لزوم تعیین‌تکلیف املاک مسیری و احقاق حق مالکان

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در نطق پیش از دستور، نام‌گذاری بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله را گرامی داشت و با اشاره به اینکه این روز زمان نزول آیه «تطهیر» است، افزود: با نزول این آیه، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأیید زده است. 

علیرضا نادری، با اشاره به روایات فراوان در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و روایات اهل بیت(ع) افزود: روایات با صراحت اعلام کرده‌اند که آیه مباهله درباره حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است. 

وی، مباهله را از رویدادهای صدر اسلام و مبتنی بر حقانیت پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) در مقابل  مسیحیان نجران اعلام کرد.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به موضوع تعیین‌تکلیف املاک مسیری واقع در پروژه‌های عمرانی اشاره کرد.

حسین چناریان گفت: در زمینه توافقات بین شهرداری و مالکان املاک مسیری، مواردی مطرح‌شده که مورد موافقت اعضای شورای شهر نیست.

وی با بیان اینکه توافق‌نامۀ در نظر گرفته‌شده بین شهرداری و مالکان باید اصلاح شود، افزود: شهرداری از تاریخ توافق، همان یک‌ سال را در نظر می‌گیرد و با انجام تهاتر یا محاسبه براساس نرخ روز، حق مالک را محاسبه می‌کند. 

چناریان، با بیان اینکه شورا با این شیوه موافق نیست و حق و حقوق مردم باید به‌طور کامل داده شود، ادامه داد: شورای شهر، شهرداری را مکلف کرده متن قرارداد را اصلاح کند و به‌جای یک‌ سال مهلت مقرر، سه‌ سال را در نظر بگیرد. 

وی همچنین تاکید کرد: علاوه بر آن باید به ازای قیمت ملک، به‌طور مشخص موارد تهاترشده تعیین‌تکلیف شود. 

رییس کمیسیون بودجه،‌ منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به ارسال چندین‌ نامه به این کمیسیون درخصوص املاک مسیری اشاره و بیان کرد: تعیین یک سال برای احقاق حقوق مردم کافی نیست و مردم باید معادل ارزش ملک خود را بگیرند. 

محمد‌رضا کمساری، رییس کمیسیون گردشگری شورا نیز، با بیان اینکه شهرداری باید براساس ارزش ملک به مالک پول پرداخت کند و اگر نقدینگی نداشت، به ازای آن پروانه ساختمانی بدهد، گفت: تعیین مدت زمان یک‌ سال برای اقدام پروانه ساختمانی، کافی نیست و باید زمان آن را افزایش داد و به‌گونه‌ای عمل کرد که حق مردم ضایع نشود.

علیرضا نادری، رییس شورا نیز بر لزوم تعیین‌تکلیف پرونده‌های املاک مسیری تاکید کرد و افزود: در این خصوص نباید مردم را معطل کرد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود ابتدا موافقت مالکان جلب شده و بعد دستور‌العمل کلی اجرا شود.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری شورا نیز گفت: درخصوص املاک مسیری  باید طبق قانون، حق مردم پرداخت شود و اگر شهرداری در قبال آن پول و زمین کافی ندارد، به‌صورت مستند میزان تهاتر با پروانه ساختمانی را مشخص کند. 

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به نامه دریافت‌شده از شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: طبق سیاست‌های ستاد بازآفرینی شهری برای ساماندهی محله‌های کم‌برخوردار شهر کرمان، ساماندهی محله «قمر بنی‌هاشم» و نبود کلانتری در این محله مورد توجه قرار گرفته است.

چناریان ادامه داد: بر این اساس، مقرر شد شهرداری، زمینی را به اداره‌کل راه‌ و شهرسازی و سپس به فرماندهی نیروی انتظامی کرمان واگذار کند تا برای ایجاد کلانتری در این محله اقدام شود. 

وی بیان کرد: مقرر شد اداره‌کل راه و شهرسازی با رعایت مقررات و اخذ مجوز از سازمان ملی زمین و مسکن، طبق تفاهم‌نامه منعقدشده، از اراضی متعلق به خود در شهر کرمان در مهلت شش‌ ماه با شهرداری کرمان تهاتر کند که این موضوع در کمیسیون به اتفاق آرا تصویب شد.

در ادامه، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، به تعیین عوارض خودیاری آسفالت اشاره کرد و با بیان اینکه شهرداری هرساله قیمتی را پیشنهاد می‌دهد و مردم نیز با مشخص‌کردن نماینده و محاسبات انجام‌شده ازسوی شهرداری، این مبلغ را به‌عنوان کمک و خودیاری به شهرداری پرداخت می‌کنند، گفت: این مبلغ در سال گذشته در هر مترمربع ۴۵ هزار تومان تعیین شده بود که امسال براساس فهرست‌بهای سازمان برنامه و بودجه، متری ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

منصور ایرانمنش افزود: با توجه به موافقت نکردن اعضای کمیسیون عمران و شهرسازی با قیمت پیشنهادی شهرداری، هزینه خودیاری آسفالت برای هر مترمربع ۶۵ هزار تومان مصوب شده که با تایید کمیته انطباق، این مبلغ از مردم گرفته می‌شود.

وی، مصوبه بعدی را مربوط به عوارض تعیین‌شده برای سرویس مدارس اعلام کرد و گفت: این میزان عوارض برای رانندگان، سالانه ۱۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده که پیشنهاد شده با در نظر گرفتن تخفیف، افزایش ۳۰ درصدی عوارض در سال‌جاری، مشمول سرویس مدارس نشود. 

ایرانمنش، هدف از این اقدام را کمک به رانندگان سرویس مدارس اعلام کرد و افزود: پیشنهاد تخفیف در عوارض، شامل شرکت‌های فعال در زمینه سرویس مدارس نیز می‌شود. 

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا هم در این‌باره بر مشخص‌کردن دقیق میزان تخفیف ارایه‌شده تاکید کرد و افزود: درخصوص اینکه این میزان تخفیف چقدر از بودجه مصوب را کاهش می‌دهد، باید گزارش دقیق ارایه کرد. 

در ادامه، ایرانمنش، تعداد شرکت‌های اعلام‌شده در زمینه سرویس مدارس را ۴۰ شرکت بیان کرد و افزود: تخفیف داده‌شده در کاهش میزان بودجه تاثیر زیادی ندارد. 

رییس کمیسیون بودجه،‌ منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز بیان کرد: هدف از این تخفیف، ایجاد انسجام در شرکت‌های حمل‌و‌نقل سرویس مدارس و تشویق برای ورود اعضای شرکت‌های تعاونی جهت سرویس‌دهی به مدارس بوده است.

چناریان افزود: بسته تشویقی داده‌شده برای مشارکت بیشتر بوده و عدد تصویب‌شده از میزان سال گذشته نباید کمتر شود.

در ادامه، ایرانمنش، مطالبه شرکت «فضا‌پوشان» در خصوص اقدام در میدان «توحید»(ارگ) را ازجمله موضوعات مطرح‌شده در کمیسیون عمران و شهرسازی دانست و ادامه داد: پیمانکار، نامه‌های متعددی به شورا ارسال کرده و مشکلاتی را درخصوص طرح مورد نظر و عدم تمدید قرارداد کاری خود با شهرداری مطرح کرده است.

وی، درخواست اصلی این شرکت را تمدید قرارداد اعلام کرد و افزود: تا پایان شهریورماه قرارداد این شرکت تمدید شده و نیاز است شهرداری برای جبران ضرر و و زیان این شرکت  پیگیری کند و پیشنهاد مناسب ارایه دهد. 

در ادامه، اعضای شورای شهر بر اجرای هرچه زودتر طرح تاکید کردند و تمدید قرارداد شرکت پیمانکار را وظیفه شهرداری دانستند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا همچنین به شکایت مطرح‌شده ازسوی اهالی محله سرآسیاب به استانداری و ارجاع آن به شورای شهر اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون مصوب شد شهرداری درخصوص میدان بیرم‌آباد و مطالبه مردمی در رابطه با ورودی محله سرآسیاب مجدداً پیگیری کند. 

ایرانمنش افزود: درخصوص تعیین‌تکلیف ورودی سرآسیاب مقرر شد موضوع مجدداً در شورای ترافیک مطرح شود. 

در ادامه، چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با اشاره به اعلام وضعیت قرمز و شرایط بحرانی آب‌وهوا ازسوی سازمان هواشناسی کشور، بر لزوم آمادگی شهرداری کرمان در این خصوص تاکید کرد. 

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان نیز با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با پیش‌بینی گذشتگان از وقوع سیلاب در کرمان، بند مملکت ساخته شده است، گفت: بند مملکت در راستای مشکلات ناشی از بارندگی و وقوع سیلاب از شرق کرمان و نیاز  مبرم  به سیل‌بند در بالادست اجرا شده است.

محسن پوراسماعیلی، با بیان اینکه محله‌های هدفِ امروز در گذشته حاشیه شهر بودند و نباید خارج از حریم شهر ایجاد می‌شدند، تصریح کرد: اولین محله حاشیه در این منطقه، شهرک «جنت» بود که بدون در نظرگرفتن و رعایت حریم شهر ایجاد شده است. 

وی با تاکید بر اینکه شهرداری کرمان، آمادگی مقابله با بحران را دارد، گفت: در نقاط بحرانی، اقداماتی در راستای ایجاد سیل‌بند در شهر کرمان انجام شده است.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، به موضوع برپایی موکب‌های دائم و موقت در شهر کرمان اشاره کرد و افزود: این موضوع در کمیسیون‌های خدمات‌‌شهری و فرهنگی مطرح شده است.

عشرت کردستانی، به درخواست مجوز برپایی موکب صلواتی ازسوی هیات «حیدریون» و هیات امنای مسجد «ابراهیم» در بلوار جمهوری‌اسلامی، محدوده خیابان «امام جمعه» و «والفجر شمالی» اشاره کرد و افزود: مقرر شد برای این موارد به‌طور موقت تا پایان ماه صفر، مجوز برپایی موکب صادر شود. 

وی یادآور شد: مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای در ذیل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، این موارد پیگیری و ضوابط مشخصی برای آن تعیین شود. 

کردستانی همچنین به ساخت فیلم مستندی با موضوع «شیوه حکومت‌داری ترکان‌خاتون» و خدمات او در کرمان اشاره کرد و گفت: عوامل فیلم به‌دنبال کمک مسئولان برای ساخت این فیلم هستند که همکاری و پشتیبانی از عوامل فیلم در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مطرح شده، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

در ادامه، منشی شورای اسلامی شهر کرمان، لزوم اقدامات لازم برای سلامت شهروندان در مقابله با ویروس کرونا را مطرح کرد و با بیان اینکه ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به‌صورت هفتگی در حال تشکیل است، گفت: مواردی هم به شهرداری و شورای شهر، اعلام و مصوب شده تا تدابیر لازم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اندیشیده شود. 

سیدمحمدصادق تقوی، جلوگیری از ازدحام جمعیت را مورد تاکید این ستاد دانست و افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط کارکنان شهرداری باید مدنظر  قرار گیرد و افراد مبتلا در صورت تایید پزشک متخصص و اجازه مدیر مربوط، ۱۰ روز مرخصی استعلاجی بگیرند.

وی بیان کرد: افراد بالای ۶۰ سال و خانم‌های دارای فرزند زیر شش‌ سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، می‌توانند از دورکاری استفاده کنند و این حق شامل پرسنل شهرداری کرمان نیز می‌شود. 

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به حضور هیات شهرداری‌های بصره در کرمان، خاطرنشان کرد: امیدواریم حضور آن‌ها در کرمان و انعقاد تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف، برای شهر کرمان مفید باشد. 

محمود بابایی، به اقدامات اخیر در شهربازی کرمان اشاره کرد و گفت: زیبا‌سازی محوطه، تامین روشنایی و نور‌پردازی خاص شهربازی، این مجموعه تفریحی را نسبت به سه سال گذشته در وضعیت بهتری قرار داده است.

وی با اشاره به تدابیر لازم در راستای کاهش مصرف برق و تامین بهینه روشنایی، گفت: لازم است از مسئولان و دست‌اندرکاران این مجموعه قدردانی شود.