مورد افزایش تعرفه درخصوص لوایح وجود نداشته است/ با آزاد‌سازی مسیر بزرگراه سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، مشکل دسترسی برطرف‌ شود/ به همه رشته‌های ورزشیِ سنتی و مذهبی توجه شود/سیاست شورا و شهرداری تقویت جریان‌های مردمی است


در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

مورد افزایش تعرفه درخصوص لوایح وجود نداشته است/ با آزاد‌سازی مسیر بزرگراه سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، مشکل دسترسی برطرف‌ شود/ به همه رشته‌های ورزشیِ سنتی و مذهبی توجه شود/سیاست شورا و شهرداری تقویت جریان‌های مردمی است

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را به کارکنان زحمت‌کش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تبریک گفت و با بیان اینکه همۀ کارکنان شهرداری در بخش‌های مختلف برای آسایش عمومی مردم تلاش می‌کنند، افزود: در زمانی که همه در حال استراحت هستند، نیروهای شهرداری سعی دارند تا شهری آرام، تمیز و زیبا را به شهروندان تقدیم کنند.
سیدمحمدصادق تقوی، منشی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در نطق پیش از دستور کار جلسه و طرح مصوبات، به چند نامۀ برگشتی از فرمانداری و هیأت تطبیق درخصوص ارزش افزوده  اشاره کرد و افزود: هیأت تطبیق با پیشنهاد مطرح‌شده درخصوص ارزش افزوده موافقت کرده، اما  به استناد تبصره یک ماده ۵۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌دلیل اینکه خارج از موعد مقرر بوده، آن را مغایر با قانون و مورد اعتراض دانسته است.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز، بر بررسی لوایح سال‌های گذشته و نامه‌های رسیده از استانداری برای روشن‌شدن موضوع تأکید کرد و افزود: وظیفۀ قانونی خود را انجام داده‌ایم.

فتح‌الله مویدی، با بیان اینکه ایرادات لوایح عوارضی در وزارت کشور بررسی و ابلاغ شده است، ادامه داد: اگر هیأت تطبیق فکر می‌کند لوایح غیرقانونی است، این موارد را از مراجع بالا پیگیری کند.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز بر اجرای لوایح عوارضی اصرار کرد و گفت: مورد افزایش تعرفه درخصوص لوایح وجود نداشته است؛ بنابراین، این ایراد درست نیست و مصوبه باید اجرا شود.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز با تأکید بر مقابله با کارهای خلاف قانون، گفت: اگر عوارض خدمات‌شهری، نوسازی، خودرو وغیره از مردم وصول نشده، نشان‌دهندۀ ضعف شهرداری است که باید پیگیری و طلب شهرداری از مردم مشخص شود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم با تأکید بر اینکه در شورای شهر کرمان کارهای کارشناسی دلسوزانه انجام می‌شود و توان کارشناسی شورا بالاست، گفت: در بودجه موارد به‌دقت بررسی و از جزییات غفلت نشده است.

علیرضا نادری، افزود: هرچند در روند کار به عدالت نزدیک شده‌ایم، اما کاستی‌هایی وجود دارد و  نمی‌توانیم ادعا کنیم که کار بی‌عیب و نقصی است.

در ادامه، سیدمحمد‌صادق تقوی، منشی شورای اسلامی شهر، به ارسال نامه رییس شورای اسلامی شهر کرمان به فرمانداری کرمان مبنی بر تقسیط بدون کارمزد جرایم قانونی از منظر شهری اشاره کرد و گفت: با توجه به ایرادات وارده، ملاک زمان باید تعیین شود که این امر موجب تشویق بدهکاران برای پرداخت جرایم می‌شود.

در ادامۀ این جلسه و طرح مصوبات کمیسیون‌ها، حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، درخصوص پاسخ به مطالبات مردم و آزاد‌سازی مسیر بزرگراه سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، مشکل دسترسی و تردد  تعدادی از مردم را به معبر مطرح و بر لزوم برطرف‌شدن آن تأکید کرد.

وی در ادامه، به درخواست شهرداری برای قدردانی از ۹۸ نفر از کارکنان بازنشسته شهرداری با مبلغ ۹۸۰ میلیون ریال اشاره کرد و افزود: با این شرط که مبلغ از سقف مصوب تجاوز نکند، موافقت می‌شود تا این هزینه از ردیف هزینه‌های رفاهی پرداخت شود.

چناریان، همچنین طرح پیشنهاد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان برای درخواست مبلغ  ۳۰۹ میلیون ریال برای خرید هدایا و تجلیل از ورزشکاران زورخانه‌ای را ازجمله مصوبات کمیسیون ذکر کرد که مورد تأیید اعضای شورای شهر قرار گرفت.

در ادامه، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، بر لزوم توجه به دیگر رشته‌های ورزشیِ نزدیک به سنت و مذهب و حفظ تعادل و عادلانه برخورد کردن با هیأت‌های ورزشی را مورد تأکید قرار داد و افزود: پیشنهاد می‌شود کمک‌های نقدی به ورزش، در قالب طرح و برنامه مدیریت شود و کار به‌صورت سلیقه‌ای پیش نرود.

محمدرضا کمساری در ادامه، به مصوبه پرداخت بدهی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان به شهرداری اختیارآباد و پرداخت آب‌بهای مصرفی شهرداری منطقه یک از محل دیون تملک دارایی را ازجمله مصوبات کمیسیون دانست که مورد تأیید اعضای شورای شهر قرار گرفت.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، همچنین به درخواست شهردار کرمان درخصوص افزایش سقف مبادلات در ترک تشریفات شهرداری اشاره کرد و گفت: شهردار کرمان تقاضا کرده مبلغ ترک تشریفات در اختیار شهردار به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال افزایش یابد که با طرح این درخواست در کمیسیون، درنهایت با مبلغ ۲۰ میلیارد ریال موافقت شد.

حسین چناریان، با بیان اینکه هرچند در ترک تشریفات شهرداری فهرست‌بها و ملاک‌هایی برای تعیین قیمت گرفته شده و بر آن نظارت می‌شود، ادامه داد: شرط موافقت برای این درخواست، مبتنی  بر ارایۀ گزارش سه‌ماهۀ این حوزه و حضور عضو ناظر از شورای اسلامی شهر در هیأت ترک تشریفات است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز طرح  مصوبه‌ای درخصوص  بزرگداشت ایام غدیر را ازجمله مصوبات دانست و از برگزاری جلسه‌ای با حضور جریان‌ها و گروه‌های مردمی صاحب تجربه در برگزاری مراسم مذهبی خبر داد.

عشرت کردستانی، به اعلام گزارشی از برنامه‌های ستاد مردمی غدیر در سطح محله‌های شهر و بانوان اشاره کرد و گفت: در حمایت از این تشکل مردمی، مصوب شد تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به ستاد مردمی غدیر اختصاص داده شود که منتظر تصویب نهایی این مصوبه در شورای عمومی هستیم.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا هم با بیان اینکه ستاد مردمی غدیر برگرفته از هیأت‌های مردمی سال‌ها در کشور برای ساماندهی عید غدیر  فعالیت می‌کند، گفت: برگزاری جشن محله‌ای در ۲۹ نقطه از شهر و برپایی ۳۰ موکب نیز ازجمله برنامه‌های این ستاد است.

محمدرضا کمساری، به برخورداری این ستاد از پشتیبانی مردمی اشاره کرد و اجرای ۵ برنامه خاص ازجمله برگزاری مراسم غدیر در مرقد شهدای غدیر و  پارک مادر را ازجمله این موارد دانست.

وی با تأکید بر اینکه جریان غدیر در حال  فراموشی است و ما وظیفه داریم از آن مراقبت کرده و آن را احیا کنیم، افزود: به‌دلیل مردمی‌بودن این جریان، استقبال عمومی مردم نیز خوب است و نیاز است در شورای شهر مطرح شود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای نیز با تأکید بر اینکه این موضوع مصوبه کمیسیون است و می‌تواند اجرا شود،‌ به حضور مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهراری کرمان در نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با ستاد مردمی غدیر اشاره کرد.

محمد امینی‌زاده افزود: پرداخت این مبلغ به ستاد مردمی غدیر بررسی شده و شهرداری با نگاه محله‌ها، خواهان برگزاری این جریان است و می‌توان از فرصت ایجادشده برای اطلاع‌رسانی در حوزۀ مدنظر شهرداری استفاده کرد.

وی تأکید کرد: هدف، تقویت جریان انقلابی در شهر کرمان است.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان، پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به ستاد مردمی غدیر را مبلغی زیاد و مستلزم مشخص‌شدن ردیف بودجه آن دانست.

علیرضا نادری، با بیان اینکه ردیف پرداخت این مبلغ مشخص نیست، بیان کرد: این درخواست  باید در  شهرداری مطرح شود و درخصوص اینکه کمک مالی به چه کسی و کجا می‌خواهد داده شود، بررسی شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز به سابقه طولانی فعالیت ستاد غدیر اشاره کرد و با بیان اینکه ستاد مردمی غدیر درخواست‌های مشابه این مورد را نیز  قبل از این پیشنهاد مطرح کرده بود، افزود: اشکال واردشده به این مصوبه، این است که شهرداری باید ردیف بودجه آن را تعیین کند و سپس مبلغ پرداخت شود.

حسین چناریان، اجرای برنامه‌هایی چون غدیر را مردم‌محور و لازم برشمرد و گفت: هرچند با اصل کار موافق هستیم، اما درخواست کمک مالی برای اجرای برنامه‌های ستاد مردمی غدیر باید ابتدا در شهرداری مطرح و با مشخص‌شدن ردیف بودجه، پرداخت شود.

رییس کمیسیون شفافیت و هوشمندسازی شورا نیز بیان کرد: مراسم غدیر به‌دلیل حضور مردم، نمود پررنگی دارد و به دلیل ماهیت مردمی‌بودن، نیاز به کمک از ارگان‌های دولتی و وابسته به بودجه نیست.

سیدمحمد موسوی، با تأکید بر اینکه لازم است اینگونه کمک‌ها به شکلی ضابطه‌مند شده و نحوه همکاری و کمک مالی نیز مشخص شود، ادامه داد: ستاد مردمی غدیر، جنبه مردمی دارد؛ بنابراین، مطرح‌شدن موضوعی در شورای عمومی بدون جزییات کار که مستلزم پرداخت مبلغ است، نیازمند بررسی دقیق‌تر  است.

رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز با بیان اینکه ستاد مردمی غدیر ستادی قانونی و امام جمعه در رأس آن است، گفت: دستگاه‌های فرهنگی از این نوع زیاد داریم و شهرداری نیز جز ارگان هایی است که کار فرهنگی می‌کند، اما لازم است کار در چارچوب قانون انجام شود.

فتح‌الله مویدی تأکید کرد: برای خدمت به مردم و برگزاری مراسم ملی و مذهبی، گروه‌های جهادی زیادی وجود دارند، اما درخصوص اینکه مبلغ پیشنهادشده کجا و کی  هزینه می‌شود، باید روال مشخصی باشد؛ بنابراین، درخواست باید در مسیر خودش روال کاری خود را طی کند.

نایب رییس شورا نیز با بیان اینکه ستاد مردمی غدیر در استان به رسمیت شناخته شده و اتهام سیاسی‌زدن به این گروه مردمی بی‌انصافی است، ادامه داد: درخصوص نحوه و میزان کمک به این ستاد، باید بررسی بیشتری انجام داد.

محمود بابایی، به سابقۀ کمک به گروه‌های مردمی در شورای شهر اشاره کرد و گفت: سیاست شورا و شهرداری در زمان حاضر و گذشته مبتنی بر تقویت جریان‌های مردمی و مشارکت آن‌ها در برگزاری جشن‌ها و مراسم بوده است.

چناریان، ریس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم، با بیان اینکه معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار در نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اعضای ستاد غدیر، برای تأمین بودجه برنامه‌های ستاد غدیر از محل اعتبارات فرهنگی به صراحت اظهارنظر نکرده است، ادامه داد: کسی با جشن غدیر مخالف نیست و هزینه‌های برآوردشده ازسوی رییس ستاد غدیر، از محل اعتبارات فرهنگی نمی‌تواند تأمین شود؛ بنابراین، تأمین مبلغ پیشنهادشده از این لحاظ که از چه ردیفی، کجا و به چه کسی داده شود، باید بررسی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *