در نشست عمومی شورای اسلامی شهر مطرح گردید:

تهیه لوایح عوارضی شهرداری برابر ضوابط قانون درآمدهای پایدار

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،موضوع تهیه لوایح عوارضی شهرداری برابر ضوابط قانون درآمدهای پایدار مطرح گردید.

علیرضا نادری،رییس شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای این نشست که با حضور اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد،ضمن تسلیت به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب(س)،الگوی صبر،استقامت،شکیبایی و تقوا، فرا رسیدن ایام الله مبارک دهۀ فجر را تبریک گفت.

در ادامه محمد امینی‌زاده، منشی شورا، به نامۀ شهرداری منطقه دو درخصوص عوارض حفاری مربوط به شرکت فولاد زرند ایرانیان اشاره کرد و گفت: عوارض شرکت یادشده به مبلغ 448 میلیون و 232 هزار تومان، محاسبه و در خردادماه سال‌جاری به حساب شهرداری واریز شده، اما به‌دلیل تغییر و کاهش متراژ مسیر حفاری، این شرکت تقاضای استرداد مبلغ اضافه پرداختی را به میزان 352 میلیون و 239 هزار تومان دارد.

با هشت رأی موافق، با استرداد این مبلغ موافقت شد.

امینی‌زاده، همچنین به درخواست شهرداری کرمان درخصوص برگزاری مناقصۀ بازسازی و مرمت خانۀ شهر، با برآورد مبلغ 14 میلیارد و 6 میلیون و 118 هزار و 229 تومان، اشاره کرد.

شهردار کرمان در این رابطه، با بیان اینکه مرمت خانۀ شهر جزو تعهدات ماست و جزو ردیف‌های سال گذشته هم بوده، خاطرنشان کرد: بخش اداری خانۀ شهر برای شورا قابل استفاده است و بستگی به نظر شورا دارد، اما اگر شورا مدنظرش نباشد، پیشنهاد انتقال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به خانۀ شهر را داریم؛ هرچند اولویت این است که شورای شهر به این مکان منتقل شود.

سعید شعرباف افزود: مذاکراتی هم با صاحب موقوفه برای پارکینگ مجاور داریم که قرارداد اجارۀ آن باید نوشته شود و در اختیار قرار گیرد.

وی یادآور شد: البته بخش قابل توجهی از مبلغ 14 میلیارد تومان، مربوط به تأسیسات خانۀ شهر و مرمت‌ تخصصی آن است که در فاز اول با هزینۀ هفت میلیارد تومان می‌توان به حد قابل قبولی رسید.

نادری در این خصوص بیان کرد: من با اصل موضوع موافقم، اما این رقم بالاست.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز بیان کرد: من هم با این رقم موافق نیستم؛ رقم بالایی است. درست است که مرمت خانۀ شهر، تخصصی است، اما اگر شهرداری کارهای سازه‌ای را توسط دفتر فنی خود انجام دهد، کارهای تخصصی مرمت را هم می‌شود به‌صورت امانی انجام داد و هزینه خیلی کمتر از رقم پیشنهادی جهت برگزاری فراخوان خواهد شد.

شهردار کرمان در پاسخ گفت: چیزی که همکارانم در شهرداری به من منتقل کردند، این است که این کار در حد کادر امانی شهرداری نیست؛ چون اداره‌کل میراث فرهنگی، اصول خود را دارد؛ بنابراین، باید سقف برای هزینۀ فراخوان مناقصه تعیین و سریع‌تر کار شروع شود.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز خاطرنشان کرد: وقتی موضوع مرمت خانۀ شهر در دورۀ قبلی شورا مطرح شد، بحثی بود راجع به اینکه آیا فقط می‌خواهیم بازسازی ظاهری انجام شود یا استحکام سازه هم موردنظر است که با توجه به اینکه خانۀ شهر از نظر سازه‌ای مشکل دارد و قطعاً باید اصلاح شود، در این صورت برآورد هزینه‌ای که انجام شده، درست است.

درنهایت، درخواست شهرداری با پنج رأی موافق و چهار رأی مخالف به تصویب رسید.

سپس، سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا، پیشنهادی درخصوص کاربری‌دادن به لچکی‌ها، مطرح کرد و گفت: پیشنهاد دارم در صورت امکان، شهرداری با هدف پویاسازی شهر، به‌جای اینکه لچکی‌ها را برای فروش بگذارد، به برخی از لچکی‌ها در محله‌های شهر با مالکیت شهرداری، کاربری کشاورزی محله‌ای بدهد و آنها را در اختیار افراد سالمند محله‌ها قرار دهد که کِشت‌ کنند و مورد استفادۀ عموم هم قرار گیرد.

در ادامۀ این نشست، امینی‌زاده، درخواست شهرداری مبنی بر اعطای کمک نقدی به مبلغ 20 میلیون تومان به سه تن از کارمندان شرکتی و قراردادی شهرداری را که حین انجام امور خدماتی دچار سوانح منجر به فوت و جرح شده‌اند، مطرح کرد که به تصویب رسید.

وی سپس، با بیان اینکه شهرداری کرمان طی سه مرحله، بیمۀ عمر و حوادث پرسنل شاغل و بازنشسته را در سامانۀ ستاد اعلام عمومی کرده، افزود: شرکت‌های بیمه به‌دلیل بالا بودن تعداد فوتی‌های سال گذشتۀ شهرداری حاضر نشدند بیمه‌نامۀ مربوط را صادر کنند.

امینی‌زاده ادامه داد: از آنجاکه در سال‌های گذشته پس از صدور بیمه‌نامه توسط شرکت منتخب، مبلغ 40 میلیون تومان به ورثۀ پرسنل شاغل و مبلغ 20 میلیون تومان به ورثۀ پرسنل بازنشسته پرداخت می‌شده، شهرداری درخواست کرده مبلغ 591 میلیون تومان از محل بیمۀ عمر کارکنان و بیمۀ عمر بازنشسته‌ها پرداخت شود و اشاره کرده که در صورت صدور بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه، باید مبلغ 824 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت شود.

شهردار کرمان در این رابطه توضیح داد: اگر قرارداد بیمه‌ها منعقد می‌شد، باید 412 میلیون تومان پرداخت می‌کردیم و باقی، سهم افراد بود؛ 591 میلیون تومان نیز میزان محقق‌شده‌ای است که امسال باید به حساب افراد واریز شود.

شعرباف افزود: اگر سامانۀ ستاد هماهنگ می‌شد، این تفاوت مبلغ 412 تا 591 میلیون تومان را پرداخت نمی‌کردیم؛ بنابراین، شهرداری تقاضا دارد مبلغ مابه‌التفاوت را بیش از آنکه سهم شهرداری بوده، پرداخت کند تا به افراد داده شود.

چناریان در این رابطه بیان کرد: اگر انسجام بیمه‌ای در مجموعۀ موضوعات بیمۀ شهرداری داشته باشیم، می‌توانیم درخصوص این مسایل با شرکت‌های بیمه به توافق برسیم، اما چون برای بیمه‌های خودرو، درمان وغیره به‌صورت جداگانه مناقصه برگزار می‌شود، در این موارد، شرکت‌ها سر باز می‌زنند.

سپس، امینی‌زاده، منشی شورا به درخواستی ازسوی شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری در نامه‌ای ضمن تشکر از موافقت شورا و مشارکت در اخذ هزینۀ پایان‌کار ساختمان بقیه‌الله(عج) و موسسه درمانی خیریه جوادالائمه(ع) کرمان که میزان آن در سال گذشته مبلغ یک میلیارد و 307 میلیون و 107 هزار تومان برآورد شده، اعلام کرده که در سال‌جاری مبلغ سه میلیارد و 90 میلیون و 831 هزار و 610 تومان توسط شهرداری منطقه سه، برآورد شده و با توجه به اعلام موافقت هیئت مدیره بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری، با مشارکت جدید براساس آخرین برآورد و هرگونه افزایش هزینۀ آتی ناشی از تغییر نرخ سالانۀ عوارض، به پیوست قرارداد متمم اصلاحی بین بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری و موسسه درمانی جوادالائمه برای مشارکت در پرداخت عوارض صدور پایان‌کار ساختمان ملک مذکور، ضمن صدور پایان‌کار مشترک به نام بنیاد و شرکا، این درخواست جهت اخذ مجوز از شورا ارسال شده که مابه‌التفاوت دو میلیاردی برای کمک به موسسه پرداخت شود.

شهردار کرمان نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: موسسه درمانی خیریه جوادالائمه(ع) تمام فرایند درمان سرطان را تا 90 درصد رایگان انجام و کاملاً غیرانتفاعی خدمات می‌دهد.

در ادامه، با درخواست شهرداری کرمان در این زمینه موافقت شد.

در ادامه، امینی‌زاده با اشاره به اینکه فردی که اقدام به سرقت کابل از محل پارکینگ خودروهای سنگین شهرداری به مبلغ 10 میلیون و 107 هزار تومان کرده و محکوم به تحمل حبس و مجازات شده که دورۀ آن سپری شده، افزود: یکی از محکومیت‌های این فرد، ردّ عین مسروقه یا پرداخت مبلغ آن به شهرداری است که وی اعلام ناتوانی از پرداخت کرده، اما به همین دلیل با وجود پایان دوران محکومیت، در زندان باقی مانده و شهرداری، درخواست بخشش این مورد را از شورا داشته که با درخواست شهرداری موافقت شد.

وی سپس، به درخواست شهرداری مبنی بر آزادسازی سند تعدادی از اتوبوس‌های بخش خصوصی را که در اختیار شهرداری هستند با توجه به اضافه‌شدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان و اینکه هیچ‌یک از این اتوبوس‌ها جزو اتوبوس‌های فعال ناوگان نیستند، مطرح کرد که با این درخواست نیز موافقت شد.

امینی‌زاده، منشی شورا، به مصوبۀ کمیسیون فرهنگی و ‌اجتماعی شورا براساس صورت‌جلسۀ کمیتۀ تخصصی نامگذاری معابر شهرداری مورخ 12 بهمن‌ماه جاری، اشاره کرد که با موارد تغییر نام و نامگذاری معابر زیر موافقت شد:

نامگذاری بوستان انتهای بلوار «سجادیه» نبش بزرگراه «آیت‌الله خامنه‌ای» به نام «شهدای فاطمیون».

تغییر نام خیابان «میرزا آقاخان» به نام «شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی»

نامگذاری میدان جدیدالاحداث واقع در بلوار «سیدی» ابتدای خیابان «شهید نجیب‌زاده» به نام میدان «نجابت».

نامگذاری معبر جدیدالاحداث واقع در خیابان «شهید خالداری» از بلوار «شهید صدوقی» به سمت فرودگاه به نام «شهید حسین مرادی».

نامگذاری بوستان واقع در مسیر آرامگاه «سیدحسین» به نام «شهدای هنرمند».

نامگذاری بوستان جدیدالاحداث واقع در روبه‌روی بیمارستان «افضلی‌پور» به نام «بهیار».

سپس، محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، در رابطه با تغییر نام خیابان «میرزا آقاخان»، با بیان اینکه این تغییر نام در پی اجرای یک پروژۀ هشت‌ماهه انجام شد، خاطرنشان کرد: پس از اعلام نظر شهردارمحله‌های محدودۀ خیابان «میرزا آقاخان»، مبنی بر اینکه نام این خیابان مناسب نیست و لازم است تغییر کند، شهرداری اقدام به جمع‌آوری اسامی پیشنهادی افراد ساکن در محله کرد.

وی ادامه داد: در مرحلۀ دوم از بین 12 نام پیشنهادی، سه نام «اربعین»، «میرزا کوچک‌خان جنگلی» و «شهید نشاط» ازطریق نظرسنجی پیامکی از ساکنان محله انتخاب شد و درنهایت با نظرسنجی حضوری از 357 خانواده ساکن در خیابان «میرزا آقاخان» به‌عنوان نمونۀ آماری، 146 خانواده با نام «میرزا کوچک‌خان جنگلی» موافقت کردند؛ 142 خانواده با نام «شهید نشاط» و حدود 40 خانواده با نام «اربعین» موافقت کردند.

سپس، شهردار کرمان بیان کرد: با توجه به پیامی که رهبر انقلاب در پی فوت «حجت‌الاسلام محمود دعایی» دادند، لازم است یک معبر ویژه و مناسب را در شهر کرمان به نام ایشان نامگذاری کنیم.

در ادامۀ این نشست، امینی‌زاده به نامۀ کمیسیون عمران و شهرسازی شورا درخصوص درخواست هیئت امنای «مسجدالرسول» اشاره کرد و گفت: هیئت امنای «مسجدالرسول» تقاضای برگشت و الحاق تعریض اجراشده در ضلع شرقی و غربی مسجد واقع در خیابان «فلسطین» و کوچۀ شماره 7 خیابان «شریعتی» مجموعاً به مساحت 60.71 مترمربع را بدون پرداخت هرگونه وجه و به‌صورت هِبه از شهرداری دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه قبلاً بابت این میزان زمین مسجد پس از انتقال رسمی به شهرداری توسط هیئت امنا، شهرداری مبلغ 80 میلیون و 365 هزار تومان نقداً به حساب مسجد واریز کرده، هیئت امنای «مسجدالرسول» تقاضا داشته درخصوص بخشیدن ملک تملک‌شدۀ قبلی و همچنین تعریض‌های قبلی جمعاً به مساحت 151.21 مترمربع، ارائه طریق شود.

شهردار کرمان نیز در این رابطه بیان کرد: تعریضی که صورت گرفته بر مبنای طرح تفصیلی گذشته بوده و بنا بوده تعریض انجام شود که با توجه به تغییر طرح تفصیلی، این برگشت زمین به مسجد، شکل هِبه پیدا می‌کند، وگرنه درواقع هِبه نیست و توافقی است که با مسجد صورت گرفته که براساس آن مسجد کار خود را انجام داده و ما هم باید به توافق قبلی خود عمل کنیم.

این مورد با اتفاق آرا به تصویب رسید.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، ضمن تشکر از اعضای شورا که حدود دو هفته درگیر بررسی لوایح عوارضی سال 1402 بودند و  تشکر از تلاش‌های شهرداری در این خصوص، گفت: چون امسال برای اولین بار برابر ضوابط قانون درآمدهای پایدار، لوایح را آماده می‌کنیم، نیاز به وقت بیشتری داشتیم؛ همه زحمت کشیدند، اما باز هم ممکن است لوایح پیشنهادی ایراداتی داشته باشد.

چناریان، با اشاره به اینکه در تصویب لوایح عوارضی همواره یکی، دو موضوع چالشی مطرح بوده و هست، خاطرنشان کرد: لوایح تصویب‌شده به هیئت تطبیق ارسال شده و امیدواریم امسال، ایراداتی را که برای لوایح سال 1401 پیش آمد، نداشته باشیم که لازمه‌اش این است که در تعامل جدی با هیئت تطبیق، مشاوره‌های لازم را بدهیم تا لوایح دچار اشکال نشود.

وی بیان کرد: بودجۀ 1402 شهرداری هم به شورا ارائه شد و از امروز باید برای بررسی بخش درآمدی بودجۀ 1402 وقت بگذاریم که لازمۀ آن، ارائه گزارش تکمیلی و شفاف از عملکردهای بودجۀ 1401 است.

سپس، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا بیان کرد: درخصوص تعیین‌تکلیف وضعیت دفاتر شرکت‌های مسافربری ترمینال، شهرداری پیشنهادی را در چهار بند آماده کرده است.

تقوی افزود: اخیراً سامانۀ فروش بلیت دفاتر شرکت‌های مسافربری قطع شده بود که با واسطه حل شد، اما وضعیت اجاره‌های آنها باید هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود؛ وگرنه اداره‌کل راهداری اقدام به قطع سامانۀ فروش بلیت دفاتر می‌کند.

در پایان این نشست، عشرت کردستانی، عضو شورا، بیان کرد: درخصوص عوارض مربوط به پسماند اصناف، طبق بحث‌هایی که در بررسی لوایح داشتیم، قرار بود که کمتر از سال قبل نباشد؛ اما دیروز متوجه شدم در جلسۀ روز شنبه، صورت‌جلسه‌ای از اصناف آورده‌اند و آن ملاک قرار گرفته که به‌شدت به این موضوع معترضم.

وی تصریح کرد: برای حمل پسماند اصناف و تنظیف وغیره، باید زمین‌های شهرداری را بفروشیم و بنابراین عوارض مربوط به پسماند اصناف، بیت‌المال است که باید نسبت به آن حساس باشیم.

کردستانی تأکید کرد: عوارض قرار بود به‌صورت پلکانی، واقعی و عادلانه شود، اما اکنون از سال قبل کمتر شده و لازم است در این خصوص تجدید نظر شود.