اقدامات مجموعه شهرداری برای ایام نوروز رضایت بخش و قابل تحسین است

اولین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان در سال جدید با حضور رییس،اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار گردید.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان،در ابتدای این نشست ضمن تبریک به مناسبت سال جدید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و موفقیت برای مسئولان و دستندرکاران شهر و استان کرمان برای انجام فعالیت‌های مفید و عمرانی، از شهردار کرمان به دلیل اقدامات موثر در روزهای پایانی سال و  زحمات و تلاش های صورت گرفته برای آماده‌سازی شهر ‌و استقبال از نوروز تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ با انجام اقدامات لازم در راستای رفاه بیشتر و عمران افزون‌تر شهری،شاهد شهری با توسعه و آبادانی پایدار باشیم و با انرژی مضاعف در مسیر خدمت رسانی به مردم گام برداریم.

محمدرضا کمساری افزود:فضاسازی شهر و خدمات رسانی خوب مجموعه شهرداری در ایام نوروز، رضایتمندی شهروندان و مسافران نوروزی را به همراه داشته است.
در ادامه این نشست منشی شورای اسلامی شهر کرمان،ضمن اعلام مصوبات کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان،به طرح چند نامه رسیده از شهرداری اشاره کرد و از مصوبه کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری در خصوص مشارکت شهرداری در طرح‌های عام‌المنفعه، خبر داد. 
محمد امینی‌زاده، به نامه شهرداری مبنی بر اختصاص زمینی از سوی شهرداری برای ساخت مجموعه آموزشی کودکان اوتیسم با نام «جمعیت شادی‌های کوچک بازتوان کرمان»، در قالب بنیاد خیریه بناهای ماندگار خبر داد و گفت: این زمین با کاربری آموزشی، در خیابان گلبرگ در محله گلدشت قرار دارد که به صورت مشارکت در پرداخت هزینه صدور پروانه به متراژ ۲۲۰۰ مترمربع، برای ساخت مجموعه کامل آموزشی پیشنهاد شده است؛ که در این خصوص توسط اعضای شورای اسلامی شهر ، با اختصاص قطعه زمین  و مشارکت در پرداخت هزینه پروانه ساخت با رعایت ضوابط و مقرارت برای استفاده صرف کودکان اوتیسم موافقت شد. 
وی در ادامه به نامه مطرح‌شده در خصوص تجدید نظر در مبلغ عوارض خدمات شهری و پسماند دفاتر پیشخوان اشاره کرد و توضیح داد: این درخواست از سوی دفاتر  پیشخوان خدمات دولت، ارایه‌دهنده خدمات دستگاه‌های مختلف دولتی طرح شده و این موضوع در کمیسیون بودجه مطرح و با ثبت هزینه دفاتر پیشخوان در ردیف بودجه موافقت شده است.
امینی‌زاده، به درخواست شهرداری مبنی بر تفویض اختیار توضیح ذیل اسناد پرداختی شهرداری در حوزه مقرارت معاونت مالی و اقتصادی بودجه مصوب اشاره و خاطرنشان کرد: این درخواست با موافقت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.
وی از درخواست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان به منظور کمک به موسسه «نابینایان جابر» خبر داد و گفت: با اختصاص مبلغ ۱۴۳ میلیون تومان از محل ردیف هدایا به منظور  کمک به این مجموعه نیز موافقت شد.
منشی شورای اسلامی شهر کرمان، همچنین افزود: درخواست شهرداری به منظور کمک مالی به موسسه خیریه حضرت  زینب(س) با توجه به میزان و دفعات کمک به این موسسه به بررسی بیشتری نیاز دارد که با موافقت اعضای شورای شهر این موضوع به وقت دیگری موکول شد. 
وی افزود: شهرداری کرمان به پیوست نرخ پیشنهادی کرایه حمل بار درون شهری سال ۱۴۰۲ از اعضای شورا خواسته تا این نرخ‌نامه را مورد بررسی قرار دهد و در مورد آن  اعمال نظر کند، 
که با رای ممتنع و مخالف اعضای شورای شهر، بررسی این موضوع به منظور موافقت با این مصوبه به وقت دیگری موکول شد.
امینی‌زاده، در ادامه به نامه شهرداری مبنی بر ساخت مجتمع‌ فرهنگی و ورزشی با اختصاص زمینی به متراژ ۲۷۹۵ مترمربع در انتهای خیابان گلبرگ اشاره کرد و افزود: درخواست ساخت «مجتمع تربیتی، فرهنگی و آموزشی اهل بیت(ع)» با مشارکت در پروانه ساخت و در قالب بنیاد بناهای ماندگار با حفظ مالکیت شهرداری، در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر  مطرح شده که با نظر اعضای شورای شهر برای ساخت این مجموعه، موافقت شد.
وی همچنین افزود: شهرداری به منظور حمایت از مجموعه حمایت از مبتلایان سرطان (یاس کرمان)  
پیشنهادی را مبنی بر تغییر نام  پارک «بانوان آفتاب» واقع در خیابان شیخ احمد کافی شمالی،  به پارک بانوان انجمن خیریه یاس کرمان مطرح است که این موضوع در کمیسیون فرهنگی مطرح و اعضای شورای شهر  با تغییر نام پارک به «یاس» موافقت شد. 
منشی شورای اسلامی شهر کرمان، مصوبه مجلس مبنی بر واریز ضریبی از عوارض صدور پروانه ساختمانی به منظور خریداری  تجهیزات آتش‌نشانی را موضوع دیگر این نشست مطرح کرد و ادامه داد: با درخواست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به منظور  افتتاح حساب مخصوص به این درآمد در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری مطرح و با نظر اعضای شورای شهر  با آن موافقت شد.

درخواست دو مرحله‌ای‌شدن صدور پروانه ساختمانی، موضوع دیگری بود که از سوی شهرداری مطرح شد.
امینی‌زاده، افزود: طبق نامه شهرداری، با توجه به اینکه تعداد زیادی از شهروندان در هنگام صدور پروانه ساختمانی، به مشکلاتی از قبیل تعیین تکلیف مهندسین ناظر و طراح، مواجه هستند و بعضی از افراد بلافاصله بعد از صدور پروانه تمایلی به ساخت‌وساز ندارند و با توجه به اینکه موضوع پرداخت عوارض شهرداری در بازه‌های زمانی خاص شامل تخفیف می‌شود، از شورای شهر درخواست شده تا در صورت ارایه نقشه‌های معماری تهیه و تایید شده توسط مهندس معمار و بررسی ضوابط و پرداخت عوارض مدنظر، با صدور پروانه موقت برای مالکان، موافقت شود. 
وی ادامه داد: پروانه موقت با قید این موضوع که شروع عملیات ساختمانی برای آن وجود ندارد، برای مالک صادر خواهد شد.
در ادامه، طبق بررسی اعضای شورای اسلامی شهر با پیشنهاد شهرداری در خصوص تقاضای شهروندان، برای دریافت پروانه موقت مشروط بدون هیچ عملیات ساختمانی، تا پایان سال ۱۴۰۲ به مدت دو سال موافقت شد. 
در این خصوص اعضای شورای شهر موافقت کردند در صورتی که مالک تا پایان مهلت مقرر نسبت به گرفتن پروانه نهایی اقدام نکند، پروانه به نرخ روز محاسبه و ما‌به‌التفاوت دریافت شود. 
در ادامه این نشست رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر کرمان، از اقدامات شهرداری به منظور ایجاد فضای مفرح و شاد در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در ایام نوروز تشکر کرد.
محمود بابایی، فراهم‌آوردن ایجاد فضای رفاهی از جمله سرویس‌های بهداشتی برای مسافران و تجهیز پارک‌ها توسط مجموعه شهرداری را خوب ارزیابی کرد و از فضای خوب مراسم و برگزاری جشن‌ها با حفظ شئونات اسلامی قدردانی کرد.
در این نشست شهردار کرمان، نیز به اعتراض اعضای شورای شهر در خصوص دلیل بسته‌شدن سه‌راهی شرف‌آباد پاسخ داد.
سعید شعرباف تبریزی از وجود دو مصوبه برای پروژه ترافیکی سه‌راهی شرف آباد، یاد کرد و گفت: مصوبه گذشته مبتنی بر دوربرگردان و تقاطع همسطح و مصوبه جدید مبتنی بر تقاطع غیر همسطح است.
وی افزود: مصوبه قبلی نقض نشده و در این راستا نیاز بود تا مشاور، همه گزینه‌ها را بررسی و تصمیم‌گیری کند. 
شعرباف، گمانه‌زنی‌ها برای سه‌راهی شرف‌آباد و سه‌راهی سیلو را جزئی از مراحل کار ذکر کرد و ادامه داد: به پیشنهاد مشاور تصمیم گرفته شد تا در کمترین زمان عبور و مرور، گمانه‌زنی‌ها و ترددشماری انجام شود و پنج روز پایانی ایام عید نوروز، بهترین زمان تشخیص داده شد.
وی تصریح کرد: به منظور ترددشماری و گمانه‌زنی نیاز بود تا مسیر اصلی و دوربرگردان سه‌راهی شرف‌اباد، بسته شود. 
شهردار کرمان، با این توضیح که نیاز بود گمانه‌زنی را موقعی انجام دهیم که زیرساخت مربوط به دوربرگردان، آماده باشد و شرایطی پیش‌نیاید که مسیر بسته اما دوربرگردانی برای آن وجود نداشته باشد، افزود: نگران آن بودیم که اگر مسیر بسته شود و دوربرگردانی نباشد، در روزهای بازگشایی مدارس مشکل ترافیکی ایجاد شود، بنابراین تا قبل از ایجاد ترافیک سنگین، کارهای لازم از جمله  انتقال دکل برق را انجام دادیم.
شعرباف، با بیان اینکه برای اجرای بهتر طرح  میزان حقیقی تردد در حالت دوربرگردان را آزمایش خواهیم کرد، افزود: به نظر می‌رسد با اجرای دوربرگردان و بسته شدن سه‌راهی شرف‌‌آباد و اجرای مسیر کند‌رو، بخش زیادی از مشکلات، تا اجرای تقاطع  غیرهم سطح حل‌و‌فصل خواهد شد.
در ادامه حسین چناریان،  رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری، بر برآورد دقیق  حجم عملیات عمرانی و گرفتن تصمیمات قطعی برای اجرای پروژه تاکید کرد.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه بخشی از کار به جای اجرای عملی با شبیه‌سازی قابل بررسی است، ادامه داد: در صورتی که با هزینه کم، دوربرگردان برای تقاطع هم‌سطح قابل انجام است، این اقدام  پیشنهاد می‌شود؛ اما در صورت تامین هزینه و بودجه کافی، تقاطع غیر همسطح گزینه بهتری است.