رییس شورای اسلامی شهر کرمان:

قانون تعیین‌کنندۀ نهایی همۀ مسایل است

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و اعضای شورا و شهردار کرمان، برگزار شد.

 رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، با تبریک اعیاد قربان و غدیر خم و دهه مبارک امامت و ولایت و با اشاره به موضوعات مطرح‌شده در هفته گذشته در شورا و حواشی آن افزود: اختلاف سلیقه، امری طبیعی است و اختلاف برداشت‌‌ها هم وجود دارد، اما قوانین و مقررات هم وجود دارد که تعیین‌کنندۀ نهایی همۀ مسایل است.

علیرضا نادری ادامه داد: یقیناً روی هر موضوعی، باید گفت‌وگو شود و در این راستا اولویت برخی افراد، گزینه‌های متفاوت از دیگران است و یا نیاز می‌دانند روشنگری بیشتری در مورد موضوع برای آن‌ها صورت گیرد و طبیعی است که در این مواقع، بحث‌هایی هم صورت ‌گیرد.

وی تصریح کرد: بنا نیست همه، یک سلیقه داشته باشند و به یک شکل برخورد کنند، اما تمام گفت‌وگوهای بین اعضای شورا، برای روشن‌شدن و بررسی موضوعات در چارچوب قانون است.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان خاطرنشان کرد: این اشتباه است که بخواهیم هر وقت موضوع و موردی مطرح می‌شود، همه، چشم‌وگوش‌بسته بپذیرند؛ بنابراین، همه باید نظر بدهند و نظرات متفاوت، مطرح شود تا درنهایت براساس نظرات جمعیِ صحیح، تصمیم درستِ قانونی گرفته شود.

نادری اظهار داشت: ولی در این امر نباید هیچ جسارتی به افراد شورا یا بیرون از شورا و نهادها بشود که البته خوشبختانه هیچ‌وقت هم صورت نگرفته است.

وی افزود: متأسفانه در بیرون شورا برداشت‌های صورت گرفته که جسارتی به کسی یا جایی شده، اما تأکید می‌کنم این اتفاق هرگز نیفتاده و فقط بیان نظرات و سلیقه‌ها بوده و من به‌عنوان رییس شورا اگر سوء‌تفاهمی برای شخصی یا نهادی رخ داده، عذرخواهی می‌کنم.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: مسألۀ بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، قانونی بودن و قانونی تصمیم گرفتن اعضای شورای شهر در خصوص موضوعات است؛ البته اعضای شورا، کاملاً مطلع  و آگاه هستند، ولی برای تنویر افکار عمومی باید بگویم تصمیماتی که در شورای شهر گرفته می‌شود، ممکن است به‌دلیل عدم برداشت درست از قانون و یا آشنا نبودن دقیق به برخی جزییات بندهای قانون و یا هر مسألۀ دیگری، در شورای انطباق پذیرفته نشود.

نادری بیان کرد: مصوبات مجلس شورای اسلامی هم نباید هیچ مغایرتی با قانون اساسی جمهوری‌اسلامی و شرع مقدس داشته باشد؛ بنابراین، شورای نگهبان بدون هیچ ملاحظه‌ای برخی مصوبه‌ها را برای اصلاح برمی‌گرداند؛ البته گاهی هم بین این دو نهاد اختلاف به‌وجود می‌آید که درنهایت برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود.

وی با بیان اینکه درمجموع در کشور یک مکانیزیم برای اصلاح و نظارت بر تصمیم‌ها و مصوبات هر نهادی وجود دارد، گفت: در شوراهای اسلامی شهر و روستا هم، چنین مکانیزمی وجود دارد و تصمیم‌ها و مصوبات شوراها در هیأت تطبیق مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان افزود: اگر مصوبات شورا با قانون مغایرت داشته باشد، بدون هیچ مصلحتی توسط هیأت تطبیق لغو و به شوراها برگشت داده می‌شود، اما درنهایت اگر بین هیأت تطبیق و شورا، اختلاف نظری به‌وجود آید، هیات حل اختلاف که به ریاست استاندار و با حضور اعضایی مانند قاضی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رییس‌کل دادگستری در محل استانداری تشکیل می‌شود، موضوع و مصوبه مورد بررسی قرار می‌گیرد و درنهایت نتیجه را اعلام می‌کنند.

نادری افزود: هیچ‌یک از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان نمی‌خواهند کار غیرقانونی انجام دهند و همۀ اطلاع کامل داریم که اگر کاری برخلاف قوانین جمهوری‌اسلامی انجام دهیم، حرام است و وقتی چنین چیزی وجود دارد، هیچ‌یک از اعضای شورای شهر کاری بر خلاف قوانین انجام نمی‌دهند.

در ادامه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، گفت: گزارشی از عملکرد بودجه سه‌ماهه شهرداری کرمان به این کمیسیون فرستاده شده، اما برای بررسی همه‌جانبه و گزارش به مردم، به جزییات کامل عملکرد سه‌ماهه شهرداری نیاز داریم.

حسین چناریان افزود: البته به نظر می‌رسد در گزارش رسیده، در حوزۀ هزینه و جذب درآمدها، به نتیجۀ مطلوب نرسیده‌ایم که به تدابیری برای این مهم نیاز است.

وی ادامه داد: همچنین طی درخواست شهرداری درخصوص برخی از اراضی این نهاد در روستای «الله‌آباد»، «14 معصوم» و «شیشه‌گر»، به‌دلیل جلوگیری از تصرفات غیرقانونی زمین‌خواران و متصرفان، نیاز به محصور کردن قطعات خالی طبق کروکی ارسال‌شده از شهرداری به طول جمعاً 10 هزار مترمربع از طریق دال بتنی است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، بیان کرد: با توجه برگزاری مزایده و نبود متقاضی، کمیسیون با خرید دال بتنی لازم برای این کار از شرکت مد نظر شهرداری کرمان موافقت کرد.

در ادامه، این مصوبه با موافقت اعضا، تصویب شد.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز گفت: از تملک‌های محدودۀ قلاع «دختر» و «اردشیر»، 11 قطعۀ به‌هم‌پیوسته در محدودۀ پشت پارک «پدر» و هفت قطعه در ضلع غربی پارک «پدر» باقی مانده که اگر این دو بخش تملک شود، تملک‌های منطقه پنج در این محدوده تمام می‌شود.

محمدرضا کمساری با بیان اینکه این کار در اولویت کار منطقه پنج قرار گرفته است، گفت: در ازای این املاک، تعدادی ملک از طریق اداره‌کل راه و شهرسازی در «هفت‌باغ» و «شهرک رضوان» به مالکان واگذار می‌شود، اما هنوز تعدادی ملک مانده که با توجه به جلسات استانداری و پیگیری ما، اداره‌کل راه و شهرسازی توان واگذاری املاک تعهدشدۀ جایگزین را ندارد.

وی افزود: بنابراین، برای اینکه شهرداری بتواند پروژۀ خود را در این منطقه اجرا کند، بهتر است با ظرفیت خود این کار را انجام دهد.

کمساری ادامه داد: 130 ملک باقی مانده هم در بخش دیگر در سفر رییس‌جمهور مطرح خواهد شد تا با کمک دولت، فاز بعدی تملک شود.

در ادامه، پس از بررسی و بیان نظرات موافق و مخالف، رییس شورای اسلامی شهر در این خصوص گفت: شهرداری املاک باقی‌ماندۀ قلاع «دختر» و «اردشیر» را مشروط به اینکه اداره‌کل راه و شهرسازی تعهد کند مابه‌ازای آن را به شهرداری واگذار کند، تملک خواهد کرد.

کمساری نیز گفت: شهرداری ابتدا باید املاکی را که از راه و شهرسازی گرفته و گزارش تملک‌ها را به شورا ارایه دهد.

وی افزود: شهرداری باید این 11 ملک را در ازای املاکی که از قبل در اختیار دارد، در اولین فرصت جابه‌جا کند و درخصوص مابقی املاک بعداً تعیین‌تلکیف شود.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز گفت: طبق گزارش‌های مردمی مطلع شدم چندی پیش مجسمه‌ها و نیمکت‌هایی که در محدودۀ چهارراه «سمیه» بوده، برداشته شده و نیمکت‌ها هم تخریب شده است.

فتح‌الله مؤیدی افزود: در شرایطی که قیمت یک پاکت سیمان حدود90 هزار تومان است، دلیل این اتفاق که هدررفت بیت‌المال است، بدون آگاهی همۀ اعضای شورا چه بوده است؟

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا و نماینده شورا در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری نیز در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به اینکه بیشتر مراجعان به این محدوده، بیمارانی هستند که به ساختمان پزشکان مراجعه می‌کنند، به‌دلیل مطالبۀ مردم که این مجسمه‌ها القاکنندۀ افسردگی هستند، برداشته شدند.

کمساری افزود: از نظر مردم این مجسمه‌ها مفهوم کمبود آب را القا نمی‌کرد؛ بلکه بیشتر القاکنندۀ افسردگی بودند.

وی ادامه داد: به همین دلیل از معاونت سیما و منظر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خواستیم این مجسمه‌ها را به مکان متناسب‌تر با موضوع آن‌ها مانند «پردیسان قائم(عج)» که با آب و آبیاری ارتباط دارد، منتقل کند.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا تأکید کرد: بنابراین، مسأله اصلاً حیف‌ومیل بیت‌المال نبوده است.

کمساری با بیان اینکه متأسفانه بعد از جمع‌آوری مجسمه‌ها، جوسازی و ایجاد شائبه شد که شورا با آثار خلق‌شده در سمپوزیوم و کارهای هنرمندان و هنر مجسمه‌سازی مشکل دارد، گفت: به همین دلیل در کمیسیون فرهنگی با مشورتِ معاون سیما و منظر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری جهت جایگزینی مجسمۀ دیگری از آقای «شهریار رضایی»، مطلع شدیم این هنرمند اثر دیگری با نام مجسمۀ «ناظم‌الاطباء» دارد که از خواستیم این مجسمه در چهارراه «سمیه»(طهماسب‌آباد) نصب شود.

وی افزود: این مجسمه باید توسط شهرداری منطقه دو نصب شود که از مهندس امیرمداح، شهردار منطقه دو، خواستیم هرچه زودتر این کار انجام شود.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی شورا ادامه داد: البته در کمیسیون فرهنگی دربارۀ اینکه نیمکت‌ها جمع شوند، تکلیفی نداشتیم، اما ممکن است شهرداری برای نصب مجسمه یا المان جدید در یک مکان، به تخریب یا نگهداشتن نیمکت یا سکویی نیاز داشته باشد که مربوط به خودِ شهرداری است.

کمساری بیان کرد: فکر می‌کنم جابه‌جایی چند مجسمه، نیازی به مصوبه شورای عمومی ندارد.