در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان صورت گرفت:

موافقت با اجرای تقاطع غیر همسطح سه راهی سیلو

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در نشست عمومی شورا،اعیاد شعبانیه و ولادت با سعادت حضرت اباعبدا… الحسین(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و امام سجاد (ع) و مناسبت‌های روز پاسدار و روز جانباز را تبریک و تهنیت گفت.

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس ،اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد امینی‌زاده،منشی شورا به پیشنهاد شهرداری درخصوص اجارۀ سالن برگزاری مراسم در آرامستان «بهشت کریمان» اشاره کرد و گفت: شهرداری دو پیشنهاد مطرح کرده است به این صورت که اجارۀ سالن به‌صورت سالانه ازطریق برگزاری مناقصه به بخش خصوصی واگذار شود و یا اینکه اجارۀ سانس‌های سالن به شهروندان توسط سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرمان با قیمت مصوب شورای اسلامی شهر انجام گیرد.

وی ادامه داد: همچنین اشاره شده که سالن برگزاری مراسم با توجه به مسافت نسبتاً زیاد آرامستان جدید با شهر و برای رفاه حال شهروندان احداث شده و شهرداری برای مراسم با مدت‌زمان یک ساعت و 30 دقیقه مبلغ 500 هزار تومان پیشنهاد کرده است که این پیشنهاد در کمیسیون خدمات‌شهری مطرح شد و با پیشنهاد دوم شهرداری و با مبلغ 400 هزار تومان اجاره موافقت شد.

درنهایت این موضوع برای مدت شش ماه تا پایان شهریورماه 1402 مصوب شد.

امینی‌زاده به موضوع اصلاحیه نرخ‌نامۀ پیشنهادی برای کرایۀ تاکسی‌ها در سال 1402 و موافقت کمیسیون عمران و شهرسازی با پیشنهاد شهرداری و همچنین افزایش 43 درصدی نرخ کرایۀ تاکسی در سال آینده، اشاره و بر واقعی شدن قیمت ها تاکید کرد و افزود: این تجربه را درخصوص تعیین مبلغ سرویس مدارس داشتیم که دو مرتبه با پیشنهاد شهرداری و انجام کار کارشناسی‌شده، موافقت کردیم؛ اما در عمل،یک‌ونیم برابر قیمت مصوب شورا،مبلغ از مردم دریافت شد که در این راستا پیشنهادم این است که نرخ کرایه  تاکسی ها واقعی شود و بعد روی این قیمت های واقعی نظارت لازم انجام شود.

سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز در این رابطه بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون در زمینۀ نوسازی ناوگان تاکسیرانی به دلایل مختلفی اقدامی نشده و رانندگان تاکسی مشکلات زیادی دارند و خودروهایشان فرسوده شده‌، پیشنهاد می‌دهم در صورت امکان، مجوز و پروانۀ رانندگان تاکسی را رایگان اعلام کنیم و در کنار آن شروطی بگذاریم ازجمله رعایت نرخ‌نامۀ کرایه.

محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا هم بیان کرد:در حال حاضر، با موضوع تورم روبه‌رو هستیم که نمی‌توانیم بگوییم برای رانندگان است و برای مسافران نیست یا برای شهرداری هست و برای مردم نیست؛ اگر نرخی را تصویب می‌کنیم، در صورتی می‌توانیم توقع داشته باشیم رعایت شود که سایر هزینه‌ها تغییر چندانی نداشته باشد؛ اما وقتی امروز قیمت یک قطعه مصرفی برای رانندگان فلان مبلغ است و همین فردا افزایش پیدا می‌کند، نمی‌توانیم رانندگان را مجبور کنیم کرایه را به همان میزان دریافت کنند.

وی افزود: پیشنهادم این است که تعیین نرخ کرایۀ تاکسی‌ها به‌صورت فصلی انجام شود؛ به این ترتیب که اگر تورم در آن مدت رشد زیادی نداشت، نرخ کرایه حفظ شود و اگر بالا رفت، یک درصدی اضافه شود؛ اگر قیمت‌ها واقعی نشود، نمی‌توانیم انتظار رعایت مصوبات را داشته باشیم.

نادری هم در این خصوص بیان کرد: وقتی کرایۀ تاکسی‌ها بالا می‌رود، باید از آن طرف، ناوگان اتوبوسرانی تقویت شود تا مردم انتخاب دیگری داشته باشند؛ در کشورهای دیگر، سرویس‌دهی اتوبوس‌ها به میزان مطلوب است و ازسوی دیگر، تاکسی‌ها نرخ واقعی کرایه را دریافت می‌کنند.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز خاطرنشان کرد: این موضوع بخشی از یک سیاست در حمل‌ونقل عمومی است و توسعه و تسریع و فراهم کردن زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی که تاکسی بخشی از آن است، از وظایف جدی شهرداری است که در این زمینه باید هم مردم را در نظر بگیریم و هم رانندگان را.

وی افزود: در افزایش نرخ کرایه تاکسی باید حداکثر نرخ تورم 43 درصدی در نظر گرفته شود که رعایت شده است.

شهردار کرمان در این رابطه با اشاره به اینکه مرکز آمار همزمان با اعلام نرخ تورم سالانه، نرخ تورم در هر صنعت را هم اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال 1400، میانگین تورم در بخش‌های مختلف 43 درصد بود؛ کمترین تورم در حوزۀ ارتباطات دیتا حدود 20 درصد بود و بالاترین نرخ تورم مربوط به حوزۀ حمل‌ونقل با نرخ 66 درصد.

سعید شعرباف ادامه داد: نرخ تورم صنعت حمل‌ونقل در سال 1400، حدود 66 درصد بوده است؛ بنابراین، برای واقعی‌ترشدن نرخ کرایۀ تاکسی‌ها باید نرخ تورم گروه حمل‌ونقل را در نظر بگیریم.

درنهایت مصوبۀ کمیسیون درخصوص افزایش 43 درصدی نرخ کرایۀ تاکسی‌ها با هفت رأی موافق و سه رأی مخالف، به تصویب رسید.

در ادامۀ این نشست، امینی‌زاده به مصوبۀ کمیسیون عمران و شهرسازی شورا درخصوص نامۀ شهرداری اشاره کرد و گفت: براساس این نامه، ملک تعاونی کارکنان اداره برق واقع در خیابان فلسطین در سال 1381 نسبت به دریافت گواهی پایان‌کار به متراژ شش هزار و 878 مترمربع اقدام کرده و در حال حاضر، طبق گزارش کارشناس بازدید منطقه پنج در سال 1401، مجموعاً 74 مترمربع ساخت‌وساز مازاد بر پایان‌کار صادره، گزارش شده، اما براساس گزارش بازرسی هیچ ساخت‌وساز جدیدی انجام نشده و این متراژ مربوط به گذشته و قبل از صدور پایان کار بوده است.

وی ادامه داد: از آنجاکه با توجه به بررسی سوابق مالکان، هیچ قصوری نداشته و ایراد از پایان‌کار صادره است، پیشنهاد شده عوارض تخلف احداثی به سال وقوع یعنی 1381 محاسبه و نسبت به سهم هر واحد مجموعاً 48 واحد دریافت شود؛ ضمن اینکه عوارض نوسازی و پسماند هر واحد با توجه به سند هر واحد اخذ می‌شود.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا در این رابطه بیان کرد: عوارض صدور پروانه طی این سال‌ها بیش از 120 درصد افزایش پیدا کرده؛ با در نظر گرفتن اینکه مالکان، ملک را با پایان‌کار خریداری کرده‌اند و پایان‌کار یعنی دیگر به شهرداری بدهی ندارد؛ اگر بدهی داشته و اشتباهی در شهرداری شده، باید قبل از صدور پایان کار، دریافت می‌شده است.

این مورد درنهایت با هفت رأی موافق و سه رأی مخالف به تصویب رسید.

سپس، امینی‌زاده، به درخواست دیگری از شهرداری مبنی بر درخواست بررسی و نظر شورا جهت اجرای پروژۀ طراحی، تهیه و تدارک مصالح، تجهیزات و ماشین‌آلات EPC پروژۀ احداث تقاطع غیرهمسطح سه‌راه سیلو کرمان ازطریق مناقصۀ دومرحله‌ای با مبلغ تقریبی اولیه 190 میلیارد تومان به مدت 24 ماه با نحوه پرداخت صد درصد تهاتر با زمین یا پروانه یا هر دو اشاره کرد.

وی افزود: در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با پیشنهاد شهرداری درخصوص احداث تقاطع غیرهمسطح سه‌راه سیلو کرمان ازطریق مناقصۀ دومرحله‌ای موافقت شد مشروط بر اینکه مدت‌زمان اجرای پروژه به 15 ماه کاهش پیدا کند؛ همچنین درخصوص انجام مناقصه به‌صورت EPC یا PC یا هر شکلی که صرفه و صلاح شهرداری در آن باشد، اقدام شود.

سپس، نادری، رییس شورا به‌عنوان مخالف، بیان کرد: کارهای کوچک متعددی در شهر داریم که معطل مانده؛ اگر منابع شهرداری صرف پروژۀ بزرگ این‌چنینی شود که هزینه‌های جنبی فراوانی دارد، پروژه‌های قبلی بلااستفاده می‌مانند.

وی افزود: برای نمونه، هنوز پروژۀ میدان آزادی و برخی از گذرهای پل ۹ دی، تکمیل نشده است؛ اول باید کارهای انجام‌شده به بهره‌برداری کامل برسد، بعد پروژۀ بزرگ جدیدی را شروع کنیم.

نادری تصریح کرد: مسئله دیگر این است که چرا این پروژه باید خارج از بودجه رسیدگی شود؟ الآن، داریم بودجۀ سال 1402 را بررسی می‌کنیم؛ اگر این پروژه در بودجه تصویب شد، آن زمان در مورد چگونگی آن تصمیم می‌گیریم نه اینکه آن را از بودجه بیرون بکشیم و جداگانه تصویب کنیم تا یک نقطۀ اجبار برای تصویب بودجۀ 1402 شود.

سپس، چناریان به‌عنوان موافق صحبت کرد و گفت: از ابتدای شورای ششم با نگاه توجه به نقاط محروم و حاشیه‌ای و پروژه‌های با مقیاس خردتر، پیش رفتیم؛ اما واقعیت این است که شهر کرمان به‌شدت نیازمند این است که در حوزۀ مسایل مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک آن، فکر جدی بشود؛ به‌خصوص در چند تقاطع حساس که نقش رینگی و بزرگراهی دارند و در نارضایتی‌های مردم موثرند.

وی ادامه داد: یکی از این نقاط، سه‌راه سیلو است که در یکی از شریان‌های مهم ورودی کرمان قرار دارد و در ساعت‌هایی از روز، گره ترافیکی شدید دارد؛ چهارراه «شهید نیکزاد» و سه‌راه «شرف‌آباد» هم جزو این نقاط حساس ترافیکی هستند که باید برای آنها هرچه زودتر تصمیم‌گیری کنیم تا هزینه‌هایی که به شهر تحمیل می‌کنند کمتر شود؛ چراکه با توجه به تورم، هزینه‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا خاطرنشان کرد: دلیل دیگر موافقت با این پروژه این است که اعضای شورای ششم تا پایان دورۀ خود باید حتماً یکی، دو پروژۀ نسبتاً کلان‌تر در مقیاس مالی را شروع کنند؛ بنابراین، درخواستم این است که به این موضوع هم توجه کنیم.

چناریان افزود: با برآوردی که شده، اگر این پروژه را امسال به مناقصه بگذاریم، از نظر اقتصادی به نفع شهرداری خواهد بود.

وی یادآور شد: درخصوص نکته‌ای که آقای نادری اشاره کردند مبنی بر پیش‌بینی نقدی مبلغ در بودجۀ سال آینده، با توجه به اینکه نوع قرارداد کلاً تهاتر است، این پروژه در بودجه در بخشی که برای فروش اموال غیرمنقول دیده شده، گنجانده می‌شود و درواقع با فروش زمین بیشتر، تأثیری در میزان نقدینگی بودجۀ سال آینده نخواهد داشت.

سپس، سیدمحمد موسوی بیان کرد: در مدل EPC که طراحی، اجرا و ساخت به عهدۀ پیمانکار است، به لحاظ مدت‌زمان اجرا و مبلغ تمام‌شده به نفع کارفرماست، اما ایراداتی وارد است.

وی ادامه داد: در زمینۀ ضرروت اجرای پروژه و اصلاح ترافیکی این نقطه تردیدی نیست، اما به نحوۀ اجرای آن ایراد وارد است؛ مشاوری که فاز اول را طراحی کرده بود، برداشت‌های ترافیکی خود را ارائه کرد و برآورد آن با مبلغ 90 میلیارد تومان بود و امروز با گذشت مدت کمی190 میلیارد تومان اعلام شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی، در صورت طولانی‌تر شدن زمان اجرا، ممکن است اجرای پروژه در قالب PC به ضرر شهرداری شود و در مجموع لازم است طرح با جزئیات دقیق‌تری به شورا ارائه شود که در آینده مشکلات حقوقی پیش نیاید.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز با تأکید بر اینکه روی کلیات موضوع بحثی نیست،افزود: همین الآن هم در زمینۀ ترافیک شهر، مشکلات زیادی داریم و سال‌های آینده با توجه به افزایش تعداد خودروها حتماً این مشکلات بیشتر می‌شود و باید سریع‌تر تدبیری اندیشیده شود.

وی یادآور شد: در مصوبۀ کمیسیون، قید کردیم که زمان پروژه باید 15 ماه باشد و تأکید شده صرفه و صلاح شهرداری لحاظ شود؛ بنابراین، مشکلی پیش نخواهد آمد و نباید برای برگزاری مناقصه معطل کنیم.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: پروژۀ تقاطع غیرهمسطح سه‌راه شرف‌آباد هم در دستور کار است و باید در اسرع وقت، عملیات اجرایی این دو پروژه آغاز شود.

کمساری نیز تأکید کرد: در ضرورت اجرای پروژۀ تقاطع غیرهمسطح سه‌راه سیلو هیچ شکی نیست و موافقم، اما باید با جزئیات دقیق‌تری تصمیم‌گیری شود.

سپس، شهردار کرمان در این مورد بیان کرد: پروژۀ تقاطع غیرهمسطح سه‌راه سیلو، براساس مذاکراتی که امسال داشتیم، در بودجۀ 1402 دیده شده و اینکه چه میزان هزینه دارد وابسته به برآورد پروژه است.

شعرباف افزود: در مورد نوع قرارداد، مشاور اولیه برآورد پروژه را انجام نداده؛ در فاز اول، نحوۀ اجرای زیرزمینی یا روزمینی پروژه بررسی شده و شبیه‌سازی نرم‌افزاری انجام شده و براساس آن فرم کار درآمده است.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ نوع قرارداد دو راه بیشتر نداریم یا EPC یا PC، افزود: شهرداری می‌تواند قراردادی با مشاور ببندد و مشاور، برآورد دقیق پروژه را انجام دهد، پس از آن مناقصه برگزار شود که در این حالت، فرایند برآورد اولیۀ دقیق بین سه تا چهار ماه طول خواهد کشید.

شهردار کرمان تصریح کرد: علت اینکه در اجرای این پروژه تا امروز تأمل شده این است که به فکر صرفه و صلاح شهرداری بودیم؛ داده‌های ترافیکی شهرداری به‌روز نبوده و با دادۀ ترافیکی 12 سال گذشته نمی‌توانستیم هیچ نگاه عالمانه‌ای در طراحی پروژه داشته باشیم.

شعرباف ادامه داد: امروز هم اگر می‌خواهیم پروژۀ تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد را اجرا کنیم، پس از شبیه‌سازی و هماهنگی و ترددشماریِ به‌روز و گرفتن نظرات فنی مشاور طرح جامع ترافیک و براساس فرم شبیه‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه سه‌راه شرف‌آباد را جزو پروژه‌های ضروری شهر می‌دانیم، اما فرم و قالب آن مهم است، خاطرنشان کرد: هزینۀ اجرای این پروژه نسبت به قیمت تمام‌شده‌ای که در سال اول می‌خواستیم شروع کنیم، قطعاً کمتر خواهد شد و شهرداری بابت این تأمل و تأخیر به نفع شهر عمل کرده است.

شهردار کرمان بیان کرد: بر مبنای نظر مشاور طرح جامع ترافیک شهر کرمان، دو سه‌راه سیلو و شرف‌آباد را به‌عنوان نقاط حساس ترافیکی که باید تعیین تکلیف شوند، قطعی کردیم، اما در مورد ضرورت برخی نقاط ازجمله میدان «بیرم‌آباد» و چهارراه «شهید نیکزاد» ابهام داریم.

شعرباف افزود: درخصوص میزان هزینۀ پروژۀ تقاطع غیرهمسطح سه‌راه سیلو در مقایسه با سایر هزینه‌ها، اعضای شورا در بررسی بودجه، تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: اگر در ضرروت اجرای این پروژه بحثی نیست و مسئله بر سر نوع قرارداد است، باید توجه کنیم که اگر در قالب EPC باشد؛ چون طراح و مجری کنار هم هستند، کار سریع‌تر و باکیفیت بالاتری انجام می‌شود و از نظر هزینه هم تفاوت چندانی نخواهد داشت، فقط فرایند EPC طولانی است و دو مرحله ارزیابی کیفی دارد که دو ماه‌ونیم تا سه ماه طول خواهد کشید.

شهردار کرمان افزود: در قالب EPC برای برآورد دقیق باید با یک مشاور قرارداد ببندیم و برآورد دقیق مشاور تا سه ماه آینده آماده خواهد شد و به مناقصه گذاشته می‌شود.

سپس، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا بیان کرد: لازم است بررسی شود که تقاطع‌های غیرهمسطح دیگری که تاکنون در شهر اجرا شده، چقدر به حل مشکلات ترافیکی کمک کرده یا مشکل‌ساز شده است؟

تقوی، افزود: باید بدانیم که احداث تقاطع‌های غیرهمسطح تا کی می‌خواهد ادامه داشته باشد؟ شاید بهتر باشد نگاه فرهنگ‌سازی داشته باشیم و برای گسترش استفاده از حمل‌ونقل عمومی، دوچرخۀ اشتراکی و اسکوتر و پیاده‌پذیرشدن شهر تلاش کنیم.

گفتنی است مصوبۀ کمیسیون عمران و شهرسازی با هشت رأی موافق، یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.