مجموعه‌های اقتصادی بزرگ استان باید در حل مشکلات کرمان کمک کنند

استاندار در نخستین دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان:

مجموعه‌های اقتصادی بزرگ استان باید در حل مشکلات کرمان کمک کنند

استاندار کرمان گفت: شهرداری ارتباط وسیعی با مدیریت استان دارد و به‌دلیل اهمیت آن به‌عنوان مرکز استان باید کمک کنیم برنامه‌ها و پروژه‌های شهری پیش برود.

به گزارش کرمان‌آنلاین، محمدمهدی فداکار، در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان که با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری در دفتر استاندار برگزار شد،  شفافیت عملکرد مسئولان را یک مسئله ضروری دانست و بیان کرد: شفاف‌سازی حقوق و مزایا را یک مسئله فرعی می‌دانم، اما شفافیت در قراردادها و فعالیت‌های اصلی مسئولان و همچنین شهرداری و شورا اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: گاهی تصمیم مدیران، فسادزا می‌شود و در زندگی مردم اثر می‌گذارد، اما شفافیت جلوی فساد را می‌گیرد.

استاندار کرمان، ضمن اعلام آمادگی برای تعامل با شهرداری و شورا، خاطرنشان کرد: بخش‌هایی را که نیاز به تعامل دارد، باید به‌صورت موردی مشخص کنیم و پیشنهادهای شهرداری و شورا نیز همیشه آماده باشد تا ما سریع‌تر اقدام کنیم.

فداکار بیان کرد: شهر کرمان گسترده است و این مسئله خدمت‌رسانی را مشکل می‌کند؛ مجموعه‌های اقتصادی بزرگ استان باید در حل مشکلات عمدۀ شهر کرمان کمک کنند.

وی یادآور شد: شهرداری و شورا نماد مردم‌سالاری هستند و می‌شود نیاز و طرز فکر مردم را ازطریق شورا متوجه شد.

استاندار کرمان بیان کرد: در حال حاضر، کالبد شهری متناسب با شأن سردار سلیمانی نیست؛ در ورودی‌های شهر باید نمادی از این شهید بزرگ داشته باشیم و در فضای شهر نیز این موضوع برجسته شود ازجمله در کارهای بصری و نام‌گذاری معابر، که لازم است در این باره تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

فداکار، درخصوص سهم شهرداری از فاضلاب شهری جهت استفاده در آبیاری فضای سبز، گفت: این سهم باید حتماً به شهرداری اختصاص یابد؛ اگر در قراردادی که با مجری پروژۀ فاضلاب شهری بسته شده، این موضوع نادیده گرفته شده، باید حتماً به لحاظ حقوقی بررسی شده و راهی برای این مسئله پیدا شود؛ چون این حق شهرداری است.

وی با اشاره به افزایش حاشیه‌نشینی در شهر کرمان، تأکید کرد: باید تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود و شورای تأمین در این زمینه ورود کند؛ چراکه حل این مسئله نیاز به عزم جدی همۀ استان دارد و باید مباحث اجتماعی و امنیتی موضوع دیده شود.

استاندار کرمان بیان کرد: بافت فرسوده نیاز به تأمل و اقدام ویژه دارد و ما هم هر کمکی از دست‌مان برآید، برای احیای بافت قدیم شهر انجام خواهیم داد.

فداکار یادآور شد: اگر شهرداری در وظایف خود موفق باشد و بتواند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد، ما هم سربلند خواهیم بود.

بهره‌وری بیشتر از منابع شهرداری و رضایت مردم هدف اصلی ماست

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این دیدار، ضمن اشاره به فرایند انتخاب شهردار از میان 126 نفر، خاطرنشان کرد: برای انتخاب شهردار، از نخبگان و دانشگاهیان خواستیم پیشنهادهای خود را مطرح کنند؛ حتی اعلام عمومی هم شد و از شهروندان هم خواستیم نظر خود را اعلام کنند و درنهایت تمام مشخصات این افراد به‌صورت عالمانه و خارج از هرگونه گرایش سیاسی و تمایلات شخصی، بررسی و نهایتاً شهردار کرمان انتخاب شد.

علیرضا نادری بیان کرد: شفافیت در رأس کار شوراست و همۀ کارهای اعضای شورا علنی است و چیزی پوشیده از مردم نداریم و همۀ تلاش ما این است که فقط مصلحت مردم و شهر را در نظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم درآمدهای شهرداری عادلانه باشد و بتوانیم هزینه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که موجب بهره‌وری شود، افزود: تلاش برای ارتقای بهره‌وری از منابع شهرداری و افزایش رضایتمندی مردم، هدف اصلی ماست و در این مدت هم تلاش کرده‌ایم به همۀ انتقادها و شکایت‌های مردم رسیدگی شود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به وجود محدودیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، یادآور شد: در سال‌های قبل به استانداران دوره‌های مختلف، این مسئله را گوش‌زد کردم که از ابتدا به فکر تربیت نیروهای جوان و متخصص در عرصۀ مدیریتی باشند، اما این نکتۀ مهم نادیده گرفته شد و امروز شاهد خلاء مدیریت و نیروی انسانی متخصص و کارآمد در سطوح مختلف هستیم.

نادری با تأکید بر اهمیت تعامل دستگاه‌های دولتی و مدیران شهری، تصریح کرد: دلیل اصلی اینکه استان‌های هم‌جوار از ما سبقت گرفتند و رشد کردند و ما عقب ماندیم، عدم هماهنگی و نبود همدلی مدیران استان در ادوار مختلف بوده است.

کرمان، شهر فرصت‌های بزرگ و عقب‌ماندگی‌های عمیق است

شهردار کرمان نیز در این دیدار، با بیان اینکه کرمان، شهر فرصت‌های بزرگ در کنار عقب‌ماندگی‌های زیرساختی عمیق است، افزود: این مسئله در همۀ شاخص‌ها دیده می‌شود برای نمونه، در حال حاضر، در معابر اصلی، به حدود 2.5 میلیون مترمربع آسفالت، نیاز حیاتی داریم.

سعید شعرباف، با بیان اینکه در اولین گام سعی کردیم بر اساس برنامۀ مشخصی با هماهنگی اعضای شورا پیش برویم، به تهیۀ برنامۀ زمان‌بندی شش‌ماهه و میان‌مدت شهرداری با همکاری شورا اشاره کرد و افزود: بعد از گذشت شش ماه، عملکرد خود را در اجرای این برنامه مرور کردیم که به‌نظر می‌رسد تا حد بسیار زیادی محقق شده است.

وی ادامه داد: اکنون، وارد بخش دوم و پروژه‌های کلیدی و زیرساختی شهر کرمان شده‌ایم، پروژه‌ها احصا شده و فعالیت‌ها نقطه‌به‌نقطه شروع شده است.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به قولی که به مردم داده بودیم، تمرکزمان را روی بهبود سرانه‌های خدماتی در مناطق بسیار محروم شهر گذاشتیم و در همین راستا، در محلۀ «شهید همت» حدود 80 هزار مترمربع از معابر آسفالت شد و اقدامات خوبی نیز در محلۀ «بنی‌هاشم» و محله‌های هدف با کمک فرمانداری انجام شد که در 10 سال گذشته کم‌نظیر بوده است.

شعرباف، با اشاره به برنامه‌ریزی جهت اجرای قریب به 1100 میلیارد تومان پروژۀ عمرانی در سال‌جاری، یادآور شد: اجرای این پروژه‌ها تا حد زیادی به حل مشکل عدم توازن موجود کمک می‌کند.

وی بیان کرد: در هفت ماه گذشته سعی کردیم تعهدات گذشتۀ پیمانکاران را بپردازیم و در این مدت قریب به 1100 میلیارد تومان از تعهدات پیمانکاران گذشته را تسویه کردیم و امروز می‌توانیم بگوییم شهرداری کرمان به‌جز یک پروندۀ بزرگ که آن هم ویژه است، طلبکار عمده‌ای ندارد و در پرداخت به پرسنل نیز هیچ تأخیری نداریم.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر هیچ علاقه‌ای به کارهای نمایشی که فقط روبانی چیده شده و مراسم افتتاحی برگزار شود، ندارند و برای نمونه، اخیراً چهار پارک و فضای سبز در چهار منطقۀ شهری به مساحت حدود 18 هزار مترمربع در یک روز و در قالب یک مراسم واحد به بهره‌برداری رسید.

شعرباف، با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری شهرداری کرمان، بیان کرد: در حال جذب شرکت‌های دانش‌بنیانی هستیم که در حوزۀ مسایل شهری، محصولات خوبی دارند و به این سمت می‌رویم که شهرک صنایع خلاق را با تمرکز بر این شرکت‌ها دایر کنیم.

وی یادآور شد: امروز شهرداری کرمان در حوزۀ شفافیت در بین نهادهای عمومی کشور جزو رده‌های اولیه است و غیر از حقوق و مزایا، شفاف‌سازی قراردادها و مناقصه‌ها و آیین‌نامه‌های شهرداری را در برنامه داریم که قطعاً در کشور الگو خواهد شد.

شهردار کرمان بیان کرد: درخصوص پروژه‌هایی که در دوره‌های گذشته تصویب شده، تلاش کردیم با مشورت نخبگان و دانشگاهیان، آن‌ها را بررسی کنیم و جلوی ضرر شهرداری و هدررفت بیت‌المال را با عدم اجرای پروژه‌هایی که نیاز شهر نیستند، بگیریم.

شعرباف خاطرنشان کرد: انتصابات شهرداری را به سرعت پیش بردیم و در حال حاضر، بیش از 90 درصد انتصابات انجام و تعیین‌تکلیف شده؛ در انتصابات توجهی به جریان سیاسی خاصی نداشتیم و خوشبختانه هیچ فشاری را از سمت شورا احساس نکردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، هزینۀ صدور پروانه ساختمانی برای برخی مناطق شهری نصف سال گذشته است و البته در برخی مناطق هم تا یک‌ونیم و دو برابر رسیده است، یادآور شد: تلاش داریم منابع درآمدی شهرداری با فشار بر مردم به‌دست نیاید و در همین راستا، منابع درآمدی جدیدی ازجمله اوراق مشارکت و تسهیلات را در نظر گرفته‌ایم.

شهردار کرمان با بیان اینکه اعضای شورای شهر هم نسبت به این مسئله حساسیت دارند، رویکرد مردمی این دوره از شورا را در مقایسه با دوره‌های گذشته کم‌نظیر دانست و افزود: مصداق این موضوع، برگزاری جلسات مستقیم شورا با مردم در محله‌ها، جلسات هفتگی شهرداران مناطق با مردم و جلسات ماهانۀ خود بنده با مردم است.

شعرباف تصریح کرد: در مورد برخی موضوعات کلان دچار ضعف‌هایی هستیم که ناشی از عدم هماهنگی مسئولان استان با مجموعۀ مدیریت شهری است که امیدواریم با حضور استاندار جدید، این مسایل برطرف شود و بتوانیم 40 پروژۀ راهبردی شهر کرمان را با سرعت بیشتری اجرا کنیم.

قطع حمایت‌های دولتی از شهرداری موجب عقب‌ماندگی شده است

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با اشاره به تفاوت و فاصلۀ زیاد منابع شهرداری کرمان در مقایسه با گسترش بی‌رویۀ شهر، خاطرنشان کرد: شهرداری کرمان در ادوار مختلف در زمینۀ تأمین منابع خود نسبت به شهرهای مشابه، موفق نبوده؛ شهر کرمان در سطح رشد کرده و همیشه منابع محدودی داشته و این عدم توازن یک مشکل همیشگی بوده که هنوز هم ادامه دارد.

حسین چناریان، با تأکید بر اینکه توسعۀ شهر تنها با تکیه بر منابع شهرداری، منطقی نیست و نیاز به کمک دارد، افزود: دولت‌های مختلف، در برخی موضوعات مثل حمل‌ونقل، حاشیه‌نشینی و مناطق محروم و ورودی‌های شهر، حمایت‌هایی از شهرداری داشتند، اما از دورۀ قبل، همۀ این کمک‌ها قطع شد که موجب عقب‌ماندگی جدی شهرداری شده است.

وی با بیان اینکه به‌ویژه در مورد پروژه‌های زیرساختی، حمل‌ونقل شهری و توسعۀ معابر، انتظار کمک از استانداری داریم، خاطرنشان کرد: بعد از شهادت سردار سلیمانی، انتظار و نگاه ویژه‌ای نسبت به کرمان شکل گرفته است و باید با وحدت و همکاری دستگاه‌های دولتی استان از همۀ ظرفیت‌ها برای توسعۀ شهر کرمان استفاده شود.

سپس، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا با تأکید بر اینکه نارضایتی‌های مردم باید بررسی و به آن‌ها رسیدگی شود، افزود: امسال بودجۀ شهرداری را حدود ۹۰ درصد افزایش دادیم، اما با توجه به اینکه مردم توان اقتصادی کافی ندارند، برای تحقق این درآمد دچار مشکل خواهیم شد؛ بنابراین، نیاز جدی به کمک دولت داریم.

رتبۀ پایین شهرداری کرمان در تخصیص منابع دولتی

در ادامه، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با تأکید بر لزوم تسریع در اجرای پروژۀ فاضلاب شهر کرمان، خاطرنشان کرد: سهم ۲۵ درصدی شهرداری از فاضلاب شهری جهت آبیاری فضای سبز تا به حال نادیده گرفته شده؛ درحالی‌که این حق شهر است و باید در اختیار شهرداری قرار گیرد.

منصور ایرانمنش بیان کرد: افزایش حاشیه‌نشینی یکی از معضلات شهر کرمان است که چالش‌های بزرگی ایجاد کرده و آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد و حل آن به برنامۀ جامعی با همکاری شهرداری و استانداری نیاز دارد.

وی یادآور شد: طی سال‌های گذشته طرح ایجاد محور گردشگری در محدودۀ قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر و ساماندهی آن‌ها تصویب شده بود و بودجه‌هایی در نظر گرفته شد که نیاز به تملک تعداد زیادی از املاک آن محدوده داشت، اجرای این طرح با توجه به اینکه مردم درخصوص وضعیت املاک خود دچار مشکل هستند و همچنین با توجه به اهمیت حفظ و مرمت قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر ضروری است و نیاز به ورود جدی استانداری و عزم ملی دارد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، تکریم ارباب‌رجوع را بخش مهمی از سرمایۀ اجتماعی دانست و تصریح کرد: متأسفانه شاهد سوءمدیریت در برخی حوزه‌ها هستیم و تکریم ارباب‌رجوع در برخی ادارات دولتی بسیار پایین است که نیاز به نظارت و اقدام جدی دارد.

ایرانمنش بیان کرد: در حال حاضر، نظارت بر قیمت‌ها و ارزاق عمومی خیلی ضعیف است و قیمت‌ها در بخش‌های مختلف شهر بسیار متفاوت است که نیاز به نظارت جدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دورۀ آقای روحانی براساس مصوبه‌ای قرار بود 50 میلیارد تومان به شهرداری کرمان کمک شود که هنوز محقق نشده و استان کرمان به‌طور کلی رتبۀ پایینی در جذب منابع دولتی دارد که باید به این موضوع رسیدگی شود.

نیاز گردشگران کرمان باید در سطح مدیریت استان پاسخ داده شود

سپس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بیان کرد: شهرداری، ساختمانی دارد که در حال حاضر، دفتر روابط بین‌الملل استانداری است و از آنجایی که ما دچار کمبود مراکز فرهنگی هستیم، درخواست داریم که به محض انتقال استانداری به ساختمان جدید، این ساختمان در اختیار شهرداری قرار گیرد.

عشرت کردستانی، با اشاره به کمبود جدی فضاهای اختصاصی فرهنگی و ورزشی بانوان در شهر کرمان، بیان کرد: منابع شهرداری به‌شدت محدود است و برای ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی در حوزۀ بانوان و کودکان نیاز به حمایت‌های استانی داریم.

سپس، رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا با اشاره به وجود ظرفیت عظیم میراث فرهنگی و گردشگری به‌ویژه گردشگری مذهبی در شهر کرمان، خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری به‌تنهایی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز و انتظار مسافران و گردشگران از شهر کرمان که در حال حاضر یک شهر زیارتی و تاریخی است، باشند و این انتظارات باید در سطح مدیریت استان، پیگیری شود.

محمدرضا کمساری با تأکید بر ضرورت یکپارچه شدن مجموعۀ مدیریت شهری، افزود: به بافت فرسوده و قدیمی شهر کرمان باید به چشم یک فرصت نگاه شود و برای احیای آن با هدف جذب گردشگران اقدام شود.

وی، بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های اقتصادی بزرگ استان در راستای مسئولیت اجتماعی آن‌ها برای انجام پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌محور در شهر کرمان تأکید کرد.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا با بیان اینکه در جلسات استانی، کرمان را چهارمین شهر زیارتی کشور می‌دانند که این جایگاه فراتر از حرف، نیاز به عمل و اجرا دارد، یادآور شد: در حال حاضر، در زمینۀ ساماندهی ورودی شهر، اسکان، پذیرایی و حمل‌ونقل زائران مزار حاج‌قاسم، دچار مشکل هستیم که لازم است کمیتۀ ویژه‌ای در استانداری برای رسیدگی به مسایل گردشگری به‌خصوص در حوزۀ زیارتی تشکیل شود.

سپس، رییس کمیسیون حقوقی شورا بیان کرد: برگزاری جلسات منظم شهرداری و استانداری جهت بررسی چگونگی توسعۀ استان ضرورت دارد.

محمد امینی‌زاده، با بیان اینکه سال گذشته در راستای مسئولیت اجتماعی معادن 800 میلیارد توزیع شده که کمتر از 10 درصد آن به استان کرمان اختصاص پیدا کرده، تصریح کرد: براساس معیارهای موجود ازجمله عقب‌افتادگی شهر کرمان، میزان جمعیت و میزبانی زوار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، انتظار داریم در سال‌جاری از 2700 میلیاردی که قرار است در زمینۀ مسئولیت اجتماعی توزیع شود، حداقل 400 میلیارد به شهر کرمان اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: در بودجۀ امسال شهرداری کرمان، منابع مالی جدیدی در بودجه تعریف کردیم ازجمله اوراق مشارکت که امیدواریم تحقق یابد.

رییس کمیسیون حقوقی شورا تأکید کرد: در حوزۀ استان، دو موضوع تربیت نیرو و نیز شفافیت در حوزۀ درآمد و فعالیت معادن بسیار ضروری است.

در پایان این نشست نیز محمود بابایی، نایب‌رییس شورا با تأکید بر لزوم از بین بردن رکود مدیریتی در استان، یادآور شد: یکی از مسایل مدیریت شهری در سطح کشور و استان کرمان، تعیین‌تکلیف مدیریت شهری است؛ در حال حاضر، خیلی از مسایل شهری را مطرح می‌کنیم، اما متولیان امر، پای کار نمی‌آیند و مسئولیت خود را انجام نمی‌دهند که آسیب آن متوجه مردم می‌شود و این مسئله به‌طور خاص در آرامستان جدید، شایع‌تر و گسترده‌تر است.