در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تأکید شد:

ضرورت بررسی و اصلاح تعرفه‌های عوارضی

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام ارتحال امام خمینی(ره) و آرزوی طول عمر برای رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، یاد و خاطره شهدای «قیام پانزده خرداد» را گرامی داشت.

علیرضا نادری، قیام «15 خرداد » 1342 را به گفته حضرت امام(ره ) نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ دانست و گفت: این قیام در پی بازداشت امام خمینی، رهبر بزرگ انقلاب، در انتقاد به لایحۀ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داده که به‌دنبال آن مردم در شهرهای تهران، قم و ورامین، تظاهرات کردند که توسط عوامل حکومت به شدت مجروح شدند و تعدادی زیادی نیز به شهادت رسیدند.

در ادامۀ این نشست، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا درخصوص مصوبات این کمیسیون به دو نامه از شهرداری کرمان اشاره کرد و مورد اول را مربوط به صورت‌جلسه مصرف آب‌بهای فضای سبز فاقد انشعاب شهرداری منطقه دو با مبلغ حدود سه میلیارد ریال دانست و گفت: این مبلغ مربوط به سنوات قبل بوده که در سیستم امور مالی ثبت نشده است؛ بنابراین، تصمیم گرفته شد این میزان از محل دیون عمرانی پرداخت شود.

حسین چناریان ادامه داد: همچنین برای پرداخت حق‌الزحمه به اساتید و نخبگان دعوت شده در جلسات هم‌اندیشی و آموزشی، پیشنهاد شده در صورت موافقت اعضای شورا، براساس جدول تعریف‌شده، از محل ردیف پرداخت حق‌الجسله، مبلغی به‌منظور شرکت در جلسات پرداخت شود.

وی افزود: این جدول به ازای هر ساعت و میزان رتبه علمی فرد و میزان تولید محتوای ارایه‌شده تعیین می‌شود که به اتفاق آرا مورد تأیید قرار گرفته است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، به مطالبات مربوط به پیمانکاران و مشاوران بدون قرارداد اشاره و بیان کرد: پیرو مصوبه شورای پنجم درخصوص تعیین‌تکلیف تعداد زیادی از پیمانکارانی که در سنوات قبل بدون قرارداد فعالیت عمرانی انجام داده بودند، تصمیم گرفته شد با بررسی صورت‌وضعیت پیمانکاران، در جلسه‌ای با حضور نمایندگان حقوقی، بازرسی، حراست و شورای شهر، پرداخت بدهی پیمانکارن مورد تصویب قرار گیرد که انجام شد.

چناریان، با بیان اینکه در جلسات کمیسیون تصمیم گرفته شد طبق فرایند قبلی برای پرداخت طلب چهار پیمانکار باقی‌مانده از سال گذشته نیز تصمیم‌گیری شود، ادامه داد: این تعداد پیمانکار، طبق جدولی مشخص و براساس صورت‌وضعیت، به شورا معرفی شدند که برای پرداخت آن‌ها باید تصمیم‌گیری شود.

وی با تأکید بر اینکه این افراد باید در دورۀ شورای پنجم تعیین‌تکلیف می‌شدند، گفت: از نظر حقوقی، بازرسی و حراست، صورت‌وضعیت این افراد بررسی شده و اکنون برای پرداخت به تأیید اعضای شورا نیاز است.

شهردار کرمان نیز با بیان اینکه براساس گفتۀ پیمانکاران، طبق رویه سال‌های گذشته، کار انجام و در قبال آن مبلغی پرداخت می‌شده است، گفت: به‌دلیل اینکه این افراد فاقد قرارداد بوده‌اند؛ نمی‎توانیم جزییات کار و میزان دقیق پرداخت آن را تأیید کنیم، اما می‌توان براساس سیستم بازرسی درخصوص میزان کار، اطلاعاتی را به‌دست آورد.

سعید شَعرباف ادامه داد: تفاوتی بین نوع کار پیمانکاران تعیین‌تکلیف‌شده در سال گذشته و این افراد نیست و پرونده پیمانکاران طلبکار باقی‌مانده از سال‌های گذشته، ویژگی خاصی ندارد؛ بنابراین، باید تعیین‌تکلیف شوند.

وی افزود: اصل اجرای کار مورد تأیید است؛ زیرا پیمانکاران به دستور شهردار منطقه و معاونان عملیات عمرانی را انجام دادند، اما اصل اینکه کار، چقدر و چگونه انجام شده، معلوم نیست؛ بنابراین، کار طبق فرایندی براساس صورت‌وضعیت خود‌اظهاری پیمانکاران و اقدامات سیستم بازرسی پیش‌ رفته، اما درنهایت منتظر تأیید شورای شهر هستیم.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز گفت: برای پرداخت به پیمانکاران بدون قرارداد، باید ضابطه‎ای وجود داشته باشد و براساس آن تصمیم‎گیری شود.

علیرضا نادری، رییس شورا نیز بر لزوم بررسی دقیق این موضوع تأکید کرد و گفت: باید بر مبانی اطلاعات دقیق رأی‌گیری انجام شود.

چناریان در ادامه، در تشریح گزارش تفریغ بودجه 1400 گزارشی را به‌صورت خلاصه مطرح کرد و گفت: بودجه مصوب سال 1400، حدود 1662 میلیارد تومان بوده که از این میزان، عملکرد نهایی شهرداری کرمان در سال گذشته، 1340 میلیارد تومان گزارش شده است.

وی افزود: از این میزان وصولی در سال 1400، مبلغ ۷۹۱ میلیارد تومان یعنی معادل ۵۹ درصد آن در بخش هزینه‎های جاری صرف شده است.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با بیان اینکه از مبلغ 1340 میلیارد تومان، 549 میلیارد تومان معادل 41 درصد در حوزه عمرانی هزینه شده است، گفت: در تنظیم بودجه اشکالاتی مربوط به عدم دقت در اجرای اولویت‌های شورای شهر وارد است.

چناریان، به عدم تعادل رعایت دستورالعمل ابلاغیه بودجه 1400 توسط کارکنان شهرداری اشاره کرد و افزود: گزارش تفریغ بودجه در سه جلسه مطرح و براساس نظر اعضای کمیسیون بودجه شورا، اشکالاتی بر آن گرفته شده است.

وی افزود: حدود 80 درصد درآمدهای کسب‌شده، مربوط به دو سرفصل، ارزش افزوده و صدور پروانه ساختمانی بوده، اما در بخش درآمد ناشی از فروش اموال غیرمنقول، با کاهش چشم‎گیری روبه‌رو شدیم که نقطه مثبتی برای شهرداری محسوب می‎شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: با همۀ ایرادات و اشکالات، تفریغ بودجه ۱۴۰۰ را در کمیسیون تصویب کردیم.

وی افزود: براساس این گزارش، بودجه 1662 میلیاردی در سال ۱۴۰۰ که درنهایت 1340 میلیارد تومان آن یعنی معادل ۸۰ درصد تصویب شده، محقق شده است که در کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا مورد تصویب قرار گرفت.

چناریان، خطاب به شهردار کرمان با بیان اینکه در چند حوزه نیاز به کار جدی داریم، بر بررسی جدی و اصلاح تعرفه‌های عوارضی تأکید کرد و گفت: در تعرفه‌های شهرسازی ابهامات و اشکالاتی وجود دارد که باید رفع شود.

وی در ادامه، به تأکید کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا اشاره کرد و با بیان اینکه برای فعال‌شدن کمیته‌های درآمدی در شهرداری‌ها در سطح کشور دستور داده شده است، افزود: این فعالیت در شهرداری کرمان چشم‌گیر نیست و این اقدام مورد تأکید است.

چناریان همچنین بر تشکیل کمیته تخصیصی تأمین اعتبار در شهرداری کرمان تأکید کرد و گفت: لازم است در راستای مصوبات بودجه، این اقدام انجام شود.

در ادامه، شهردار کرمان با ارایۀ پیشنهاد انتشار گزارش تفریغ بودجه گفت: هر حوزه‌ای که در زمینۀ درآمد یا جابه‌جایی ردیف بودجه‌ها، انحراف عملکردی دارد، رصد می‌شود و این اقدام کار مطلوبی است که شهرداری کرمان در پیش گرفته است.

شعرباف افزود: تلاش می‌کنیم در سال جدید کمترین انحراف عملکردی از بودجه را داشته باشیم و از شورا می‌خواهیم در صورت وجود موارد قابل مشاهده و قابل بررسی، موضوعات را مطرح کنند تا از ابتدا جلوی انحراف بودجه گرفته شود.

رییس شورا هم با تأکید بر اینکه هزینه‌ها و درآمدها باید واقعی دیده شود، اما بودجه سال گذشته هزینه‌های مشخص و پیش‌بینی نادرستی داشت، گفت: قواعد بودجه‌نویسی به‌خوبی رعایت نشده بود و این موضوع  موجب شد یک‌سری انحرافات در عمل ایجاد شود.

نادری، با بیان اینکه این موارد مربوط به گذشته است و تجربۀ به‌دست‌آمده باید چراغ راه آینده باشد، افزود: لازم است در حد ممکن بودجه 1401 را اصلاح کنیم، آن را به‌خوبی پیش ببریم و از هم‌اکنون به فکر نوشتن بودجه 1402 باشیم.

وی احتمال وجود تفاوت در پیش‌بینی و واقعیت بودجه را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: این تفاوت‌ها در حد معقول و استاندارد قابل قبول است.

در ادامه، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، از اجرای طرح ترافیکی در میدان «بیرم‌آباد» خبر داد و با بیان اینکه این طرح از سوی کارگروه ترافیک مورد تأیید قرار گرفته است، ادامه داد: منتقدانی بر این طرح اظهار نظر کرده‌اند که تصمیم گرفته شد با حضور معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار، نماینده پلیس راهور و نمایندگانی از محله سرآسیاب، نظرات گرفته شده و با طرح در شورای ترافیک استان، اصلاحات انجام شود.

منصور ایرانمنش در ادامه، خواستار تأمین علائم هشداردهنده کافی و نصب آن‌ها در مسیر پروژه‌های عمرانی شد.

شهردار کرمان نیز با تأکید بر اینکه لازم است عملیات اجرایی میدان «بیرم‌آباد» با سرعت پیگیری شود، گفت: در جریان اعتراض مردم سراسیاب هستم، اما عرض میدان باید کاهش پیدا کند که در هر صورت ترافیک ایجاد می‌شود.

شعرباف، با اشاره به بررسی بیشتر کندروهای طرح گفت: طرح مورد اعتراض برخی افراد است، اما اشکالات وارد شده را بررسی می‌کنیم و جلوی تعلل در اجرای پروژه را می‌گیریم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز بر لزوم واگذاری خانه‎های مسیری که تحویل کارکنان شهرداری است، تأکید کرد و گفت: برای اقدامات فرهنگی می‎توان از این خانه‌ها استفاده کرد؛ بنابراین، لازم است به این افراد اخطار داده شود تا خانه‌ها را تخلیه کنند.

عشرت کردستانی، همچنین با استناد به نامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان، به موضوع انتصاب کارکنان با وضعیت استخدامی کارگری در پست‌های سازمانی و مشاغل کارمندی اشاره کرد.

در ادامه، شهردار کرمان، با بیان اینکه قرار است در سطح کلان آیین‌نامه‎ای به تمام شهرداری‌ها ابلاغ و نظام هماهنگی در استخدام کارکنان شهرداری ایجاد شود، گفت: بر این اساس، کارکنان پست کارمندی می‎گیرند و این موضوع با پیگیری در سطح کشور از پایه تعیین‌تکلیف می‌شود.

وی همچنین درخصوص خانه‌های مسیری، به شناسایی ساکنان آن اشاره کرد و افزود: تعدادی از خانواده‌ها به‌دلایلی از جمله داشتن فرزند معلول و محصل، شرایط مناسبی برای جابه‌جایی ندارند، اما به مابقی ساکنان برای تخلیه اخطار داده شده است.