در نشست شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

پیگیری موضوع خواهرخواندگی شهر کرمان با شهر بصره عراق

نشست شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا، شهردار و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان برگزار شد.

در این نشست نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه کرمان شهری تاریخی و فرهنگی است و از زمان شهادت سردار سلیمانی به شهری زیارتی نیز تبدیل شده است،گفت: به نوعی شکل گردشگری در کرمان تغییر کرده است؛ لذا گردشگران از فضاهای تاریخی و هنری به سمت فضاهای گردشگری زیارتی سوق داده شده‌اند.

محمدرضا کمساری در ادامه ضمن ارائه گزارشی از کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا،گفت: با توجه به اینکه کرمان، به‌عنوان جهان‌شهر مقامت مطرح است، در انتخاب شهرها برای انعقاد تفاهم‌نامۀ خواهرخواندگی باید نگاه‌مان به شهرهایی باشد که خصوصیت‌های تاریخی و فرهنگی مشابه با کرمان داشته و ظرفیت‌های اقتصادی هم داشته باشند.

کمساری با بیان اینکه براساس اولویت‌بندی در کمیسیون گردشگری، بعد از خواهرخواندگی با شهر آرماویر، پیگیر خواهرخواندگی کرمان با شهر بصره هستیم، خاطرنشان کرد: انتخاب شهر بصره به چند دلیل بوده؛ بصره جزو صنعتی‌ترین و اقتصادی‌ترین شهرهای کشور عراق است؛ همچنین یک شهر تاریخی است و جمعیت غالب آن اهل شیعه هستند و ارتباطات اقتصادی خوبی می‌تواند بین کرمان و بصره شکل بگیرد؛ ضمن اینکه بصره، زادگاه شهید ابومهدی‌المهندس است که در کنار شهید سلیمانی به شهادت رسید.

وی افزود: شهر بعدی جهت خواهرخواندگی با کرمان، بَعلبک از شهرهای تاریخی لبنان است که گردشگر زیادی دارد و زادگاه و مدفن شهید سیدعباس موسوی، موسس حزب‌الله لبنان است.

نایب‌رییس شورا با بیان اینکه شهرهای تورین ایتالیا و سایر شهرها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند، ادامه داد: امیدواریم در این دوره سه تفاهم‌نامه خواهرخواندگی به امضا برسد.

کمساری خاطرنشان کرد: شورا بر ارتباط کرمان با دیگر مراکز استان‌ها در کشور هم تأکید دارد، به‌خصوص در حوزۀ گردشگری و زیارت که باید در دستور کار معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در کمیسیون گردشگری، بر راه‌اندازی دبیرخانۀ دائمی جهت پیگیری خواهرخواندگی نیز تأکید شد تا امور مربوط زودتر انجام شود.

نایب‌رییس شورا افزود: به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، پیشنهاد داده شد که ادارۀ گردشگری این سازمان که هم از نظر نیرو و هم از جهت کارکرد، مغفول واقع شده، به‌عنوان ادارۀ گردشگری و زیارت تغییر نام داده شود و در بودجۀ سال آینده هم توجه ویژه‌ای به گردشگری شهر کرمان شود.

در ادامه این نشست، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا گفت: در جلسۀ کمیسیون، آیین‌نامه مزایدۀ دکه‌های سطح شهر بررسی شد و مقرر شد اصلاح شود.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به اینکه بعد از پیگیری یک سالۀ آیین‌نامۀ تقسیط در کمیسیون بودجه، در حال حاضر این دستورالعمل ابلاغ شده، افزود: با توجه به ابلاغ قانون درآمدهای پایدار در سال‌جاری، لازم است دو اصلاحیه در آیین‌نامۀ تقسیط انجام شود که امروز در شورا انجام و ابلاغ می‌شود.

حسین چناریان، ادامه داد: با ابلاغ آیین‌نامۀ تقسیط، بخشی از موضوعاتی که مردم مطالبه داشتند، حل خواهد شد و لازم است این موضوع در شهرداری به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود که شهروندان در جریان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل بودجۀ سال 1402 ازسوی وزارت کشور ابلاغ شده، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت فرصت یک ماهه که در اختیار شهرداری و شوراست، باید هرچه سریع‌تر لوایح درآمدی و بودجۀ پیشنهادی شهرداری را بررسی و تصویب کنیم.

در ادامه، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: معضلی که این روزها خیلی در سطح شهر به چشم می‌خورد، ترافیک سطح شهر است که باعث دلخوری شهروندان شده و به‌نظر می‌رسد کوتاهی‌هایی ازسوی دستگاه‌های متولی انجام می‌گیرد.

منصور ایرانمنش افزود: یکی از عواملی که در این زمینه نقش مهمی دارد، عدم حضور مأموران راهنمایی و رانندگی به اندازۀ کافی در سطح شهر است که نمی‌دانیم مشکل چیست؛ کمبود نیرو دارند یا هر دلیل دیگری؛ در حال حاضر، در خیلی از چهارراه‌ها شاهد ترافیک زیادی در ساعات اوج ترافیک هستیم و هیچ مأموری برای ساماندهی گره‌های ترافیکی حضور ندارد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در معضل ترافیک که شهرداری هم در آن دخیل است، مربوط به مجوزهای حفاری است که شهرداری به‌خصوص برای پروژۀ فاضلاب در سطح شهر صادر می‌کند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا ادامه داد: در نقاط اساسی و معابر اصلی شهر باید پیمانکار را متعهد کنند دوشیفت و حتی سه شیفت کار کند تا سریع‌تر معبر باز شود؛ برای مثال، جنب پارک نشاط که مدتی است به‌خاطر پروژۀ فاضلاب مسدود شده، در ساعات پیک ترافیک، مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده و به‌رغم تذکراتی که داده شده، می‌بینیم بعضی روزها تعطیل هستند و روزهایی هم که کار می‌کنند به‌صورت یک شیفت است.

ایرانمنش افزود: از شهردار می‌خواهیم این موضوع را با جدیت پیگیری کند و اگر شرکت مجری فاضلاب شهری تعلل می‌کند، مجوز داده نشود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده، حتماً کارگروه‌های لازم برای آماده‌سازی شهر جهت نوروز در شهرداری تشکیل شده که از شهرداری می‌خواهیم در این خصوص گزارشی به شورا ارائه دهد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا افزود: یکی از موضوعات جدی که به روان‌سازی ترافیک هم می‌تواند کمک کند، خط‌کشی معابر است که برای پایان سال حتماً باید انجام شود.

ایرانمنش، با اشاره به مطرح بودن طرح حمایت از نیروهای شرکتی در مجلس، بیان کرد: شهرداری کرمان هم باید مقدمات کار را فراهم کند؛ نیروهای شرکتی امنیت شغلی ندارند و با وضعیت تورم جامعه، نیاز است هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

وی ادامه داد: از مجمع نمایندگان استان هم خواهشمندیم این موضوع را پیگیری کنند؛ بعضی شهرداری‌ها این طرح را اجرا کرده‌اند؛ باید واسطه‌ها برداشته شود و قرارداد نیروهای شرکتی مستقیماً با شهرداری باشد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا تأکید کرد: اگر قرار است به نیروهای رسمی و قراردادی شهرداری مبلغی پرداخت و یا امکاناتی در نظر گرفته شود، نیروهای شرکتی هم باید از آن بهره‌مند شوند.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به بررسی سازِکار ایستگاه‌های صلواتی سطح شهر با حضور معاون فرهنگی اجتماعی و معاون خدمات‌شهری شهردار در این کمیسیون، گفت: پیشنهادهایی مطرح و درنهایت مصوب شد شهرداری پیشنهاد دقیقی را درخصوص سازِکار واگذاری موکب‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی به شورا ارائه دهد و سپس این موضوع مجدد در کمیسیون بررسی شود.

محمود بابایی افزود: مسایلی که باید درخصوص موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی لحاظ شود شامل مرجع صادرکنندۀ مجوز برای موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی است که مقرر شد برعهدۀ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری باشد؛ همچنین کمیته‌ای متشکل از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، سازمان مدیریت مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری و واحد زیباسازی تشکیل شود که مکان‌های موردنظر جهت برپایی موکب‌ها را به‌صورت دقیق روی نقشه مشخص کنند.

وی ادامه داد: روند صدور مجوز برای موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی موقت و مناسبتی با کسب تأییدیه از کمیتۀ مذکور و صدور مجوز ازسوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، انجام گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا خاطرنشان کرد: برای ایستگاه‌های صلواتی ثابت نیز شهرداری طراحی و برآورد هزینۀ لازم را انجام داده و در بودجه پیش‌بینی کند و همچنین مقرر شد یک‌سری سازه‌های متحدالشکل و قابل حمل، طراحی و ساخته شود که حقی برای کسی ایجاد نکند.

در ادامه نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز بر لزوم تقویت و توانمندسازی ورزش جانبازان و معلولان تاکید کرد و گفت:با توجه به ضرورت تقویت و توسعه ورزش جانبازان و معلولان در سطح استان کرمان،توانمندسازی ورزش این قشر از جامعه امری مهم و ضروری است.

عشرت کردستانی با اشاره به ابلاغ قانون جامع حمایت از جانبازان و معلولان و تأکید رییس‌جمهور بر این موضوع، خاطرنشان کرد: همچنین پیرو نامۀ شورا در مورخ 21 آذرماه به شهرداری و مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص جانبازان و معلولان، وظایف شورا و شهرداری مشخص شده و باید مورد توجه شهرداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ورزش جانبازان و معلولان، پیشانی و آبروی ورزش کرمان است، افزود: از شهرداری می‌خواهیم پیشنهادهای خود را در زمینۀ توانمندسازی جانبازان و معلولان به شورا ارائه دهد.

کردستانی تصریح کرد: در زمینۀ بانوان در سال‌جاری نتوانستیم کاری انجام دهیم و این موضوع باید در بودجۀ سال آینده جبران شود؛ با توجه به تأکیدات دولت و مجلس و حوادثی که اخیراً در کشور اتفاق افتاده، باید فضای اختصاصی فرهنگی و تفریحی ویژۀ بانوان در کرمان ایجاد شود.

وی یادآور شد: در این زمینه جلساتی با شهرداران مناطق داشتیم که از ظرفیت‌های موجود استفاده شود و اگر پارکی هست که دید ندارد، به‌عنوان فضای اختصاصی ورزشی بانوان اختصاص یابد.

کردستانی افزود: ساخت یک دهکدۀ تفریحی و ورزشی برای بانوان بسیار لازم است که احتیاج به زمین با وسعت زیاد دارد که شهرداری پیگیر این موضوع است و قرار شده با همکاری راه و شهرسازی و جذب سرمایه‌گذار، ساخته شود.

سپس، رییس کمیسیون حقوقی شورا بیان کرد: یکی از مواردی که در دیدارهای محله‌ای شهردار و شورا با شهروندان، همواره تأکید شده، مسئله روشنایی معابر شهری است که در این خصوص به مجموعۀ برق استان تذکر دادیم و مدیر برق منطقه‌ای استان اعلام کرد این موضوع در حیطۀ وظایف شرکت نیروی برق شمال استان است.

محمد امینی‌زاده افزود: از شرکت توزیع نیروی برق شمال استان می‌خواهیم به وضعیت روشنایی معابر شهر کرمان که اصلاً در خور شأن مردم کرمان نیست، رسیدگی کند.

وی در ادامه، با اشاره به فوریت خرید گل‌وگیاه توسط شهرداری به نامۀ شهرداری در این خصوص اشاره کرد و گفت: با توجه به انصراف نفرات اول و دوم برندۀ مناقصۀ خرید گل‌وگیاه، مقرر شد استعلام مجدد از تولیدکنندگان اصفهان اخذ شود که تولیدی گل‌ونهال «اصفهان سبز» به‌دلیل پایین‌ترین قیمت پیشنهادی، برنده اعلام شد و شهرداری درخواست مجوز برای ترک تشریفات را دارد.

امینی‌زاده افزود: مبلغ خرید گل‌وگیاه شهر کرمان از تولیدی گل‌ونهال «اصفهان سبز»، سه میلیارد و 650 میلیون تومان خواهد بود و با حساب 200 میلیون تومان جهت خرید گل اطلسی ژاپنی از تولیدکننده گل‌وگیاه صیفی و هزینۀ حمل‌و‌نقل، شهرداری درخواست ترک تشریفات مجموعاً به مبلغ چهار میلیارد و 100 میلیون تومان داشته است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با بیان اینکه با توجه به محدودیت تولید و گل‌وگیاه در کرمان، خرید گل‌وگیاه توسط شهرداری تقریباً همه‌ساله متداول بوده، خاطرنشان کرد: به‌دلیل وضعیت اقتصادی امروز، تولیدکننده‌ها هم شرایط خود را دارند و قیمت‌ها مدام در حال تغییر است؛ ضمن اینکه براساس مستنداتی که مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارائه کرد، از 10 نقطه از شهر اصفهان و کرج استعلام شده است.

چناریان افزود: شرایط پرداخت شهرداری هم خاص است و نمی‌تواند نقدی خرید کند؛ بنابراین، نباید فرصت را از دست دهیم و با توجه به اعلام شهرداری مبنی بر اینکه شرکت‌های تولیدی انصراف داده‌اند، برای اینکه فرصت از دست نرود، به نفع شهرداری است که با پیشنهاد شهرداری برای ترک تشریفات در خرید گل‌وگیاه موافقت شود.

کمساری هم در این رابطه بیان کرد: اگر خرید گل‌وگیاه امسال با سال گذشته مقایسه شود، مشخص است که شهرداری هر سال وابستگی خود را نسبت به خرید گل‌وگیاه کم می‌کند و تمرکز خوبی بر کِشت گذاشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود چهار شاسی گلخانه زیر کشت بوده، اما امسال 9 شاسی زیر کشت است، خاطرنشان کرد: این نکته را هم باید در نظر گرفت که گل‌وگیاه و نهال‌هایی که خریداری می‌شود، مواردی هستند که امکان کشت آنها در کرمان وجود ندارد و در حال حاضر، 70 درصد نیاز فضای سبز شهری کرمان در مجموعۀ تولید گل‌وگیاه شهرداری تولید می‌شود.

در ادامۀ این نشست، شهردار کرمان بیان کرد: نه‌فقط در زمینۀ خرید گل‌وگیاه، بلکه در بیشتر خریدهایی که داریم، متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی، قوانین مناقصه و زمان‌برشدن روند، اکثر مناقصه‌هایی که در دو سه ماه اخیر برگزار کردیم یا کسی شرکت نکرده، یا برنده اعلام انصراف داده است.

درنهایت با پیشنهاد شهرداری مبنی بر ترک تشریفات برای خرید گل‌وگیاه موافقت شد.

سپس، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان بیان کرد: بودجۀ سال آیندۀ شهرداری در حوزۀ معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی در حال تدوین است و موضوع لوایح عوارضی و درآمدی هم با محوریت معاونت مالی و اقتصادی در حال پایان است.

رامین امیرمداح افزود: درخصوص لوایح و بودجه، با معاونت‌ها، شهرداران مناطق و مدیران سازمان‌ها جلسات متعددی برگزار و مکاتبات زیادی انجام شده و شهرداری آمادگی دارد لوایح و بودجه سال آینده را از هفتۀ آینده به شورا ارائه دهد.

در ادامه، شهردار کرمان درخصوص چند مورد، توضیحاتی ارائه کرد.

شعرباف درخصوص خواهرخواندگی ضمن تشکر از دغدغۀ اعضای شورا نسبت به این موضوع، خاطرنشان کرد: اقداماتی در این حوزه شروع شده بود و فعلاً تفا‌هم‌نامۀ خواهرخواندگی با ارمنستان را قطعی کرده‌ایم؛ برخی شهرهایی را که تناسبی با شرایط جدید شهر کرمان ندارند، حذف کردیم و شهرهای دیگری جایگزین آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت ما در زمینۀ خواهرخواندگی، شهرهایی هستند که رشد اقتصادی قابل توجهی داشته و بستر تاریخی هم داشته باشند، افزود: در زمینۀ خواهرخواندگی کرمان با دو شهر مهم روسیه هم مذاکراتی صورت گرفته است.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: در زمینۀ خواهرخواندگی، روابط در سطح یک قرارداد صرف نیست و برنامه‌ریزی شده یک تیم منسجم متشکل از نمایندۀ دانشگاه، حاکمیت، بخش خصوصی و شهرداری، آغازکنندۀ روابط بین دو شهر باشند؛ چراکه برنامه داریم در سطحی فراتر از شهرداری موضوع را پیگیری کنیم تا موثرتر باشد.

شعرباف در ادامه، توضیحاتی درخصوص پروژۀ جهش تولید ستاد اجرایی فرمان  امام خمینی(ره) را با توجه به طرح نکاتی در این رابطه در رسانه‌ها بیان کرد.

وی با تأکید بر اینکه در پروژۀ ستاد اجرایی فرمان امام(ره) شهرداری مساعدت جدی داشته است، خاطرنشان کرد: به صراحت می‌گویم هم در دورۀ گذشته و هم در این دوره به‌جز در بازۀ چهار روز اخیر، هیچ‌گاه این پروژه از سمت شهرداری دچار خلل نشده بود.

شهردار کرمان ادامه داد: با اینکه در ابتدا، حتی پروانه‌های ساختمان اولیۀ این پروژه، تأیید سازمان نظام مهندسی ساختمان نشده و بسیاری از مجوزها را نداشت و بعضاً مصوبۀ شورا برای تخفیف اخذ پروانه را هم نداشت، اما با توجه به اینکه کار مهمی بود، پیگیری شده است.

شعرباف افزود: با توجه به ابلاغ درآمدهای پایدار مبنی بر لغو تخفیف‌ها، بعد از پیگیری و مساعدت شورا، تخفیفِ قبل از ابلاغ درآمد پایدار برای این پروژه احیا شد.

وی تأکید کرد: باید بخش قبلی مربوط به پروانۀ ساختمانی 1200 واحد گذشته، هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود.

شهردار کرمان، با تأکید بر اینکه اصرار ما این است این پروژه متوقف نشود، تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) باید برای تعیین‌تکلیف 1000 واحد قبل، مراجعه کند.

شعرباف افزود: مبلغی که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای اخذ پروانه ساختمانی واریز کرده، به‌عنوان مبلغ علی‌الحساب منظور نکردیم؛ بلکه با این فرض که به همان میزان، به قیمت سال 1399 پروانه ساختمانی اخذ شده، در محاسبات لحاظ کرده‌ایم.

شهردار کرمان ادامه داد: پروانه ساختمانی مابقی واحدهای پروژه را با 30 درصد تخفیف مصوب شورا، به‌روز صادر می‌کنیم.