در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تأکید شد:

ضرورت افزودن اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی 

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، امروز سی‌ام خردادماه با حضور رییس و سایر اعضای شورا و معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان برگزار شد.

 

به گزارش کرمان‌آنلاین، در این نشست، محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا، درخصوص موضوع پرداخت نقدی به مالکان املاک مسیری در راستای اجرای طرح تفصیلی شهر کرمان و طرح تملک و آزادسازی محور «شهید سلیمانی»، گفت: با توجه به اینکه شهرداری در تملک سایر املاک مسیری اغلب به‌صورت تهاتر با پروانه ساختمانی اقدام می‌کند، نسبت به همۀ موارد باید به یک شیوه برخورد شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان، در این‌باره خاطرنشان کرد: در مورد تملک املاک مسیری، در مواردی که شهرداری الزام و اولویت نداشته، در قالب تهاتر و پروانه ساختمانی اقدام شده، اما هرگاه یک محوری در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار داشته و به‌صورت ضرب‌العجلی بر آن پروژه تأکید شده، شهرداری استثناهایی قائل شده، مانند طرح تعریض خیابان «مصطفی خمینی»، خیابان «جهاد» و پل «ایثار» که در این موارد، دفتری در محل مستقر می‌شود تا به‌طور ویژه به وضعیت تملک املاک مسیری رسیدگی شده و شرایطی فراهم شود که زودتر به نتیجه برسیم.

محسن پوراسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر، پروژۀ محور «شهید سلیمانی» نیز همین وضعیت را برای شهرداری دارد و جزو اولویت‌هاست، افزود: برخی مالکان فقط با پرداخت نقدی موافقت می‌کنند و با توجه به ضرب‌العجل این پروژه درواقع یک وجه اجباری برای شهرداری دارد.

امینی‌زاده در ادامه بیان کرد: مسئله این است که پروژۀ محور «شهید سلیمانی» متوقف شده است؛ بنابراین، ضرورتی ندارد که در اولویت قرار گیرد؛ ضمن اینکه ابتدا باید پل «شهدای خلبان» افتتاح شود؛ پس چون ضرورت جدی برای شهرداری ندارد، نباید تملک‌ها نقدی پرداخت شود.

پوراسماعیلی در پاسخ گفت: عملیات عمرانی پل «شهدای خلبان» در حال اجراست و هر روزی که بگذرد به‌خصوص در محدودۀ بلوار «امام حسن(ع)» تا پل، قیمت املاک به‌صورت روزشمار افزایش پیدا می‌کند و شاید به نقطه‌ای برسیم که پل آمادۀ افتتاح باشد، اما به‌خاطر مشکل تملک نتوانیم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه باید قبل از رسیدن پل به مرحلۀ بهره‌برداری، تملک‌ها را به سرانجام برسانیم، یادآور شد: حدود ۲۷ ملک در این مسیر داریم و برای سایر املاک مسیری این پروژه هم باید سریع‌تر اقدام شود؛ در غیر این صورت، شهرداری مجبور می‌شود به هر شرایطی که مالکان تعیین کنند، تن دهد و اجرای پروژه بسیار زمان‌بر می‌شود.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: شهرداری کرمان با توجه به اینکه چهار ملک به شهرداری واگذار شده، اما تاکنون به‌عنوان دارایی‌های شهرداری در سیستم مالی ثبت نشده‌اند، درخواست داشته مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان براساس قیمت کارشناسی از محل ردیف تملک املاک موردنیاز طرح‌های عمرانی به هزینه منظور و در متمم بودجه پایدار شود.

حسین چناریان، ادامه داد: این املاک که در تهران، کرمان و ماهان، قرار دارند، در پایان سال 1399 از محل استفاده از تبصره‌های بودجه برای تهاتر بدهی‌های سازمان‌های دولتی با شهرداری، از بدهی‌های دانشگاه علوم پزشکی به شهرداری، توسط بانک ملل تهاتر شده و موسسه ملل، این املاک را معادل ۱۰۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات دانشگاه، کارشناسی کرده و به شهرداری واگذار کرده است.

وی افزود: اسناد این املاک به نام شهرداری و تحویل شهرداری شده و این اموال باید به‌عنوان املاک و دارایی‌های شهرداری ثبت سیستم شوند.

سیدمحمد موسوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز در این رابطه بیان کرد: اگر این املاک قبلاً تملک شده و از نظر ریالی ثبت سیستم شهرداری شده، نباید جزو سقف درآمدی امسال منظور شود؛ چون یک بار در متمم بودجه تحت عنوان ردیف درآمدی ثبت شده است.

در ادامه، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، کسب مقام نایب‌قهرمانی توسط مهدی احمدکهنی، ورزشکار کرمانی در مسابقات ژیمناستیک قهرمانی آسیا را به ایشان و مربیان وی تبریک گفت و از زحمات آن‌ها تشکر کرد.

منصور ایرانمنش همچنین با اشاره به تقدیر از پیشکسوت خیّر، حاج‌حسین مولا در شهر کرمان، خاطرنشان کرد: آقای مولا بیش از ۲۰ سال خدمات ارزنده‌ای به جامعۀ ناشنوایان کرمان ارائه کرد و تقدیر از ورزشکاران و خیّران باید در زمان حیات‌شان انجام شود.

وی درخصوص مصوبات و موارد مطرح‌شده در کمیسیون بیان کرد: شهرداری برای پل عابر پیادۀ روبه‌روی شهرک «شهید همت»، اقداماتی انجام داده، اما سرعت کار پایین است و در کمیسیون تأکید شد شهرداری این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با اشاره به تأکید اعضای کمیسیون در جلسات قبل بر احداث سه پل عابر پیاده روبه‌روی دانشکده فنی، روبه‌روی شهرک صنعتی و میدان «کوثر»، یادآور شد: مصوبۀ دیگری داشتیم مبنی بر اینکه با توجه به قرار داشتن مزار شهید گمنام در میدان «کوثر»، ورودی به میدان تسهیل شود و در شورای ترافیک مقرر شده بود سرعتکاه ایجاد شود و همچنین یک اِلمان در کنار مزار شهید توسط شهرداری اجرا شود که از شهرداری می‌خواهیم این موارد را اجرا کند.

ایرانمنش با اشاره به نامه‌ای از معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری در ارتباط با واگذاری ۱۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی که مستهلک شده‌اند، بیان کرد: در کمیسسون موافقت شد این اتوبوس‌ها که اکثر آن‌ها بیش از ۱۸ سال کار کرده‌اند، به صاحبان اتوبوس‌ها که قراردادشان تمام شده، واگذار شوند.

علیرضا نادری، رییس شورا در این رابطه بیان کرد: به نظر می‌رسد از زمانی که این دوره از شورا تشکیل شده، تعداد اتوبوس‌هایی که از رده خارج می‌شود از تعداد اتوبوس‌هایی که به ناوگان اضافه می‌شود، بیشتر است و این نگرانی است که این روند موجب خلأ خدمت‌رسانی شود و باید در ورودی و خروجی اتوبوس‌ها تعادل ایجاد کنیم.

ایرانمنش در پاسخ با اشاره به اینکه شهرداری در حال انجام تشریفات ورود ۲۵ دستگاه اتوبوس به شهرداری است، گفت: این اتوبوس‌ها ضمن اینکه تعهد فعالیت‌شان به پایان رسیده، واقعاً امکان ادامۀ فعالیت ندارند؛ اکثر مالکان هم امکان به‌روزرسانی و تعمیر اساسی اتوبوس‌ها را ندارند و چون جزو دارایی شهرداری محسوب نمی‌شوند، شهرداری هم نمی‌تواند هزینه کند؛ بنابراین، بهتر است پیگیر وارد کردن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر باشیم.

چناریان نیز در این مورد خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها الآن هم از چرخۀ ارائه خدمت خارج هستند و حذف آن‌ها خللی در خدمت‌رسانی به شهروندان ایجاد نمی‌کند؛ ضمن اینکه زمان قرارداد آنها گذشته و کیفیت مطلوب ارائه خدمت را ندارند.

درنهایت با درخواست شهرداری موافقت شد.

سپس، رییس کمیسیون حقوقی شورا با اشاره به اینکه با وجود گذشت بیش از ۲۰ سال از راه‌اندازی و فعالیت بازارچۀ خوداشتغالی در پارک «شهید مطهری»، شهرداری هیچ اقدام حقوقی جهت احقاق حقوق این نهاد در ارتباط با فعالیت بازارچۀ یادشده انجام نداده است، بیان کرد: در کمیسیون مصوب شد شهرداری در این زمینه اقدام کند و طی یک ماه آینده، نتیجه را به شورا گزارش دهد.

محمد امینی‌زاده، با اشاره به پیگیری اعضای شورا درخصوص تشکیل مرکز پژوهش‌های شورای شهر کرمان و تصویب اساسنامۀ آن، خاطرنشان کرد: وزارت کشور و فرمانداری، تشکیل این مرکز را مغایر قانون تشخیص دادند؛ پس از پیگیری مجدد در دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور، پیشنهاد شد از ظرفیت مرکز پژوهش‌های شورای عالی استان‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: به این منظور، قرار شد علاوه بر مرکز پژوهش‌های شهرداری کرمان که در حال تشکیل است، از این ظرفیت نیز استفاده شود و سیدمحمدصادق تقوی به‌عنوان رابط شورای اسلامی شهر کرمان در مرکز پژوهش‌های شورای عالی استان‌ها معرفی شود.

رییس کمیسیون حقوقی شورا با اشاره به نامه‌ای از شهرداری پیرامون ضریب kp، خاطرنشان کرد: از آنجاکه این ضریب، ابزاری جدی برای تعیین عوارض است، در کمیسیون حقوقی مطرح شد؛ شهرداری پیشنهاد محاسبۀ این ضریب معادل ۱.۷ را مطرح کرده که در کمیسیون مطرح شد و اکثر اعضا موافقت کردند.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا در این مورد بیان کرد: بعد از تصویب لوایح، هیچ حق افزایشی در عوارض نداریم؛ مگر اینکه بخواهیم کاهش دهیم، از این لحاظ با قانون مغایرت دارد. ازسوی دیگر، افزایش۷۰ درصدی بسیار بالاست و شدیداً مخالفم.

امینی‌زاده در پاسخ گفت: طبق قانون، مجرای قانونی برای تغییر ضریب پس از ابلاغ وجود دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان نیز با تأکید بر اینکه درواقع ۷۰ درصد افزایش اتفاق نمی‌افتد، یادآور شد: سایر شهرداری‌ها هم در زمینۀ لوایح عوارضی مشکل پیدا کرده‌اند؛ در این زمینه اینکه سیاست‌های دولت چه هست یک موضوع است، اما شهرداری مکلف است براساس بودجۀ مصوب شورا، درآمد و هزینه داشته باشد.

پوراسماعیلی با بیان اینکه در برخی شهرداری‌های استان، ضرایبی تعیین شده که در عوارض شدیداً با مشکل مواجه شده‌اند، افزود: براساس مقایسه‌ای که انجام دادیم، امروز وقتی ضریب اعمال می‌کنیم، هیچ افزایشی نداریم و حتی ۴۰ درصد کاهش عوارض نسبت به فروردین امسال است.

وی تصریح کرد: اگر دولت می‌توانست بودجه‌ای برای شهرداری‌ها تعیین کند، نیازی نبود شهرداری بخش قابل توجهی از بودجۀ خود را از محل عوارض کسب کند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان تأکید کرد: ما سعی کردیم عوارض با فروردین و اردیبهشت برابری کند، درواقع هیچ افزایشی نداریم؛ هنوز در هیچ‌یک از مناطق این تغییر اعمال نشده و فقط پیشنهاد شده تا شورا موافقت کند.

پوراسماعیلی ادامه داد: آنچه تا الآن و قبل از اعمال ضریب هیئت دولت اعمال شده، همان دفترچه 1400 با 20 درصد افزایش بوده و فعلاً کار مردم در مناطق تا تعیین‌تکلیف شورا متوقف شده است.

درنهایت پیشنهاد شهرداری با رأی اکثریت آرا تصویب شد.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه مقولۀ خواهرخواندگی شهرها با توجه به اشتراکات و قرابت فرهنگی و رسیدن به اهداف مشترک در زمینۀ گردشگری فرهنگی و مذهبی و مباحث اقتصادی و تعاملاتی که می‌تواند برقرار شود، شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در حال انجام اقدامات لازم برای خواهرخواندگی شهر کرمان با شهر بصره در کشور عراق هستیم که مشابهت‌های اقلیمی، مذهبی و اقتصادی فراوانی دارند.

عشرت کردستانی، با اشاره به اینکه شهادت سردار سلیمانی از اهالی کرمان و ابومهدی‌المهندس از اهالی بصره، یکی دیگر از قرابت‌های شهر کرمان و شهر بصره است، ادامه داد: علاوه بر این، ظرفیت اصلی این دو شهر، کشاورزی و تولید محصولاتی ازجمله گندم و خرماست و موارد دیگر ازجمله همزیستی ادیان و اقوام و حضور مسلمانان شیعه از دیگر زمینه‌های مشترک این دو شهر است و خواهرخواندگی کرمان و بصره براساس اهداف گردشگری مقاومت انجام شود.

سپس، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا به نامۀ شهردار کرمان درخصوص تعویق حقوق پرسنل کشتارگاه که تحت مدیریت بخش خصوصی است، اشاره و خاطرنشان کرد: بخش خصوصی فعال در کشتارگاه هم با مشکلاتی مواجه است؛ ازجمله اینکه حق‌الزحمۀ ذبح دام از سال ۹۴ تغییری نکرده است؛ بر همین اساس، در کمیسیون تصویب شد حق‌الزحمۀ ذبح برای دام کوچک 50 هزار تومان و برای دام بزرگ 350 هزار تومان افزایش یابد.

کمساری نیز بیان کرد: بخش خصوصی ضمانت داده‌ که افزایش حق‌الزحمۀ ذبح دام منجر به افزایش قیمت گوشت نشود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان نیز بیان کرد: وقتی شهرداری در دوره‌های گذشته کشتارگاه را تحویل گرفت، وضع اسفباری داشت و مدیریت و کنترل امور کشتارگاه تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری شده بود و آن زمان حجم نیروی کار و مشکلات و هزینه‌های آب و برق در کشتارگاه کرمان، به میزانی بود که بسیار زیان‌ده بود تا اینکه به بخش خصوصی واگذار شد.

پوراسماعیلی ادامه داد: اینکه امروز شهرداری دغدغۀ این مسایل را ندارد، نعمت بزرگی است و باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و با توجه به افزایش حقوق کارگران در سال‌جاری این میزان افزایش در حق ذبح هنوز کم است.

مویدی نیز در این خصوص بیان کرد: باید از بخش خصوصی ممنون باشیم؛ از زمانی که مدیریت کشتارگاه را به عهده گرفته، تحولات زیادی به‌ویژه از نظر افزایش میزان سلامت و بهداشت، رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که باید انجام شود، نصب لیبل درجه یک و دو روی گوشت‌هاست. متأسفانه در حال حاضر گوشت درجه دو به قیمت درجه یک به فروش می‌رسد.

در ادامه، نایب‌رییس شورا بیان کرد: اعضای شورا از ابتدای کار، بررسی و تصویب آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر کرمان را در دستور کار قرار دادند و با مطالعه آیین‌نامۀ چندین شهر و آیین‌نامه وزارت کشور، آیین‌نامه‌ای تدوین شد.

محمود بابایی افزود: یک تیم سه نفره آیین‌نامه را بررسی کردیم؛ اصلاحات لازم انجام و در سه جلسه در صحن عمومی بررسی شد و متن نهایی ۱۲ سرفصل دارد.

سپس، بابایی متن آیین‌نامه را قرائت کرد و چند مورد، توسط اعضا مطرح و بحث شد. 

در ادامه این نشست، رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های مدنظر کمیسیون، پروژه قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر بوده که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده در زمینه تملک‌ها، به گفتۀ شهردار منطقه چهار، در حال حاضر، روزانه ۱۵ تا ۲۰ مورد از شهروندان ساکن در این محدوده جهت اخذ پروانه و تعیین‌تکلیف مراجعه می‌کنند.

محمدرضا کمساری با بیان اینکه حدود ۱۵۰ پلاک در محدوده طرح قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر باید تعیین‌تکلیف شوند، افزود: با توجه به ظرفیت بالای گردشگری و خدمات و ارزش افزوده‌ای که این پروژه برای شهر می‌تواند داشته باشد، استانداری اعلام کرده در تغییر کاربری‌هایی که برای شهر ارزش افزوده دارد، همکاری می‌کند.

وی با اشاره به مشکل عدم پیشرفت پروژه، یادآور شد: در محدوده قلعه‌اردشیر فقط هشت پلاک تملکی باقی مانده که از شهرداری می‌خواهیم تعیین‌تکلیف آن‌ها را در دستور کار قرار دهد.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا ادامه داد: ۱۱ پلاک پشت بوستان پدر نیز مانده که اگر تملک شود، محدودۀ وسیعی از فضای سبز در محدوده قلعه‌دختر اضافه می‌شود.

کمساری با تاکید بر اینکه پروژۀ قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر باید متولی خاصی داشته باشد، خاطرنشان کرد: از آنجاکه این پروژه در حیطه شهرداری‌های منطقه چهار و پنج قرار دارد، شهردارِ یکی از این دو منطقه شهری را می‌توان به‌عنوان متولی اصلی پروژه مشخص کرد که اختیارات داشته باشد و پاسخ‌گو باشد.

وی بیان کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی باید پای کار بیاید و بخشی از زمین‌ها را که طبق توافق باید در اختیار شهرداری قرار می‌داد، تحویل دهد.

ایرانمنش نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: این پروژه قبلاً تحت نظر سازمان قلاع اردشیر و دختر بود؛ اکنون هم نیاز به تعیین متولی ویژه دارد.

رییس شورا نیز بیان کرد: پروژه‌ها باید در بودجه سالانه شهرداری دیده شود که وظیفۀ شوراست، اما نحوۀ اجرا به عهدۀ خود شهرداری است و در سال‌جاری امکان افزایش بودجۀ این پروژه وجود ندارد.

کمساری در ادامه گفت: باید مشخص کنیم در شهری که به واسطۀ نام سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، گردشگری مذهبی ایجاد شده، اگر نیاز به اجرای این پروژه است، شهرداری در اولویت‌های خود قرار دهد و طرح ارائه دهد.

وی درخصوص پروژۀ خیابان «شهید تجلی» با بیان اینکه این پروژه نیازمند نگاه واحد و جدی است، افزود: اگر شهردار ۱۰ روز در این پروژه حضور یابد تا مشکلات را از نزدیک و روزانه رصد و نظارت کند، پروژه به سرانجام خواهد رسید.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا تاکید کرد: باید به‌طور جدی با پارک خودروها در خیابان «شهید تجلی» که قرار است پیاده‌راه باشد برخورد شود.

کمساری بیان کرد: شهرداری پیشنهاد خود را برای تسریع پروژه قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر، به شورا ارائه دهد.

سپس نادری یادآور شد: مکلف کردن شهردار به حضور در پروژه، دخالت در امور اجرایی شهرداری محسوب می‌شود و درست نیست. شهردار باید مناطق و سازمان‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کند که کار درست انجام شود.

کمساری هم با اشاره به اینکه ۷۰۰ خانواده چندین سال است درگیر پروژه قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر هستند، خاطرنشان کرد: حل مشکل ۷۰۰ خانواده نیز باید یکی از اولویت‌های شهرداری باشد و با پیگیری‌های انجام‌شده تاکنون مشکل ۵۰۰ خانواده را برطرف کردیم.

سپس، موسوی ضمن تبریک موفقیت ژیمناست کرمانی در مسابقات آسیایی، این موفقیت را موجب افتخار دانست و خاطرنشان کرد: حسین مولا از خیّران ورزش کرمان، چهار دهه است در ورزش کرمان فعالیت داشته؛ ضمن اینکه ایشان از مدیران باشگاه ورزشی شهرداری هم بوده و جا دارد از کسانی که سابقۀ خدمت در فعالیت‌های ورزشی، علمی و فرهنگی دارند، حداقل از نظر معنوی، ازسوی شورا و شهرداری، حمایت شود و نسبت به نکوداشت مقام آنها اقدام شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز بیان کرد: افتخارآفرینی آقای احمدکهنی و مربی کرمانی ایشان که برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران موفق به کسب مدال نقره مسابقات ژیمناستیک که سهمیۀ مسابقات جهانی انگلیس است شدند، مایه مباهات است.

کردستانی افزود: برنامه‌ریزی می‌کنیم کارگروه ورزشکاران را تشکیل دهیم و حمایت‌های بلندمدتی را با توجه به ظرفیت‌های شهرداری از ورزشکاران افتخارآفرین داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شورا باید طرح‌های حمایتی ویژه‌ای برای نخبگان، ورزشکاران و هنرمندان مطرح کرمانی در نظر بگیرد.

در پایان این نشست، رییس شورا، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و سالگرد تشکیل بسیج اساتید را گرامی داشت و بیان کرد: دکتر چمران یک نابغه دانشگاهی بود که خود را وقف مستضعفان جهان کرد‌.

نادری همچنین سالگرد صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی را گرامی داشت و گفت: جهاد سازندگی در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از بال‌های توانمند انقلاب بود.