رییس شورای اسلامی شهر کرمان:

از دستگاه قضایی می خواهیم با عاملان اغتشاشات اخیر عادلانه و قاطعانه برخورد کند

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت:از دستگاه قضایی می خواهیم با عاملان اغتشاشات اخیر عادلانه و قاطعانه برخورد کند.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در نشست شورای عمومی شهر کرمان ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای بسیجی،افزود: هر روز روز بسیج است و امیدورایم روزی برسد تا ویرانی‌ها به آبادانی و باطل‌ها به حق تبدیل شود.

علیرضا نادری ضمن ابراز خرسندی از پیروزی غرور آفرین تیم ملی فوتبال کشورمان، آن را مایه مباهات و شادی دل مردم عنوان کرد.

وی از دستگاه قضا خواست تا با عاملان اغتشاشات اخیر عادلانه و قاطعانه و متناسب با جرائمی که افراد مرتکب می شوند،برخورد کند.

نادری برخورد قاطعانه با اغتشاشگران و آشوبگران را عاملی بازدارنده و عبرت آموز عنوان و تصریح کرد:از قوه قضائیه،نیروهای نظامی و انتظامی می خواهیم که اجازه آسیب زدن به جان و مال مردم و هتک حرمت مقدسات و تخریب اموال عمومی را به هیچکس ندهند و با عاملان آن برخورد قاطع نمایند.

وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی دستگاه قضا تامین امنیت و آرامش شهروندان است،اظهار داشت:در این برهه خطیر،وظیفه دستگاه قضایی صیانت از امنیت اجتماعی و برخورد قاطع و مقتدرانه با اغتشاشگران و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی جامعه است.

نادری با اشاره به اینکه قوه قضائیه،نیروهای نظامی، انتظامی و بسیج در این زمینه تا کنون صبورانه عمل کرده اند و در مسیر حفظ جان و مال مردم و تامین امنیت جامعه شهید داده اند،گفت:ملت ولایت مدار ایران همواره در برابر توطئه های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی با بصیرت،هوشیاری،همدلی و اتحاد عمل کرده اند و این مسئله را بارها و بارها ثابت کرده اند و قانون هم باید تمام و کمال برای برخورد با متخلفین در اغتشاشات اخیر اجرا شود.

در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر کرمان و رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، ایرادات هیأت تطبیق را بیان و به موضوع تهاتر ملک مؤسسه ملل به‌منظور پرداخت بدهی دانشگاه علوم پزشکی به شهرداری کرمان، اشاره کرد.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه این مصوبه چندین‌بار مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: آخرین ایراد گرفته‌شده، مبتنی بر وجود ابهام در مصوبه اعلام، و تأکید شده تا برای ارایه توضیحات بیشتر، نماینده شهرداری در جلسه حضور داشته باشد.

وی افزود: طبق استعلام انجام‌شده درخصوص مصوبه مذکور، از شورای شهر خواسته شده تا زمان تعیین‌تکلیف، از اجرای مصوبه جلوگیری کند.

امینی‌زاده تأکید کرد: این مصوبه مغایرت قانونی ندارد، اما برای تعیین‌تکلیف نیاز است به شهرداری ابلاغ شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز، با اشاره به اینکه درخصوص این مصوبه، طبق نظر هیأت تطبیق، در جلسه مدنظر شرکت کردیم، گفت: مقرر شد با نظر معاون امور هماهنگی استاندار و با موافقت فرماندار، این موضوع پیگیری شود.

حسین چناریان افزود: با تأیید این موضوع ازسوی فرماندار، باید کار به همان روال انجام می‌شد؛ بنابراین، عنوان مناسب تشخیص داده شده و این مصوبه نباید برگشت می‌خورد.

وی با بیان اینکه موضوع تهاتر بدهی‌های علوم پزشکی و شهرداری در حضور معاون استاندار مطرح شده و استانداری نیز پیگیر آن بوده است، افزود: اصل تهاتر، قانونی و بر مبنای بودجه ۱۳۹۹ بوده است؛ بنابراین، ایراد گرفته‌شده ازسوی هیأت تطبیق، قابل توجیه نیست؛ چراکه به استناد مکاتبه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مصوبه مورد تأیید قرار گرفته است.

در ادامه و در اعلام گزارش مصوبات کمیسیون‌ها، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، به چند مورد اصلاحیه بودجه اشاره کرد.

محمد امینی‌زاده افزود: طبق سیاست‌های اجرایی شهرداری، معاونت خدمات‌شهری برای اصلاحیه بودجه در ردیف‌های مرتبط با خدمات‌شهری درخواستی را به شورا ارایه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده ۸ میلیارد و ۵۰۰  میلیون تومان از بودجه مصوب آرامستان «بهشت کریمان»، کسر، و به دو ردیف بودجه ساماندهی آرامستان «صاحب‌الزمان(عج)» اضافه شود.

امینی‌زاده، با بیان اینکه با این اقدام، مبلغ مصوب برای آرامستان «صاحب‌الزمان(عج)»، به 10 میلیارد تومان افزایش می‌یابد، ادامه داد: برای ساماندهی آرامستان «صاحب‌الزمان(عج)»، چهار ردیف بودجه مشخص شده و این مبلغ در چهار ردیف هزینه می‌شود.

وی پیشنهاد شهرداری برای تخصیص این میزان بودجه را شامل حصار‌کشی مجموعه گلزار شهدا، خاک‌برداری قطعه «صالحین»، ممیزی قبور آرامستان «صاحب‌الزمان(عج)»، احداث قبور طبقاتی و احداث دیوار اطراف میدان «شهید ابو‌مهدی‌المهندس» ذکر کرد.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، با اشاره به اینکه هرچند ایجاد حصار اطراف گلزار شهدا، طبق مصوبه شورای تأمین استان است، اما فضای نازیبایی را ایجاد می‌کند، گفت: با ایجاد حصار به‌صورت دائمی،موافق نیستم و نصب داربست کافی به نظر می رسد.

امینی‌زاده افزود: درخصوص اینکه آیا شورای تأمین، طبق قانون مصوب کرده یا خیر، جای سوال دارد و اگر به شهرداری امر کرده؛ باید هزینه آن را نیز تأمین کند و برای اجرا، مصوبه شورا نیز وجود داشته باشد.

وی، حصارکشی فلزی دائمی گلزار شهدا را مورد مخالفت قرار داد و گفت: با تأمین امنیت زائران مخالف نیستم، اما شهرداری باید برای این اقدام، یک میلیارد تومان هزینه کند؛ ضمن اینکه با شیوه تأمین امنیت مخالفم.

در ادامه، سیدمحمد‌صادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی و شفافیت شورا، با تأکید بر اینکه ما به‌عنوان نمایندگان مردم شهر، باید نظر مردم را لحاظ کنیم، گفت: هرچند لازم است مصوبه شورای تأمین اجرا شود، اما نسبت به نظر شورای شهر نباید بی‌توجهی شود؛ بنابراین، صلاح می‌دانم که شهردار نظر اعضای شورای شهر را بگیرد و بدنه مردمی را با خود همراه کند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز، با تأکید بر اینکه در شرایط موجود، مسئولیت اداره و مدیریت گلزار شهدا با شهرداری است و در حال حاضر موضوع امنیتی پیش آمده و چنین مسئولیتی به شهرداری سپرده شده است، گفت: طبق مصوبه شورای تأمین، فراهم‌آوردن امنیت فیزیکی محیط، با شهرداری است.

چناریان یادآور شد: طبق صورت‌جلسه‌ای با موضوع بازسازی گلزار شهدا، این وظیفه برعهده شهرداری گذاشته شده و شهرداری متولی اصلی آن است.

وی با اشاره بر اینکه کشور ما در شرایط خاص امنیتی قرار دارد، ادامه داد: حفظ جان مردم برای ما مهم است؛ بنابراین، وظیفه داریم طبق مسئولیت، به درخواست شورای تأمین استان عمل کنیم و با انجام حصارکشی، امنیت فیزیکی گلزار شهدا را طبق مصوبه شورای تأمین، انجام دهیم.

چناریان تأکید کرد: هیچ مرجع و مقامی حق لغو مصوبه شورای تأمین را ندارد؛ چراکه دستور آن برای هر نهاد دولتی و غیردولتی، لازم‌الاجراست و نادیده‌گرفتن آن، عواقبی دربر دارد.

وی تصریح کرد: مصوبه باید اجرا شود و تنها مرجعی که می‌تواند در مورد آن تصمیم بگیرد و آن را تغییر دهد، مقام معظم رهبری است.

چناریان، بر داشتن رویکرد تعاملی اعضای شورا و هماهنگی با دستگاه‌های دیگر و اصلاح آن در درون سیستم و شهرداری تأکید کرد.

در ادامه، محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: بررسی موضوعات امنیتی، تخصص شورای شهر نیست و شورا تنها می‌تواند در یک جلسه تعاملی و هم‌اندیشی، نظر خود را ارائه دهد.

شهردار کرمان نیز در خصوص لزوم اجرای مصوبه شورای تأمین برای حصارکشی گلزار شهدا، گفت: شورای تأمین در شرایط غیرعادی کشور، دستوراتی را به نهادها ارسال می‌کند و در ازای آن، برای ترک فعل محکومیت قضایی گذاشته است.

سعید شعرباف، با بیان اینکه این شورای تأمین موارد امنیتی را دنبال می‌کند، ادامه داد: در صورتی‌که این شورا به هر دلیلی تشخیص دهد که شرایط کشور اضطراری است، به صراحت تعیین‌تکلیف می‌کند و هیچ سازِکار قانونی مبنی بر اینکه دستور انجام بشود یا نشود، وجود ندارد؛ چراکه این دستور نه‌تنها برای شهرداری، بلکه برای بقیه نهادها لازم‌الاجراست.

وی، نهایت عمل‌‌کردن و عمل‌نکردن به دستور شورای تأمین را مبتنی بر حکم قضایی دانست و تصریح کرد: شورای تأمین حتی در مواردی که خود شهرداری هم حضور ندارد، باتوجه به شرایط کشور، تصمیم می‌گیرد و دستور آن قطعی است.

شهردار کرمان، با اشاره به اینکه نصب داربست به دلیل اینکه هرسال باید تکرار شود و با هزینه یک بار حصارکشی تقریباً برابری می‌کند، افزود: این اقدام به صلاح نیست.

شعرباف ادامه داد: شهرداری مانند سال گذشته بعضی از موارد ناایمن را بررسی و اصلاح می‌کند که از جمله آن اختلاف ارتفاع است که سال گذشته آن را با داربست پوشش داد.

وی، با تأکید بر اینکه حصار‌کشی گلزار شهدا با این حجم و رقم در شرایط امنیتی کشور قابل توجیه است، گفت: گلزار شهدا تحویل شهرداری شده و نیاز است برای امنیت فیزیکی آن کاری انجام شود؛ در غیر این‌صورت اگر اتفاقی بیافتد، شهرداری باید پاسخگو باشد؛ بنابراین، این موضوع باید مورد تصویب قرار گیرد.

شهردار کرمان افزود: برای روشن‌شدن جایگاه حقوقی شورای تأمین و نسبت آن با قانون و پاسخگویی در مقابل سازِکارهای قانونی، باید جلسه‌ای برگزار و این موضوع در وقت دیگری بررسی شود.

سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان هم، به بررسی دو جنبه فنی و حقوقی این مصوبه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه درخصوص گلزار شهدا و آرامستان «صاحب‌الزمان(عج)» وظیفه قانونی شهرداری مشخص است، گفت: اما تصمیماتی گرفته می‌شود که اختیار شورا در آن معلوم نیست و این نقطه ایراد است.

وی ادامه داد: مصوبه شورای تأمین، جایگاه قانونی دارد و اگر تکلیف کرده، شهرداری باید انجام دهد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز، مصوبه را لازم‌الاجرا دانست و گفت: در صورت وجود ابهام درخصوص اینکه مصوبه برای شهرداری لازم‌الاجراست یا خیر، نیاز است بیشتر بررسی شود.

علیرضا نادری، با اشاره به زمان محدود برای اجرای کار افزود: اگر کاری انجام نشود، ترک فعل محسوب شده و مجازات در پی دارد.

عشرت کردستانی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز، ضمن اعلام موافقت با تأمین امنیت گلزار شهدا، گفت: با حصار دائمی مخالفم؛ چراکه ممکن است مورد اعتراض مردم قرار گیرد و منظر گلزار شهدا را تحت تأثیر قرار دهد.

در ادامه، شهردار کرمان با بیان اینکه یک تیم تخصصی از پنج نهاد امنیتی، این موضوع را  بررسی کرده‌اند، گفت: حصار‌کشی گلزار شهدا به شهرداری ابلاغ شده است؛ بنابراین، نباید وقت را هدر داد.

شعرباف، با بیان اینکه جزییات مصوبه شورای تأمین به شورا ارسال می‌شود، تأکید کرد: از شورا می‌خواهم برای انتقال ردیف بودجه به منظور حصارکشی گلزار شهدا، اجازه لازم  داده شود و کیفیت اجرایی در جلسه دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه، درخصوص این مصوبه با توجه به نظر اعضای شورا و شهردار، برای رأی‌گیری مجدد به منظور جابه‌جایی بودجه موافقت شد. بر این اساس، اعضای شورا با کسر مبلغ 8 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بودجه آرامستان «بهشت کریمان» و اختصاص آن برای ساماندهی آرامستان «صاحب‌الزمان(عج)» و حصارکشی گلزار شهدا، موافقت کردند.

منشی شورای اسلامی شهر کرمان همچنین به درخواست اصلاحیه بودجه برای اجرای طرح اصلاح هواخوری زندان اشاره کرد و گفت: برای این منظور از ردیف خرید ماشین‌آلات، مبلغی کسر و برای اجرای طرح تأمین حفاظتی و مسقف‌کردن هواخوری زندان اختصاص می‌یابد.

امینی‌زاده گفت: با توجه به اینکه در این پروژه، شرکتی برای مناقصه شرکت نکرده است، این اقدام توسط شهرداری به‌صورت امانی یا توسط اداره‌کل زندان‌ها انجام می‌شود.

وی در ادامه، به مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اشاره کرد و گفت: به‌منظور تأمین کرایه لوازم و ابزارهای مختلف برای اجرای جشن‌ها و  مناسب‌های مختلف، مبلغی از برنامه‌های مدیریت محلی کسر و به این منظور اختصاص می‌یابد.

وی همچنین به نامه شهرداری، مبنی بر تأمین بودجه برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای اهدای جوایز اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجاکه ردیف اهدای جوایز‌ در شهرداری مرکز پایدار شده و  متولی اجرای برنامه‌های فرهنگی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است، از شورای شهر خواسته شده با اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، از محل ردیف هدایا از بودجه شهرداری کسر شود و در اختیار این سازمان قرار گیرد.

منشی شورا ادامه داد: شورای شهر با این شرط که مبلغ در حوزه فرهنگی و اجتماعی و به‌صورت همگانی و عمومی هزینه و گزارش عملکرد آن به شورا ارایه شود، موافقت کرده است.

امینی‌زاده همچنین پیشنهاد شهرداری برای جابه‌جایی ردیف بودجه به‌منظور کمک به سازمان‌های مردم‌نهاد را نیز ازجمله مصوبات مورد بررسی ذکر کرد و گفت: پیشنهاد شده مبلغ ۶ میلیارد ریال از محل خرید تجهیزات حمل‌و‌نقل عمومی کسر و به سازمان‌های مردم‌نهاد اضافه شود که تأکید شده این هزینه برای سرویس‌دهی به کودکان استثنایی درنظر گرفته شود.

در این خصوص عضو شورای اسلامی شهر کرمان، بر کمک به مجموعه‌های مردمی مشخص ‌شده، هدف‌گذاری و جلوگیری از پراکنده‌کاری تأکید کرد.

سیدمحمد موسوی، با اشاره به گفته نماینده آموزش و پرورش استثنایی مبنی بر مشکل رفت‌و‌آمد و تحصیل کودکان معلول، گفت: سال‌های گذشته چنین روالی وجود نداشته و متولی اصلی، سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی است.

وی با بیان اینکه شهرداری، بنگاه خیریه نیست، تصریح کرد: شهرداری موظف است برای مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان و انجام کارهای عمرانی، هزینه کند.

موسوی ادامه داد: ممکن است در سال‌های آینده پاسخگوی این نیاز  نباشیم و تعهدی هم برای شهرداری ایجاد کرده باشیم.

در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر کرمان، با تأکید بر حمایت از حقوق معلولان، گفت: با شرط استفاده کودکان محروم و استثنایی از خدمات حمل‌و‌نقل عمومی و مشخص‌شدن نوع خدمات ارایه‌شده، با این درخواست موافقت می‌شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز گفت: شهرداری برای فضا‌سازی، مناسب‌سازی و حمل‌و‌نقل عمومی، وظایفی دارد و با توجه به اینکه اغلب کودکان معلول و استثنایی، محروم و کم‌بضاعت هستند، نیاز است به آن‌ها کمک شود.

چناریان ادامه داد: در راستای ادامه خدمات در سال‌های آینده، باید بررسی کامل انجام شود و اگر دستگاه‌های دیگر نیز در این خصوص وظیفه‌ای بر عهده دارند، این موضوع مدنظر قرار گیرد.

امینی‌زاده همچنین در اختیار قرار گرفتن ملک‌ واقع در جنب پارک «انقلاب» را نیز ازجمله موارد مطرح‌شده ازسوی شهرداری ذکر کرد و گفت: با توجه به نیاز شهرداری به مکان‌های فرهنگی، در کمیسیون حقوقی موافقت شد تا ملک مدنظر در اختیار سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: درخصوص مکان‌های فرهنگی با کمبود مواجه هستیم؛ بنابراین، در اختیار قراردادن مکان مدنظر به شورای اسلامی استان، اولویت نیست و با توجه به مجاورت ملک مذکور در نزدیکی دو قلعه مهم تاریخی، بهتر است این مکان به کارهای فرهنگی اختصاص پیدا کند.

همچنین درخصوص قراردادهای تنظیف و جمع‌آوری زباله با انتخاب پیمانکار در مناقصه‌ها و با درنظر گرفتن شرایط فعلی، با ترک تشریفات تا سقف مبلغ و اختیارات شورای شهر نیز موافقت شد.

در ادامه این جلسه، منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، ضمن ابراز تأسف از درگذشت «زهرا لری»، عضو پیشین شورای اسلامی شهر، به شروع اقدامات شهرداری درخصوص «قلعه‌محمود» اشاره و بر لزوم داشتن پیوست‌های اجتماعی این پروژه و هماهنگی هرچه بیشتر با شورای شهر تأکید کرد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز، بر ثبت اطلاعات مدنظر وزارت کشور درخصوص نیروی انسانی شاغل در شهرداری در سامانه مدنظر تأکید کرد‌ و این اقدام را مبتنی بر قانون استخدام کشوری دانست.

چناریان، با اعلام اینکه بار مالی این زیرساخت برعهده دولت است، تأکید کرد:  شهرداری برای فراهم‌کردن این بستر می‌تواند از وزارت کشور تأمین اعتبار کند.