌آوردن زیرساخت‌های لازم در مناطق مختلف شهرداری در راستای قانون جدید درآمدهای پایدار در شهرداری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامي شهر کرمان، در این نشست، ضمن تبریک به مناسبت عید سعید فطر به تمام مسلمانان جهان و با اشاره به سالروز حمله نظامی آمریکا به جمهوری نوپای اسلامی ایران در صحرای طبس،گفت:خوشبختانه با عنایت الهی این حمله با شکست مواجه شد و خداوند نقشه شوم آمریکا را به خود آنها باز گرداند و باعث تحقیر و رسوایی بزرگ آمریکا در جهان شد.

وی افزود:  این واقعه به جهانیان ثابت کرد که با اراده خداوند و الطاف باری تعالی، دسیسه‌های شیطان بزرگ بواسطه دانه‌های ریز شن خنثی می‌شود  و خداوند با  هلاکت آنها حقانیت انقلاب را به جهانیان نشان داد و به‌همین دلیل ضرورت دارد تا هرساله، این اتفاق، نزد مردم ایران و تمام حق‌طلبان جهان، گرامی داشته شود.

در ادامه این نشست، منشی شورای اسلامی شهر کرمان،  با تشریح دستورجلسه و مصوبات کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر، به مصوبه کمیسیون خدمات‌شهری این شورا مبنی بر معرفی نماینده در کمیته فنی ساماندهی دکه‌های شهر  اشاره کرد، که در این خصوص آقای محمدامین شمسی، به‌عنوان نماینده کمیسیون‌ «خدمات‌شهری، «بهداشت‌ و محیط ‌‌زیست» و عضو ناظر در «کمیته فنی» معرفی شد و حضور وی در این کمیته، به‌منظور نظارت بر روند ساماندهی دکه‌ها، مورد تایید و  تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

محمد امینی‌زاده، در این خصوص گفت: کمیته فنی به‌منظور استقرار و ساماندهی دکه‌ها و وسایل بازی در پارک‌های سطح شهر فعالیت دارد و  اجرای مصوبات آن برای سازمان‌ ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی، لازم است.

وی، موضوع بعدی را مبتنی بر درخواست شهرداری با موضوع واگذاری زمین برای ايجاد مجتمع کارگاهی، ذکر کرد و افزود: با توجه به صورت‌جلسه شورای تامین استان با موضوع ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی شهر و درخواست شهرداری به اداره‌کل راه‌و‌شهرسازی، مبنی بر واگذاری زمین با کاربری خدماتی برای ساماندهی کارگاه‌های بازیافت واقع در جاده زرند، به مساحت ۵۰۰ هزار و ۸۸۵ مترمربع و همچنین تمدید قراردادهای طرح صنوف آلاینده و مشاغل مزاحم با این اداره‌کل، واقع در جاده زرند، ماهان، باغین،  جوپار و کوهپایه، این درخواست از سوی شهرداری به شورای شهر، مطرح شده است.

امینی‌زاده، بیان کرد: با توجه به اینکه مراحل واگذاری زمین‌های مدنظر به شهرداری، نیازمند گرفتن مجوز از شورای اسلامی شهر است، با این شرط که شهرداری در اسرع وقت نسبت به واگذاری زمین‌های فوق‌الذکر، اقدام کند، با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر، موافقت شد.

منشی شورای اسلامي شهر کرمان، به موضوع مطرح‌شده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، مبنی بر نام‌گذاری بوستان «دستغیب» به‌نام بوستان «شهدای محله سلسبیل» اشاره و خاطرنشان کرد: با این پیشنهاد، موافقت شد، اما نام‌گذاری بوستان روبه‌روی پادگان (صفر پنج) به نام بوستان «کشاورز»، مورد تصویب اعضای شورای شهر قرار نگرفت.

وی در ادامه، به‌وجود اختلاف ایجاد شده در مالکیت بخشی از اراضی تفکیک‌شده «سیدی» بین دو نفر مالک در نامه شهرداری، اشاره کرد و با بیان اینکه سالیان گذشته زمینی در جاده کوهپایه، تفکیک  و قدرالسهم آن نیز  به شهرداری پرداخت شده است، یاد‌آورشد: اما طرح ادعای مالکیت ازسوی شخص دیگر و شکایت وی از طریق مراجع قضایی، مشکلاتی را برای مالکیت و حق شهرداری ایجاد کرده که در نامه شهرداری به آن پرداخته شده و شهرداری اکنون، درصدد توافق بین دوطرف است.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان، افزود: مالکیت زمین ورثه و ملک تفکیک‌شده در جاده کوهپایه، دچار مشکلات حقوقی شده و نیاز است که به‌صورت شفاف جزییات فنی آن برای شورای اسلامی شهر مشخص و سپس در مورد آن، تصمیم‌گیری شود.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامي شهر کرمان نیز تاکید کرد: در این پرونده، ملکِ غیر، فروخته شده و شهرداری در این خصوص، نه‌تنها باید جوابگو باشد؛ بلکه حق خود را هم مدنظر قرار دهد.

سعید شعرباف، شهردار کرمان نیز، درخصوص این پرونده، با اشاره به اینکه تنها بخشی از پلاک یادشده، مورد مناقشه قرار گرفته نه همه آن، اظهار داشت: فرایند حقوقی حل‌و‌فصل این مشکل با هر دو مالک، در حال طی‌شدن و توافق با دوطرف است، که در این خصوص اعضای شورا با تاکید بر اینکه شهرداری باید این پرونده را به‌شکل حقوقی پیگیری کند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود، با رأی مصوبه کمیسیون حقوقی موافقت کردند.

امینی‌زاده، در ادامه این نشست، درخواست شهرداری مبنی بر ارائه مجوز ترک تشریفات برای خريد دیوارهای بتنی برای آرامستان جدید را مطرح کرد و ادامه داد: در نامه شهرداری آمده است با توجه به‌ همجواری جاده دسترسی آرامستان جدید با «زمین‌های ارتش» و «میدان تیر آموزشگاه پادگان ۰۵»، ایجاد دیوار حائل بین جاده دسترسی و میدان تیر ضروری است.

وی افزود: بر این اساس و با توجه به توافق‌نامه بین فرماندهی ارتش و شهرداری و مصوبه شورای تامین استان کرمان، شهرداری درخواست صدور مجوز  ترک تشریفات برای خرید دیوارهای بتنی مورد نیاز را مطرح کرده است.

در ادامه، حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاري شورای اسلامی شهر، و محمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر، بر ضرورت اجرا و سرعت‌بخشیدن به آن تاکید کردند و ارایه مداک لازم و مستندات کافی برای ترک تشریفات در این خصوص را ضروری دانستند که با درخواست شهرداری برای ترک تشریفات برای خرید دیوار بتنی حائل در آرامستان و میدان تیر با در نظر گرفتن قوانین و مقرارت تا سقف اختیارات شورا موافقت شد .

منشی شورای اسلامی شهر کرمان، موضوع دیگر را به درخواست شورای اسلامی شهرستان کرمان مربوط دانست و ادامه داد: در این نامه آمده است: «با توجه به اینکه شوراهای فرادست از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و در اجرای وظایف خود باید منابع کافی در اختیار داشته باشند و با توجه به‌ اینکه پرداخت کمک‌هزینه ازسوی شهرداری‌ها منوط به دادن مجوز از سوی شورای اسلامي شهر است، درخواست می‌شود تا دستور فرمایید مبلغ مدنظر از محل اعتبارات شهرداری‌ها در بودجه شهرداری به شورای اسلامی شهرستان پرداخت شود.»

وی افزود: این نامه در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاري شورا مطرح شد و با توجه به اینکه حقوق نیروی انسانی شورای اسلامی شهرستان، توسط شهرداری تامین می‌شود، طبق توافق اعضای کمیسیون، با پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون تومان به‌صورت نقدی به شورای اسلامی شهرستان، موافقت شد.

این مصوبه در صحن علنی نیز  به تصویب رسید.

منشی شورای اسلامي شهر کرمان، به درخواست «مجتمع نیکوکاری رعد» اشاره کرد و با بیان اینکه طبق اعلام این مجتمع خیریه، در راستای ایجاد بناهای ماندگار و با هماهنگی بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری، نسبت به اخذ پروانه و ساخت مجموعه اقدام شده، اما براساس دستورالعمل شرکت توزیع نیروی برق باید در مورد زمین مورد نیاز این شرکت به مساحت ۳۰ مترمربع تعیین‌تکلیف شود.

وی خاطرنشان کرد: در این نامه درخواست شده تا این میزان زمین در قالب سند مجزا به‌صورت تفکیک‌شده، بدون اخذ هرگونه هزینه، صرفاً برای انتقال به شرکت برق اقدام شود.

امینی‌زاده، بیان کرد: این موضوع در کمیسیون بودجه منابع پایدار و سرمایه‌گذاری مطرح شده و به تصویب رسیده، اما در صورتی که زمین متعلق به شهرداری است، اداره برق باید هزینه مدنظر را پرداخت کند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاري شورای اسلامی شهر کرمان، به قانون جدید درآمدهای پایدار در شهرداری اشاره کرد و بر لزوم پیگیری ضوابط در قالب این قانون و همچنین  فراهم‌آوردن زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم در مناطق مختلف شهرداری در راستای این قانون، تاکید کرد.

حسین چناریان، تصریح کرد: در قانون جدید، چهار درصد از عوارض صدور پروانه ساختمانی برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی در نظر گرفته شده که طبق قانون باید به حساب مشخص واریز شود که هنوز بعد از گذشت چندماه اجرایی نشده و این موضوع جای اشکال دارد؛ درحالی‌که این قانون محرز است و نیاز به اصلاحیه ندارد.

وی ادامه داد: در مورد لوایح شهرسازی و ترتیب وصول هم به نظارت جدی نیاز داریم تا برای اجرای قانون دچار مشکل نشویم.

در ادامه، نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: از موضوعات  اصلی شورای اسلامی شهر در دوره ششم، اصلاح بعضی از ساختارها و رویه‌های اشتباه در شهرداری بوده است.

محمدرضا کمساری، به چند مورد رسیدگی به تخلف ساخت‌و‌ساز  در یک‌سال گذشته در کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد و از یک مورد آن که مربوط به ملکی بوده که بدون اخذ پروانه و بدون طی‌کردن مراحل دیگر، در متراژ بالای ۱۳۰۰ مترمربع در خیابان اصلی شهر ساخته شده و سپس، موضوع جریمه آن در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح شده است، نام برد و افزود: برای کمیسیون جای سوال بود که چگونه این ساختمان بدون مجوز و به شکل سریع ساخته شده است.

وی در ادامه، ساخت یک ملک  واقع در منطقه دو شهر کرمان بدون در نظر گرفتن عرض معبر در دوطبقه  با ۴۰۰ مترمربع زیربنا و نمای نازیبای «مجتمع تجاری صالح‌المهدی» را از جمله دیگر این موارد ذکر کرد و ادامه داد: برای مردم وضعیت ساختمان صالح‌المهدی که چندین‌ماه پیش دچار آتش‌سوزی شده و هنوز هم تعیین‌تکلیف نشده، هنوز شفاف نیست.

کمساری، تصریح کرد: از طرف کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام می‌کنم این تصور عموم که برخلاف ضوابط شهرسازی چیزی ساخته شود و قرار باشد بعداً جریمه آن، پرداخت شود، ‌رویه‌ای اشتباه است؛ بنابراین، به شهرداری توصیه می‌کنیم بر رعایت ضوابط تاکید و از عدم رعایت آن، جلوگیری کند.

وی خطاب به شهروندان، گفت: خواهش می‌کنم خارج از ضوابط شهرسازی، ساخت‌وسازهای خلاف انجام ندهند؛ چراکه در کمیسیون ماده ۱۰۰ مقرر شده با این نوع موارد برخورد قانونی شود.

در ادامه این نشست، شهردار کرمان، ضمن تبریک عید فطر، با بیان اينکه در حوزه درآمدهای پایدار، آماده‌سازی بخشی از زیرساخت‌ها، وظیفه حاکمیت است، و تهیه سامانه‌ها و آیین‌نامه‌ها نیز، برعهده وزارت کشور است، گفت: مواردی که مربوط به شهرداری بوده، در حوزه عدد و رقم صراحت قانونی دارد و باید در سیستم دیده شود که ازجمله آن می‌توان از چهار درصد هزینه قانونی صدور پروانه ساختمانی برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی نام برد که در این خصوص تذکرات لازم داده شده است.

سعید شعرباف، با اشاره به اینکه با ابلاغ بودجه امسال، از ۲۰ فروردین‌ماه، کارهای خود را در شهرداری کرمان، شروع کردیم، تصریح کرد: اما انتظار داشتیم که موارد قابل اجرا در قانون درآمدهای پایدار دیده می‌شد.

شهردار کرمان، انتقاد به رویه‌های شهرداری در مورد ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز را به‌جا دانست و با بیان اينکه در رویه‌های پیش‌رو در کمیسیون ماده ۱۰۰، دو نکته در مورد آرا آن وجود دارد که بعضی با درصد بالا قطعیت دارد و بعضی ابهام دارد و به‌صراحت اعلام موضع ندارد، ادامه داد: اگر  قاطعیت در آرا دیده نشود، ابهام در نتیجه، به‌وجود می‌آید.

شعرباف، افزود: آرای کمیسیون ماده۱۰۰، واجد شبه‌قضایی است و شهرداری نقش مستقیمی در آن ندارد، اما در نظارت قبل و بعد و اجرای آن، موثر است.

وی تصریح کرد: ملکی که با این شرایط در معبر اصلی ساخته شده و پروانه نداشته باشد، محل انتقاد است که شخصاً در این موضوعات ورود کرده و خواهم کرد.

شهردار کرمان، با اشاره به اینکه  اگر اجراییات منطقه کاهلی کند، با آن برخورد خواهم کرد، تاکید کرد: از مسئولان کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌خواهم  درصورتی‌که آرای شبه‌داری مشاهده کردند، ابتدا به خود من تذکر دهند، تا شخصاً پیگیری کنم.