در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مصوب شد:

کاهش ۳۰ درصدی هزینه بازدید ملک، به‌منظور تشویق شهروندان برای استفاده از میز خدمت الکترونیک

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کِرنا، نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن اشاره به ۲۴ مهرماه، سالروز به آتش‌کشیدن مسجد ‌جامع، یاد شهیدان غلامرضا یزدان‌شناس و باقدرت را گرامی‌داشت.

محمدرضا کمساری، این واقعه را یادآور یکی از مهمترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی در استان کرمان دانست و ادامه داد: به آتش‌کشیدن مسجد‌ جامع به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی، پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید و خشم و ایستادگی ملت ایران در برابر رژیم ستم‌شاهی را مضاعف کرد.

در ادامه، منشی و رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا، به ایراد هیأت تطبیق بر مصوبه شورای شهر مبنی بر مطالبه شرکت «شهر و ‌خدمت» اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه قرار شده بود مطالبات براساس نرخ تورم بانک ‌مرکزی پرداخت شود که براساس ایراد گرفته‌شده از سوی هیأت تطبیق، از شهرداری و شورای شهر خواسته شده مدارک، مستندات، اصل قرارداد و میزان طلبکاری جهت بررسی، به این هیأت فرستاده شود.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه به نظر می‌رسد این درخواست مغایر با قانون است، تصریح کرد: ورود به جزییات یک قرار داد در سال ۸۶ درست نبوده و فرستادن اصل قرارداد جهت بررسی، در شأن هیأت تطبیق نیست.

وی افزود: نیاز است طبق این مصوبه، مراحل قانونی آن برای پرداخت مطالبه طی شود.

در ادامه، حسین چناریان، رییس کمیسیون، بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا گفت: اجرای مصوبات شورا قانونی و ضروری است، اما درخصوص فرستادن سوابق قرارداد به هیأت تطبیق، قانون تصمیم می‌گیرد و در صورت وجود مصوبۀ قانونی در این زمینه، نیاز است به این درخواست پاسخ داده شده و مطالبه پرداخت شود.

در ادامۀ این جلسه و طرح مصوبات کمیسیون‌ها، به چند نامه درخصوص تملک املاک مسیری پاسخ داده شد.

امینی‌زاده در ادامه، به نامه شهرداری و صورت‌جلسه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اشاره کرد و افزود: طبق این نامه، درخواست شده تا مبلغ  ۲۵ میلیون تومان، برای خرید هدایا (دوچرخه) مربوط به نفرات برتر در همایش پیاده‌روی خانوادگی پرداخت شود که در  کمیسیون بودجه با این درخواست موافقت شد.

وی ادامه داد: پرداخت هدایا طبق توافق انجام‌شده بین سازمان ورزش و جوانان و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و شهرداری کرمان بوده است.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری ، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز درخصوص این مصوبه گفت: پرداخت هدایا باید براساس ردیف بودجه و میزان بودجه وصول‌شده، باشد و بر آن تأکید شود.

امینی‌زاده در ادامه، به جشنواره «سفره‌های حسینی و غذاهای نذری» اشاره و خاطرنشان کرد: مقرر شده تا مبلغ ۲۷ میلیون تومان برای اهدای کارت هدیه به‌منظور تشویق داوران و نفرات برتر پرداخت شود که تأکید شد تا سقف بودجه مصوب، برای آن هزینه شود.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز درخصوص تأمین اعتبار برای موضوعات خاص، گفت: لازم است از این به بعد میزان پیشنهاد در هر موضوعی درخصوص  هزینه‌کرد اعتبارات، میزان تحقق درآمد و درصد تحقق آن، مدنظر باشد و اعتبارات براساس آن تخصیص اداه شود؛ بنابراین، تأکید می‌شود بیش از درصد تحقق درآمدها، اعتبارات داده نشود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان هم با بیان اینکه بودجه شهرداری در سه ماه آخر سال محقق می‌شود، گفت: اگر شهرداری بخواهد درست حرکت کند، معمولاً در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های خاصی باید تدارک ببیند که نیاز به اعتبارات دارد.

محسن پوراسماعیلی، افزود: با توجه به اینکه بعضی از مراسم متعلق به مقطع زمانی خاصی بوده و ممکن است در آن زمان بودجه مدنظر محقق نشده نباشد؛ شهرداری باید در این خصوص مدیریت کند و براساس هزینه برآورده‌شده، اعتبار پایان سال را نیز مدنظر قرار دهد.

امینی‌زاده در ادامه، به درخواست مؤسسه درمانی خیریه جواد‌الائمه از شهرداری برای مشارکت در پرداخت هزینه صدور پایان‌کار اشاره کرد و گفت: یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون تومان بابت این هزینه برآورد شده است.

وی با اشاره به عقد قرارداد پیشنهادی بین بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری و مؤسسه خیریه جواد‌‌الائمه، ادامه داد: در کمیسیون بودجه با مشارکت در پرداخت هزینه پایان‌کار ساختمان این خیریه، واقع در ضلع جنوب‌غربی میدان «آزادی»، موافقت شد و مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شوار، به پیشنهاد شهرداری برای تشویق مشارکت شهروندان برای استفاده از میز خدمات الکترونیک اشاره کرد و گفت: طبق نامه شهرداری مبنی بر حمایت شورای اسلامی شهر از راه‌اندازی میز خدمت الکترونیک، به‌منظور کاهش حضور ارباب‌رجوع و ارتقای خدمت‌رسانی، پیشنهاد می‌شود در راستای فرهنگ‌سازی و ترغیب شهروندان برای استفاده از این خدمت، درخصوص بازدید ملک، تخفیف داده شود.

رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمند‌سازی و شفافیت شورا هم با اشاره به اینکه هوشمند‌سازی و الکترونیک‌کردن خدمات در شهرداری منطقه یک به‌صورت پایلوت اجرا شده است، گفت: در این خصوص به‌صورت رندم و اتفاقی با تعدادی از شماره‌ها تماس گرفتیم و از شهروندان در این مورد اظهار نظر کردیم.

سیدمحمدصادق تقوی، با بیان اینکه طی تماس تلفنی، شهروندان از نحوه این خدمت ابراز رضایت کرده‌اند، ادامه داد: بنابراین، به‌منظور تشویق شهروندان و استفاده از خدمات میز الکترونیک، مصوب شد برای کسانی که از سایت شهرداری کرمان برای خدمات خود استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد در بازدید ملک، تخفیف درنظر گرفته شود.

وی افزود: شهروندان می‌توانند از طریق سایت www.kerman.ir قسمت میزخدمت، برای بازدید ملک خود درخواست دهند و پس از بارگذاری اطلاعات لازم و دریافت وقت بازدید در همان سایت، اقدامات لازم را انجام دهند و با هماهنگی کارشناس به‌منظور بازدید از ملک خود، از تخفیف درنظر گرفته‌شده برخوردار شوند.

براین اساس شورای شهر، با پیشنهاد شهرداری مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی هزینه بازدید، برای افرادی که غیرحضوری از طریق میز خدمت الکترونیک اقدام می‌کنند، موافقت کرد.

منشی شورای اسلامی شهر کرمان همچنین با اشاره به پیشنهاد شهرداری در حوزه رفاهی گفت: شهرداری در نظر دارد در راستای ارایه خدمات رفاهی به کارکنان خود، امکان سفر به جزیره قشم را برای کارکنان فراهم کند.

امینی‌زاده افزود: شهرداری از شورای شهر خواسته با توجه به بُعد کمِ‌ مسافت و احتمال تقاضای بسیار زیاد کارکنان به جزیره قشم، نسبت به انعقاد قرارداد اجاره یک‌ساله موافقت کند.

منشی شورای اسلامی شهر شهر کرمان، ادامه داد: شهرداری پیشنهاد داده هشت واحد مسکونی 105 متری به مدت یک‌سال با اجاره ماهیانه 64 میلیون تومان را به‌منظور اسکان کارکنان خود در نظر بگیرد که این موضوع در کمیسیون بودجه مطرح شد و با اصل این پیشنهاد با این شرط که هزینه مذکور از سقف بودجه مربوط به هزینه‌های رفاهی بیشتر نشود، موافقت شد.

پوراسماعیلی، معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان هم، به مهمانسرای شهرداری کرمان در مشهد مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه کارکنان در سامانه‌ای مشخص در خواست می‌دهند و وقت رزرو می‌کنند، گفت: توجه به موضوعات رفاهی کارکنان، اقدامی پسندیده است.

در ادامه، چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، بر فراهم‌آوردن شرایط عادلانه برای استفاده تمام کارکنان تأکید کرد که با موافقت اعضای شورای شهر مقرر شد درخصوص پیشنهاد سفر کارکنان به قشم، دستورالعملی تدوین شود.

امینی‌زاده، به درخواست شهرداری برای مشارکت در پرداخت هزینه پروانه ساختمانی طرح توسعه مرکز شیمی‌درمانی و دیالیز خیریه جوادالائمه درخیابان ابوذر اشاره کرد و گفت: به اتفاق آرا، جمعاً با مبلغ 498 میلیون تومان در قالب قرارداد بناهای ماندگار موافقت شد.

وی درخصوص مصوبات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، به برگزاری جلسه کمیته تخصصی نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شهر کرمان، جهت نام‌گذاری بعضی معابر شهر اشاره کرد که بر این اساس، پیشنهاد شد معبر فاقد نام واقع در بلوار جمهوری‌اسلامی- بلوار امام رضا- خیابان شهید حمید‌رضا مکی‌آبادی، فرعی اول سمت راست، به نام «شهدای هفتم تیر» نام‌گذاری شود.

همچنین مقرر شد کوچه 23 خیابان مدیریت به نام «شهید رضا حسن‌زعیم» و حدفاصل تقاطع غیرهمسطح شهید بهشتی در بزرگراه آیت‌الله خامنه‌ای تا فضای سبز(پارک سیدی) در بلوار سیدی، به نام «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» نام گذاری شود.

در ادامه، کوچه شماره 6 بزرگراه امام(ره) به نام «شهید سیدابراهیم حسینی» و کوچه شماره 36 در خیابان شهید مصطفی خمینی، به نام «شهید منصور نگارستانی» در نظر گرفته شده بود که مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا در ادامه، حضور اتباع افغانستانی در بازار بزرگ و بازار مظفری کرمان را مشکل‌ساز دانست و گفت: وضعیت بازار با وجود سد معبر، همچنان نابسامان است.

فتحالله مویدی، با بیان اینکه به‌صورت مکرر موضوع را مطرح کردیم، اما اقدام جدی را شاهد نبودیم، ادامه داد: علی‌رغم اخطار، بازار همچنان دچار سد معبر و راه‌بندان است و می‌طلبد تا کسبه بازار در این خصوص با شهرداری همکاری کنند.

وی در ادامه، به موضوع کالاها و اموال ضبط‌شده و نگهداری نامناسب آن‌ها اشاره و تأکید کرد: شورای شهر در ماه‌های اخیرمصوب کرده بود تا براساس حکم دادگاه، برای بازگرداندن اموال مردم اقدام شود که تاکنون اقدامی نشده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم در این خصوص بر طی‌شدن مراحل قانونی بازگرداندن اموال ضبط‌شده تأکید کرد و گفت: در جمع‌آوری اموال سد معبر نیز باید روند قانونی طی شود و در صورتی که شخص تا ۴۸ ساعت برای دریافت کالا اقدامی نکند، موظف است به دادگستری مراجعه کند.

محمدرضا کمساری در ادامه، از پیگیری کمیسیون خدمات‌شهری شورای شهر و معاونت خدمات‌شهری شهرداری کرمان برای فعالیت مجدد بازارچه ابوذر تشکر کرد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز، با اشاره به تغییر قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، گفت: قانون جدید ابلاغ‌ شده و براساس آن شهرداری‌ها موظف شدند تا طبق قانون جدید، لوایح درامدی را براساس عنوان جدید درآمدی که قانون تعیین کرده، ارائه دهند و بعد از تصویب، به شورای عالی استان‌ها ارسال کنند.

وی تأکید کرد: از اعضای شواری شهر می‌خواهیم تا در این خصوص، وقت فوق‌العاده بگذارند و لوایح درآمدی براساس عناوین جدید ارایه و به شورای عالی استان‌ها ارسال شود.

محمد‌رضا کمساری، نایب رییس شورای اسلامی شهر نیز به تقاضای سرمایه‌گذارن برای تسهیل روند سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

در ادامه، مقرر شد به‌صورت منظم در جلسه‌های فوق‌العاده، لوایح درآمدی و روش‌های تسهیل سرمایه‌گذاری و درآمد پایدار مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه، با اعطای لوح تقدیر با امضای شهردار کرمان، از 24 قهرمان جهانی، آسیایی و کشوری پارالمپیک، مربیان و مدیران ورزشی قدردانی شد.