در نشست عمومی شورای اسلامی کرمان تصریح شد:

ارگان‌های مرتبط دیگر همکاری نکنند، مشکل سگ‌های بلاصاحب حل نمی‌شود

نشست عمومی شورای اسلامی کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان، برگزار شد.

 علیرضا نادری، رییس شورا در این نشست ضمن گرامی‌داشت هفتۀ دولت، بیان کرد: باید پیرو کسانی باشیم که هیچ فاصله‌ای بین خود و مردم ایجاد نکرده بودند؛ از مردم و برای مردم بودند.

سپس، محمد امینی‌زاده، منشی شورا، به نامه‌ای از شهرداری مبنی بر درخواست بخشودگی اجاره‌بهای پارکینگ «شهید تجلی» در مدتی که به‌دلیل تعمیر اتاق برق، تعطیل بوده، اشاره کرد و افزود: در کمیسیون بودجه مصوب شد ۵۰ درصد مبلغ اجاره‌بهای پارکینگ «شهید تجلی» بخشوده شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری، درخواست اصلاح لایحۀ بودجه ۱۴۰۱ شهرداری را به شورا ارائه کرده که در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با برخی تغییرات افزایشی و کاهشی، موافقت شد.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به اینکه از مبلغ 63 میلیارد تومان پیشنهاد اصلاح بودجۀ شهرداری، با افزایش ۴۳ میلیارد تومان موافقت شد، افزود: پیشنهاد اصلاح بودجۀ شهرداری در چند جلسه بررسی شد و با توجه به شرایط بودجه، وضعیت درآمدها و پروژه‌های عمرانی، از حدود ۱۷ ردیفی که برای افزایش و ۹ ردیفی که جهت کسر بودجه پیشنهاد داده بودند، مواردی مصوب شد که به آن‌ها اشاره می‌شود.

حسین چناریان بیان کرد: برای تکمیل و بهسازی آرامستان جدید ، ۴۰ میلیارد در بودجه مصوب شده بود که شهرداری پیشنهاد کسر ۱۰ میلیارد و 500 میلیون تومان از این ردیف را مطرح کرده است.

وی افزود: برای جدول‌گذاری بلوار «فردوسی» مبلغ یک میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که براساس گزارش ارائه‌شده این عملیات تقریباً انجام شده و پیشنهاد دادند 800 میلیارد تومان کسر شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: درخصوص ردیف اصلاح هندسی معابر، دو میلیارد تومان مصوب داشتیم که پیشنهاد شهرداری کسر ۵۰۰ میلیون تومان از این محل بود.

چناریان بیان کرد: بودجۀ مصوب برای روشنایی معابر و پارک‌های سطح شهر، یک میلیارد تومان بوده و پیشنهاد دادند 100 میلیون تومان از این محل کسر شود.

وی افزود: بودجۀ مصوب حوزۀ طراحی و نظارت و اجرای تقاطع‌های غیرهم‌سطح رینگ شهر، هشت میلیارد تومان بوده که شهرداری پیشنهاد داده دو میلیارد و 900 میلیون تومان حذف شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: در حوزۀ خرید ماشین‌آلات عمرانی بودجۀ مصوب 1401، ۵۰ میلیارد تومان بوده که پیشنهاد شد ۱۵ میلیارد تومان کسر شود.

چناریان خاطرنشان کرد: آخرین ردیف پیشنهادی شهرداری برای کسر بودجه، ردیف مربوط به تجهیز و راه‌اندازی مرکز پایش تصویری شهر کرمان است که بودجۀ مصوب آن 70 میلیارد تومان بوده و پیشنهاد شهرداری، کسر 31 میلیارد تومان از این محل بود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ۱۷ ردیف هم برای اضافه کردن بودجه پیشنهاد داده، به مواردی که تصویب شده، پرداخت و گفت: در بخش جدول‌گذاری معابر شهر که مبلغ مصوب بودجه دو میلیارد تومان بوده، پیشنهاد شده بود دو میلیارد دیگر اضافه شود که موافقت نشد.

محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا در این باره گفت: دلیل مخالفت این بود که هنوز آن دو میلیاردی که در بودجه در نظر گرفته شده بود، محقق نشده و قرار شد هروقت اجرا شد، اصلاحیه بیاورند.

سپس، چناریان بیان کرد: برای اصلاح پارکینگ‌ها هیچ ردیفی در بودجه گذاشته نشده بود و براساس پیشنهاد شهرداری، یک میلیارد تومان جهت تجهیز پارکینگ‌ها به‌خصوص برای ایمنی و نصب دوربین و روشنایی اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه ردیف بعدی، مربوط به جدول‌گذاری محور ابتدای هفت‌باغ و پارک حاشیه‌ای آمادۀ افتتاح در این محدوده است، خاطرنشان کرد: فقط بازسازی باند کندرو آن نیازمند تخصیص اعتبار بود و با توجه به صورت‌وضعیت‌ها پیشنهاد شد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اضافه شود که در کمیسیون موافقت شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: ردیف بعدی، درخواست اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان جهت احداث پل عابر پیاده روبه‌روی خیابان «قدوسی» به‌خصوص برای عبور دانش‌آموزان است که موافقت شد.

چناریان بیان کرد: مورد بعدی، تکمیل و تجهیز پایانۀ مسافربری بود که قبلاً دو میلیارد تومان مصوب شده بود و پیشنهاد شد یک میلیارد دیگر گذاشته شود که در کمیسیون با افزایش ۵۰۰ میلیون تومان موافقت شد.

وی افزود: ردیف بعدی، درخواست یک میلیارد و 500 میلیون تومان جهت طراحی و اجرای طرح‌های زیباسازی و بهسازی فضاهای شهری و میادین بود که موافقت نشد؛ چون در بودجه مبلغ 850 میلیون تومان پیش‌بینی شده بود، اما گزارش هزینه‌کرد نداشتند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به تخصیص یک میلیارد تومان جهت احداث و تکمیل ساختمان اداری سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری در بودجۀ مصوب، خاطرنشان کرد: برای تکمیل، بهره‌برداری و خرید تجهیزات موردنیاز، پیشنهاد شش میلیارد تومان داده شد که در کمیسیون موافقت شد.

چناریان بیان کرد: پیشنهاد دیگر مربوط به اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان در ردیفی تحت عنوان حقوق و امتیازات است که قبلاً در بودجه نبوده و موافقت نشد.

وی بیان کرد: ردیف بعدی مربوط به دیون عمرانی و تملک دارایی‌هاست که قبلاً 10 میلیارد تومان اختصاص داده بودیم و طبق گزارش هزینه‌کرد تا به حال 9 میلیارد آن هزینه شده است که تقاضا دادند ۱۵ میلیارد تومان اضافه شود که موافقت شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا افزود: ردیف بعدی، احداث و جابه‌جایی مجتمع تعمیرگاهی شهرداری بود که هیچ ردیفی در بودجه برای آن پیش بینی نشده بود و پیشنهاد تخصیص سه میلیارد به این موضوع را داشتند که در کمیسیون موافقت شد.

چناریان خاطرنشان کرد: ردیف پیشنهادی بعدی، درخصوص حفر ترانشه در سایت لندفیل بود که در بودجه پیش‌بینی نشده نبود و شهرداری درخواست تخصیص هشت میلیارد تومان را داشت که در کمیسیون موافقت نشد؛ چون گفتند هنوز امکان حفر را دارند.

کمساری، در این زمینه با اشاره به اینکه این پروژه نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و اعضای کمیسیون تأکید داشتند که شهرداری خودش این کار را انجام دهد، افزود: معاونت خدمات‌شهری شهرداری اعلام کرده ماشین‌آلات موردنیاز را ندارند و قرار شد ظرف یک ماه آینده ماشین‌آلات خریداری شود و اگر نشد، اضافه‌شدن این ردیف در اصلاحیه بودجه آورده شود.

سعید شعرباف، شهردار کرمان هم در این رابطه با اشاره به مذاکره‌ با مجموعه‌های تصفیه معادن برای تهاتر دفن لجن و به ازای آن، حفر ترانشه توسط این مجموعه‌ها، گفت: برای انجام این اقدام، نیاز به ردیفی داریم که بتوانیم ظرف دوماه آینده به اندازۀ یکی‌دو میلیارد کار کنیم که آن‌ها حفر ترانشه را شروع کنند.

سپس، چناریان بیان کرد: اگر گزارش تهاتر ارائه شود، این اقدام قابل بررسی است.

وی ادامه داد: ردیف بعدی، مربوط به تکمیل و تجهیز محل نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب بود که در بودجه پیش‌بینی نشده بود و با مبلغ یک میلیارد تومان پیشنهادی شهرداری موافقت شد.

کمساری نیز در این رابطه بیان کرد: اینکه در بودجه پیش‌بینی نشده بود به این معنی نیست که شهرداری بی‌توجه بوده؛ بلکه به این دلیل است که هفت ارگان دیگری که باید پای کار بیایند، اقدامی نکرده‌اند؛ شش ماه صبر کردیم و شهرداری از محل‌های دیگر، هزینه کرده، اما دستگاه‌های دیگر ورود نکردند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری برای عقیم‌سازی هر سگ یک میلیون تومان هزینه می‌کند، درحالی‌که وظیفۀ شهرداری نیست، تصریح کرد: یک میلیارد تومان اختصاص‌یافته به این موضوع تا پایان سال‌جاری صرف عقیم‌سازی هزار سگ می‌شود و این در حالی است که در حال حاضر، در شهر کرمان 6000 سگ بالغ داریم و با این عددها معضل سگ‌های بلاصاحب ساماندهی نخواهد شد.

 

در محدودۀ کرمان حریمی برای رهاسازی سگ‌های عقیم‌شده نداریم

شهردار کرمان در این رابطه بیان کرد: اخیراً سازمان محیط‌زیست نامه‌ای به ما ابلاغ کرده مبنی بر اینکه در محدودۀ کرمان حریمی برای رهاسازی سگ‌های عقیم‌شده نداریم و باید تعیین‌تکلیف شود که وضعیت سگ‌هایی که عقیم شده‌اند و باید آزادسازی شوند، چه می‌شود؟

سپس، کمساری خاطرنشان کرد: براساس قانون، اگر سازمان محیط‌زیست همکاری نکند، شهرداری موظف است سگ‌ها را بعد از عقیم‌سازی در همان محله‌ای که جمع کرده، رها کند.

نادری، رییس شورا نیز بیان کرد: به این نکته باید توجه داشته باشیم که وقتی تعداد سگ‌ها زیاد می‌شود، اگر تغذیه‌شان درست انجام نشود، بسیار خطرناک می‌شوند.

سپس، چناریان بیان کرد: ردیف پیشنهادی بعدی در اصلاح بودجه مربوط به احداث، تکمیل و تجهیز ساختمان اداری شهرداری منطقه دو است که تصمیم بر این است در ساختمانی واقع در بلوار جمهوری‌اسلامی مستقر شود و شهرداری برای تجهیز و آماده‌سازی آن درخواست اختصاص پنج میلیارد تومان داشته که در کمیسیون با چهار میلیارد تومان موافقت شد.

 

موافقت با طرح خرید چهارچرخ‌های جمع‌آوری زباله

وی افزود: ردیف بعدی درخصوص خرید گاری زباله برای جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر بود که قبلاً در کمیسیون خدمات‌شهری تصویب شده بود که برای نمونه در یکی از محله‌های شهر، انجام و گزارش آن به شورا ارائه شود، اما چون گزارشی ارائه نشده، با این ردیف موافقت نشد.

شهردار کرمان در این رابطه با بیان اینکه گزارش مفصل شفاهی در زمینۀ اجرای این طرح در شهرک شهید مطهری داریم، خاطرنشان کرد: موضوع خرید 500 چهارچرخ زباله برای پنج شهرک محصور دیگر است که قرار است طرح در آن‌ها اجرا شود، نه برای کل شهر؛ اگر بخواهیم این طرح را در تمام شهر گسترش دهیم، حداقل به 3000 گاری جمع‌آوری زباله نیاز داریم.

شعرباف افزود: این طرح از همه جهت قابل دفاع است؛ طرح موفقی بوده و رضایت مردم را داشته، گزارش آن را می‌توانیم ارائه کنیم.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز بیان کرد: با توجه به اینکه در این زمینه یک تغییر سیاست دارد اتفاق می‌افتد، قرار بود شهرداری گزارش دهد، اما هنوز هیچ گزارشی از جزئیات و ابعاد طرح ارائه نشده؛ نکتۀ دیگر این است که در برخی از شهرهای دیگر که این طرح اجرا شده، پس از مدتی متوقف شده؛ باید ببینیم چرا؟

محمد امینی‌زاده، ادامه داد: نکتۀ مهم‌تر این است که بدانیم چشم‌انداز این طرح چیست؟ در چند سال می‌خواهیم طرح را تکمیل کنیم؟ هزینۀ استهلاک چقدر است؟ و … ؛ اما هیچ‌یک از این موارد مشخص نیست؛ بنابراین، قرار شد این موارد ارائه شود بعد تصمیم‌گیری کنیم.

نادری نیز در این رابطه بیان کرد: اگر با گذاشتن ۵۰۰ گاری، مطالبۀ عمومی ایجاد شود، یعنی مردم رضایت داشته‌اند و طرح خوبی است.

سیدمحمد موسوی، عضو شورا نیز تصریح کرد: حتی اگر هزینه‌های جمع‌آوری زباله زیاد نشود، خرید این گاری‌ها خودش یک هزینۀ بالایی است و صرفاً به لحاظ استقبال مردم نباید شتاب‌زده تصمیم بگیریم؛ حتماً باید مطالعات انجام شود.

وی افزود: طرح استقرار گاری‌های جمع‌آوری زباله در شهرک‌ها را رد نکردیم، اما می‌گوییم پس از ارائه اطلاعات لازم در بازۀ دیگری تصمیم‌گیری شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز با بیان اینکه اصلاً سیاست جمع‌کردن گاری‌های زباله از سطح شهر اشتباه بود، خاطرنشان کرد: در اکثر شهرهای کشور و جهان از این گاری‌ها استفاده می‌کنند و از نظر بهبود منظر و پاکیزگی شهری موفق بوده است؛ ضمن اینکه مطالبۀ جدی ازسوی مردم است و باید با فوریت انجام شود.

منصور ایرانمنش افزود: اینکه در مورد هزینه‌های آن بحث می‌شود، باید توجه داشته باشیم چنین اقدامی برای افزایش پاکیزگی سطح شهر جزو وظایف ذاتی و اولیۀ شهرداری است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با بیان اینکه هدف ما رسیدن به شهر پاکیزه است نه اینکه کاری را که دیگران انجام می‌دهند، تکرار کنیم، افزود: براساس گزارش معاونت خدمات‌شهری، کرمان از نظر پاکیزگی شهری، جایگاه مطلوبی بین شهرهای کشور دارد و خیلی از شهرها غبطۀ شهر ما را می‌خورند.

محمود بابایی، یادآور شد: باید سیاست‌ها مشخص باشد؛ مثلاً اینکه مردم باید زباله‌ها را کجا بگذارند و چهارچرخ‌ها کجا باید گذاشته شود؟ ما مخالف این طرح نیستیم،  اما می‌گوییم باید گزارش کاملی داده شود تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم.

کمساری هم خاطرنشان کرد: در بازدیدهای محله‌ای که داشتیم، یکی از مطالبات جدی مردم به‌خصوص شهرک‌نشین‌ها، استقرار چهارچرخ‌های زباله بوده است.

شهردار کرمان هم با اشاره به اینکه برای نمونه، محلۀ سرآسیاب یکی از محله‌هایی است که بیشترین زباله را تولید می‌کند، افزود: در محلۀ سرآسیاب زباله‌ها را در 60 نقطه می‌گذارند که شیرابه‌هایی از آن سرازیر می‌شود و تجمع حیوانات مشکلات زیادی را ایجاد کرده است؛ بنابراین، گذاشتن گاری‌های زباله خیلی از مسایل این محدوده را می‌تواند حل کند.

درنهایت با شش رأی موافق، کلیت طرح خرید چهارچرخ‌های جمع‌آوری زباله، تصویب شد و مقرر شد شهرداری گزارشی از نتایج اجرای پایلوت این طرح را به شورا ارائه دهد.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: مورد دیگر از پیشنهادهای اصلاح بودجۀ شهرداری در زمینۀ کارشناسی بود که قبلاً مبلغ 400 میلیون تومان پیش‌بینی شده بود و تقاضا داشتند 500 میلیون تومان اضافه شود که در کمیسیون موافقت شد.

چناریان افزود: ردیف بعدی، مربوط به هزینه‌های قضایی و دادرسی است که در بودجه پیش‌بینی نشده بود و تقاضا داشتند پنج میلیارد تومان اختصاص داده شود که موافقت شد.

وی خاطرنشان کرد: ردیف بعدی، پیشنهاد اضافه‌کردن ۳۰۰ میلیون تومان به مبلغ 120 میلیون تومان تخصیص‌یافته جهت خرید وسایل و تجهیزات اداری بود که در کمیسیون موافقت شد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به حذف ردیف پیشنهادی شهرداری درخصوص پرداخت حق سنوات کارکنان و بیمه جامع مسئولیت، افزود: ردیف بعدی، طراحی و نظارت پروژه‌های عمرانی است که قبلاً برایش 200 میلیون تومان گذاشته شده بود و شهرداری تقاضای افزایش ۵۰۰ میلیون تومان داشت که موافقت شد.

چناریان یادآور شد: جمعاً ۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از ردیف‌هایی که اشاره شد، کسر و به بخش‌های دیگر اضافه شد.

در ادامه، شهردار کرمان با اشاره به اینکه در زمینۀ دوربین‌های پایش تصویری دو اتفاق خوب افتاده، افزود: مبلغ قابل توجهی در سفر ریاست‌جمهوری به این مهم اختصاص داده شد که اگر بخشی از آن هم تحقق پیدا کند، مبلغ قابل توجهی خواهد بود.

شعرباف ادامه داد: علاوه بر این، در مناقصه‌ای که برای سخت‌افزار گذاشتیم، مبلغ 12 میلیارد تومان برای خرید دوربین پایش تصویری را براساس لیست و اعتبارات خودمان شروع کردیم؛ ضمن اینکه اگر آن اعتباری که استاندار در مصوبۀ سفر رییس‌جمهور گرفتند، محقق شود، مشکلی نخواهیم داشت و بودجۀ پیش‌بینی‌شده در این ردیف قابل کاهش است.

وی خاطرنشان کرد: تعهد خرید ۴۰ دوربینی که مدنظر بوده، با منابع داخلی شهرداری انجام می‌دهیم و معطل اعتبار استانی نماندیم، درواقع از اهمیت موضوع کاسته نشده است.

 

ضرورت رسیدگی به وضعیت معماری گلزار شهدا

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، در رابطه با طرح جامع ترافیکی گلزار شهدا، با اشاره به ارائه طرح در کمیسیون توسط مشاور، بیان کرد: قرار شد طرح این هفته در شورای ترافیک استان هم مطرح شود و لازم است در کنار طرح ترافیکی، وضعیت معماری گلزار هم رسیدگی شود.

ایرانمنش تصریح کرد: پروژۀ تله‌کابین، تا کی قرار است طول بکشد؟ مردم پیگیر هستند و می‌پرسند؛ اما به نظر می‌رسد اراده‌ای در این مورد نیست؛ از شهردار تقاضا داریم به‌طور جدی این موضوع را پیگیری کنند و گزارشی ارائه دهند.

سپس، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا بیان کرد: براساس گزارش سازمان مدیریت پسماند شهرداری، با بازنگری در قراردادها، 31 میلیارد تومان صرفه‌جویی شده که جای تقدیر و تشکر دارد.

فتح‌الله مویدی، بیان کرد: سه سال است برای احداث پارک در محلۀ پانصد دستگاه بحث می‌کنیم، اما متأسفانه هنوز هیچ اقدامی نشده است.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا در رابطه با ساماندهی سگ‌های بلاصاحب خاطرنشان کرد: لازم است جلسه‌ای با حضور متولیان تشکیل شود و ارگان‌های مختلف درخصوص عملکردشان در این حوزه پاسخ دهند.

 

ایجاد فضایی در پارک «مشاهیر» برای معرفی مشاهیر کرمان

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری می‌خواهد در زمینۀ المان‌های شهری فراخوان داشته باشد، جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگی اجتماعی با حضور مدیران سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تشکیل و گزارشی از فراخوان‌های سال‌های گذشتۀ شهرداری در زمینۀ المان‌ها و اینکه هر فراخوان چه نتایجی داشته، ارائه شد.

محمود بابایی، با تأکید بر ضرورت ساماندهی المان‌های موجود در سطح شهر، خاطرنشان کرد: برخی المان‌ها نیاز به رسیدگی و اصلاح دارند که مقرر شد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تا یک ماه آینده پایش کند و مواردی را که نیاز به اصلاح و جابه‌جایی دارند، اعلام کند.

وی افزود: در زمینۀ ساماندهی المان‌های شهر مقرر شد شناسنامۀ المان‌ها تهیه و در کنار آن‌ها نصب شود تا مردم بدانند سازندۀ المان‌ها چه کسی بوده؛ همچنین مقرر شد در پارک «مشاهیر» فضایی برای معرفی مشاهیر کرمان ایجاد شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به اینکه نمای ساختمان صالح‌المهدی در خیابان شریعتی بعد از حادثۀ آتش‌سوزی، اصلاح نشده و منظر زشتی را ایجاد کرده، خاطرنشان کرد: مقرر شد تا هفتۀ آینده، طرحی عملیاتی ازسوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ارائه شود که ببینیم چطور می‌توانیم اصلاح نمای این ساختمان را پیگیری کنیم.

بابایی بیان کرد: در زمینۀ مسایل محله‌ها، برنامه‌ریزی شده در شش ماه دوم سال‌جاری، نشست‌های محله‌ای را با رویکرد جدید پیگیری کنیم و امروز هم آسیب‌شناسی محله‌ها را با حضور شهرداران مناطق خواهیم داشت.

 

ضرورت اجرای تفاهم‌نامه مربوط به قلاع دختر و اردشیر

سپس، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا با اشاره به پیگیری این کمیسیون درخصوص تملکات قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر، خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری و راه و شهرسازی بوده، هنوز اجرا نشده، باید گزارش داده شود که چرا اجرا نشده و زمین‌های معوض برای تملک که باید به شهرداری داده شود، سریع‌تر مشخص شوند.

محمدامین شمسی، با اشاره به بررسی مشکلات بهداشتی و رفاهی پردیسان قائم(عج)، افزود: در جلسه‌ای با حضور نمایندگان میراث فرهنگی و آب و فاضلاب، سازمان آب و فاضلاب موظف شد جهت تأمین آب شرب این مجموعه سریع‌تر اقدام کند و تقاضا داریم توسط شهرداری رایزنی شود که این موضوع قبل از سالگرد به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: درخصوص تخریب کاروان‌سرای کوزه‌گران، براساس گزارش میراث فرهنگی، دلیل تخریب، بیشتر عمدی و از سمت اشخاص است تا اینکه ناشی از پروژه‌های اطراف باشد.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا افزود: مسایل شبکه فاضلاب شهر کرمان هم با حضور نمایندگان آب و فاضلاب در کمیسیون گردشگری شورا بررسی و قرار شد درخصوص تخصیص سهم شهرداری از پساب فاضلاب، سریع‌تر اقدام شود.

شمسی تصریح کرد: یک‌سری از نیروهای شهرداری سهواً یا عمداً هزینه‌هایی را به شهرداری تحمیل می‌کنند که در این رابطه باید کمیته‌ای تشکیل شود و با این افراد سریع‌تر برخورد شود.

در ادامه، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا بیان کرد: در حوزۀ بهره‌وری موضوعاتی در کمیسیون با حضور کارشناسان در حال بررسی است که وقتی به جمع‌بندی برسد، نتایج آن ارائه خواهد شد.

سیدمحمدصادق تقوی، خاطرنشان کرد: ازجمله موضوعات در حال بررسی در حوزۀ شفاف‌سازی، کارشناسی دقیق حقوق و دستمزد پرسنل و مدیران و قراردادهای شهرداری است.

وی تصریح کرد: موضوعاتی به‌صورت ویژه ازجمله در حوزۀ انبوه‌سازی مطرح شده، اما هنوز نتوانسته‌ایم مستند دقیق و مشخصی ازسوی شهرداری داشته باشیم که امیدواریم ظرف هفتۀ آینده مشخص شود‌.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا بیان کرد: شهرداری مکلف شد طی دو هفتۀ آینده، کلیۀ نقشه‌های تفکیکی بایگانی‌های مرکز، شهرسازی، املاک و دفاتر فنی مناطق را با لیست نقشه‌های تفکیکی تطابق دهد و گزارش دقیق و مکتوبی به شورا ارائه دهد.

تقوی یادآور شد: در حوزۀ شفاف‌سازی قراردادها تاکنون فقط قرارداد «بتن علی‌بابا» منتشر شده و با توجه به قولی که داده شده، برای سایر قراردادها هنوز اقدامی نشده است.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با بیان اینکه موفقیت ما در خدمت‌رسانی بهتر مردم و افزایش رضایتمندی آن‌هاست، تأکید کرد: تحول به پیش‌نیازها و ابزارهایی نیاز دارد و یکی از دلایلی که در برخی موضوعات تلاش‌های ما به نتیجه نمی‌رسد، عدم همراهی، توجیه و آموزش مجموعۀ کاری است؛ درواقع آن سطح از آمادگی، توجیه، آموزش و همراهی لازم بدنۀ اجرایی را در شهرداری نداریم.

چناریان با بیان اینکه تحولاتی که در حوزۀ بودجه نیاز داریم، اتفاق نیفتاده، ادامه داد: بنا داریم از ابتدای مهرماه، بازنگری و بررسی لوایح عوارضی سال ۱۴۰۲ شهرداری را شروع کنیم، اما برای دریافت نتیجۀ مطلوب، نیاز به همراهی بیشتر مجموعۀ شهرداری داریم.

وی خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم موضوعاتی که در قالب تغییر ازسوی شورا مصوب می‌شود، در اجرا با مانع مواجه است و نتیجۀ مناسب حاصل نمی‌شود.

کمساری هم در این رابطه بیان کرد: وقتی مصوبه‌ای از شورا ابلاغ می‌شود، شهرداری موظف به اجراست و نباید سلیقه‌ای عمل شود و به تعویق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در دو ماه گذشته جلسات فراوانی درخصوص گلزار شهدا با نگاه به سالگرد داشتیم، اما خیلی از ادارات و متولیانی که باید وظایفی انجام دهند، به‌دلیل تصویب نشدن طرح جامع گلزار، اقدامی نمی‌کنند.

نایب‌رییس شورا ادامه داد: وقتی پیش‌بینی شده در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی، چند صد هزار نفر به کرمان بیایند، از الآن باید زیرساخت‌ها فراهم شود، اما با این رویه‌ای که پیش می‌رود، نمی‌توانیم به هدفی که داریم برسیم.

کمساری تصریح کرد: تقاضا داریم که به ما بگویید طرح گلزار کی قرار است قطعی شود و آیا از لحاظ قانونی، شورا و شهرداری که متولیان مدیریت شهر هستند، نباید در جریان روند این طرح قرار گیرند؟

 

ضرورت نصب دوربین در نقاطی که تجمع شهری بیشتر است

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا با اشاره به حادثه‌ای که در پارک مادر منجر به فوت یک کودک شد، ضمن تسلیت به خانوادۀ داغدار کودک دو ساله، بیان کرد: برای بررسی این موضوع، جلسه‌ای با حضور شهردار، معاون خدمات‌شهری، معاون عمرانی، مدیران بازرسی و حراست شهرداری و شهردار منطقه دو برگزار و توضیحاتی ارائه شد و شهرداری مکلف شد گزارش مکتوب و متقنی را ظرف دو هفتۀ آینده به شورا ارائه دهد.

امینی‌زاده ادامه داد: در این جلسه همچنین بر لزوم تشکیل کمیته ایمنی و سلامت شهری در شورای شهر ذیل کمیسیون خدمات شهری جهت نظارت بر ایمنی فضاهای شهری تاکید شد.

وی خاطرنشان کرد: با هدف پیشگیری از وقوع حوادث این‌چنینی در فضاهای شهری، مقرر شد درخصوص نصب دوربین در نقاطی که تجمع شهری بیشتر است، اقدام شود و اگر نیاز به تأمین اعتبار است در شورا تصمیم‌گیری شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا یادآور شد: با توجه به نبود دستورالعمل‌ و استانداردهای ایمنی فضاهای شهری، تأکید شد شهرداری تابلوهای هشداردهنده را برای آب‌نماها و عمق آب در فضاهای شهری اطلاع‌رسانی کند؛ همچنین مقرر شد کمیتۀ ایمنی اجرایی در سطح شهرداری تشکیل شود و تا یک ماه آینده تمام پارک‌ها و فضاهای شهری را از لحاظ کلیۀ نکات ایمنی بررسی کند و گزارش مکتوب آن را جهت رفع کاستی‌ها به شورا ارائه کند.

 

شهرداری در تأمین اعتبار طرح ساماندهی گلزار شهدا وظیفۀ مستقیم ندارد

در پایان این نشست، شهردار کرمان در پاسخ به مباحث مطرح‌شده بیان کرد: در مورد گلزار شهدا، طرح جامع گلزار به‌صورت مفصل توسط تیم مشترک شهرداری و نمایندۀ مکتب شهید سلیمانی به مدت دوماه مورد بررسی دقیق قرار گرفت و نقدها و پیشنهادهای مدیریت شهری و دانشگاه را خطاب به مشاور طرح ارائه دادیم.

شعرباف ادامه داد: درنهایت بخشی از نقدها پذیرفته و در طرح دیده شد و بخش قابل‌توجهی هم منوط به تدوین طرح جامع گلزار شهدا شد؛ مشاور نیز اذعان داشت دستورالعمل و شرح خدماتی که به آن‌ها ارائه شده، متناسب با عنوان طرح جامع گلزار نیست و درواقع بیشتر به طرح ساماندهی شبیه است.

وی افزود: درواقع مواردی ازجمله شبکۀ ترافیک، خدمات و زمین‌های مجاور گلزار، در دستور کار مشاور دیده نشده، بسیاری از اشکالات ما و دانشگاه هم در همین خصوص بود که شما نمی‌توانید طرح ترافیکی داخل گلزار را بدون توجه به اطراف آن، طراحی کنید.

شهردار کرمان تصریح کرد: با توجه به اینکه قرار بود در حوزۀ ساماندهی گلزار، یک طرح حتی موقت برای ارائه به رییس‌جمهور تهیه شود، دوستان در جلساتی با مدیریت نمایندۀ استاندار، به این نتیجه رسیدند که با عنوان ساماندهی گلزار یا فاز اول پروژۀ ساماندهی گلزار طرحی تهیه شود.

شعرباف با تأکید بر اینکه شهرداری در تأمین اعتبار، پیمانکار و طرح ساماندهی گلزار شهدا وظیفۀ مستقیمی ندارد و در سطح استانی تصمیم گرفته می‌شود، ادامه داد: در سفر رییس‌جمهور اعتباری برای شروع این طرح از محل اعتبارات دولتی اختصاص یافته و الآن کار باید آغاز شود؛ ضمن اینکه در فاز دو و سه، وارد طرح جامع گلزار خواهد شد.

وی یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر اعتبار این طرح براساس نحوۀ تأمین اعتبار سفرهای استانی تخصیص یابد، قطعاً به سالگرد نخواهد رسید و پیمانکار، کار خود را شروع نخواهد کرد.

شهردار کرمان افزود: در جلسه‌ای با مدیران گلزار شهدا، بنیاد شهید و شورای ترافیک استان، قرار شد طرحی بر مبنای کارهای کوتاه‌مدتی که تا گلزار می‌توان انجام داد و تعارضی هم با طرح ساماندهی ندارد، تهیه شود و آن بخشی را که می‌توانیم تا سالگرد برسانیم، با منابع داخلی خودمان اجرا کنیم.

شعرباف با بیان اینکه شهرداری معطل طرح ساماندهی گلزار نشده است، خاطرنشان کرد: عملیات عمرانی پارک «شهید سلیمانی» در منطقه یک شهری در مجاورت آرامستان هنرمندان آغاز شده، بهسازی حوض ستاره و ایمن‌سازی مسیر گلزار نیز در حال انجام است.

وی در ادامه، ضمن تسلیت به خانوادۀ کودک فوت‌شده در حادثۀ پارک مادر، بیان کرد: از همۀ شهروندان درخواست می‌کنم که از کودکان خود به‌ویژه در سنین پایین، مراقبت خاصی داشته باشند؛ وظیفۀ ما این است که براساس آیین‌نامه و ضوابط موجود، فضاهای شهری را ایمن‌سازی کنیم که ما حتی فراتر از آیین‌نامه‌های موجود عمل کرده‌ایم.

شهردار کرمان ادامه داد: درواقع در موضوعات مشابه این مورد، آیین‌نامۀ مشخصی که ملاک عمل شهرداری قرار گیرد، نداریم، اما این دغدغه را برای شهروندان داریم؛ الآن هم مأمور شدیم به هر موضوعی که ممکن است به هر نحوی خطرآفرین باشد، ولو اینکه آیین‌نامه‌ای برای آن وجود نداشته باشد، رسیدگی کنیم.

شعرباف افزود: اما در شرایط ایمن هم اگر مراقبت خانواده نباشد، کودک می‌تواند در معرض حوادث مختلف قرار گیرد.

وی بیان کرد: در این خصوص گزارش مدونی را ارسال خواهیم کرد؛ ضمن اینکه کمیتۀ ایمنی هم که اشاره شد، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تشکیل خواهیم داد و موارد موردنظر را در پارک‌های بزرگ در اولویت قرار می‌دهیم.

 

پروژۀ تله‌کابین به لحاظ زیرساخت آماده است

شهردار کرمان در مورد پروژۀ تله‌کابین و هتل‌بام بیان کرد: درخواست می‌کنم حتماً وضعیت سرمایه‌گذار در سطح استانداری تعیین‌تکلیف شود؛ تله‌کابین به لحاظ زیرساخت آماده است، اما چون سه هکتار زمین به سرمایه‌گذار تحویل نشده، فضای سبز را تکمیل نکرده است.

شعرباف خاطرنشان کرد: درخصوص پروژۀ صاروج پارس در حال حاضر، شهرداری به همۀ تعهدات خود عمل کرده و سرمایه‌گذار هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای پروژه ازسوی شهرداری ندارد.