رییس شورای اسلامی شهر کرمان اقدام نابخردانه اتحادیه اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را محکوم کرد

رییس شورای اسلامی شهر کرمان اقدام خصمانه و نابخردانه اتحادیه اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کرد و این اقدام را نشانه ضعف و عصبانیت دشمنان دانست.

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان برگزار شد.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن گرامیداشت ولادت با سعادت امام محمد باقر علیه السلام و آغاز ماه مبارک رجب،به اقدام اخیر اتحادیه اروپا اشاره کرد و علت عصبانیت دشمنان را عظمت و اقتدار سپاه پاسداران دانست.

وی افزود:خوشبختانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته است همه تلاش های غرب در اجرای نقشه های آشوب،اغتشاش و بر هم زدن نظم و امنیت را در کشور عزیزمان و کشورهای منطقه نقش بر آب کند.

نادری ادامه داد:طبق کلام خدا که کفار را مورد خطاب قرار می‌دهد، باید به حاکمان غرب گفت که بمیرید از عصبانیت، چون ما راه حق می‌رویم و شما راه باطل، و بر خلاف عمل قبیح شما اعلام می‌کنیم که ما فقط یک سپاه پاسداران نداریم؛ بلکه همه ما ایرانی‌ها پاسداران انقلاب هستیم و افتخار می کنیم که پاسدار حریم ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم.

در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر کرمان، درخواست شهرداری مبنی بر برگزاری مناقصه خریداری لوله اتصالات مورد نیاز برای آبرسانی درختان بلوار «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» و بلوار «شهید صدوقی» با برآورد اولیه حدود 12 میلیارد و 502 میلیون تومان را مطرح و اعلام کرد که شهرداری قصد دارد پس از طی مراحل قانونی و موافقت شورای شهر، نسبت به برگزاری مناقصه اقدام کند.

محمد امینی‌زاده، با اشاره به نامه معاون خدمات‌شهری شهردار برای برگزاری مناقصه افزود: اعضای شورای شهر در برگزاری مناقصه بر کیفیت لوله اتصالات آبرسانی تأکید دارند.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم، با اشاره به اینکه معمولاً از طریق مناقصه، شرکت‌ها جنس بی‌کیفیت با قیمت پایین پیشنهاد می‌دهند، خاطرنشان کرد: بهتر است براساس ضرورت اجرای کار، از طریق ترک تشریفات اقدام کرد.

علیرضا نادری، با تأکید براینکه کیفیت تجهیزات برای شورا اصل است، پیشنهاد داد به جای مناقصه، از ترک تشریفات استفاده شود که طبق رأی‌گیری الکترونیکی در صحن عمومی شورا، برگزاری مناقصه برای خریداری لوله واتصالات برای آبیاری درختان در بلوارهای مذکور، مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه، رؤسای کمیسیون‌ها به طرح موضوعات کمیسیون مربوط پرداختند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، موضوع لوایح عوارضی را مطرح کرد و با بیان اینکه در حال حاضر، کمیسیون‌های شورای شهر، مشغول بررسی لوایح پیشنهادی عوارضی سال 1402 هستند و از زمان ابلاغ  قانون تاکنون، در جلسات متعدد بر اهمیت و ضرورت آن تأکید کرده‎ایم، گفت: شهرداری باید با رویکرد جدید، به موضوع قانون درآمدهای پایدار و دستورالعمل‌هایی اجرایی آن نگاه کند و با تلاش مضاعف، توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

حسین چناریان افزود: هرچند در این خصوص وقت گذاشته شده و اقداماتی هم در سازمان‌ها و معاونت‌ها انجام گرفته، اما در ارتباط با چند موضوع ازجمله تأکید بر عناوین، رعایت قانون برای عنوان ردیف‌ها و ترتیب وصول عوارض، اشکالاتی وارد شده است.

وی ادامه داد: در تعیین قیمت‌های پایه، توجیه و تحلیل کارشناسان شهرداری مبتنی بر توجه به قیمت‌های پایه سنوات گذشته است که به‌نظر می‌رسد توجه جدی و دقت لازم برای کارشناسی لوایح انجام نشده است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: هرچند کارشناسان به‌صورت منظم در جلسات حضور دارند، تلاش زیادی کردند و برای ارایه لوایح زمان را مدنظر داشتند، اما عدم دقت کارشناسان شهرداری در تعیین شاخص‌ها به‌خصوص قیمت پایه، به اتلاف وقت در کمیسیون‌ها منجر می‌شود.

چناریان، با تأکید بر اینکه بر موضوع اجرای قانون و دستورالعمل آن، باید تمرکز جدی شود و انتظار داریم کارشناسان شهرداری در بررسی ضوابط، شاخص‌ها و شاخص‌ قیمت‌های پایه، کار بیشتری انجام دهند، ادامه داد: لوایح شهرسازی، صنفی و خدماتی، هنوز بررسی نشده که برای تصویب لوایح صنفی، با هیأت رییسه اتاق اصناف جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم بودجه را بدون اشکال و در زمان مقرر به مقامات بالادستی ارایه دهیم تا برگشت نخورد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز درخصوص لوایح عوارضی و قانون درآمدهای پایدار، بر تعیین تخفیف‌ها و بخشودگی‌ها برای موضوعات شهری به‌خصوص بافت فرسوده تأکید کرد و گفت: متأسفانه قانون، بخشودگی‌ها را تعیین‌تکلیف نکرده است؛ بنابراین، باید جایگاه بخشودگی‌های مالی، مشخص، و با استعلام، تعیین‌تکلیف کرد تا مردم دچار سردرگمی نشوند.

منصور ایرانمنش همچنین در خصوص پرونده قدرالسهم یکی از شهروندان بر تعیین سازِکار برای محاسبه جابه‌جایی طلب و بدهی شهروندان برای پرداخت عوارض پارکینگ و موارد دیگر تأکید کرد.

در ادامه، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، با بیان اینکه درخواست اِعمال معافیت‌های دولتی و غیردولتی در کمیسیون حقوقی مطرح و مقرر شد که شهرداری نظر کارشناسی خود را اعلام و درخصوص اینکه معافیت‌ها در کجا ذکر شود، تصمیم‌گیری کند، افزود: درخصوص اینکه تخفیف‌ها، چگونه خواهد بود، باید وحدت رویه‌ای وجود داشته باشد و اگر تخفیفی قرار است ارائه شود، باید به‌صورت عام در لوایح عوارضی قرار گیرد تا در سال آینده، دچار مشکل نشویم.

محمد امینی‎زاده همچنین به موضوع لزوم مطالبه خسارت‌های واردشده به بخش‌های مختلف شهرداری در جریان حوادث اخیر در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: خسارت به تابلوها و شکایت‌های موردی از مناطق، نیاز به پیگیری دارد و خسارت وارد‌شده باید جبران شود.

وی به گزارش هیأت ارزیابی ارزش‌افزوده در شهرداری مبنی بر میزان پرونده‌های اجرایی و درآمدهای تحقق‌یافته اشاره کرد و از کاهش تعداد پرونده‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان در ماه‌های اخیر نیز روند نزولی را طی کرده و با کاهش یک‌سوم میزان پرونده‌ها در شهرداری، درآمد حاصل‌شده نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا در ادامه، به پیگیری شورا برای اختصاص پساب فاضلاب به فضای سبز شهر کرمان اشاره کرد و با بیان اینکه بعد از مدت‌ها پیگیری ازسوی شهرداری و شورای شهر، دست‌اندرکاران اجرای فاضلاب شهری و اداره آب و فاضلاب اعلام کردند که براساس تصویب‌نامه هیأ وزیران، سهم شهرداری برای آبیاری فضای سبز داده می شود، گفت: نیاز است این مهم ازسوی شهرداری پیگیری شود.

امینی‌زاده شد: برای واگذاری بخشی از پساب و یا فاضلاب خام به شهرداری، شرایطی درنظر گرفته شده ‌که شهرداری در قبال دریافت پساب، باید هزینه پرداخت کند یا برای تبدیل فاضلاب خام به پساب، تصفیه‌خانه‎های محلیِ خود را بسازد و فاضلاب را به پساب تبدیل کند.

وی تصریح کرد: در این خصوص باید جزییات مشخص و میزان مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز و میزان کمبود نیز ازسوی شهرداری اعلام شود.

در ادامه، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، بر لزوم مطالعه قانون درآمدهای پایدار تأکید و اعلام کرد: شهرداری در قبال دریافت هرگونه عوارض از مردم، باید در ازای آن خدمات ارایه دهد؛ بنابراین، بهتر است از تجربیات شهرهای دیگر برای تدوین لوایح عوارضی استفاده کنیم.

رییس کمیسون بهره‎وری، هوشمند‌سازی و شفافیت شورا نیز مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را مطرح کرد و افزایش روزبه‌روز تورم را تأسف‌بار دانست.

سیدمحمدصادق تقوی، با بیان اینکه شهرداری روزانه خدمات عمومی به مردم ارائه می‌دهد و در قبال آن برای هزینه‌کرد خدمات خود به مردم، با تورم نقطه‌به‌نقطه و گرانی روبه‌رو می‌شود، گفت: اگر در سطح مدیران کشور یا شهرداری، مانعی برای نوع تفکر جهادی وجود دارد، نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود و اگر مدیرانی در شهرداری هستند که روحیه جهادی ندارند، نیاز است مدیر دیگری جایگزین و مدیریت جهادی و کارشناسی‌شده در شهرداری دنبال شود.

وی بر لزوم پیگیری و اقدام شهردار کرمان برای راه‎اندازی بازارچه‌های عرضه نیازهای روز مردم با قیمت مناسب تأکید کرد و فراهم‌آوردن فضای تفریح و نشاط برای مردم شهر را ضروری دانست.

تقوی، با بیان اینکه شهرداری باغ و باغ‌موزه‎های خوبی در اختیار دارد که هنوز از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده نشده و برای جوانان مکانی برای تفریح وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از طرفی فضای شهر در شب، تاریک و روشنایی کافی ندارد که این موضوع بر روحیه شهروندان کرمانی تأثیر مخربی می‌گذارد.

وی در ادامه، تأمین روشنایی در شهر و بازگشایی دائم باغ و باغ‌موزه‌ها را خواستار شد و از مسئولان شهر خواست برای بهینه‌شدن فضای عمومی شهر تلاش کنند.

در ادامه، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، با اشاره به افزایش برودت هوا، لزوم ایجاد سرپناه برای افراد بی‌خانمان را مطرح و از تلاش شهرداری برای احداث گرم‌خانه‌ها  تشکر کرد.

محمود بابایی، با بیان اینکه شهرداری برای احداث گرم‌خانه‌ها اقداماتی انجام داده و با پیگیری اعضای شورای شهر، یک ماه است که گرم‌خانه سرآسیاب به افراد بی‌خانمان خدمات ارائه می‌دهد، از درنظرگرفتن مکانی برای احداث گرم‌خانه در خیابان «سرباز» خبر داد و گفت: با بازدید مسئولان استانی، اقدامات لازم در روال خوبی قرار گرفته است.

وی افزود: لازم است شهردار و مجموعۀ شهرداری، به‌صورت جدی برای احداث گرم‌خانه، مکانی دائمی را در نظر بگیرند.

بابایی بیان کرد: البته با تجهیزات تخصیص‌یافته وضعیت گرم‌خانه‌ها نسبت به سال گذشته بهتر است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به تغییر شکل هدف گردشگری از گردشگری تاریخی و فرهنگی به سمت گردشگری زیارتی،گفت: توجه به اداره گردشگری در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری، به‌خصوص در نوع ساختار و تعیین بودجه برای آن، ضرورت دارد.

محمدرضا کمساری، با بیان اینکه برای تغییر نام این اداره به نام اداره زیارت و گردشگری تأکید می‌شود و چنین تجربه‌ای در شهرداری‌های دیگر ازجمله شهر شیراز و قم نیز وجود دارد، از مسئولان مربوط خواست در جریان لوایح عوارضی و تدوین بودجه به این اداره نیز توجه کنند و با تعیین متولی کارآمد، کارهای خوبی در حوزه گردشگری در سطح شهر کرمان، انجام دهند.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به موضوع  آرامستان بهشت کریمان اشاره کرد و با بیان اینکه آرامستان موضوع عمومی شهر است، اما بعضی از مسئولان از انجام تکالیف خود در قبال آرامستان جدید شانه خالی می‌کنند، گفت: جابه‌جایی دفن اموات از آرامستان قدیم «صاحب‌الزمان(عج)» به آرامستان جدید «بهشت کریمان»، تنها تصمیم شهرداری نبوده؛ بنابراین، درست نیست اشکالات موجود در آرامستان و کم‌کاری‌ها را به گردن شهرداری بیاندازیم.

حسین چناریان افزود: مصاحبه‌های بعضی از مسئولان در رسانه‌ها که نبود ایمنی و اقدامات انجام‌نشده در جاده مشرف به آرامستان جدید را به‌عهدۀ شهرداری انداخته‌اند و آن را جاده اختصاصی شهرداری معرفی کرده‌اند، کاملاً کذب است.

وی با تاکید بر اینکه اداره مجموعه آرامستان برعهده شهرداری است و ایجاد زیرساخت‎ها و مناسب‌سازی جاده دسترسی، وظیفه شهرداری نیست، ادامه داد: اگر جاده دسترسی تلفات می‌دهد، شهرداری مقصر نیست؛ بنابراین، بی‌انصافی است ارگان‌های دیگر وظایف خود را به گردن شهرداری بیاندازند و در این زمینه جوابگو نباشند.

در ادامه، شهردار کرمان با بیان اینکه شهرداری درخصوص انجام اقدامات لازم در آرامستان واقعاً تنهاست، گفت: بابت تعهد برای ایجاد دیوارهای حائل و امنیتی در سمت راست بخشی از جاده، تا به امروز، بالای ۱۲ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

سعید شعرباف افزود: اقدامات مربوط به برق مسیر آرامستان تمام شده و با منابع داخلی، برق آرامستان تأمین شده است.

وی به هزینه‌کرد برای ایجاد سیل‌بند، اشاره کرد و افزود: هرچند ایجاد سیل‌بند در فاز اول به پایان رسیده، اما به کار وسیع‌تری در این حوزه نیاز داریم.

شهردار کرمان، از فراهم‌آوردن زیرساخت‌های آرامستان و آماده‌سازی سالن برگزاری مراسم، خبر داد و ایجاد مسیر دوم آرامستان را نیز دغدغه جدی شهرداری دانست و گفت: هزینه ایجاد مسیر دوم جاده آرامستان، حدود 40 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

شعرباف همچنین تأمین امنیت آرامستان را ضروری دانست و ادامه داد: تمام پیگیری‌های لازم برای دادن زمین معوض به ارتش و استعلامات برعهده شهرداری است؛ بنابراین، درخصوص آرامستان با مسئله جدی مواجه و نیازمند کمک عمومی هستیم.

وی تصریح کرد: حدود 500 میلیون تومان، تجهیزات روشنایی سرقت شده که لازم است امنیت آن منطقه افزایش یابد.

شهردار کرمان تأکید کرد: موضوع آرامستان نیازمند عزم استانی است و با این مدل و مباحث رسانه‌ای که بعضی از مسئولان مطرح می‌کنند، چیزی حل نمی‌شود.

شعرباف همچنین درخصوص لوایح عوارضی و فراهم‌آوردن امکانی برای تخفیف‌ها گفت: طبق قانون بیشتر از دو درصد امکان‌پذیر نیست و هر موردی  که بخواهیم برای تخفیف‌ها رویه کنیم، باید در لوایح عوارضی آن را بنویسیم.

وی ادامه داد: تخفیف ساخت‌وساز در بافت تاریخی را در لوایح عوارضی قرار دادیم، اما در بافت فرسوده باید این موضوع  با دقت بیشتری بررسی شود.

شهردار کرمان، درخصوص تاریک‌بودن فضای شهر نیز از تعامل با شرکت برق برای تأمین روشنایی رینگ اصلی برق شهر تا  قبل از عید خبر داد و بیان کرد: طبق ابلاغ وزارت نیرو، تمام سطح شهر باید با روشنایی «ال ای دی» تجهیز شود، اما توانایی مالی برای تأمین این میزان جایگزینی روشنایی، باید تعیین‌تکلیف شود.