رئیس شورای اسلامی شهر کرمان عنوان کرد:

آبادانی شهر و رضایتمندی شهروندان در گرو وصول درآمدهای  شهرداری است

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به اینکه آبادانی شهر و رفاه شهروندان در گرو وصول درآمدهای شهرداری است،گفت: پرداخت به موقع عوارض نقش بسزایی در عمران و آبادانی  شهر دارد.  

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.                                           

علیرضا نادری در نشست شورای عمومی افزود: شهرداری سازمانی مردم نهاد است که وظیفه تامین خدمات و نیازهای شهروندان را بر عهده دارد و به استناد قانون بایستی هزینه خدمات انجام شده را در قالب عوارض از ساکنان حقیقی و حقوقی هر شهر دریافت کند. 
وی ادامه داد: رفاه شهروندان در گرو وصول درآمدهای شهرداری است و زیربنای تمام درآمدهای شهرداری عوارض است و در صورت وصول عوارض رفاه شهروندان نیز کسب می‌شود.
نادری دریافت بهینه و به موقع عوارض را باعث بالا بردن کیفیت زندگی در محیط‌های شهری و فراهم کننده امکانات و ارائه دهنده خدمات عمومی دانست و تصریح کرد: اطلاع‌رسانی از هزینه‌های مربوط به عوارض باعث آگاهی و روشن شدن چگونگی استفاده شهرداری از عوارض برای خدمات دهی به شهروندان خواهد شد.
وی افزود: پرداخت به موقع عوارض نقش موثری در عمران و آبادانی شهر دارد و در صورت پرداخت عوارض توسط مردم، شهرداری با مشکل مالی مواجه نمی‌شود و چنانچه ارتباط دو سویه بین مردم و شهرداری حفظ شود مسایل مربوط به شهر نیز برطرف می شود.

در این نشست موضوع عوارض پسماند اصناف شهر کرمان که در کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا به آن پرداخته شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.  

 

 نادری،در این خصوص گفت: امسال هیچ تغییری جز اصلاح ریالی و منطقی فرمول عوارض اصناف و پسماند انجام نشده و واقعی شدن میزان پسماند اتفاق افتاده که اصناف به آن اعتراض دارند؛ هرچند در مصوبه هم آمده که محاسبات در سال آینده باید به‌صورت منطقی انجام شود.

 محمد امینی‌زاده، منشی شورا،نیز در این نشست اظهار داشت:در راستای موضوع شفافیت و تکریم مراجعان شهرداری  و حفظ حقوق مردم و نظارت مردم بر عملکرد شهرداری و عوارض پرداختی شهروندان،واحدهای مختلف شهرداری کرمان که از شهروندان هرگونه دریافتی دارند مکلف هستند از نیمه آبان ماه صورت ریز محاسبات عوارض  محتلف از جمله ساخت و ساز، نوسازی ، تفکیک و ارزش افزوده به صورت مکتوب و با توضیحات کامل و نحوه محاسبه و مستند قانونی دریافت مربوطه (بند یا ماده مصوبه مورد استناد)، بدون درخواست مراجعان، به همه شهروندان ارائه نمایند.  

 وی با اشاره به درخواست اصناف از شورا درخصوص کاهش مبلغ عوارض پسماند اصناف شهر کرمان، گفت: مصوبۀ کمیسیون بودجه این است که عوارض پسماند واحدهای صنفی و غیرصنفی در سال ۱۴۰۱ با اِعمال ۷۵ درصد تخفیف، محاسبه و اخذ شود و مبلغ عوارض برای سال آینده، بررسی شده و پیشنهاد مناسب به شورا ارائه شود که در کمیسیون تصویب شد.

در این خصوص، سیدمحمد موسوی، با اشاره به اینکه در زمان تصویب عوارض اصناف برای سال ۱۴۰۱ نیز درخصوص چگونگی محاسبۀ زبالۀ تولیدشده و متراژ واحد صنفی بحث بود، خاطرنشان کرد: درنهایت نرخ عوارض سال‌جاری را براساس دو آیتم محاسبه کردند؛ طبق متراژی که اتاق اصناف ارائه داد و طبق دستورالعمل وزارت کشور که سال‌های گذشته ابلاغ شده بود و قرار بود سال ۱۴۰۱ اِعمال شود که میانگینی گرفته شد و در مورد آن اختلاف بود.

وی ادامه داد: شهرداری پیش از این، عوارض اصناف را براساس درجه یک، دو و سه تقسیم‌بندی می‌کرد، اما با توجه به ضرایبی که برای سال‌جاری اعمال کردند، نرخ عوارض صنفی و عوارض پسماند اصناف به یکباره افزایش زیادی داشته که در جلسه بررسی شد و قطعاً باید در این فرمول و نحوۀ تعیین میزان پسماند اصناف، بازنگری شود.

موسوی افزود: تخفیف عوارض در سال‌جاری به‌عنوان یک مُسکن است، اما ایراد این است که ما میزان و نحوۀ محاسبۀ عوارض را اصلاح نکرده‌ایم و سال آینده مجدداً افزایش چندین برابری خواهد داشت که اصناف ضرر بیشتری خواهند کرد.

در ادامه رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با بیان اینکه عوارض واحدهای صنفی شامل عوارض صنف و عوارض پسماند، محاسبه و سرجمع آن اِعمال می‌شود، افزود: اثر افزایشی عوارض بیشتر ناشی از اِعمال دستورالعمل وزارت کشور بود.

حسین چناریان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ به جهت محدودیت وقت، به اجزای قابل اصلاح فرمول محاسبۀ عوارض توجهی نشد و نهایتاً عوارضی تصویب شد که امروز محل ایراد است.

وی بیان کرد: برای اعمال سهم پسماند در عوارض، ازسوی استانداری پیشنهاد شد که رقم ۱۵۰ تومان محاسبه شود؛ درحالی‌که طبق گفتۀ سازمان مدیریت پسماند شهرداری، جمع‌آوری و دفن یک کیلوگرم پسماند، ۶۵۰ تومان هزینه دارد که افزایش چشم‌گیری در عوارض واحدهای صنفی ایجاد کرده است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا یادآور شد: فرمول محاسبۀ عوارض، جزو اختیارات شوراست و سعی داریم با تلاش شهرداری، این مبلغ را به‌صورت منطقی و عادلانه اصلاح کنیم.

چناریان افزود: ماده دو قانون درآمد اجازه داده شورا، عوارض محلی را تصویب کند که عوارض صنفی هم بخشی از آن است؛ شورا آمادگی دارد مبلغی منطقی را تصویب کند که مورد اعتراض اصناف نباشد و عادلانه و منطقی باشد.

وی تأکید کرد: نرخ عوارض برای سال آینده باید حتماً بررسی و اصلاح شود، اما برای امسال دیگر فرصت نیست.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز با بیان اینکه همۀ ما خواهان شهری تمیز و عاری از آلودگی هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، طبق آمار سازمان مدیریت پسماند، ماهانه ۲۱ میلیارد تومان برای جمع‌آوری، تنظیف و دفن زباله شهر کرمان هزینه می‌شود که رقم قابل توجهی است.

سیدمحمدصادق تقوی افزود: با ضرری که کرونا به اصناف وارد کرد، در سال‌های 1399 و 1400 طبق مصوبۀ شورا، عوارض اصناف، اگر تا مهرماه مراجعه می‌کردند، صفر رد می‌شد.

وی ادامه داد: این را هم باید در نظر بگیریم که هزینه‌های مربوط به جمع‌آوری، تنظیف و دفن زباله شهر کرمان باید با کمک عادلانه و منطقی مردم تأمین شود، وگرنه شهرداری مجبور به فروش منابع خود برای تأمین هزینه‌های تنظیف خواهد شد.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا بیان کرد: باید به مردم اعلام کنیم عوارض پرداختی آنها در چه محل‌هایی هزینه می‌شود که بخش اعظم آن درواقع برای تنظیف شهر هزینه می‌شود.

سپس، عشرت کردستانی در این رابطه بیان کرد: اعمال تخفیف ۷۵ درصدی عوارض، توقعی برای سال آینده و سایر گروه‌ها ایجاد می‌کند که باید ببینیم این توقع را چطور می‌توانیم جواب دهیم؟

وی افزود: با توجه به وضع درآمدی شهرداری، معتقدم تخفیف باید پلکانی، انگیزشی، جزئی و منطقی باشد.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز درخصوص عوارض اصناف تصریح کرد: این درواقع تخفیف نیست؛ در تصویب آن اشتباه محض شده؛ وقتی عوارض کسبه تا ۱۲۰۰ درصد افزایش داده شده، این تخفیف محسوب نمی‌شود؛ من با این مصوبه کاملاً مخالفم؛ عوارض اصناف باید براساس واقعیت پسماند محاسبه شود.

فتح‌الله مویدی، با بیان اینکه عوارض اصناف نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد بیشتر شده است، افزود: عوارض صنفی و عوارض پسماند جداگانه محاسبه می‌شود؛ اصناف تخفیف نمی‌خواهند؛ می‌گویند عوارض را واقعی محاسبه کنید؛ قبلاً اصناف درجه یک، دو و سه داشتیم، الآن همه را حذف کرده‌اند و عدالت رعایت نمی‌شود.

محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا نیز بیان کرد: مسئله این است که وزارت کشور برای عوارض پسماند همۀ اصناف یک فرمول یکسان در نظر گرفته که واقعاً ناعادلانه است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای آن ۷۵ درصد تخفیف که در کمیسیون تصویب کردیم، شرط گذاشتیم که برای سال آینده شهرداری حتماً براساس نوع صنف، متراژ واحد تجاری و محل آن در شهر، عوارض را محاسبه کند تا عادلانه شود.

سپس، کردستانی تأکید کرد: در محاسبۀ عوارض صنفی و پسماند، حتماً کرمان با سایر شهرها مقایسه شود؛ چراکه کرمان پایین‌ترین نرخ عوارض را در مقایسه با شهرهای مشابه خود دارد.

امینی‌زاده نیز خاطرنشان کرد: نرخ عوارض شهر کرمان در سال‌های گذشته، تفاوت قابل توجهی با سایر شهرها داشته و رقم عوارض در سایر شهرها ازجمله شیراز و یزد، چندبرابر کرمان است.

وی تصریح کرد: نکتۀ جالب‌تر این است که درصدی از همان عوارض صنفی پایین نیز به‌عنوان عوارض پسماند پرداخت می‌شده که برای مثال، در سال گذشته، 30 درصد عوارض صنفی به‌عنوان عوارض پسماند پرداخت شده است.

رییس کمیسیون حقوقی شورا تأکید کرد: عوارض پسماند کرمان اصلاً جواب‌گوی هزینه‌های روزانۀ جمع‌آوری، تنظیف و دفن پسماند نیست که در کمیسیون بررسی شد فرمول عوارض صنفی به سمت عادلانه‌شدن حرکت کند که در محاسبۀ عوارض سال‌جاری، حداقل مساحت واحد صنفی و قیمت منطقه‌ای رعایت شده است.

امینی‌زاده یادآور شد: درصد عوارض پسماند هم براساس فرمولی است که وزارت کشور داده و پیشنهاد من پلکانی‌شدن تخفیف عوارض و صرفاً درمورد عوارض پسماند واحدهای صنفی است.

سپس، مصوبۀ کمیسیون مبنی بر اینکه عوارض پسماند واحدهای صنفی و غیرصنفی در سال ۱۴۰۱، با اعمال تخفیف 75 درصد اعمال و اخذ شود، به رأی گذاشته شد که با آن مخالفت شد.

پیشنهاد دیگر مبنی بر اینکه عوارض پسماند واحدهای صنفی و غیرصنفی در سال ۱۴۰۱، تا پایان بهمن‌ماه با ۷۵ درصد تخفیف و تا اسفندماه با تخفیف ۵۰ درصد محاسبه و اخذ شود نیز رأی کافی نیاورد و به پیشنهاد جایگزین به این صورت که تا پایان سال تخفیف ۷۵ درصد اعمال شود نیز چهار رأی موافق داده شد.

سپس، مویدی، بار دیگر با انتقاد از افزایش 1200 درصدی عوارض، تصریح کرد: بر اثر ضرر اصناف در شرایط کرونا، ۲۷۰۰ مغازه در سال گذشته در شهر کرمان لغو پروانه شدند؛ اصناف دچار ضرر زیادی شده‌اند و دولت هیچ حمایتی از اصناف نکرد و در این شرایط اقتصادی هم عوارض چندین برابر شده است.

درنهایت مقرر شد، با توجه به وضعیت اقتصادی اصناف و درجهت حمایت از کسبه و تشویق به پرداخت عوارض محلی و عوارض پسماند اصناف، عوارض پسماند واحدهای صنفی برای سال 1401 تا پایان بهمن‌ماه با تخفیف 75 درصد و اسفندماه با تخفیف 60 درصد محاسبه و اخذ شود.

در ادامۀ این نشست، امینی‌زاده، منشی شورا به نامه‌ای از شهرداری که در کمیسیون فرهنگی مطرح شده اشاره کرد و گفت: درخواست شده مبلغ ۳۰ میلیون تومان جهت کمک به هیئت جانبازان و معلولان برای خرید ویلچر در قالب کمک به مراکز غیردولتی در اختیار این هیئت گذاشته شود که موافقت شد.

وی بیان کرد: یکی از تشکل‌های فرهنگی شهر کرمان با عنوان «مجتمع قرآنی شهید حاج‌قاسم سلیمانی»، درخواست داشته تعدادی از اقلام دست‌دوم شهرداری در انبار تدارکات که امکان بهره‌برداری از آنها نیست، در اختیار این مرکز فرهنگی قرار گیرد.

امینی‌زاده افزود: در کمیسیون فرهنگی به اتفاق آرا موافقت شد که اقلام موردنظر شامل 60 عدد تخت خواب و تشک، 60 عدد صندلی دسته‌دار و شش میز اداری در اختیار این موسسه فرهنگی قرار گیرد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: در دستورالعمل‌های بودجه، یک بند داریم که واگذاری هرگونه اموال و اعتبار از شهرداری به سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها ممنوع است؛ به‌جز واگذاری اموالی که در شهرداری مورد استفاده نیستند، به دستگاه‌های دولتی و سایر شهرداری‌ها با شرایط خاص.

چناریان ادامه داد: اینها اموال برچسب‌دار هستند که در اموال شهرداری ثبت شده و نهایتاً از نظر حسابرسی شهرداری، باید تکلیف آنها مشخص باشد و توصیه می‌کنم ملاحظات قانونی در اجرای مصوبه رعایت شود.

نادری نیز خاطرنشان کرد: این موسسه قرآنی کاملاً غیرانتفاعی است و با کمک‌های مردمی اداره می‌شود.

 در ادامۀ این نشست، مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا بیان کرد: پس از جلسه شورا درخصوص پیاده‌راه «شهید تجلی»، شهردار منطقه پنج، آماری براساس بررسی انجام‌شده درخصوص ساعات تردد وسایل نقلیه اعم از وانت و سواری در این معبر ارائه کرد که طبق این گزارش، بیشترین تردد در ساعات ابتدایی صبح و از ساعت ۱۰ تا ۱۳ بوده است.

پس از بررسی و اعلام نظر شهردار و اعضای شورا، مقرر شد در دو بازۀ زمانی ساعت ۶ تا ۸ و ۱۱ تا ۱۴ وسایل نقلیه اعم از وانت و سواری جهت تخلیه بار و بارگیری مشتری‌ها با ارائه فاکتور، اجازۀ تردد در پیاده‌راه را داشته باشند و اعلام شد که تردد خودروی شخصی و کامیونت کاملاً ممنوع است.

سپس، مویدی، ضمن تشکر از تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا، بیان کرد: با پیگیری‌هایی که شد، در حال حاضر در کشتارگاه، از آب شرب استفاده می‌شود و کارشناسان اداره بهداشت هم چند مرتبه، بازرسی کرده و این موضوع را تأیید کرده‌اند.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: از ۱۰ مورد پروژۀ سرمایه‌گذاری شهرداری، ۹ پروژه تصویب شد و فقط در مورد مکان پروژۀ میدان دام، اختلاف نظر بود.

چناریان افزود: درخواست دیگری در ارتباط با پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مورد شناسایی سرمایه‌گذار پارک‌های حاشیه‌ای مطرح شد که با کلیت طرح موافقت شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل فراخوان‌ها در ارتباط با پروژه‌های سرمایه‌گذاری حل شده و در مورد قراردادها بعد از انتخاب سرمایه‌گذار، باید سهم شهرداری و سرمایه‌گذار، توجیه اقتصادی و چارچوب قرارداد مشخص باشد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به اینکه در جلسه‌ای با حضور مسئول اداره درآمد شهرداری در کمیسیون بودجه، مباحثی پیرامون قانون جدید درآمدهای پایدار و هزینه‌ها مطرح شد، افزود: براساس این قانون قرار است شورای عالی استان‌ها تا پایان آذرماه، عناوین درآمدهای پایدار را به شورا و شهرداری‌ها اعلام کند که با توجه به اینکه زمان محدود است، در کمیسیون، مقرر شد شهرداری لوایح پیشنهادی درآمدها را بر مبنای عناوین ارسالی قانون درآمدها، تهیه کند و پیش از ابلاغ شورای عالی استان‌ها، به شورا ارائه دهد که بتوانیم جلسات کارشناسی را شروع کرده و بودجه را به‌موقع تصویب کنیم.

سپس، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: در جلسه‌ای با حضور مشاور طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان، گزارشی از پیشرفت طرح، ارائه و مطرح شد که همکاری لازم ازسوی ادارات مرتبط صورت نگرفته است.

منصور ایرانمنش افزود: شهرداری باید پیگیری کند که خروجی طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر، کاربردی باشد.

وی ادامه داد: همچنین به مشاور اعلام شد از آنجایی که طرح جامع شهر کرمان نیز همزمان در حال آماده‌سازی توسط اداره راه و شهرسازی است، تلاش شود که طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک حتماً منطبق با طرح جامع تفصیلی شهر باشد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا یادآور شد: در جلسه گذشته، مطرح شد که شهرداری گزارشی از عملکرد خود از ابتدای این دوره در همه حوزه‌ها ارائه دهد.

ایرانمنش خاطرنشان کرد: از محل عوارضی که برای پارکینگ دریافت می‌شود، باید در جاهایی که نیاز است، پارکینگ طبقاتی ساخته شود.

در ادامه، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بیان کرد: در زمینۀ مدیریت پارک‌ها، مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت فرهنگی اجتماعی و معاونت خدمات شهری شهرداری منعقد شود و تقسیم کار لازم در شش پارک که مشخص شده‌اند، صورت گیرد تا تداخل کار پیش نیاید.

محمود بابایی افزود: به نظر می‌آید این شیوه مدیریت می‌تواند الگوی خوبی برای مدیریت سایر پارک‌های شهر شود.

وی با اشاره به نامه تعدادی از اساتید دانشگاه و فعالان محیط زیست درخصوص اقدامات مخربی که در محدوده کوه‌های شیوشگان در حال انجام است، گفت: در این نامه نسبت به نصب منبع آب و پناهگاه سنگ خطرناکی که بالای کوه است، هشدار داده شده که در کمیسیون تصمیم گرفته شد شورا از فرمانداری درخواست کند جلوی این کار فوراً گرفته شود و پس از انجام مطالعات لازم، اقدام شود.

سپس، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا  بیان کرد: تلاش شد کرمان به‌عنوان شهر صنایع دستی و جهانشهر مقاومت و هنر ایرانی معرفی شود؛ اما در این راستا تاکنون اتفاق خاصی در شهرداری نیفتاده و لازم است شهرداری نگاه ویژه‌ای به این موضوع به‌ویژه در زمینه صنایع دستی داشته باشد.

محمدامین شمسی با اشاره به بررسی محورهای گردشگری شهر کرمان در کمیسیون گردشگری، خاطرنشان کرد: تقاضا داریم این طرح‌ها در بودجۀ سال آینده دیده شود.

وی ادامه داد: یکی از این محورها، محور بازار «قلعه‌محمود» است که الآن «پنج‌شنبه‌های قلعه‌محمود» هم برگزار می‌شود و موجب رونق این محدوده خواهد شد، اما محور گردشگری موردنظر نیز باید اجرا شود.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، همچنین بر لزوم ساماندهی محور گردشگری پیاده‌راه «شهید سلیمانی»، از «بیت‌الزهرا» تا حسینیۀ «ثارالله»، محور خیابان «شهدا» تا «گلزار شهدا» و محور گردشگری بلوار «22 بهمن» تأکید کرد.

سعید شعرباف، شهردار کرمان نیز در این نشست یادآور شد: بیش از 20 میلیارد تومان از وظایف ذاتی حوزه مدیریت استان و بنیاد شهید را شهرداری در گلزار شهدا در حوزه‌های مختلف هزینه می‌کند.

محمد امینی‌زاده نیز در انتهای این نشست، بیان کرد: واحدهای مختلف شهرداری کرمان مکلف شدند در ازای هر دریافتی که از شهروندان دارند، ریز محاسبات عوارض مختلف را به ارباب‌رجوع اعلام کنند.