در نشست شورا با تأکید بر جلوگیری از حوادثی مانند متروپل تأکید شد:

ضرورت پیگیری مجدانۀ وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر 

رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: باید با وضع قوانین و مقررات لازم و تأکید بر اجرای قوانین، از وقوع حوادث ناگواری مانند «متروپل» جلوگیری شود.

 علیرضا نادری، در نشست عمومی این هفته شورای اسلامی شهر کرمان که با حضور همۀ اعضای شورا و معاون معماری و شهرسازی شهردار برگزار شد، با تسلیت حادثه ساختمان «متروپل» شهر «آبادان» به تمام مردم کشور به‌خصوص مردم آبادان افزود: این حادثه ناشی از یک اهمال کاری در سیستم‌های اداری بود.

وی ادامه داد: البته در این نوع مسایل و اتفاقات نباید تنها به یک عرض تسلیت اتکا کرد؛ بلکه باید برای همه عبرتی باشد تا سهل‌انگاری رخ ندهد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه این مسایل ممکن است در منطقه و ناحیه تحت مسئولیت ما هم رخ دهد، تأکید کرد: به همین دلیل باید درخصوص ساختمان‌های شهرمان حداقل آن‌ها که در حوزه مسئولیت ما هستند، موضوعات فنی، استحکام و ایمنی را جدی گرفت و همۀ مسئولان مربوط در هر سازمانی هم بررسی کنند اگر مشکلی در جایی وجود دارد، برطرف شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با اشاره به بررسی گزارش تفریغ بودجه شهرداری کرمان در سال 1400، گفت: در این راستا تأکید شد با توجه به پرسش‌ها و ابهامات این گزارش، شهرداری با رفع اشکالات و تکمیل گزارش و ارایۀ به‌موقع به شورای شهر، باعث شود گزارش تفریغ بودجه 1400 را به‌موقع انجام داده و به اطلاع مردم برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری از شورای اسلامی شهر کرمان خواسته تا آماده‌شدن دفترچه 1401 قیمت پایه کارشناسی اراضی شهر کرمان، با توجه به ضرورت استفاده در موارد مرتبط، دفترچه پایه کارشناسی سال 1400 را با افزایش 40 درصد تا پایان تیرماه سال‌جاری مورد استفاده قرار دهد و در پایان تیرماه، دفترچه جدید قیمت پایه کارشناسی املاک با هماهنگی کارشناسان رسمی منتخب، تهیه و ارسال شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا بیان کرد: این موضوع برای معطل نماندن کار مردم، با اکثریت آرا در کمیسیون موافقت شد و در صورت تصویب در صحن علنی امروز شورا، اجرا خواهد شد.

در ادامه، این پیشنهاد شهرداری با نظر اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

چناریان به نامه واحد خدمات و تأسیسات شهرداری مبنی بر کسب مجوز تأمین روشنایی مرکز آموزشی 05 اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده است با توجه به اینکه جهت تأمین روشنایی محوطه پادگان 05 کرمان، این پادگان به 30  عدد چراغ چمنی یک متری نیاز دارد که توسط واحد خدمات و تأسیسات شهرداری ساخته می‌شود، در صورت موافقت، در این خصوص اقدام شود.

این موضوع نیز با موافقت همۀ اعضای شورا به تصویب رسید.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز با تسلیت حادثه متروپل گفت: امیدواریم این نوع حادثه، هیچ‌وقت در کشور تکرار نشود.

منصور ایرانمنش با بیان اینکه البته عدم رخداد چنین حوادثی نیازمند دقت، پیگیری و بررسی و نظارت مسئولان ذی‌ربط است، تأکید کرد: در کرمان هم با توجه به وجود ساختمان‌های ناایمن و غیرمستحکمی که آقای شهردار گزارش آن‌ها را ارایه کردند، نیاز است پیگیری و بررسی مجدانه‌ای داشته باشیم تا از حوادث ناگوار احتمالی جلوگیری کنیم.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز در این نشست گفت: شهرداری طی یک نامه درخواست داشته در مجموعۀ «بیت‌الزهرا» در موقوفه سردار سلیمانی، در قالب قرارداد بنیاد خیریه بناهای ماندگار، مشارکت داشته باشد.

محمد امینی‌زاده با بیان اینکه مبلغ این مشارکت هم براساس قراردادی که وجود دارد، صرفاً در پرداخت هزینه صدور پایان‌کار ملک وقفی «بیت‌الزهرا»ست، افزود: همچنین تا زمانی که اعیانی احداثی توسط موقوفه در هدف نهایی تعیین‌شده یعنی ارایۀ خدمات فرهنگی و مذهبیِ مطابق وقف‌نامه باشد، این هزینه ازسوی شهرداری پرداخته می‌شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز گفت: شورا مصوب کرده بازارچه «ابوذر» شهرداری در اختیار اتحادیه تعاون روستایی قرار گیرد که با توجه به قرارداد بین شهرداری و اتحادیه تعاون روستایی، مقرر شد این بازارچه به مدت سه سال در اختیار این اتحادیه قرار گیرد.

فتح‌الله مؤیدی افزود: براساس این قرارداد شهرداری تأمین برق و گاز این بازارچه را برعهده گرفته و تا نهایی‌شدن بندهای قرارداد، تا پایان شهریور امسال، به این اتحادیه تنفس داده می‌شود و بعد از آن طبق مدت قرارداد باید کار آغاز شود.

وی ادامه داد: مبلغ قرارداد در سال اول 25 میلیون تومان، در سال دوم 30 میلیون و در سال سوم 35 میلیون تومان و شروع قرارداد اول تیرماه سال 1401 و خاتمه آن، پایان خرداد سال 1402 خواهد بود.

مؤیدی همچنین با اشاره به پایان قرارداد برخی از مالکان وسایل تندرستی و تفریحی در پارک‌های شهر کرمان افزود: شهرداری کرمان لیست کاملی از مستأجران ارایه داده و بیان کرده برخی از مستأجران در این پارک‌ها به‌خاطر شیوع بیماری کرونا در سال‌های 1399 و 1400 خواهان مساعدت و تمدید قرارداد هستند.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌ها در کمیسیون، مقرر شد این قراردادها تا پایان مهرماه سال‌جاری تنظیم و مجوز وسایل نیز گرفته شود.

نایب رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا هم به اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها مصوب سال 1388 مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوب 15 اردیبهشت سال 89 شورای عالی استان‌ها اشاره کرد و گفت: دو مورد سهل‌انگاری در شهر کرمان یکی در منطقه چهار در منطقه سرآسیاب و دیگری در منطقه یک شهر در خصوص قطع درختان توسط مالکان اتفاق افتاده که نیاز است با توجه به کویری‌بودن شهر کرمان و نقش مؤثر درختان در جلوگیری از ریزگردها، نظارت و پیشگیری بیشتری صورت گیرد.

محمدصادق تقوی افزود: باید با قاطعیت، قبل از اقدامات قانونی درخصوص حفظ درختان و فضای سبز، اجازه برای تفکیک و پایان‌کار داده نشود.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز در این نشست گفت: با پیگیری در یک ماه گذشته و برگزاری جلسه با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، نزدیک به 80 درصد املاک پروژۀ قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر تعیین‌تکلیف شد و مردم این محدوده، می‌توانند به دفتری که شهرداری در این منطقه دارد، مراجعه و وضعیت ملک خود را بررسی کنند.

محمدرضا کمساری افزود: 80 درصد این املاک، با در نظر گرفتن ضوابط دیگر هیچ مانعی از نظر قانونی و طرح میراث برای ساخت‌وساز ندارند.

وی ادامه داد: حدود 160 ملک باقی‌مانده هم در جلسات بعدی پیگیری و تعیین‌تکلیف می‌شود.

سخنگوی شورای شهر کرمان درخصوص پروژه «شهید تجلی» نیز گفت: به شهرداری اعلام شد ظرف 10 روز آینده جلسه‌ای با حضور نماینده کسبه این محدوده برگزار کند تا پس از اجرای طرح پیاده‌راه، کاربری که در نظر گرفته شده، به شکل‌های دیگر مورد استفاده قرار نگیرد.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا افزود: در حوزۀ سرمایه‌گذاری نیز هیچ بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری برای شهر کرمان وجود ندارد؛ بنابراین، با توجه به فرصت به‌وجود آمده و تمایل سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی به سرمایه‌گذاری در این شهر، شهرداری هرچه سریع‌تر بسته و طرح‌های پیشنهادهای خود را ارایه دهد و یا از طریق کمیسیون بودجه، این مسأله پیگیری شود.

چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این خصوص گفت: در جلساتی از مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری دعوت کردیم و از شهرداری هم خواسته‌ایم قبل از ارایۀ بسته پیشنهادی جدید سرمایه‌گذاری، تکلیف پروژه‌های قبلی سرمایه‌گذاری را مشخص کند که گزارش ارایه‌شده، کامل نبود.

وی تأکید کرد: باید این گزارش ارایه شود تا شورا، پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌های نیمه‌تمام را تعیین‌تکلیف و بلافاصله و یا همزمان پروژه‌های جدید را هم بررسی کند.

لازم به ذکر است؛ در این نشست، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر درخصوص املاک مسیری و تعیین هزینۀ نقدی و اقساط آن در برخی موارد و اینکه ممکن است این اقساط به‌خاطر افزایش قیمت‌ها، افراد و یا شهرداری را دچار ضرر کند، سوالاتی مطرح کردند که معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان در این خصوص گفت: در شهرداری کرمان دو نوع املاک مسیری داریم؛ یک‌سری املاکی که شهرداری برای اجرای طرح‌های عمرانی مشابه طرح سردار حاج‌قاسم سلیمانی، به اشخاصی که ملک‌شان در مسیر طرح، مستهلک می‌شود، مراجعه می‌کند و همیشه در این خصوص اعتبار و املاک مورد نیاز این طرح را پیش‌بینی کرده و در ازای ملک به شخص زمین داده می‌شود، اما مواردی داریم که افراد به‌جای زمین، خواهان هزینۀ نقدی و یا قسطی و توافقی هستند.

محسن پوراسماعیلی افزود: چون در این بازه زمانی ممکن است وضعیت تورم تغییر کند؛ براساس قانون مبلغ کارشناسی، شش‌ماه اعتبار دارد.

وی ادامه داد: قاعدتاً در مورد املاکی که در مسیر طرح‌های عمرانی شهر قرار می‌گیرند، منطقی‌ترین و قانونی‌ترین شکل تأمین منابع توسط شهرداری است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار بیان کرد: درخصوص توافق هزینه، ممکن است شخص رقمی را طلبکار شود و شهرداری یا شخص به‌خاطر مدت پرداخت، متضرر شوند؛ بنابراین، دستورالعملی تنظیم کردیم که هزینه، شناور یا تهاتر باشد.

پوراسماعیلی افزود: بر این اساس به غیر از موضوع قدرالسهم 101 و موضوع  مشارکت در ساخت پارکینگ عمومی، مابقی عوارض به‌صورت شناور به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده و درخصوص تملک املاک مسیری هم همین موضوع بوده است.