نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان از حضور حماسی و آگاهانه مردم کرمان در راهپیمایی یوم الله 13 آبان تشکر و قدردانی کرد.

علیرضا نادری در نشست شورای عمومی شهر کرمان،با اشاره به اینکه 13 آبان روز مبارزه ملی با استکبار جهانی و یادآور وقایع مهم در تاریخ معاصر ایران است،گفت:این رخداد عظیم که نمادی از استعمارستیزی ملت ایران و نفی سلطه قدرت های استکباری جهان بود،به سرعت ابعاد گسترده ای به خود گرفته و بازتاب بسیاری داشت،به طوری که حضرت امام خمینی(ره) آن را “انقلاب دوم” نامیده و مهر تاییدی بر این حرکت دانشجویان زدند.

وی ادامه داد:در اهمیت یوم الله 13 آبان همین بس که نه تنها توطئه های بعدی علیه انقلاب اسلامی با شکست مواجه و خنثی شد،بلکه ضربه سختی بر اقدامات ضد مردمی و عملیات جاسوسی آمریکای خبیث به ویژه در منطقه خاورمیانه وارد آمد و هیمنه و ابهت پوشالی و ساختگی این کشور در دنیا در هم شکسته شد.

نادری اظهار داشت:مردم امروز باید بیش از پیش آگاه باشند و با بصیرت و آگاهی نقشه های دشمنان را نقش بر آب کنند.

وی بصیرت افزایی را راهبردی اساسی در مقابله با توطئه های دشمنان عنوان و تصریح کرد:اتحاد،آگاهی و بصیرت افزایی ضرورت جامعه امروز است و ولایت مداری و بصیرت مردم می تواند توطئه های دشمنان را خنثی سازد.

 نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن گرامی‌داشت ۱۳ آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی، به حضور پرشور مردم در این روز اشاره و از مردم ولایت‌مدار کرمان تشکر کرد و گفت: به خواست سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه مردم کرمان باید با ولایت بمانند، کرمانی‌ها به‌خصوص دانش‌آموزان، در این روز با حضور خود، به ولایت لبیک گفتند و «نه» بزرگی به استکبار جهانی دادند.

محمد رضا کمساری حضور پرشور و منسجم مردم ولایتمدار کرمان در اجتماع 13 آبان را بیانگر لبیک به فرمان ولایت دانست و افزود:مردم انقلابی کرمان با حضور گسترده خود در اجتماع عظیم 13 آبان مشت محکمی به دهان استکبار زدند و نشان دادند که در هر شرایطی با ولایت می مانند.

وی همچنین به قهرمانی کشتی‌گیران در مسابقات جهانی و افتخار‌آفرینی تیم فوتبال ساحلی اشاره کرد و ادامه داد: امیدورایم  مسئولان با تلاش و نگاه جهادی در رفع مشکلات مردم قدم بزرگی بردارند تا از این طریق خوشحالی و رضایت در مردم ایجاد شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی و منشی شورا هم در نطق پیش از دستور جلسه، به‌ صورت‌جلسه شورای شهر و اعلام نکاتی از سوی هیأت تطبیق اشاره کرد و گفت: اولین مورد پیرامون پروژه تقاطع علوم پزشکی و مؤسسه ملل درخصوص تهاتر ملک بود که استانداری کرمان با موضوع ثبت املاک مدنظر در ردیف پیشنهادی شهرداری تحت عنوان پروژه طرح‌های سرمایه‌گذاری موافقت کرده تا رییس شورای شهر و نماینده شهرداری، در جلسه هیأت تطبیق فرمانداری شرکت کنند و در این خصوص تعیین‌تکلیف شود؛ چراکه موضوع تهاتر ابهام دارد و نیاز به حضور نماینده شهرداری در جلسه است.

محمد امینی‌زاده همچنین به مصوبه‌ای درخصوص تابلوهای تبلیغات شهری اشاره کرد و با اشاره به نظر هیأت تطبیق مبنی بر بررسی بیشتر موارد پیشنهادی گفت: آخرین مورد مطرح‌شده ازسوی هیأت تطبیق، مربوط به بخشودگی جریمه سوزاندن درخت توسط فرد خاطی و عدم توان پرداخت جریمه به شهرداری است.

وی ادامه داد: با توجه با اجرای احکام دادگاه و اثبات وجود مشکل روانی در فرد درخصوص بخشیدن مبلغ خسارت وارده، این موضوع در شورای شهر تصویب شده، اما تأکید شده این موضوع از طریق اجرای احکام، حل‌و‌فصل شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا همچنین به موافقت با درخواست شهرداری برای پرداخت قبوض برق در شهرداری منطقه چهار، منطقه دو، ساختمان اداری سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و کارخانه آسفالت، از محل ردیف دیون عمرانی تملک دارایی سرمایه‌ای اشاره کرد و گفت: سازمان فاوا نیز درخصوص پرداخت مبلغ بستانکاری نشریات و هزینه‌های مربوط به سال  ۱۴۰۰ درخواست داده که با پرداخت این هزینه از ردیف دیون موافقت شد.

امینی‌زاده، به درخواست شهرداری مبنی بر تمدید قرارداد با شرکت ارائه‌کننده نرم‌افزار (شرکت نارین‌افزای سهند) درخصوص اتوبوس‌های بین‌شهری و افزایش حق‌الزحمه سه درصد به پنج درصد اشاره کرد و گفت:  شورای شهر با سه درصد هزینه‌ها موافقت کرد.

وی به پیشنهاد شهرداری برای تغییرات در اساس‌نامه بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری و موافقت شورا در این خصوص اشاره کرد و ازجمله این موارد را اضافه‌کردن یک تبصره به ماده سه اساس‌نامه درخصوص محل قانونی بنیاد اشاره کرد و گفت:  طبق این تبصره، حوزه خدمات بنیاد، بدون محدودۀ جغرافیایی، محدودۀ شهر در نظر گرفته شده است.

منشی شورای اسلامی شهر کرمان، به اصلاحاتی درخصوص اهداف این بنیاد اشاره کرد و ادامه داد: هدف، ایجاد بستر و توسعه بناهای عام‌المنفعه برای خیّران با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و وابسته به دولت، به ماده 8 اضافه شده است.

امینی‌زاده، ایجاد بستر مناسب برای استفاده همگان از خدمات عام‌المنفعه و گسترش  و ترویج فرهنگ جهادی و نیکوکاری در جامعه برای خدمت به محرومان با تقویت روحیه مشارکت‌پذیری مردم را نیز ازجمله موارد اضافه‌شده به اهداف ذکر و خاطرنشان کرد: تلاش مستمر در مسیر بهبود و توسعه فضاهای فرهنگی، مذهبی، آموزشی، اجتماعی، درمانی و تاریخی و همچنین برنامه‌ریزی برای هرگونه فعالیت خیریه و ترویج فرهنگ نیکوکاری، از محل دارایی مؤسسه، ازجمله این موارد است.

وی به درخواست شهرداری کرمان درخصوص تعیین‌تکلیف با سازمان همیاری‌ شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پیش از این قراردادهای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری برای حفظ و نگهداری فضای سبز با شرکت‌های مختلف بوده است؛ پیشنهاد شده تنها سازمان همیاری شهرداری‌ها به‌عنوان طرف قرارداد انتخاب شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا افزود: طبق آسیب‌شناسی انجام شده، نگهداری فضای سبز توسط شرکت‌های خصوصی، کیفیت و نتایج مطلوب را دربر نداشته است؛ بنابراین، شورای شهر با واگذاری و نگهداری تمام پارک‌های شهر به سازمان همیاری شهرداری‌ها موافقت کرد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز بر ساماندهی نیروهای انسانی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بر رعایت کمیت و کیفیت کار و نظارت کارشناسان فضای سبز تأکید کرد و گفت: در این خصوص نیروی انسانی نباید افزایش پیدا کند و باید نیروی انسانی که تحت عنوان فضای سبز در بخش‌های دیگر مشغول به‌کار هستند، در مجموعه فضای سبز به‌کار گرفته شوند.

در ادامۀ این جلسه، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست، درخصوص سد معبر بازار گفت: طبق گزارش‌های رسیده با افزایش نیروی کارشناس، معضل سد معبر کاهش یافته است.

فتح‌الله مؤیدی، با بیان اینکه شهرداری نیروهای جوان و پُرانرژی برای مبارزه با سد معبر نیاز دارد، گفت: نیاز است کاهش نیرو در این خصوص جبران شود.

وی همچنین درخصوص توافق شهرداری با سپاه پاسداران مبنی بر مشارکت سپاه در ساماندهی پسماندهای خشک گفت: طبق گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری، تاکنون مراجعه‎ای نشده است.

در این خصوص نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به قوت‌گرفتن طرح تفکیک زباله از مبدأ توسط نرم‌افزار «شمیز» و لزوم ادامه پیدا کردن این طرح، گفت: طبق موافقت شهرداری و شورای شهر تصمیم گرفته شد طرح تفکیک زباله‌های خشک در مقصد انجام و این موضوع به سپاه اعلام شود.

محمدرضا کمساری تأکید کرد: طبق صلاح‌دید واگذاری طرح تفکیک از مبدأ به سپاه پاسداران، امکان‌پذیر نیست، اما شهرداری برای تفکیک زباله در مقصد، حاضر به همکاری و تعامل است.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‎گذاری شورا، با بیان اینکه سپاه پاسداران طبق مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر در کمک به اشتغال و به‌کارگیری معتادان متجاهر بعد از مراحل ترک اعتیاد، مشارکت کرده و پیشنهاد تفکیک زباله از مبدأ به‌نوعی به‌منظور کمک به این قشر بوده است، افزود: پیشنهاد می‎شود شرکت‌هایی به‌صورت واسط برای بازپروری و اشتغال معتادان ایجاد شود.

حسین چناریان،به موضوع اجرای قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و هزینه‌های مربوط در کمیسیون بودجه شورای شهر اشاره و خاطرنشان کرد: با ابلاغ قانون جدید درآمدها، شهرداری‌ها وارد فرایند جدیدی برای تهیه لوایح درآمدی و تدوین بودجه سال آینده شده‌‎اند.

وی از اعلام عناوین لوایح درامدی در آذرماه خبر داد و گفت: نیاز است با برگزاری جلسات توجیهی، زمینه را برای آمادگی، پذیریش و اجرای قانون جدید فراهم کنیم.

چناریان همچنین به طرح همسطح‌سازی سه‌راهی «شرف‌آباد» در بلوار «امام رضا(ع)» اشاره و خاطرنشان کرد: روبه‌روی ورودی سه‌راهی بلوار «جهاد»، در حال اصلاح است، اما این طرح به‌دلیل احتمال بروز مشکل ترافیک و تصادفات، به بررسی و بازنگری کارشناسان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه نتیجه ترددشماری به شورا ارائه نشده و انتقال بار ترافیکی به بلوار «جهاد» و خیابان «شهید رجایی» جای سوال دارد، ادامه داد: پیش از این، نقطه‌نظرات شورای شهر گفته شده است.

در ادامه، منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا گفت: این طرح در کارگروه ترافیک مورد تأیید قرار گرفته و سپس در شورای اسلامی شهر مطرح و در این خصوص موارد و اشکلات طرح نیز متذکر شده است، اما برای اجرای کامل، به اصلاح و بازنگری نیاز دارد.

در ادامه، سیدمحمد موسوی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه درخصوص طرح‌های ترافیکی شهر، شورای ترافیک استان تصمیم می‌گیرد و هر موردی که جای سوال دارد، پیش از این در شورای شهر مطرح شده است، گفت: درخصوص طرح سه‌راهی «شرف‌آباد»، نواقصی وجود دارد و اصلاح هندسی در آن منطقه به‌منظور کاهش بار ترافیکی بوده که مورد تصویب نیز قرار گرفته است؛ بنابراین، اگر ایرادی وجود داشت، باید در وهله اول با آن مخالفت می‌شد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز بر بررسی بیشتر جزییات پروژه‌های عمرانی، اعتبارات و نحوۀ جذب آن‌ها را در یک جلسه فوق‌العاده تأکید کرد و به ارائه مشکلات سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان درخصوص خطوط سرویس‌دهی، کمبود اتوبوس و راننده، و لزوم حمایت شواری شهر از حمل‌ونقل عمومی شهر پرداخت.

محمود ایرانمنش، با بیان اینکه 50 دستگاه اتوبوس به شهر کرمان اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها مرحله‌به‌مرحله به ناوگان اضافه می‌شود.

وی به تعیین‌تکلیف و ساماندهی نیروهای شرکتی شهرداری و مطالبه جدی شورای‌ شهر از شهرداری و  وزارت کشور در این حوزه اشاره و تأکید کرد: این موضوع را برای نماینده مردم در مجلس نیز مطرح کرده و درخواست دارم تا کارگران هرچه زودتر تبدیل‌وضعیت و شرکت‌های واسط حذف شوند.

در ادامه، رییس کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورا، از دیدار با مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان و لزوم مکاتبه با شهرداری درخصوص ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ارزش‌های دفاع مقدس خبر داد و به دیدار مردمی با حضور نماینده فرمانداری در مساجد محلی ازجمله مسجد «قائم(ع)» در روزهای آینده اشاره کرد.

محمود بابایی، ضمن تشکر از شهرداری برای فضا‌سازی شهر به مناسبت روز ۱۳ آبان، به موضوع انعقاد خواهرخواندگی شهر کرمان با شهر آرماویر ارمنستان اشاره کرد و از پیگیری خواهرخواندگی با چند شهر دیگر خبر داد.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز گزارشی از سامانه 137 ارائه کرد و گفت: این گزارش که در اختیار شورای شهر قرار گرفته، لازم است در سامانه شفافیت نیز بارگذاری شود.

محمد امینی‌زاده، با اشاره به اینکه این سامانه رصد شده و گزارش آن ماهانه بارگذاری می‌شود، بر جدی‌گرفتن سامانه توسط مردم تأکید کرد و افزود: در یک ماه گذشته به‌صورت تقریبی 2155 تماس با این سامانه برقرار شده که از این تعداد، 1098 مورد به موضوعات اصلی ازجمله تخلفات ساخت‌وساز، حیوانات مزاحم، ضایعات و آسفالت و نظافت اختصاص یافته و به تفکیک مناطق پنج‌گانه، منطقه دو شهر کرمان، بیشترین تماس‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

عشرت کردستانی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز به موضوع مورد توجه مردم و فعالان محیط‌زیست درخصوص ایجاد منبع بزرگ برای تأمین آب گلزار شهدا اشاره کرد و گفت: این منبع بزرگ، جانمایی مناسبی ندارد و عملیات اجرای آن موجب اعتراض فعالان محیط‌زیست است.

در ادامه، سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمند‌سازی و شفافیت شورا، ضمن تأیید جانمایی نامناسب منبع آب و تخریب محیط‌زیست پیرامون گلزار شهدا، گفت: پیرو برگزاری جلسه با فعالان محیط‌زیست، اهمیت این موضوع مطرح شده است.

وی در ادامه به ایراد بیانیه ای در این خصوص پرداخت.