در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

لزوم مطالعات جامع در خصوص قنوات شهر کرمان

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، صبح امروز با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان در محل سالن سادات شهرداری برگزار شد.

علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان، در ابتدای این نشست با تبریک به آقای «مهدی فداکار»، استاندار کرمان گفت: از خداوند می‌خواهیم در کنار ایشان در قالب سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، خدمتگزار مردمِ دیار دیانت، نجابت، شجاعت و مقاومت باشیم.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز از رسیدگی به مسأله فرونشست قنوات در برخی مناطق کرمان در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: نامه‌ای ازسوی مدیرکل فنی استانداری در ارتباط با فرونشست قنوات در شهرک «شهید مطهری» شهر کرمان به شهرداری ارسال شده بود که به‌دلیل اهمیت موضوع، به شورا فرستاده شده است.

منصور ایرانمنش با بیان اینکه رسیدگی به این موضوع بیشتر مربوط به اداره‌کل راه و شهرسازی است، ادامه داد: در این نامه به فرونشست زمین در محدودۀ قنوات اشاره شده و درخواست بررسی این موضوع توسط شهرداری با هماهنگی زمین‌شناسی و جلوگیری از ساخت‌وساز در جاهای دیگری که قنات وجود دارد، ارایه شده است.

وی گفت: با توجه به مهم بودن موضوع در نامه‌ای به شهرداری تأکید کردیم در این خصوص بررسی لازم انجام شود و علاوه بر گزارشی که به شورا ارایه می‌شود، در صورت نیاز، جلساتی گذاشته شود و نقشه‌های قدیمی که از قنوات در تمام سطح شهر کرمان وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد تا شهرداری به تناسب وظیفه‌ای که دارد، اقدام کند.

ایرانمنش با بیان اینکه خیلی از قنوات که در گذشته آب را از سرچشمه‌ها به کرمان می‌آوردند، مسدود و یا مدفون شدند، اما برخی از آن‌ها ممکن است آب را به درون شهر بیاورند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که برای بالا بودن آب‌های سطحی شهر در کرمان ذکر می‌شود، مربوط به همین قنوات فعال است که آب را وارد بستر شهر می‌کنند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا اظهار داشت: به همین دلیل با توجه به مهم بودن این موضوع، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، شهرداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید به کمک هم مطالعات جامعی در سطح شهر در این خصوص انجام دهند؛ چراکه هر سه‌چهارماه یک‌بار در برخی از مناطق شهر، فرونشست زمین رخ می‌دهد و علی‌رغم اینکه شهرداری آن محل را شفته‌ریزی و آسفالت می‌کند، چندماه بعد مجدد فرونشست می‌کند.

وی تأکید کرد: از آنجاکه این مسأله ممکن است با اجرای پروژه شبکه آب و فاضلاب در آینده بیشتر خود را نشان دهد، نیاز است هرچه سریع‌تر مطالعات جامعی در این خصوص انجام شود تا از وقوع برخی وقایع که گاهی جبران‌ناپذیر است، جلوگیری شود.

ایرانمنش در بخش دیگر صحبت‌های خود، به وضعیت و میزان پیشرفت پل «شهدای خلبان» اشاره کرد و گفت: طبق گزارش‌های ارایه‌شده به این کمیسیون، کار در حال انجام است، ولی به نظر می‌رسد سرعت، پایین است و نیاز به پیگیری دارد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با بیان اینکه مقرر شده بود این پل در دو فاز اجرا شود، ادامه داد: پیشرفت کلی این پروژه، 38 درصد و پیشرفت فاز اول آن، 24 درصد است که نشان‌دهندۀ کُندی و عقب بودن پروژه است.

ایرانمنش افزود: به نظر می‌رسد یکی از دلایل عقب‌ماندن کار، عدم تزریق منابع مالی به پیمانکار است که نیازمند است یک تصمیم ویژه در این زمینه گرفته شود.

وی با بیان اینکه درخصوص پل «ایثار» که سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد، اما هنوز لوپ رمپ‌های آن باز نشده، عمده کار انجام شده و باید کار به‌زودی تمام شود، افزود: به‌دلیل عدم موافقت مالک یک ملک مسیری در این محدوده، مشکلاتی به‌وجود آمده که باید شهردار از لحاظ حقوقی هرچه سریع‌تر این موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

ایرانمنش به ضرورت اجرای پل عابر پیاده در ورودی شهرک «امام حسن(ع)» مقابل پارک «ریحانه»، ورودی خیابان «شهید قدوسی» نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع خیلی وقت است که در شورا مطرح شده و به‌دلیل تردد زیاد دانش‌آموزان و مردم و تصادفات فوتی و جرحی در این ناحیه، شهردار باید به مسأله ورود کرده و مشکلات مطرح‌شده در اجرای این پل را حل کند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، از جابه‌جایی پل روبه‌روی دانشکده فنی به‌عنوان دیگر موضوع مطرح‌شده در کمیسیون متبوع خود اشاره و بیان کرد: اصلاح هندسی ورودی‌های میدان «بیرم‌آباد» نیز آغاز شده و به پیمانکار تأکید شده زودتر کار به پایان برسد.

ایرانمنش همچنین از شهردار کرمان خواست مسایل حقوقی پروژه تقاطع غیر هم‌سطح «سردار شهید حاج‌یونس زنگی‌آبادی» را بررسی و پیگیری کند تا به‌دلیل عدم اجرای این پروژه تا تصمیم نهایی درخصوص جمع‌آوری کارگاه توسط پیمانکار از این محل، مسأله دچار مرور زمان و مشکلات حقوقی و جرایم مالی ناشی از توقف نشود.

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این نشست با اشاره به موارد مطروح‌شده در کمیسیون متبوع خود مانند ارایه گزارش عملکرد سال 1400 و  فروردین 1401 برخی از سازمان‌های شهرداری مثل آتش‌نشانی، آرامستان و سیما، منظر و فضای سبز شهری گفت: گزارش سازمان پسماند نشاندهندۀ کارهای خوب مانند تخلیه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمان به اطراف شهر در محل‌های مشخص و جلوگیری از تخلیه در ورودی‌های شهر بود که جای تشکر دارد؛ همچنین از سازمان سیما، منظر و فضای سیز شهری نیز به‌خاطر اقدامات‌شان تشکر می‌کنم.

فتح‌الله مؤیدی ادامه داد: وضعیت کارگران فصلی در شهر کرمان مناسب و زیبنده نیست؛ بنابراین، از شهردار می‌خواهیم این وضعیت را با مشخص کردن مکان‌هایی برای این مهم، صدور کارت وغیره ساماندهی کند.

وی همچنین با اشاره به استعمال قلیان در فضاهای عمومی شهر به‌خصوص پارک‌ها و جنگل قائم(عج) علی‌رغم ممنوعیت قانونی در این زمینه گفت: گاهی شاهد استفادۀ افراد کم‌سن‌وسال از قلیان در مکان‌های عمومی هستیم که اگر چه شهرداری وظیفه‌ا‌ی درخصوص برخورد با این پدیده ندارد، اما می‌تواند با کارهای فرهنگی مانند نصب بنر و هشدار در زمینۀ مضرات استعمال قلیان و بالا بردن آگاهی عمومی، اقداماتی انجام دهد.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا هم در این نشست گفت: از شهرداری می‌خواهیم حسابرسی‌ها را به‌روز کند تا نتیجه مناسبی که از حسابرسی‌ها حاصل می‌شود، هرچه زودتر مورد استفاده شورا و شهرداری قرار گیرد.

حسین چناریان افزود: قرارداد حسابرسی با شرکت منتخب شروع شده و باید هرچه سریع‌تر سازمان‌هایی که هنوز آمادگی ندارند، صورت‌حساب‌های مالی خود در سال 1400 را آماده کنند تا به‌موقع وضعیت حسابرسی این سال تا پایان شش‌ماه اول امسال، مشخص شود.

عشرت کردستانی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این نشست گفت: در این کمیسیون پیشنهاد نام‌گذاری معابری مانند معبر 18 متری حدفاصل بلوار «امام حسن مجتبی(ع)» و محور «شهید حاج‌قاسم سلیمانی» به نام شهید معزز «محمدجواد رشیدفرخی»، معبر 18 متری منشعب از خیابان «شهیدان عامری» به نام شهید معزز «محمد گرامی» و معبر فاقد نام در شهرک «شهید مطهری» مسکن مهر منشعب از خیابان «یلدا»، به نام «مهرورزان» و معبر 18 متری منشعب از محور «شهید حاج‌قاسم سلیمانی» به نام شهیدان گرانقدر «محمدحسین و محمدعلی زنگی‌آبادی» و بوستان در حال احداث واقع در «هوانیروز» انتهای خیابان «لاله شمالی» به نام «شهدای محیط‌بان» ارایه شد که در صورت موافقت اعضای شورای اسلامی شهر، لحاظ خواهند شد.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز بر پیگیری این کمیسیون برای انتقال شهرداری منطقه پنج به محدودۀ تاریخی «قلعه‌محمود» اشاره کرد و از شهردار خواست به این موضوع شخصاً ورود کند.

شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: نامه بازرسی دیروز به دست ما رسیده که نشان می‌دهد مستنداتی برای مالکیت و تعلق داشتن این زمین به آموزش و پرورش ارایه نشده است.

سعید شعرباف ادامه داد: بنابراین، نامه‌ای به آموزش و پرورش فرستادیم تا با توجه به نامه استانداری و بازرسی، نسبت به واگذاری این ملک به شهرداری به‌عنوان مالک اصلی ساختمان در مدت مقرر اقدام کند.

محمدرضا کمساری، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: لیست برنامه‌های اجرایی عمرانی در طول ماه -چه آن‌ها که در دستور کار سازمان عمران و نیز معاونت عمرانی شهرداری هستند و چه آن‌ها که تمام شده‌اند- باید  به شورا ارسال شود تا ما در جریان کامل عملکرد عمرانی شهر باشیم.

امین شمسی، عضو شورا نیز گفت: سرعت پروژه‌های عمرانی آن‌چنان که باید، نیست و سریع پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم درخصوص روشنایی معابر سطح شهر انتقاد دارند؛ معابر اصلی مثل خیابان «شهید بهشتی» و «شریعتی» و یا زیرگذر گلزار «شهدا»، در اکثر مواقع خاموش است؛ بنابراین، از اداره برق می‌خواهیم حداقل روشنایی معابر اصلی شهر را تأمین کنند.

شمسی همچنین به سگ‌گردانی در پارک‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: از نیروی انتظامی می‌خواهیم با این مسأله برخورد کند.

محمدصادق تقوی، دیگر عضو شورا نیز گفت: گاهی دیده می‌شود مصوبات شورای شهر به‌موقع اجرا نمی‌شود؛ به همین دلیل، باید برای پروژه‌های عمرانی و مصوبات شورا، تاریخ تعیین شود تا کار نظارتی بر لزوم اجرای به‌موقع، بهتر انجام شود.

وی خواستار، ارسال دفترچه زمان‌بندی اجرای بودجه 1401 شد که باید تا پایان فروردین‌ماه 1401 به شورا برسد و در آن بودجه این سال به تفکیک مأموریت، برنامه، طرح پروژه و برنامه به تفصیل آدرس پروژه، مدت و نحوه پروژه و زمان انجام قرارداد، برنامه ‌زمان‌بندی اجرای پروژه با رعایت اولویت اجرایی پروژه پس از تأمین اعتبار و تحقق درآمد به تفکیک سازمان‌ها و مناطق شهرداری درج شود.

تقوی با اشاره به هفته سلامت و با تشکر از کادر درمان در کنترل کرونا در شهر و کشور گفت: در بحران کرونا مجموعه کارگران خدوم شهرداری از نیروهای تنظیف تا کارکنان غسالخانه و غسالان مغفول ماندند که در این شرایط زحمات بسیاری کشیدند و باید مورد توجه شورا و شهرداری قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: باید مواظب کارکنان شهرداری و سلامت آن‌ها بود تا کسی در هنگام کار بر اثر فشار کاری، آسیب نبیند.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.