اعلام آمادگی شهرداری کرمان برای میزبانی از زائران و میهمانان مراسم سومین سالگرد شهادت سردار دل ها

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان،ضمن اعلام آمادگی شهرداری کرمان برای میزبانی از زائران و میهمانان مراسم سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی ،از اقدامات شهرداری در راستای آماده‌سازی مراسم سالگرد قدردانی شد.

علیرضا نادری، رییس شورا در ابتدای این نشست که با حضور سایر اعضای شورا و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان برگزار شد،ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله علیها)این بانوی بزرگوار را الگو  و اسوه زنان عالم برشمرد و گفت:حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) به عنوان برترین بانوی عالم هستی، دارای ابعاد والای شخصیتی و اخلاقی می‌باشند و پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در کلامی صراحتاً ایشان را سرور زنان جهانیان ذکر می‌نمایند.

در ادامه محمد امینی‌زاده، منشی شورا، گفت: در کمیسیون بودجه، در مورد املاک با اختلاف متراژ حداکثر دو مترمربع مشروط بر اینکه منجر به کاهش قدرالسهم شهرداری در تفکیک نشود، موافقت شد.

این مورد در شورای عمومی هم تصویب شد.

وی بیان کرد: با توجه به پایان 10 سال قرارداد بهره‌برداری از 9 دستگاه اتوبوس متعلق به بخش خصوصی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری و درخواست بهره‌برداران برای آزادسازی اسناد مالکیت آنها به‌دلیل فرسودگی و هزینۀ بالای تعمیر و نگهداری، شهرداری طی نامه‌ای از شورا درخواست اظهار نظر در این خصوص را داشته است.

امینی‌زاده ادامه داد: این موضوع در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا به اتفاق آرا تصویب و مقرر شد، پس از اضافه‌شدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان، آزادسازی اتوبوس‌های مذکور بنا به مقررات، بلامانع است.

در شورای عمومی نیز با این درخواست موافقت شد.

رامین امیرمداح، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز در این رابطه بیان کرد: 19 دستگاه از اتوبوس‌های جدید تحویل گرفته شده و 16 اتوبوس پلاک شده که به‌زودی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان اضافه می‌شوند؛ ضمن اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم قول داده ون‌ها تا مراسم سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی تحویل شود.

در ادامه، امینی‌زاده به مصوبه‌ای مربوط به هفته‌های گذشتۀ کمیسیون حقوقی اشاره و خاطرنشان کرد: بنا به درخواست شهروندان و نارضایتی‌ آنها نسبت به سرقت خودرو در پارکینگ پارک «مادر»، با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر، مدیریت این پارکینگ‌ها به بخش خصوصی واگذار شده بود، در کمیسیون مصوب شد شهرداری نسبت به رایگان‌شدن پارکینگ‌های پارک «مادر» در سال‌های آینده، اقدام و رأساً جهت تأمین امنیت پارکینگ‌ها ازطریق نصب دوربین، اقدام کند.

محمود بابایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این رابطه بیان کرد: مصوبه باید دقیق باشد؛ اینکه گفته شده سال‌های آینده، دقیقاً مشخص نیست چه سالی مدنظر است؟

امینی‌زاده در پاسخ با اشاره به اینکه منظور مصوبه، پس از اتمام قرارداد شهرداری با بخش خصوصی است، افزود: نارضایتی مردم از جهت سرقت رخ‌داده در پارکینگ و هزینۀ دریافتی بابت پارک خودرو در این پارکینگ است؛ چراکه طی بررسی انجام‌شده، مدیریت پارکینگ با این استدلال که جلوی سرقت گرفته شود، به بخش خصوصی واگذار شده، اما الآن سرقت هم رخ داده؛ پس بهتر است شهرداری دوربین نصب کند و نظارت داشته باشد و استفاده از پارکینگ هم رایگان شود.

منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز این درخواست را به‌جا دانست و خاطرنشان کرد: مردم عمدتاً برای ورزش و تفریح به پارک می‌روند و ایجاد پارکینگ برای رفاه حال مردم است؛ اما اینکه برای استفاده از پارکینگ در برخی از پارک‌ها مثل پارک جنگلی «شهید باهنر» و پارک «مادر» هزینه دریافت می‌شود، درست نیست.

نادری، رییس شورا با بیان اینکه نصب دوربین و نگهبان برای شهرداری، بار مالی دارد و باید هزینه‌های شهرداری را هم پوشش دهیم، تأکید کرد: کسی که می‌خواهد آنجا ورزش کند، باید هزینه‌اش را هم بپردازد که از ماشینش محافظت کنند.

محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا نیز با بیان اینکه وقتی جایی دوربین نصب می‌کنیم یعنی اگر اتفاقی افتاد ما باید پاسخگو باشیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این اقدام هم از نظر نیروی انسانی و هم نصب دوربین برای شهرداری بار مالی دارد، اگر وظیفۀ شهرداری است که در چنین اماکن عمومی دوربین نصب کند که باید انجام شود، اما اگر در راستای خدمات خاص در این مجموعه است، باید در مورد آن بحث شود.

بابایی نیز بیان کرد: با توجه به اینکه قرارداد پارکینگ پارک مادر با بخش خصوصی، یک سال دیگر ادامه دارد، پیشنهاد می‌کنم تصمیم‌گیری در این مورد را به هیئت‌مدیرۀ پارک واگذار کنید که سال آینده طرح خود در این زمینه را به شورا ارائه دهند و تصمیم‌گیری شود.

سپس، ایرانمنش با تأکید بر اینکه شهرداری یک ارگان خدمت‌رسان است و خیلی از خدماتی که شهرداری می‌دهد وظیفۀ این نهاد است، یادآور شد: هزینۀ یک‌سری خدمات در عوارضی که شهرداری می‌گیرد، مستتر است و تأمین پارکینگ فضاهای عمومی مثل پارک‌ها هم شامل این موارد است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز با اشاره به اینکه حضور مردم در پارک «مادر» حتی در زمستان‌ هم آنقدر زیاد است که پارکینگ آن در ساعت‌هایی همیشه مملو از خودرو است، خاطرنشان کرد: طبق تجربه‌ای که دارم، یک روز که نیروی بخش خصوصی در پارکینگ حضور نداشت، مجبور شدیم از پلیس راهنمایی و رانندگی برای ساماندهی ورود و خروج خودروها در پارکینگ کمک بگیریم.

مداح افزود: پارکینگ پارک «مادر» چه رایگان باشد و چه هزینه دریافت شود، حتماً نیاز به حداقل دو نیرو دارد.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز تصریح کرد: متأسفانه هیچ نظارتی بر پارکینگ‌هایی که شهرداری اجاره می‌دهد، وجود ندارد؛ یک مبلغ جزئی به شهرداری داده می‌شود و هرطور می‌خواهند از مردم پول می‌گیرند.

درنهایت موضوع رایگان بودن پارکینگ‌های پارک مادر در سال‌های آینده، پس از پایان قراداد کنونی و تأمین امنیت ازطریق نصب دوربین توسط شهرداری، رأی کافی نیاورد.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به جلسۀ مشترک این کمیسیون با کمیسیون خدمات‌ شهری شورا، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در این جلسه بررسی شد، درخصوص مدیریت پارک‌ها بود که پارک‌های شش‌گانه و هیئت مدیرۀ آنها مشخص شده‌اند و درخصوص بقیۀ وظایفی که در پارک رقم می‌خورد، قرار شد بنا به نیازی که احساس می‌شود، ازطریق هیئت مدیره به مدیر پارک واگذار شود و اگر نیازی به واگذاری نیست، خود هیئت‌مدیره در ارتباط با پارک‌ها تصمیم بگیرند.

بابایی ادامه داد: هیئت‌مدیرۀ پارک‌ها متشکل از پنج عضو شامل معاون خدمات‌شهری شهردار، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، شهردار منطقه و مدیر پارکی که توسط چهار عضو دیگر انتخاب می‌شود، است.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به لزوم تشکیل جلسۀ فوق‌العاده کمیسیون درخصوص بررسی تبصره‌های بودجۀ سال 1401 شهرداری، خاطرنشان کرد: این جلسه چهارشنبه هفتۀ جاری تشکیل می‌شود و از شهرداری می‌خواهیم در ارتباط با نحوۀ اجرای تبصره‌های بودجۀ سال 1401 توضیحی به شورا بدهند؛ اگر نحوۀ اجرای تبصره‌ها موثر بوده که یعنی ما به هدف خود رسیده‌ایم و اگر جایی نیاز به رفع ایراد است، در بودجۀ سال 1402 تبصره‌هایی را تصویب کنیم که اثربخشی داشته باشد.

حسین چناریان تصریح کرد: تا امروز که 9 ماه از عملکرد بودجه و مالی شهرداری گذشته، هیچ گزارش شفافی از اجرای تبصره‌های بودجه به شورا نرسیده است.

وی بیان کرد: یک آیین‌نامه‌ای در سال 1400 راجع به تقسیط جرایم تصویب کردیم که در هیئت تطبیق به آن ایراد گرفته شده و به هیئت حل اختلاف ارجاع شد؛ از بهمن‌ماه سال گذشته این مصوبه هنوز تعیین‌تکلیف نشده و تعیین‌تکلیف سریع‌تر آن به شهروندان کمک می‌کند.

سپس، ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با اشاره به ارسال صورت‌‌جلسات کارگروه شورای ترافیک استان به کمیسیون، خاطرنشان کرد: در این صورت‌جلسات بر ضرورت همکاری شهرداری در چند موضوع به‌خصوص در مورد نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف تأکید شده بود.

وی افزود: قبلاً براساس گزارشی که داده شد، برخی از این نقاط حادثه‌خیز اصلاح شد و بقیه هم باید در اسرع وقت پیگیری و مرتفع شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: با توجه به حادثۀ تصادف دلخراشی که هفتۀ گذشته در جادۀ آرامستان جدید رخ داد، باید دو بانده شدن مسیر دسترسی به آرامستان جدید در دستور کار شهرداری قرار گیرد که البته در زمینۀ اعتبارات، مشکلاتی وجود دارد.

ایرانمنش افزود: در کمیسیون مصوب شد شهرداری مطالعات دو بانده شدن مسیر آرامستان جدید را آغاز کند و در بودجۀ سال آینده هم ردیفی برای این منظور گذاشته شود تا شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه هزینه زیادی دارد و با توجه به اهمیت و ضرورت آن و اینکه اعتبارات داخلی شهرداری کفایت نمی‌کند، نیاز به اعتبارت دولتی وجود دارد که از استانداری می‌خواهیم کمک کند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که در صورت‌جلسات کارگروه شورای ترافیک استان تأکید شده، لزوم تعیین‌تکلیف و آغاز احداث تقاطع غیرهم‌سطح در سه‌راهی «شرف‌آباد» و سه‌راهی «سیلو» تا پایان سال است تا گره ترافیکی مهم در این دو نقطه از شهر باز شود.

ایرانمنش با اشاره به دریافت دو نامه در ارتباط با نرخ کرایه سرویس‌های مدارس و تاکسی‌های درون‌شهری، بیان کرد: در ارتباط با حق‌الزحمۀ رانندگان سرویس‌های مدارس، مشکلاتی بود که مرتفع شده و اکنون می‌توانند کرایه‌ها را از مدارس دریافت کنند.

وی ادامه داد: تعدادی از رانندگان تاکسی‌های درون‌شهری، با توجه به افزایش تورم، متقاضی افزایش کرایه‌ها بودند که قرار شد شهرداری این موضوع را پیگیری کند و با توجه به اینکه در پایان سال قرار داریم، افزایش نرخ کرایه برای سال آینده را بررسی کرده و پیشنهاد دهد تا از ابتدای سال آینده تعیین‌تکلیف شود؛ چون معمولاً نرخ جدید کرایه تاکسی در خرداد یا تیرماه سال بعد اعلام می‌شد.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، ضمن دعوت از مردم و اعضای شورا برای حضور در مراسم تشییع شهدای گمنام شهر کرمان که فردا ساعت 9 صبح از چهارراه «سمیه» برگزار می‌شود، افزود: ساعت 11 فردا نیز این شهدا در چهار نقطۀ سطح شهر، تدفین می‌شوند.

محمدامین شمسی، بیان کرد: در کمیسیون گردشگری، به موضوع احیای محورهای گردشگری بلوار «22 بهمن»، «قلعه محمود» و گلزار شهدا پرداخته شد.

وی افزود: در جنگل قائم(عج) در حال حاضر، اقداماتی برای سالگرد انجام شده و در حال انجام است؛ ازجمله تأمین روشنایی، آب و گاز و همۀ مسئولیت‌ها بر عهدۀ شهرداری گذاشته شده است.

سپس، شمسی، به‌عنوان نایب‌رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا با اشاره به پرداختن به موضوع پارکینگ‌ها در چند جلسۀ این کمیسیون، خاطرنشان کرد: قرار شد شهرداری پیشنهادهای خود را برای ساماندهی پارکینگ‌های سطح شهر بیاورد؛ در برخی شهرها متولی قیمت‌گذاری پارکینگ‌های خصوصی، شهرداری و شورای شهر است؛ اما در کرمان این‌طور نیست که قرار شد جلسه‌ای با اصناف برای قیمت‌گذاری پارکینگ‌های خصوصی گذاشته شود.

سپس، نادری، رییس شورا بیان کرد: شهرداری در زمینۀ برگزاری مراسم سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، اقدامات زیادی انجام داده و هزینۀ زیادی صرف شده، خدمات شهرداری کاملاً مشهود است و برای زحماتی که کشیده شده، تشکر می‌کنیم.

سپس، امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا با اشاره به بررسی گزارش مسئول کمیسیون ماده 100 شهرداری درخصوص تخلفات ارجاعی متعدد به کمیسیون در رابطه با ساختمان‌های صالح‌المهدی و الماس‌مال، تصریح کرد: این دو موضوع که در سال‌های گذشته مسکوت مانده بود، در حال حاضر در مرحلۀ کارشناسی میزان تخلفات است و تصمیم کمیسیون این بود که به‌صورت هفتگی پیگیری شوند.

وی ادامه داد: همچنین مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری، گزارشی از اقدامات شهرداری درخصوص ساختمان‌های ناایمن به کمیسیون حقوقی ارائه کرد؛ براساس این گزارش، کارهایی درخصوص شناسایی ساختمان‌های ناایمن انجام شده، اما با توجه به اینکه در برخی حوزه‌ها آن‌چنان که باید، اتفاقی نیفتاده، مقرر شد مدیریت بحران شهرداری، وظایف بخش‌های مختلف شهرداری را در این مورد، مشخص و میزان پیشرفت را اعلام کند.

رییس کمیسیون حقوقی شورا، همچنین ضمن تشکر ویژه از شهرداری بابت اقداماتی که در رسیدگی به مسایل زائران انجام داده، خاطرنشان کرد: اینکه معمولاً گفته می‌شود چرا شهرداری برخی کارها را برای روزهای آخر گذاشته، به‌دلیل کارهای متعددی است که ازسوی نهادهای دیگر در این ایام به شهرداری تکلیف می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری از ابتدای مهرماه به مسایل سالگرد ورود کرده‌ و در زمینۀ دسترسی‌های محلی در گلزار و امور زیرساختی، ازجمله آتش‌نشانی و فیبر نوری، کارهای مهمی انجام شده که شاید به چشم نیاید.

رییس کمیسیون حقوقی شورا یادآور شد: همزمان با امور مربوط به مراسم سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، چهار منطقۀ شهرداری درگیر تدفین شهدای گمنام شدند که کار جهادی و مضاعفی انجام شده و جای تشکر ویژه دارد.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا، در ارتباط با موضوع ساماندهی پارکینگ‌ها که شمسی به آن پرداخته بود، خاطرنشان کرد: اینکه پارکینگ‌ها ساماندهی شوند، مهم است، اما نرخ‌گذاری پارکینگ‌هایی که پروانۀ کسب از اتحادیه‌های صنفی دارند، زیر نظر کمیسیون نظارت است و ما نمی‌توانیم برای آنها تعیین‌تکلیف کنیم.

مویدی بیان کرد: برای خرید رنگ، قرار شد مناطق به‌صورت متمرکز اقدام کنند تا رنگ موردنیاز مناطق با کیفیت و قیمت بهتری خریداری شود.

سپس، کمساری، نایب‌رییس شورا با اشاره به جلسۀ روز گذشتۀ شورای اداری استان درخصوص برگزاری مراسم سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی ، خاطرنشان کرد: کارها تقسیم شده، اسکان زائران به عهدۀ کمیتۀ مردمی سالگرد است و اسکان روزانۀ 100 هزار نفر در شهر کرمان با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، مدارس و مکان‌های موجود در سازمان‌ها، پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: درست است که شهرداری در حوزۀ اسکان، مسئولیتی ندارد، اما هرجا دانشگاه‌ها و اداره‌ها در آماده‌سازی فضای سبز و برخی کارهای عمرانی نیاز داشتند، شهرداری کمک کرده است.

نایب‌رییس شورا افزود: در زمینۀ موکب‌ها نیز مسئولیت با کمیتۀ زیرمجموعۀ مکتب حاج‌قاسم است که شهرداری در این مورد هم همکاری می‌کند.

کمساری خاطرنشان کرد: در جلسۀ دیروز شورای اداری استان، از شهرداری بابت آماده‌سازی فضای گلزار شهدا، عملیات عمرانی و پاک‌سازی جنگل و تنظیف و سایر اقدامات تشکر و از شهروندان تقاضا شد در حفظ این محدوده تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در زمینۀ دسترسی‌ها و حمل‌ونقل گلزار شهدا، کارهای خوبی انجام شده، از تمام نیروهای شهرداری که از دوماه پیش، کار عملیاتی آماده‌سازی مراسم سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی را شروع کرده‌اند و تا 10 روز بعد از مراسم هم فعالیت خواهند داشت، تشکر کرد.

سپس، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، خاطرنشان کرد: در پایان مراسم سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، گزارش کاملی از اقدامات و هزینه‌های انجام‌شده توسط شهرداری را به شورا ارائه خواهیم کرد.

امیرمداح، درخصوص درآمدها و هزینه‌های شهرداری در پایان سال 1401، تصریح کرد: آنچه ما در ابتدای سال به‌عنوان بودجۀ 1401 پیش‌بینی کردیم، با آنچه امروز در بازار اتفاق افتاده، بسیار متفاوت است؛ بسیاری از هزینه‌های ما نسبت به پیش‌بینی بودجه، دقیقاً دو برابر شده است.

وی ادامه داد: شرایط برای شهرداری بسیار سخت شده؛ در خریدهای نقدی هم به مشکل اساسی خورده‌ایم؛ در بسیاری از فاکتورها قید می‌شود باید در ساعت اداری پرداخت شود؛ درحالی‌که تا روال کار اداری انجام شود و به خرید برسد، ساعت اداری تمام می‌شود و بسیاری از فاکتورها باطل می‌شود؛ در شرایط ویژه و دشواری هستیم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان بیان کرد: هدف‌گذاری ما برای تحقق همان 2360 میلیارد تومان بودجه است که امیدواریم 2000 میلیارد تومان آن محقق شود.

امیرمداح خاطرنشان کرد: شورای محترم تا الآن برای تحقق درآمدهای شهرداری کمک کرده و خواهشمندیم در مدت باقی‌مانده از سال‌جاری هم مواردی را که به درآمدزایی شهرداری مربوط می‌شود، با سرعت پیگیری کنند که با اطمینان بیشتری بتوانیم برنامه‌ها را اجرا کنیم.

در انتهای این نشست، امینی‌زاده، ضمن تشکر از مجموعۀ اداری شورای اسلامی شهر در استقرار سامانۀ شفافیت شورا یادآور شد: با استقرار سامانۀ شفافیت شورای اسلامی شهر، مصوبات شورا بلافاصله پس از تصویب در جلسۀ عمومی، به هیئت تطبیق ارسال می‌شود؛ درحالی‌که پیش از این، معمولاً یک هفته فاصله می‌افتاد؛ با حل این مشکل، پیگیری امور مردم و شهرداری تسریع می‌شود.