در نشست شورای عمومی مطرح شد:

موافقت با اِعمال تخفیف 30 درصدی در عوارض پروانه ساختمانی پروژۀ 4000 واحدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی،گفت:پرچمی که شهید سلیمانی در حمایت از مظلومان و مبارزه با استکبار جهانی برافراشته است، به حول قوه الهی با قوت و قدرت بیشتری در اهتزاز باقی خواهد ماند و مکتبی که حاج قاسم با اتکا به آموزه‌های خالص الهی و اسلامی و پیروی از سیره‌ نبوی و علوی بنا نهاد و در راه اعتلا و استحکام آن با استعانت از اراده‌ی مطلقه‌ی پروردگار، خون پاک خود و همرزمانش را اهدا نمود،قطعا تحت لوای پرورگار قرار خواهد داشت و هیچ خدعه و نیرنگی در همه‌گیری و جهانی شدن این مکتب اثر نخواهد کرد.

محمدرضا کمساری در نشست شورای عمومی،افزود: دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی گمان می کردند با ترور سردار سلیمانی جبهه مقاومت تضعیف می شود، اما خون شهید سلیمانی جبهه محور مقاومت را مستحکم تر و منسجم تر از همیشه کرده است و در واقع شهادت این سردار پر افتخار اسلام که سال ها در میدان های مبارزه با تروریست ها مجاهدتی مخلصانه و شجاعانه داشت جبهه مقاومت را در منطقه و جهان مقاوم تر خواهد کرد.

وی ادامه داد:امروزهمه باید ترویج دهنده مکتب حاج قاسم در همه ابعاد باشیم و این مورد را هم در گفتار و هم در عمل باید نشان دهیم.

کمساری تصریح کرد:حاج قاسم یک مکتب ویژه است که می توان در همه کارها از او الگو گرفت و اگر هر کسی وظیفه خودش را در جامعه به درستی انجام دهد به مکتب حاج قاسم عمل کرده است.

وی افزود:حاج قاسم قاطعانه در مقابل دشمنان ایستاد و به ملت های دنیا نشان داد که می توان در مقابل دشمنان ایستاد و توطئه های آنان را ناکام گذاشت و همین مورد برای کشورهایی که امروز در دام استکبار گرفتار هسنتد به یک الگو تبدیل شده است.

 وی از همه دستندرکارانی که در سالگرد شهادت سردار دل‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند،به‌ ویژه پرسنل خدوم شهرداری کرمان، تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه، شهردار کرمان، با تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، به موضوع تخفیف عوارض پروانه ساخت پروژۀ 4000 واحدی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: بنا به ابلاغ معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت راه و شهرسازی، از ابتدای پروژه جهش تولید مسکن، شهرداری موظف به اِعمال تخفیف 30 درصدی در عوارض پروانه ساختمانی پروژه‌های جهش تولید مسکن ملی شده بود.

سعید شعرباف افزود: بر همین اساس، شهرداری کرمان در پروژۀ 4000 واحدی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در مورد 1000 واحد اول که کار آن‌ها شروع شده، از سال 99 با 30 درصد تخفیف، پروانه ساختمانی صادر کرده است.

وی ادامه داد: با اینکه این تخفیف همیشه در مطالبات شهرداری از دولت ثبت می‌شود، اما هیچ‌وقت وصول نمی‌شود؛ شهرداری کرمان برای خدمت به مردم و ساخت مسکن برای آن‌ها، از درآمد چشم‌پوشی کرده و در این زمینه مشکلی نداشته است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با تأکید بر اجرای مسکن ملی تصریح کرد: البته به غیر از شهرداری، هیچ نهاد دیگری به اجرای این قانون کمک نکرده است.

حسین چناریان افزود: باید بستری فراهم کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری، به عرصه جهش تولید مسکن وارد شویم.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز بر اِعمال تخفیف بر روی پروانه‌ ساخت‌وساز در بافت فرسوده توسط شهرداری تأکید کرد و گفت: نباید با دید درآمدی به این مسأله نگاه کنیم، تا مسکن‌سازی در شهر کرمان پیشرفت کند و بافت فرسوده نیز احیا شود.

کمساری، نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم با بیان اینکه شهرداری طبق قانون 45 میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری این ملک را دریافت نکرد، گفت: تأکید شورا هم بر این بود تا این پروژه متوقف نشود؛ ضمن اینکه از ستاد اجرایی فرمان امام نیز درخواست کردیم حق زمین را در شروع پروژه از افراد نگیرد که اگر این اتفاقات نمی‌افتاد، کار جلو نمی‌رفت.

در ادامه، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، با اِعمال تخفیف 30 درصدی در عوارض پروانه ساختمانی پروژۀ 4000 واحدی ستاد اجرایی فرمان امام موافقت کردند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در ادامه، درخصوص مدیریت پارک‌های شهر گفت: مقرر شد برای مدیریت پارک‌ها، یک قرارداد داخلی تدوین شود.

محمود بابایی افزود: همچنین معاون خدمات‌شهری، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و شهردار منطقه، به‌عنوان اعضای هیأت مدیره پارک، مدیر پارک را انتخاب می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان دی‌ماه امسال مدیران پارک‌های شش‌گانه شهر کرمان معرفی شود، گفت: در فاز اول قرار است مدیران پارک‌های مادر، شهید مطهری، شهید باهنر، انقلاب، پارک بانوان ریحانه و پارک بانوان آفتاب، تعیین شوند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا افزود: همچنین مقرر شد تا پایان سال، گزارشی از نحوۀ عملکرد و نتایج به‌دست‌آمده، به شورا اعلام شود.

سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر نیز در این خصوص گفت: چرایی این تصمیم به‌درستی گفته نشده و فقط همکاران فرهنگی در شهرداری اصرار دارند به‌دلیل برگزاری رویدادهای فرهنگی در پارک‌ها، مدیر پارک تعیین شود.

وی افزود: نباید کل پارک را به صِرف اینکه یک رویداد یا کار فرهنگی برگزار شود، به فردی که از طرف سازمان فرهنگی تعیین می‌شود، واگذار کنیم؛ چراکه شاید با سایر کارهای مهم فضای سبز، تناسب نداشته باشد.

موسوی ادامه داد: اگرچه برای این منظور آیین‌نامه داخلی مصوب می‌شود، اما این مهم در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری برنامه‌ریزی نشده است؛ ضمن اینکه تغییر متولی اصلی پارک‌ها، به مطالعه بیشتر نیاز دارد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به ظرفیت پارک‌ها برای تجمع مردم گفت: باید بتوانیم نگاه فرهنگی را در پارک‌ها پیاده‌سازی کنیم.

کمساری، با بیان اینکه نگاه فرهنگی، صرفاً نصب بنر در پارک نیست، گفت: باید درخصوص مسایلی مانند استعمال دخانیات، سگ‌گردانی، رعایت مسایل بهداشتی وغیره در پارک‌ها، اقدامات فرهنگی را با تمرکز بیشتری انجام دهیم.

وی افزود: البته برای اینکه ببینیم این مدل کارایی دارد یا خیر، در فاز اول، شش پارک انتخاب شده و اگر با مدیریت واحد، این پارک‌ها به‌خوبی اداره شد، در سایر پارک‌ها نیز اجرا می‌شود.

 

نایب رییس شورا ادامه داد: مدیر پارک، به‌عنوان منتخب هیأت مدیره، مشکلات و آسیب‌های پارک‌ها را رصد و در جلسات هیأت مدیره مطرح می‌کند تا تصمیم‌گیری شود.

رییس کمیسیون بودجه‌، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم در این خصوص گفت: این موضوع در چندین نشست کمیسیون فرهنگی، مورد بررسی قرار گرفت و شرح وظایف سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در رابطه با پارک‌ها نیز بررسی شد.

چناریان، با بیان اینکه 22 وظیفه این سازمان در این جلسات ارایه شد، گفت: اما هیچ وظیفه‌ای مبنی بر نحوۀ مدیریت پارک‌ها و نوع بهره‌برداری، مطرح نشد.

وی افزود: هر 22 وظیفه، صرفاً درخصوص توسعه، آبیاری و حفظ و نگهداری فضای سبز  بود؛ بنابراین، خلأیی که منجر به این تصمیم شد، این بود که نحوۀ مدیریت و بهره‌برداری فرهنگی‌اجتماعی از پارک‌ها، وجود نداشت.

رییس کمیسیون بودجه‌، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: به همین دلیل و براساس پیشنهاد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، مقرر شد صرفاً برای انجام برنامه‌های فرهنگی‌اجتماعی، یک متولی برای پارک‌ها و بوستان‌ها تعیین شود.

چناریان بیان کرد: تأکید بر این بود که فضای عمومی پارک‌ها از نظر اجرای کارهای فرهنگی و اجتماعی رها شده و با انتخاب یک مدیر، این حوزه مدیریت می‌شود؛ ضمن اینکه هیچ تداخلی در وظایف 22گانه قانونی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به‌وجود نخواهد آمد.

شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: پارک‌های بزرگ شهر، متولی می‌خواهد و با افزایش مسئولیت‌های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، این سازمان دیگر امکان حضور مصداقی دقیق و با جزییات و نظارت بر روی پارک‌ها را به نسبت گذشته ندارد.

شعرباف افزود: پارک، متولی و مدیر می‌خواهد و این مهم، ویژۀ کرمان هم نیست؛ تنها نکته‌ای که وجود دارد، این است که مدیر، از طرف چه کسی و با چه فرایندی انتخاب شود که با حضور معاون خدمات‌شهری، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و شهردار منطقه در هیأت مدیره، مدیر پارک انتخاب می‌شود و کار به‌خوبی پیش خواهد رفت.

در ادامه، با مصوبه کمیسیون فرهنگی اجتماعی برای تشکیل هیأت مدیره و تعیین مدیر پارک‌ موافقت شد.

کمساری، نایب رییس شورای شهر کرمان در ادامه، با بیان اینکه افرادی با مستنداتی به شورا مراجعه می‌کنند که به‌دلیل خطای کارمند شهرداری در محاسبه بدهی، هزینه‌های زیادتری پرداخت کرده‌اند، گفت: از شهردار می‌خواهیم برای برخورد با کارمندان خاطی در چنین پرونده‌هایی، پیشنهاد خود را به شورا ارایه دهد تا از تخلفات پیشگیری شود.

شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: گاهی ممکن است برخی اشتباهات بوی فساد و تعمد بدهد؛ یعنی ظاهر کار، اشتباه است، اما خطای عمدی آشکار است که ما این افراد را در کمیته انضباطی اِعمال قانون می‌کنیم.

شعرباف تصریح کرد: در شش ماه اخیر چهار مورد به کمیته انضباطی شهرداری معرفی شده که در دو مورد، فرد خاطی جابه‌جا شده و دو مورد دیگر در حال بررسی است.

وی افزود: اما گاهی در حوزۀ عوارض شهرسازی که کار محاسبات به‌صورت دستی انجام می‌شود؛ چون حجم محاسبات بالاست و امکان اشتباه وجود دارد؛ چون تعمدی در کار نیست، به فرد خاطی تذکر داده می‌شود.

شهردار کرمان ادامه داد: با این حال، اگر مواردی وجود دارد که در محاسبات، اشتباهات زیاد و به تکرار انجام می‌شود، حتماً گزارش داده شود تا با فرد خاطی برخورد شود.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی نیز در ادامه، با اشاره به گره ترافیکی به‌وجودآمده در ساعات پیک ترافیک در محدودۀ پارک «نشاط» ناشی از مسدودشدن مسیر برای تکمیل فاضلاب شهری، گفت: باید به مردم به‌صورت دقیق اطلاع‌رسانی شود و مردم بدانند از چه تاریخ تا چه تاریخی این مسیر مسدود است و دلیل آن چیست.

بابایی افزود: همچنین باید مسیر جایگزین به‌صورت موقت ایجاد شود.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، محیط زیست و بهداشت شورا نیز از شهردار خواست با توجه به وضعیت اقتصادی، هرچه زودتر دستگاه خط‌کشی معابر خریداری شود.

فتح‌الله مؤیدی افزود: همچنین شهرداری باید به‌عنوان عضو مؤثر شورای ترافیک، برای رفع ترافیک مسیرهای پُرتردد که توسط دستگاه‌های خدمت‌رسان ایجاد می‌شود، اِعمال نظر کند.