در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بیان شد:

عدم همکاری ارگان‌های مسئول، مردم و شهر را متضرر کرده است

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور اعضای شورا و معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان برگزار شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا در این نشست گفت: هنگام پیگیریِ خیلی از اقدامات، خلأ قانونی که در رابطه با مسأله «مدیریت واحد شهری» وجود دارد، کاملاً مشهود است.

حسین چناریان، با بیان اینکه سال‌ها منتظر رفع این خلأ  هستیم، گفت: امروزه در حوزه اداره و مدیریت شهرها، با چالش جدیِ عدم همکاری و انجام وظایف ارگان‌ها روبه‌رو هستیم.

وی افزود: شاید برخی از شهرهای بزرگ و کلان‌شهرهایی که بنا به هر دلیلی یک‌سری مزیت‌های اقتصادی و درآمدهای مناسب و سرشار دارند، خلأ مدیریت واحد شهری را احساس نمی‌کنند و به همین دلیل تأکیدی بر تصویب سریع‌تر این قانون ندارند، اما این مسأله در شهرهایی مثل کرمان، بیشتر خود را نشان می‌دهد و امروز می‌بینیم که بسیاری از دستگاه‌ها، به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با بیان اینکه سال‌ها این مسأله در کشور، بدون راه‌حل مانده است و اصلاح و چاره‌اندیشی نمی‌شود، گفت: همواره تأکید کرده‌ایم که شورای «شهرداری» نیستیم و شورای «شهر» هستیم، اما اینکه واقعاً امروز، شورا، شورای شهر است و کارکردها، اقدامات، حضور، نقش مدیریتی و نقش هدایت و رهبری منابع و استفاده از ظرفیت‌ها و به‌کارگیری سایر وظایف برای این شورا عملاً وجود دارد یا نه؟ باید بگویم چنین نیست.

چناریان افزود: همچنین اینکه قانون مدیریت واحد شهری، چه زمانی به تصویب خواهد رسید هم نمی‌دانیم و شاید سال‌ها این مسأله طول بکشد؛ بنابراین، معتقدم باید تدبیر و چاره‌اندیشی شود و تا زمان تصویب این قانون، از آن استفاده کنیم؛ چراکه شهرهایی مانند کرمان که امروز نیازمند مشارکت چندوجهی از طرف دستگاه هستند و دستگاه‌ها هم وظیفه و نقش مؤثری در این زمینه دارند، از عدم تصویب این قانون ضربه خورده‌اند.

وی اظهار داشت: به‌عنوان مثال در مسایلی مانند ورزش، روشنایی معابر، مسایل فرهنگی وغیره، با اینکه شهرداری هم وظایفی دارد، اما حل همۀ مسایل برعهده آن نیست؛ چراکه شهرداری هم، توان و بضاعتی دارد و سایر دستگاه‌های مسئول در این امور باید به میدان بیایند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: اکنون، می‌بینیم بسیاری از دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند، به‌راحتی خود را کنار کشیده‌اند و مردم از عدم همکاری، آسیب دیده و متضرر شده‌اند؛ درحالی‌که عمل به وظایف و همکاری آن‌ها، در توسعه شهرها و رضایت مردم نقش بزرگی دارد.

چناریان افزود: پشنهاد می‌کنم تا تصویب قانون مدیریت واحد شهری، تدبیری اندیشیده شود و راهکاری مانند تشکیل شوراهای راهبردی و شورای توسعه شهری شامل مسئولان شهری ـ که نقش آن‌ها هم در اداره شهر مؤثر باشد ـ تشکیل دهیم و همه ملزم به حضور در این شورا باشند تا از ظرفیت و توان همه دستگاه‌های مسئول در اداره بهتر و توسعه شهر استفاده شود.

وی بیان کرد: برخی از موضوعات و تقاضاهای مردم که به سمت شهرداری و شورا می‌آید، مربوط به شهرداری و شورا نیست و ارگان‌های مسئول دیگر باید پای کار بیایند و آن‌ها را حل کنند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: در مسایلی مانند سگ‌های بلاصاحب، ورزش، مسایل فرهنگی و حتی توسعه بسیاری از زیرساخت‌های شهری، دیگر دستگاه‌ها هم مسئول هستند، اما برخی دستگاه‌ها نه‌تنها به وظایف خود عمل نمی‌کنند؛ بلکه در پاسخگویی هم تعلل و بی‌اعتنایی می‌کنند.

چناریان همچنین به بررسی ضوابط و مقررات مربوط به لوایح درآمدی سال 1402 در کمیسیون‌های شورا اشاره کرد و با بیان اینکه عمده لوایح در سه حوزه معماری و شهرسازی، مالی اقتصادی و خدمات‌شهری متمرکز است، گفت: درخواست ما این است که لوایح زودتر آماده و بررسی شود.

وی افزود: این مهم موجب می‌شود لوایح قانونمندتر، شفاف‌تر و روشن‌تر تصویب شود و به منابع درآمدی پایدار شهرداری نیز کمک کنند.

 

انعقاد خواهرخواندگی شهر «کرمان» با شهر «بعلبک» کشور لبنان

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا و منشی شورای شهر کرمان، به نامه‌ای ازسوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان به شورا مبنی بر درخواست موافقت با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با شهر بعلبک لبنان اشاره کرد و گفت: در این نامه که ابتدا در کمیسیون فرهنگی شورا، بررسی، و سپس برای بررسی سایر مسایل مربوط به گردشگری، به کمیسیون گردشگردی شورا ارجاع شده، به مشابهت‌های زیاد این شهر با شهر کرمان اشاره شده است.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه شهر بلبعک لبنان، از لحاظ فرهنگی و تاریخی شباهت‌های زیادی با شهر کرمان دارد، اظهار داشت: سابقه پیدایش هر دو شهر به پیش از اسلام برمی‌گردد و اماکن تاریخی و گردشگری شهر بعلبک، از قدیمی‌ترین آثار باستان‌شناسی خاورمیانه به‌حساب می‌آیند و مانند اماکن گردشگری و تاریخی شهر کرمان، در فهرست جهانی یونسکو ثبت هستند.

وی گفت: این شهر از لحاظ تنوع مذهبی نیز شباهت زیادی به کرمان دارد؛ بیشتر ساکنان این شهر شیعه هستند و بقیه مردم هم سنی و مسیحی‌اند.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا افزود: کرمان هم مانند بعلبک، شهری مذهبی و دینی است و همانند این شهر که مرقد دختر امام حسین(ع) در آن قرار دارد، در کرمان هم امامزاده محمد(ع) وجود دارد که ظرفیت بالایی در جذب گردشگران مذهبی است.

امینی‌زاده خاطرنشان کرد: کشاورزی در هر دوی این شهرها، رونق زیادی دارد و صنایع دستی در هر دو شهر کرمان و بعلبک، جایگاه بالایی در فرهنگ و اقتصاد این دو شهر دارد.

وی با بیان اینکه گروهی از ایرانیان در زمان خلیفه دوم در این شهر می‌زیسته‌اند، بیان کرد: از منظر مقاومت هم، بعلبک، محل تولد شهید بزرگوار «سیدعباس موسوی»، دبیرکل حزب‌الله لبنان و کرمان نیز، جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی و آرامگاه شهید بزرگوار سردار حاج‌قاسم سلیمانی، نماد مقاومت است.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا ادامه داد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، درخواست تصویب انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی شهر کرمان با بعلبک لبنان را داشته که پس از بررسی در کمیسیون‌های فرهنگی و گردشگری، با آن موافقت شده و در صورت تصویب در صحن علنی شورا، اجرایی خواهد شد.

در ادامه، این موضوع با رأی موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

 

بازارچه ابوذر 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز از بازسازی بازارچه ابوذر شهر کرمان با پیشرفت 90 درصدی خبر داد و گفت: طی دو هفته دیگر این بازارچه، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

فتح‌الله مؤیدی افزود: همچنین 370 پلاک در بازار نصب شده و حدود 500 پلاک نیز آماده شده که تا هفته آینده نصب خواهد شد.

وی اظهار داشت:  در این هفته شهرداری گزارشی در مورد کمیسیون ماده هفت به کمیسیون خدمات‌شهری شورا ارسال کرده بود که طی آن، از اول سال تاکنون، 418 میلیون تومان تخلفات در رابطه با قطع درختان وضع شده است.

مؤیدی ادامه داد: پیش از این نیز در این کمیسیون مقرر شده بود شهرداری در رابطه با آبیاری در فضای سبز مناطق بهتر عمل کند که با گزارش ارائه‌شده از شهرداری، این مهم محقق شده و دوره آبیاری از 70 روز به 45 روز رسیده است.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا همچنین به واگذاری 128 دکه اشاره کرد و گفت: از این تعداد، 19 دکه به 19 نفر از خانواده‌های محترم شهدا، جانبازان و آزادگان و پنج نفر هم به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد واگذار شده است.

 

مشکلات ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان حل شود

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز در این نشست گفت: نشستی در رابطه با سرویس‌دهی مدارس با مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری داشتیم تا بررسی شود میزان آمادگی این سازمان با توجه به اینکه دوسال مدارس به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل یا نیمه‌تعطیل بوده، چقدر است؟

منصور ایرانمنش افزود: متأسفانه براساس گزارشی که ارایه شد، وضعیت و امکانات سازمان مذکور، مطلوب نیست و به‌نظر می‌رسد نسبت به سال‌های گذشته، تعداد اتوبوس‌های فعال کمتر شده که دلایلی مانند مشکلات و نقص فنی اتوبوس‌ها و احتمالاً مسایل مالی باعث شده در تعمیرگاه بمانند و تعمیر نشوند.

وی ادامه داد: متعاقب این جلسه، شهرداری نامه‌ای به این کمیسیون ارسال کرده بود مبنی بر اینکه 36 دستگاه اتوبوس برای بازسازی به مشهد فرستاده شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: با توجه به مبلغ پیشنهادی و جزییات تعمیرات و نواقص اتوبوس‌ها، این نامه به شهرداری برگشت داده شد تا کامل‌تر فرستاده شود و درنهایت براساس اطلاعات تکمیلی، تصمیم‌گیری شود.

ایرانمنش اظهار داشت: باید به بخش حمل‌ونقل عمومی توجه ویژه شود؛ چراکه علاوه بر دانش‌آموزان، مردم بسیاری از مناطق شهر نیز به حمل‌ونقل عمومی نیاز دارند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا افزود: در گذشته در برخی مسیرها سه دستگاه اتوبوس وجود داشت، ولی اکنون، این تعداد در بسیاری از خطوط به یک دستگاه کاهش پیدا کرده که باعث معطلی مردم می‌شود.

ایرانمنش افزود: از آنجاکه رویکرد جوامع شهری و کلان‌شهرها استفاده از حمل‌ونقل عمومی است؛ نیاز است شهرداری کرمان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را تقویت کند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این خصوص گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های فعالیت‌های عمرانی ازجمله گسترش و تعریض معابر و تقاطع‌ها، باید به سمت برنامه‌ریزی در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی برویم.

چناریان افزود: وقتی در حوزه‌هایی مانند ترافیک، تمرکز، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی نمی‌شود، شاهد نارضایتی مردم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از معابر شهر که انتظار ترافیک از آن‌ها نمی‌رفت، در ساعاتی خاص، مشکل ترافیک سبب نارضایتی شده است، گفت: این مسأله باید بررسی و به‌طور ویژه اقدام شود.

چناریان افزود: شرایط و وضعیت اتوبوس‌های آماده خدمت، مناسب نیست؛ بنابراین، باید یک سیستم مناسب و شفاف در حوزه بازسازی و خرید اتوبوس اِعمال کنیم.

وی تأکید کرد: باید برای پیش‌بینی یک انبوه‌بر مناسب برای شهر کرمان نیز تصمیم گرفت و برنامه‌ریزی کرد.

 

60 میلیارد تومان بودجه برای حمل‌و‌نقل عمومی در سال‌جاری

امینی‌زاده، منشی شورا نیز در این خصوص با بیان اینکه کارهای خوبی در این حوزه انجام شده است، گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای حمل‌ونقل عمومی در سال 1400، دو میلیارد تومان بوده؛ درحالی‌که در سال‌جاری 60 میلیارد تومان است.

وی افزود: در سال 1400 برای توسعه و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی، 11.2 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود؛ درحالی‌که امسال 67 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا ادامه داد: همچنین در اسفند سال گذشته به همت همکاران شهرداری، حدود 25 دستگاه اتوبوس خریداری شد؛ بنابراین، امیدواریم با توجه به مبلغ قابل توجهی که برای این مهم در نظر گرفته شده، اتفاق خوبی در زمینۀ خرید، تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رخ دهد.

رییس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورا نیز در این خصوص گفت: طرح مطالعات جامع ترافیک، پس از 10 سال در حال بررسی است؛ بنابراین، اگر مطالعات این طرح زودتر انجام می‌گرفت، امروز با پدیده ترافیک مواجه نبودیم.

سید محمدصادق تقوی تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت، توسعه شهری و افزایش معابر و در کنار آن، کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی، مشکل ترافیک نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر به‌جای اجرای تقاطع‌های غیرهم‌سطح، در بخش حمل‌ونقل عمومی هزینه می‌شد، شاهد وضعیت فعلی نبودیم؛ بنابراین، باید آینده‌نگری کنیم تا در سال‌های آینده این مشکل وجود نداشته باشد.

 

وضعیت تاکسی‌های شهر کرمان مناسب نیست

در ادامه، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا گفت: وضعیت تاکسی‌های شهر نیز مناسب نیست؛ بنابراین، می‌توانیم نوسازی این سیستم را از طریق دستگاه‌های حاکمیتی پیگیری کنیم تا درصد قابل توجهی از تاکسی‌ها نوسازی شود.

امینی‌زاده افزود: از شهردار کرمان می‌خواهم وضعیت تاکسی‌های شهر کرمان را رصد کند تا با پیگیری، هرسال، درصد قابل توجهی از آن‌ها نوسازی شود.

منشی شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: از اول سال 1401 تاکنون، هیچ تاکسی‌ای به ناوگان شهر کرمان اضافه نشده که این مسأله به پیگیری سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری و استانداری کرمان نیاز دارد.

امینی‌زاده بیان کرد: در دوسال اخیر به خاطر شیوع کرونا، مدارس و دانشگاه غیرحضوری بود، اما امسال، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود؛ بنابراین، ضرورت دارد این مسأله پیگیری شود.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز گفت: بنا به گفته مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری کرمان، 4600 تاکسی در شهر کرمان روزانه یارانه بنزین دریافت می‌کنند، اما متأسفانه کمتر از 2000 تاکسی فعال است.

مؤیدی افزود: برخی تاکسی خریده‌اند، اما خدمت‌رسانی نمی‌کنند و فقط از یارانه سوخت استفاده می‌کنند و این در حالی است که مردم در صفوف طولانی، منتظر تاکسی هستند و مجبورند از مسافربرهای شخصی استفاده کنند؛ بنابراین، باید این مساله بررسی و در این مورد چاره‌اندشی شود.

 

ضرورت وجود مدیریت فرهنگی در پارک‌ها

نایب رییس کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورا نیز به برگزاری جلسه‌ای درخصوص مدیریت فرهنگی حداقل پنج پارک سطح شهر با معاون خدمات‌شهری و مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اشاره کرد و گفت: طی این جلسه اقداماتی که انجام شده بود و خلأهایی که وجود داشت، مورد بررسی قرار گرفت.

عشرت کردستانی افزود: متأسفانه بعد از یک سال، این اتفاق مهم که تأکید شورا بوده، رخ نداده و در پارک‌ها با توجه به ضرورت و آسیب‌هایی که در آن‌ها وجود دارد، مدیریت و اداره فرهنگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: پس از بررسی، طی دستورالعملی، وظایف معاونت خدمات‌شهری، سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری مشخص شد.

 

تهیۀ بستۀ تشویقی ویژه برای بازسازی خانه‌های قدیمی و میراثی

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز با اشاره به حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در کمیسیون گردشگری، گفت: در این نشست برخی موضوعات گردشگری بررسی شد و به نتایج خوبی رسیدیم.

محمدامین شمسی ادامه داد: ازجمله، بررسی قلاع دختر و اردشیر، باغ‌موزه هرندی، پردیسان قائم(عج) و گلزار شهدا بود که در هر مورد، به تفاهم مطلوب رسیدیم.

وی افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد میراث فرهنگی و شهرداری بسته تشویقی ویژه برای بازسازی خانه‌های قدیمی، میراثی و تاریخی که برخی از آن‌ها در حال تخریب است، تهیه کنند.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا همچنین با بیان اینکه مقرر شد سازمان فرهنگی شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، نقشه ویژه گردشگری شهر کرمان را تهیه کنند، گفت: با این اقدام فضای گردشگری، میراثی و زیارتی کرمان با مسیرهای مربوط، کامل مشخص می‌شود تا مردم با توجه به آن نقشه، از ظرفیت‌های گردشگری کرمان استفاده کنند.

شمسی ادامه داد: تأکید شد شهرداری کرمان در نمایشگاه گردشگری که پنجم تا نهم آبان‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمان برگزار می‌شود، حضور یابد و از ظرفیت این نمایشگاه استفاده کند.

 

شهرداری کرمان متولی نرخ‌گذاری اتوبوس‌های برون‌شهری نیست

نایب رییس شورای اسلامی شهر نیز در این نشست گفت: این روزها که تعداد قابل توجهی از عاشقان امام حسین(ع) راهی کربلا هستند تا در مراسم اربعین و پیاده‌روی شرکت کنند، دیده می‌شود قیمت و نرخ اتوبوس‌های «کرمان-اهواز»، متغیر و غیر از آنچه که اعلام شده، دریافت می‌شود.

محمدرضا کمساری با بیان اینکه از هفتۀ گذشته تاکنون، چند نرخ اعلام شده است، گفت: نرخ کشوری 620 هزار تومان است، اما اتحادیه، مبلغ 800 هزار تومان را اعلام کرده که متأسفانه اتوبوس‌داران، این نرخ را هم نپذیرفتند و تحصن کردند.

وی افزود: به‌دلیل اینکه مدیریت پایانه مسافربری با شهرداری است، خیلی از مردم نرخ‌گذاری را از ناحیۀ شهرداری می‌دانند، و توقع دارند شهرداری بر این موضوع نظارت کند، اما در واقع قیمت‌گذاری و تصویب نرخ و نظارت بر اجرای آن، بر عهده اداره راهداری است و سرویس‌دهی خارج از شهر، ارتباطی به شهرداری ندارد.

کمساری تصریح کرد: از اداره راهداری می‌خواهیم بر این مسأله نظارت و تدبیر بهتری کند و از مردم هم می‌خواهیم که در این خصوص همکاری کنند.

وی ادامه داد: در خصوص برقراری خطوط هواییِ بیشتر هم، قرار بود اقدام شود، اما متأسفانه هنوز خدمتی ارایه نشده است.