رییس کل دادگستری استان در دیدار با  شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان عنوان کرد:

‌عنوان پایتخت مقاومت وظیفۀ شورای شهر و شهرداری را افزایش می‌دهد / استقرار شورای حل اختلاف تخصصی در شهرداری ضروری است

رئیس کل دادگستری استان کرمان در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به استفادۀ حداکثری از ظرفیت‌های قضایی به منظور حل مشکلات موجود در مسیر توسعۀ عمران شهری، افزود: شهر کرمان به عنوان یکی از کلانشهرهای بزرگ کشور و پس از آنکه به‌عنوان پایتخت مقاومت شناخته شده است، مورد توجه ویژه منطقه و دنیا قرار گرفته که این امر وظیفۀ شورای شهر و شهرداری را افزایش می‌دهد زیرا وضعیت این شهر می‌تواند نشان‌دهندۀ ابهت و عظمت جمهوری اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی با بیان این که هر فردی که وارد شهر کرمان می‌شود، انتظار دارد با یک شهر توسعه‌یافته و متناسب با جایگاه آن روبه‌رو شود افزود: تحقق این امر نیاز به حمایت همۀ دستگاه‌ها دارد و ما نیز در دستگاه قضایی در چارچوب قانون از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد.

وی بر فعال سازی کمیتۀ تحقیقات و پژوهش شورای شهر و شهرداری به منظور جمع‌آوری اطلاعات مربوط به قراردادهای تخصصی در هر حوزه تاکید کرد و گفت: شهرداری و شورای شهر باید کمیتۀ حقوقی بسیار فعالی برای پیشگیری از بروز مشکلات در قراردادهای شهرداری داشته باشند تا از تشکیل پرونده‌های قضایی پیشگیری شود.

حمیدی بر تدوین کارگروه مشترک به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های حقوقی مربوط به شهرداری تاکید کرد و افزود: قراردادهایی که بین شهرداری با اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می‌شود، باید به نحوی باشد که منافع شهرداری را تامین کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند.

وی در این دیدار بر حمایت سازمان‌های نظارتی از مدیران تاکید کرد و گفت: همواره تاکید داریم که باید از ریسک‌پذیری مثبت مدیران حمایت شود؛ گرچه برخورد قاطع با تخلفات یک اولویت است اما این برخوردها نباید مانع ریسک‌پذیری قانونی مدیران شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تحقق نگاه حمایتی دستگاه قضایی از شهرداری‌ها را نیازمند پیشگیری از بروز مشکلات و پرونده‌ها دانست و افزود: در این رابطه باید در تنظیم قراردادها توجه لازم صورت گیرد.

حمیدی با بیان این‌که پیشگیری از تشکیل پرونده از جمله موارد مهمی است که در شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: امکان استقرار شورای حل اختلاف تخصصی شهرداری نیز وجود دارد تا در پرونده‌ها با صلح و سازش پیش رفته و از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی جلوگیری شود.

وی تمکین از احکام دادگستری را یک الزام برشمرد و افزود: تاخیر در اجرای احکام صادره از سوی دادگاه‌ها، موجب بروز مشکلات بعدی می‌شود و از این‌رو انتظار می‌رود که بر مبنای تعامل مشترک، زمینۀ اجرای این احکام فراهم شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، جلوگیری از تصرف اراضی دولتی را یک ضرورت برشمرد و خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد که اموال دولت مورد تعرض قرار گیرد و لازم است از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت‌المال در این حوزه نهایت استفاده شود.

حمیدی، سنددار کردن و تثبیت مالکیت شهرداری‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: اقدام در این حوزه، یک کار زیربنایی است و از بروز خسارت‌های بعدی به حوزۀ اموال عمومی جلوگیری کرده و در راستای رفع اختلافات نیز موجب تسهیل روندهای رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود.

در ابتدای این نشست، حسین چناریان با اشاره به وسعت زیاد و تراکم جمعیتی کم شهر کرمان گفت: بنابراین نیاز است همه نهادها به مدیریت چنین شهری کمک کنند.

وی با بیان این که شهر کرمان دارای ظرفیت های بسیاری است افزود: بیش از 70 درصد زمین های گسترده و خالی از سکنه شهر از نظر اسناد و مدارک اشکالاتی دارند.

به گفته چناریان، همه دوره های مدیریت شهری تلاش خود را کرده اند اما دولت در سال های گذشته کمک به شهرداری ها را قطع کرده و شهر نتوانسته به رشد مورد نیاز دست یابد.

وی با بیان این که مدیریت شهری ابزار لازم مدیریتی و حاکمیتی را در اختیار ندارد اظهار داشت: امروزه شرایط اقتصادی مردم سخت است و شهرداری ها به حمایت گسترده نهادهای حکومتی نیاز دارند.

چناریان با اشاره به شکل گیری چندین پروژه سرمایه گذاری در کرمان گفت: با این حال اما نحوه قراردادها، روند کار را با چالش هایی مواجه کرده است.

این عضو شورا پیشنهاد داد شعبه ای ویژه با قاضی توانمندی برای حمایت از شورا و شهرداری تشکیل شود.

در ادامه محمود بابایی، نائب رییس شورا با بیان این که سلب و جلب اعتماد مردم به نظام، وجه اشتراک شهرداری و دستگاه قضایی است گفت: شهرداری باید از جیب مردم برای مردم خرج کند بنابراین هر کمکی به شهرداری مستقیما به نفع مردم است.

منصور ایرانمنش نیز تخریب اموال عمومی و خلاف های خرد را از جرائم مشهود در سطح شهر عنوان و تاکید کرد: ضروری است نهادهای نظارتی به طور ویژه به این معضل ورود کنند.

همچنین سید محمد موسوی با بیان این که مسائل مختلفی در حوزه خدمات شهری نیازمند حمایت دستگاه قضایی است گفت: در احکام صادر شده، برداشت از حساب شهرداری به گونه ای باشد که در خدمات رسانی به شهر اخلال ایجاد نشود.

سپس محمدرضا کمساری، تحول در شهر کرمان را با توجه به وجود مرقد شهید سلیمانی ضروری دانست و گفت: اما شهرداری امکان تامین بودجه در راستای ظرفیت جدید را ندارد و توسعه شهر بر بستر سرمایه گذاری های متناسب، نیازمند حمایت دستگاه قضایی است.

وی همچنین بافت تاریخی کرمان را یکی از ظرفیت های باارزش عنوان کرد و افزود: برخی از ماموریت های شهرداری مانند ساماندهی بافت فرسوده، جمع آوری متکدیان، جمع آوری کارگاه های ضایعاتی و کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند تعامل با دادگستری هستند.

محمد امینی زاده نیز با بیان این که مباحث و مسائل مشترک زیادی بین دستگاه قضایی و شهرداری وجود دارد گفت: حاشیه شهر کرمان وضعیت اسفناکی دارد و نیاز است برخی از پروژه های شهرداری به طور ویژه بررسی شده و به سرانجام برسند.

همچنین فتح الله مویدی دفاع از حقوق شهروندی بر اساس قانون جمهوری اسلامی را ضروری ارزیابی کرد و گفت: حضور اتباع بیگانه، بزهکاری ها و سرقت های بیشمار از موارد قابل تامل در این مورد هستند.