رییس شورای اسلامی شهر کرمان اهانت نشریه فرانسوی را محکوم کرد

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست،ضمن گرامیداشت ولادت با سعادت سرور زنان عالم؛حضرت فاطمه زهرا(س)،به قیام مردم قم در 19 دی 1356 اشاره کرد و گفت:تجمع و راهپیمایی مردم و طلاب شهر قم در سال 1356،در اعتراض به انتشار مقاله ای در روزنامه اطلاعات که در بخشی از آن جسارتی به محضر حضرت امام خمینی(ره) بیان شده بود،در واقع سرآغاز سلسله حرکت های اعتراض آمیز مردم علیه نظام پادشاهی دانسته شده که در نهایت منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شد و بدین ترتیب بساط ظلم و ستم و استبداد برچیده شد و امروز نیز توهین نشریه فرانسوی نمونه دیگری از اقدامات سخیف دشمن است.

وی اقدام غیر اخلاقی و جسارت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس ولایت فقیه و مرجعیت و رهبری شیعه را به شدت محکوم کرد و افزود:از وزارت امور خارجه می خواهیم برخوردی قاطعانه و بازدارنده با توهین کنندگان به مقدسات داشته باشند.

علیرضا نادری این اهانت را نشانه ضعف دشمنان و ناکارآمدی اندیشه های غربی در برابر اسلام ناب محمدی و اندیشه شیعه دانست و تصریح کرد:حرکت پلید و سخیف دشمنان همانطور که در صدر اسلام بوده و نتوانسته جلوی توسعه و همه گیری دین مبین اسلام را بگیرد و اسلام در مدت کوتاهی تبدیل به دینی جهانی شد،امروز هم تلاش بیهوده برای جلوگیری از گرایش فطرت های پاک مردم به سمت دین مبین اسلام و مذهب شیعه است که بدون شک ناکام خواهد ماند و دشمنان باید بدانند که با این توهین ها راه به جایی نخواهند برد و مردم بیدارتر و در مقابله با استکبار جهانی مصمم تر خواهند شد.

در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر کرمان، مصوبات کمیسیون بودجه و چندین نامه رسیده از شهروندان درخصوص قدرالسهم را مورد بررسی قرار داد.

محمد امینی‌زاده، همچنین به نامه شهرداری در مورد یکی از پرونده‌های مربوط به شهرداری در سال 1400 اشاره کرد و گفت: بر این اساس مبلغ ۷۹۴ میلیون 981 هزار 450 تومان باید پرداخت شود، که این میزان پرداخت در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا به اتفاق آرا تصویب شده است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز اجرای حکم در مورد ملک مسیری را مربوط به سنوات گذشته دانست و افزود: طبق حکم اجرا‌شده، جرایم تأخیر برای این پرونده تأیید شده و باید اجرا شود.

حسین چناریان توضیح داد: حکم مربوط به موضوع اختلاف بین شهرداری و ملک مسیری بوده و شهرداری طبق حکم در آن محکوم و برای آن جریمه تعیین شده است.

در ادامه، اعضای شورای اسلامی شهر در مورد پرداخت مابه‌التفاوت ارزش ملک یکی از شهروندان که با اجرای طرح تفصیلی، دچار تغییر شده بود، تبادل نظر کردند که در این خصوص شهردار کرمان تأکید کرد: پرداخت مابه‎‌التفاوت کاهش عرض معبر و کاهش ارزش ملک در راستای اجرای طرح تفصیلی، قانونی نیست.

سعید شعرباف، با بیان اینکه براساس طرح‌های تفصیلی یا مصوبات کمیسیون ماده ۵، یا به هر دلیلی، کاهش عرض معبر، کاهش تراکم و یا هرگونه کاهش ارزشی برای ملک ایجاد می‌شود، گفت: طبق آرای دیوان عدالت اداری، شهرداری نمی‌تواند کاهش ارزش ملک را به مالک پرداخت کند و پرداخت وجه، قانونی نیست.

وی با اشاره به لزوم اهمیت توجه اعضای شواری شهر به این موضوع، افزود: پیش از این مورد، اجرای طرح تفصیلی قانونی شهر موجب شده که معبر ۵۰ متری به ۲۰ متری کاهش پیدا کند و هتلی که تحت تأثیر این طرح قرار گرفته بود، با کاهش ارزش معبر از شهرداری شکایت و در دیوان عدالت اداری برای مطالبه حق خود پیگیری کرد.

شعرباف ادامه داد: طبق نظر دیوان عدالت اداری، اعلام شد که به‌دلیل اجرای قانونی طرح تفصیلی، امکان پرداخت و جبران کاهش ارزش ملک به‌طور قانونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درخصوص پرداخت مابه‌التفاوت ارزش ملک در اجرای بعضی از پروژه‌ها ازجمله پروژه «صاروج پارس» با اداره اوقاف و امور خیریه نیز دچار اختلاف شدیم، گفت: درست است که اشخاص حقیقی و حقوقی با اجرای طرح تفصیلی در شهر متضرر می‌شوند، اما چون طرح تفصیلی قانونی است، امکان برگشت هزینه وجود ندارد؛ بنابراین، کاهش ارزش ملک ناشی از طرح تفصیلی و طرح جامع شهری، برای شهرداری تعهدی در پرداخت مابه‌التفاوت ایجاد نمی‌کند.

در ادامه، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا گفت: در صورت اجرای طرح تفصیلی اگر خسارتی به ملک وارد شده، باید جبران شود.

منصور ایرانمنش تصریح کرد: همان‌گونه که شهرداری با اضافه‌شدن معبری بر ملک، ارزش افزوده می‌گیرد، درصورت صدور پروانه ساختمانی و ایجاد تعهد برای مالک، در صورت کم‌کردن عرض معبر، باید خسارت بدهد.

وی ادامه داد: مثلاً برای ملکی پروانه تجاری صادر می‌شود، اما در اثر اجرای طرح عمرانی، عرض معبر کاهش یافته و ارزش آن کم می‌شود؛ بنابراین، شهرداری باید با تهاتر یا به شیوۀ دیگری جبران کند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا،نیز در این نشست به موضوع اجرای قانون جدید درآمدهای پایدار و آیین‌نامه اجرای آن اشاره کرد.

حسین چناریان، از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ازسوی وزارت کشور در هفته گذشته خبر داد و بر لزوم برگزاری جلسه‌ای با حضور شهردار و اعضای شورای شهر در این خصوص تأکید کرد.

وی گفت: طبق آیین‌نامه ابلاغ‌شده، شهرداری تا پایان دی‌ماه باید بودجه و لوایح عوارضی خود را به شورای شهر ارایه کند.

چناریان، با اشاره به محدود‌بودن فرصت ارایه لوایح عوارضی و بودجه به شورای شهر، افزود: امیدورایم بتوانیم با اعلام بودجه پیشنهادی شهرداری، به‌موقع آن را در کمیسیون‌ها بررسی کنیم.

وی موضوع بعدی را مربوط به پروژه‌های سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: علی‌رغم وجود اهمیت نقش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری و موافقت اعضای شورای شهر با عناوین 10 تا 11 پروژه سرمایه‌گذاری و اجرای فرایندهای بعدی، گزارشی مبنی بر انعقاد اولیه قرادادها به شورا ارایه نشده است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا،در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای هرچه زودتر اقدامات اولیه در سرمایه‌گذاری گفت: نیاز است هراقدامی در این خصوص به شورای شهر اعلام شود.

چناریان همچنین نوسانات قیمت‌ها در بازار اقتصادی را ازجمله دلایلی برای به نتیجه‌نرسیدن معاملات دانست و افزود: در این خصوص باید به‌دنبال راه‌کارهای قانونی ازجمله ترک تشریفات بود تا پروژه‌ها معطل نماند.

در ادامه، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در مورد مشکل نوسانات قیمت در معاملات، گفت: در معاملات نقدی، نوسانات چندان تأثیرگذار نیست؛ بنابراین، هرچیزی که نقدی نباشد، به شدت متأثر از نوسانات قیمت است که در این خصوص رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، گفت: شهرداری بدون انجام تشریفات قانونی، اجازه معامله نقدی ندارد و اقدام براساس ترک تشریفات نیز مراحل خاص خود را دارد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود معاملات و قراردادها خُرد شود تا شهرداری دچار مشکل نشود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا،نیز پروژه سه‌راهی «شرف‌آباد» و سه‌راهی «سیلو» را مطرح کرد و با اعلام دریافت گزارش‌های لازم از معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان، گفت: مقرر شد مطالعات پیرامون «شرف‌آباد» کامل و با جمع‌بندی آن و پیگیری شهردار، مقدمات کار فراهم شود تا به‌زودی شاهد اجرای پروژه و بازشدن گره ترافیکی در این منطقه باشیم.

منصور ایرانمنش، سه‌راهی «سیلو» را نیز ازجمله طرح‌های ترافیکی و مهم شهر کرمان، دانست و افزود: طبق اعلام معاون شهردار، مطالعات فاز یک کامل و مطالعات فاز دوم نیز شروع شده است.

وی در زمینه شهرسازی، به عوارض بافت فرسوده اشاره کرد و با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری‏ها مکلف شدند برای تراکم و عوارض ۵۰ درصد تخفیف قایل شوند، از اجرا‌نشدن این قانون گلایه کرد.

ایرانمنش، وجود مطالبات زیاد ازسوی مردم را نشان از پذیرش اهمیت ساخت‌وساز در بافت فرسوده ازسوی جامعه اعلام کرد و گفت: استعلام لازم از دستگاه‌های دیگر و مکاتبه با مجمع کلان‌شهرهای ایران، توسط شهرداری انجام شده، اما نیاز است تخفیف‎های در نظر گرفته‌شده اجرایی شود تا با افزایش ساخت‌وسازها، بافت فرسوده رونق یابد.

وی در ادامه، موضوع ساماندهی پارکینگ‌های شهر و لزوم ساخت و جانمایی پارکینگ طبقاتی در شهر کرمان را مطرح کرد و افزود: نیاز است مسئول ویژه‌ای برای پارکینگ‌های طبقاتی تعیین و اقدامات لازم به‌صورت ماهانه ازسوی شهرداری اعلام شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، چهارراه «سمیه» را ازجمله نقاط پُرازدحام و نیازمند احداث پارکینگ بیان کرد و یادآور شد: ایجاد پارکینگ در این منطقه باید در اولویت قرارگیرد.

ایرانمنش همچنین به لزوم تعیین‌تکلیف سازه پارک «شهید مطهری» اشاره کرد و از شهرداری خواست این سازه را به بخش خصوصی واگذار یا برای آن کاربری مشخصی تعیین کند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا،ضمن اشاره به برگزاری باشکوه سومین مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی،از اقدامات شهرداری در راستای خدمت‌رسانی به زائران و انجام کارهای زیرساختی مطلوب در محدودۀ پردیسان قائم(عج) از جمله برپایی موکب ها،حمل و نقل،نظافت گلزار و …تشکر و قدردانی کرد.

محمود بابایی، زنده‌شدن یاد و خاطره شهدای ۱۷ دی(شهدای تشییع) و نصب تصاویر شهدا را از اقدامات شاخص شهرداری دانست و گفت: ۱۷ دی‌ماه، روز مهمی برای کرمان است و رهبر معظم انقلاب نیز بر اهمیت آن تأکید داشتند و فرمودند عملیاتی که مردم در تشییع پیکر پاک سردار دل‌ها انجام دادند، رویدادی فوق‌العاده بوده و این روز یوم‌الله است.

وی در ادامه، پیشنهاد شهرداری برای اصلاح سازمان‌های زیرمجموعه را مطرح و آن را مبتنی بر پیشنهاد عملیاتی ازسوی شهرداری اعلام کرد.

رییس کمیسیون بهره‌روی، هوشمندسازی و شفافیت شورا نیز، ضمن یادآوری روز بزرگداشت خواجوی کرمانی و سالروز درگذشت امیرکبیر، از نیروهای شهرداری و دستگاه‌های دیگر به‌دلیل میزبانی خوب از زائران در مراسم بزرگداشت شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی تشکر و ابراز امیدواری کرد این روحیه تیمی در راستای خدمت‌رسانی به مردم حفظ شود.

سیدمحمدصادق تقوی، ضمن تسلیت شهادت شهدای تشییع، از مسئولان مربوط خواست درخصوص روشن‌شدن علت واقعی این حادثه، پیگیری مضاعف داشته باشند.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز به موضوع اهمیت کاربری‌های عمومی شهر اشاره و خاطرنشان کرد: دغدغه‌ای در جامعه وجود دارد که کاربری‌های عمومی شهر به کاربری غیرعمومی تبدیل می‌شود؛ بنابراین، در راستای صیانت از کاربری‌های عمومی شهر ازجمله کاربری‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، پارکینگ و خدماتی، طرحی ازسوی شورای شهر به تصویب رسید و در شهرداری اجرایی شد.

محمد امینی‌زاده افزود: در این مصوبه درخصوص اطلاع اعضای شورای شهر و مردم از مصوبات کمیسیون ماده پنج و تغییر کاربری‌ها، تصمیم گرفته شد.

وی ادامه داد: طبق مصوبه، شهرداری باید تغییر کاربری‌ها را به شورا اعلام و داده‌های مربوط را در سامانه شفافیت بارگذاری کند و اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد.

امینی‌زاده تصریح کرد: این مصوبه از ابتدای دی‌ماه لازم‌الاجراست و شورای شهر نیز بر آن نظارت دارد.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا همچنین از تذکر به شرکت برق منطقه‎‌ای به‌منظور بهبود روشناییِ معابر و حاشیه شهر خبر داد و با بیان اینکه روشنایی فعلی اصلاً مناسب شهر کرمان نیست و اثرات امنیتی، روحی، روانی فرهنگی و اجتماعی به‌دنبال دارد، از مدیران ارشد کرمان خواست این وضعیت را سروسامان دهند.

سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز به پیگیری جدی برای اصلاح بند «د» ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: آنچه در این خصوص در مجلس شورای اسلامی مطرح است، 12درصد سهم کلان‌شهرها، 53 درصد سایر شهرها و 35 درصد سهم روستاها و دهیاری‌هاست.

وی افزود: در محدودۀ شهر کرمان براساس نُرم جمعیت، دهیاری‌هایی داریم که نزدیک به شهر بوده و از خدمات شهری استفاده می‌کنند، اما آمار واقعی از این وضعیت به‌طور کامل لحاظ نشده و ادا ‌نشدن حق شهرداری در گذشته، ایرادی است که هیچ‌گاه اصلاح نشده است.

موسوی، با بیان اینکه شهر کرمان به‌عنوان کلان‌شهر رسمی محسوب نشده و از مزایای کلان‎شهرها نیز بهره‌مند نشده است، ادامه داد: محسوب‌کردن شهر کرمان به‌عنوان کلان‌شهر حتی به‌صورت اسمی، شامل سهم 12 درصدی می‌شود و منابع درآمدی شهر را تغییر می‌دهد که نیاز است این موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

شهردار کرمان نیز در این خصوص با بیان اینکه از دو ماه گذشته که نحوۀ توزیع مالیات بر ارزش افزوده مطرح بود، همراه با شهرداران کلان‌شهرها جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس برنامه‌ریزی و جلسه‎ای دیگر با حضور نماینده ریاست‌جمهوری برگزار کردیم، گفت: در این جلسه‌ها اعتراض خود را درخصوص نحوۀ بازتوزیع ارزش‌ افزوده اعلام کردیم.

سعید شعرباف افزود: این فرایند مسیرهای تخصصی خود را طی کرده و مستند به برنامه ششم توسعه است.

وی با اشاره به مطرح‌شدن این موضوع در واپسین روزهای تدوین برنامه ششم توسعه، ادامه داد: تعیین این میزان ارزش افزوده به شهرهای 500 هزار نفر تا یک میلیون جمعیت، نفر ضرر وارد می‌کند؛ چراکه موجب کاهش 30 تا 40 درصدی ارزش افزوده می‌شود و ملاک جمعیتی را نیز به‌هم می‌زند.

شعرباف، با تأکید بر اینکه پیگیر هستیم این طرح حداقل در صحن مجلس شورای اسلامی مصوب نشود، گفت: این موضوع در هزینه‌های جاری شهرها تأثیر منفی می‌گذارد.